Jump to content
IGNORERAD

Hur fan kör du egentligen??


Fantomen

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev rolba:

Till sommaren ska jag nog bygga en grind. :rotfl: Eller sätta upp en parkeringsautomat. 😎

Pantburks automat??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fantomen

    10

  • Issanbonde

    8

  • Enis

    7

  • Kötthandlarn

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mitt första fordon var en Fransk skönhet.

En Simca.

Blå, såsom himlen.

Visserligen lagad med både silvertejp och plåster. Men vacker, ack så vacker. (ett och annat hände i kupén)

 

Hade lite bekymmer med henne.

Bland annat så var det fel på generatorn. Kunde blir lite spännande. Jag körde på natten, med lysen och annat nedsläckt, och sedan när någon bil hann i kapp mig så slog jag på lyckorna. Ojsan, vad rädda de blev när en bil dök upp från ingenstans.....

Sedan sålde jag den till en grek som ville skicka delar till Grekland till sin bror som hade en likadan..

 

Ah, those were the days.....

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Simca

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre bil en min skåpbil hittar ni inte. (stripad på bägge sidorna)

 

7 kvm rena verktyg och sugslang. Släng er i väggen om ni orkar tjafsa emot............

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-09 at 16:09, skrev Enis:

Har även denna

 

AD1CC292-8ECA-4E86-B539-D93949B23A23.thumb.jpeg.bfdc501ef7a763018ebabb7b3da2bcce.jpeg

 

Aldrig besiktigat i min ägo så det blir väl som att spela på lotto i slutet på januari

 

9F6E9945-78E1-4EF9-9E99-7ED13F9319E6.thumb.jpeg.729e8adae60110bf0fe6e79db75c1535.jpeg

 

knappt inkörd

 

B4DA133F-57A4-4646-87C7-80234042ADF2.thumb.jpeg.9b76b3a17309e785e40c1958d6a831df.jpeg
 

En pelare i garaget tyckte den så lite tam ut och gav den lite stripes idag

 

enis

 

 

Funderar fasen på en 95-kombi!

De börjar bli sällsynta, och jag har aldrig ägt en SAAB...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Mitt första fordon var en Fransk skönhet.

En Simca.

Blå, såsom himlen.

Visserligen lagad med både silvertejp och plåster. Men vacker, ack så vacker. (ett och annat hände i kupén)

 

Hade lite bekymmer med henne.

Bland annat så var det fel på generatorn. Kunde blir lite spännande. Jag körde på natten, med lysen och annat nedsläckt, och sedan när någon bil hann i kapp mig så slog jag på lyckorna. Ojsan, vad rädda de blev när en bil dök upp från ingenstans.....

Sedan sålde jag den till en grek som ville skicka delar till Grekland till sin bror som hade en likadan..

 

Ah, those were the days.....

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Simca

 

 

 

 

 

 

Simca betyder svala tror jag. 

Blå svalan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

215771880_801262393884679_4946436790302180689_n.jpg


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vår granne köpte en  ny Simca Aronde årsmodell 57.

"Bra" bil, man behövde aldrig tveka på om det regnade för regnet trängde in lite varstans när han körde den.

Slitstark var den också, för efter 3 år gick den till skroten rostade mer än den sämsta Opel.

Har det verkligen tillverkats en sämre "bil" ?????

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Funderar fasen på en 95-kombi!

De börjar bli sällsynta, och jag har aldrig ägt en SAAB...

 

MVH

Jag hade en SAAB 9000CC i 20 år . Jag fick reperera en hel del på så många år.Förutom slitdetaljer så gick packningen till styrcervomotorn sönder, den detaljen fanns inte att köpa, utan verkstaden sa att jag måste köpa en ny motor för 20 000 kr. En verkstadsskola tillverkade en ny packning i aluminium- kostnad 200 kr till kaffekassan. Byte av topplockspackning,Bromsrör, tryckslangen till kopplingen,generator, banden som håller bensintanken, reglaget till AC (köpte på skroten för 500 kr)

satte på ett rostfritt avgascystem och det var som nytt efter alla dessa år. en mycket bekväm bil som fortfarande kan mäta sig med dom fästa nya bilar.den kändes inte sliten när jag skrotade den.

Det var ren högfärd att jag köpte en nyare bil.

Det blev en ny Passat årsmodell 2004, och den bilen blev jag aldrig riktigt nöjd med.

2017 blev det en ny V60 diesel, går bra och bekvämt men är en dyr bil.

 

Vad jag förstått är 95 dyrare att reparera än 9000.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev born41:

Jag hade en SAAB 9000CC i 20 år . Jag fick reperera en hel del på så många år.Förutom slitdetaljer så gick packningen till styrcervomotorn sönder, den detaljen fanns inte att köpa, utan verkstaden sa att jag måste köpa en ny motor för 20 000 kr. En verkstadsskola tillverkade en ny packning i aluminium- kostnad 200 kr till kaffekassan. Byte av topplockspackning,Bromsrör, tryckslangen till kopplingen,generator, banden som håller bensintanken, reglaget till AC (köpte på skroten för 500 kr)

satte på ett rostfritt avgascystem och det var som nytt efter alla dessa år. en mycket bekväm bil som fortfarande kan mäta sig med dom fästa nya bilar.den kändes inte sliten när jag skrotade den.

Det var ren högfärd att jag köpte en nyare bil.

Det blev en ny Passat årsmodell 2004, och den bilen blev jag aldrig riktigt nöjd med.

