Jump to content
IGNORERAD

Egen VPN


Nicholas

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Fantomen:

Dags att poppa popcorn och bänka sig! Det här ska bli kul att följa!

@Nicholas Intressant information ska erkännas. Sådant här är kul!👍

Jepp, jag bjuder gärna!

 

nyttig men helst utan onödiga sura inlägg, inte fel att fråga om nåt är oklart. Finns ju brandvägg också i instälningarna i routern, nästa lektion kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    12

  • Amigo

    12

  • Fantomen

    3

  • Koh Changer

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev Amigo:

Finns ju brandvägg också i instälningarna i routern, nästa lektion kanske?

Enligt kursplanen så tas det tydligen upp i vecka 4 om jag läste rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fantomen:

Enligt kursplanen så tas det tydligen upp i vecka 4 om jag läste rätt.

Men det är ju bara om drygt två veckor!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Amigo:

Men det är ju bara om drygt två veckor!

Icke då! KURSPLANENS kalender ffs! Inte den vanliga kalendern. Nicholas har ju precis dragit igång kursen så du får allt ge dig till tåls i tre veckor till. Jag orkar fan inte vänta och kör expressvpn istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också privat vpn i Sverige men den används bara för Svenska play kanaler och när jag vill kolla Svenska utbudet på Netflix. I övrigt kör jag via mitt 3BB rakt ut för oavsett hur bra lina man har här och i Sverige så slöar VPN ner det pga extrema svarstider, trafiken går ju alltid omvägen via Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

oavsett hur bra lina man har här och i Sverige så slöar VPN ner det pga extrema svarstider, trafiken går ju alltid omvägen via Sverige. 

Eller hur, bara en 10 del av linan med VPN. Har 100/20 via LAN. Och då mätte jag inom Sverige

 

20220108-140949_Speedtest.jpg

Ändrades av Amigo
Fel på bilden
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Amigo:

Eller hur, bara en 10 del av linan med VPN. Har 100/20 via LAN. Och då mätte jag inom Sverige

 

20220108-140949_Speedtest.jpg

ehhhh.

din hastighet om du inte kör wifi beror ju på att du kör 2G/3G/4G eller dylikt hem till ditt LAN.
Du blandar äpplen och päron.
 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Nicholas:

ehhhh.

din hastighet om du inte kör wifi beror ju på att du kör 2G/3G/4G eller dylikt hem till ditt LAN.
Du blandar äpplen och päron.
 

Jag kopplade ur Wi-Fi i mobilen, kopplade på VPN med mobilt bredband. Ser nu att det är väldigt dåligt nät mobilt här. Borde vara bättre, tycker att jag har 4G, telefonen är ju ca 18 mån gammal idag. Tog för givet att mobilt breband ligger runt 35-40 mbps åtminnstone. Faan att jag inte kan skälla på A3 eller bredband2 ... Men fan det står ju 4G+ i displayen????

20220108-mobilt_Speedtest[1].jpg

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack @Nicholas, kan ha nytta av detta i framtiden. Och hör och häppna, man kan göra det på distans också, bara man vet in loggningen till sitt routern, brukar finnas under routern i en lapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har privat vpn. Det finns inställningar i min router i Sverige som kan agera vpn server. Sen ställer jag in så att en ip ddns  tjänst som pratar med min router talar om vilket ip jag har för stunden. 

 

Sen har jag en router med vpn client i Thailand. Som hittar min ip i Sverige via ip tjänsten som då kopplar sig ut på nätet via min svenska router. På så sätt kan jag kolla på viaplay i Thailand. Då min chromecast är uppkopplad mot vpn client routern. Och när jag behöver använda vpn. Så växlar jag bara mellan huvudroutern och vpn clienten (har 2 routrar i Thailand) . Funkar kanon för det mesta.  Ganska simpelt om man har en router som har stöd för att agera vpn server. Då långt ifrån alla router klarar det. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...