2017 blev det en ny V60 diesel, går bra och bekvämt men är en dyr bil.

 

Vad jag förstått är 95 dyrare att reparera än 9000.

Born41

Fast Saab 9000 är ingen riktig Saab.....

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Fast Saab 9000 är ingen riktig Saab.....

Du har rätt i så motto, att bilen konstruerades i samarbete med Italienska Lancia.

Vilka samarbetspartners SAAB hade när 95 konstruerades vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev born41:

Du har rätt i så motto, att bilen konstruerades i samarbete med Italienska Lancia.

Vilka samarbetspartners SAAB hade när 95 konstruerades vet jag inte.

Opel Vectra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev born41:

Du har rätt i så motto, att bilen konstruerades i samarbete med Italienska Lancia.

Vilka samarbetspartners SAAB hade när 95 konstruerades vet jag inte.

95 är heller ingen riktig Saab.

 

Saab 900! Sista riktiga. Fan jag hade flera stycken köpte en "ny" för 4 000kr och körde dem (släpade) till skroten när de gav upp för gott...

 

Härliga bilar! 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Opel Vectra

När Nya SAAB 93 skulle konstrueras så ägde GM SAAB och då blev det en sammanblandning med Opel Vektra. 93-an förbättrades på många punkter, och blev en bättre bil.1:a varianten hade problem med hjulupphängningen fram, så man måstebyta på rätt många.

Vilken modell som fick bli syskon med 95 vet jag inte, gissar på Omega, fast den var ju bakhjulsdriven.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev apknug:

Fast Saab 9000 är ingen riktig Saab.....

9000 turbo har ju iallafall saab DNA. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda SAAB jag ägt var en tvåtaktare med frihjul 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Den enda SAAB jag ägt var en tvåtaktare med frihjul 😀

Jag hade, som första Saab en 99a med den halva Triumph motorn, de hade klyvt en v8 på mitten enligt ryktet o lagt den i de första 99or na, min var från 70 tror jag. 

 

Härligt bred bil med bra vägegenskaper! De låga stolarna utan nackskydd de slutade under skulderbladen. men ljudet.... Inte äkta Saab.....

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev apknug:

95 är heller ingen riktig Saab.

 

Saab 900! Sista riktiga. Fan jag hade flera stycken köpte en "ny" för 4 000kr och körde dem (släpade) till skroten när de gav upp för gott...

 

Härliga bilar! 

 

19 minuter sedan, skrev apknug:

Jag hade, som första Saab en 99a med den halva Triumph motorn, de hade klyvt en v8 på mitten enligt ryktet o lagt den i de första 99or na, min var från 70 tror jag. 

 

Härligt bred bil med bra vägegenskaper! De låga stolarna utan nackskydd de slutade under skulderbladen. men ljudet.... Inte äkta Saab.....

Jag hade " SAAB-andan" så det har blivit en del under årens lopp.

Min 1:a var en 96 från 1956, som jag köpte och skruva ner i sina beståndsdelar. Jag lärde mig hur allt fungerade samt hade reservdelar "gratis" under många år.

SAAB 93b 1959, hade rätvända dörrar.

96 modell 1960 med stora bakrutan och tvåtaktsmotor..

96 med Fordmotorn. 2 st.( V4-an)

99 med svenska H-motorn. Den första 99-motorn togs fram i samarbete med Triumf i England.

 

Övertog en 99 med 1,85 motorn. en äldre man som inte skulle köra bil mer

Den Engelska halva V8-an var på 1,85 liter och var bensinsnål.Tyvärr hade man placerat kylkanalerna fel, så topplockspackningarna höll inte,toppen brände fast, så det behövdes "sprängdeg" för att lätta toppen.Man kom på att fräsa ett spår i toppen o lägga dit en "O-ring" så höll det bättre.

Körmässigt var det lite Go-kart över bilen.

900 CC var en vidareutveckling av 99-an, och var enligt mig en bekväm o bra bil samt lätt att jobba med. Man förlängde nosen och fick gott om utrymme i motorrummet.Den hade helt andra köregenskaper än 99-an.

9000 konstruerades i hop med Lancia (Fiat) och blev bred o kraftig i nosen då den skulle kunna förses med en 6-cylindrig motor. Mycket slitstark o bekväm bil med utomodentliga vinteregenskaper.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

När Nya SAAB 93 skulle konstrueras så ägde GM SAAB och då blev det en sammanblandning med Opel Vektra. 93-an förbättrades på många punkter, och blev en bättre bil.1:a varianten hade problem med hjulupphängningen fram, så man måstebyta på rätt många.

Vilken modell som fick bli syskon med 95 vet jag inte, gissar på Omega, fast den var ju bakhjulsdriven.

Både Saab 900 NG och Saab 9-5 är baserade på samma bottenplatta som Opel Vectra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

95 är heller ingen riktig Saab.

 

Saab 900! Sista riktiga. Fan jag hade flera stycken köpte en "ny" för 4 000kr och körde dem (släpade) till skroten när de gav upp för gott...

 

Härliga bilar! 

Jodå 95 kom 1959, sorry kunde inte låta bli :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles för många, en Passat 2012 Diesel en till Caddy 2005 Diesel och en Husbil 2016 också diesel, alla med handicap låda.

Sen den enda som är bensin driven en Honda Varadero med manuell låda, Det är dyrt att vara en (fattig) pensionär.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Vilka feta däck o fälgar man hade en gång i tiden?

rt_mopar.jpg

Blir lättare att lägga en lakritsrem. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...