Jump to content
IGNORERAD

Vinter OS 2022


Nicholas

Recommended Posts

Så blev dom uttagna iallafall.... 

 

Kalle och Kalla. 

 

Kalla pga sponsorernas tjat. 

 

Kalle pga totalt bristande konkurrens. 

 

Kalla, en massa medaljer av internationell kvalitet, både världscuper och OS. 

Historiskt stort namn. 

Idag en spillra. 

 

Kalle. 

Noll individuella medaljer på världsarenan. 

3st i stafett. 

Oklart om han lyfte eller sänkte lagen. 

Måste kolla upp varvtiderna. 

Återkommer. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    16

  • spooncreek

    6

  • frogfish

    3

  • Batting

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo, så är det ju..anstränger man sig tillräckligt hårt finns det ALLTID en konspiration...

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jo, så är det ju..anstränger man sig tillräckligt hårt finns det ALLTID en konspiration...

Nicholas behöver aldrig anstränga sig för det, inte det minsta.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom enda 3 VM medaljerna ( inga individuellt )

 

VM-silver i stafett 2013, kalle körde bäst av dom 4.

VM-silver i stafett 2015, rickardsson back 20 sekunder, olsson tog in 26.7 sekunder, olsson tappade, calle körde bra.

VM-brons i stafett 2017, hygglig insats av calle, hellner gjorde kanonlopp, olsson och rickardsson var sänken.

 

Calle har helt enkelt gjort bra jobb i dessa stafetter.

 

5 år sedan sist.

Nu fick han ju åka med för att ännu en gång köra staffet då svenska herrlandslaget är klent, så det är helt okej.

 

men på tjesidan kör väl alla bättre än kalla, typ.

 

 

nåväl, på zlatan kan man klanka ner frittt, men calle verkar vara helig, och då tycker jag väl att zlatan har gjort ett lite bättre jobb i en sport med lite hårdare konkurrens.

 

jag tippar på att kalle inte kommer hem från os med nåt bättre än 7 plats ( och det är väl förvisso inom SOK målet på 8:a tror jag)

 

Kalla, kommer inte ifrån OS bättre än 12:a

 

Sedan har vi allt annat, som tex guldet i skridsko, det är ju som i en ask.

skicross.

bräda.

 

hockey har jag ingen aning om vad som händer med.

inga NHL spelare tror jag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Dom enda 3 VM medaljerna ( inga individuellt )

 

VM-silver i stafett 2013, kalle körde bäst av dom 4.

VM-silver i stafett 2015, rickardsson back 20 sekunder, olsson tog in 26.7 sekunder, olsson tappade, calle körde bra.

VM-brons i stafett 2017, hygglig insats av calle, hellner gjorde kanonlopp, olsson och rickardsson var sänken.

 

Calle har helt enkelt gjort bra jobb i dessa stafetter.

 

5 år sedan sist.

Nu fick han ju åka med för att ännu en gång köra staffet då svenska herrlandslaget är klent, så det är helt okej.

 

men på tjesidan kör väl alla bättre än kalla, typ.

 

 

nåväl, på zlatan kan man klanka ner frittt, men calle verkar vara helig, och då tycker jag väl att zlatan har gjort ett lite bättre jobb i en sport med lite hårdare konkurrens.

 

jag tippar på att kalle inte kommer hem från os med nåt bättre än 7 plats ( och det är väl förvisso inom SOK målet på 8:a tror jag)

 

Kalla, kommer inte ifrån OS bättre än 12:a

 

Sedan har vi allt annat, som tex guldet i skridsko, det är ju som i en ask.

skicross.

bräda.

 

hockey har jag ingen aning om vad som händer med.

inga NHL spelare tror jag.

 

Nu  var det mycket på en gång :-) . 

 

Calle Halfvarsson är nog den mest häcklade svenske idrottsmannen just nu (jag häcklar honom själv)  så den där offerkoftan om att det inte går att häckla honom vetifan var du hittade.

Men, vilket du är inne på, så är han bäste svenske herre fortsatt och bör därmed självfallet ha en plats till OS.

 

Kalla..gamla meriter visst, men ingen av de som skulle kunna fått platsen i   hennes ställe hade varit i närheten av en topp 10. Och det behövdes en distansåkare till i laget. "Alla" kör inte bättre. Ett helt logiskt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev spooncreek:

Nu  var det mycket på en gång :-) . 

 

Calle Halfvarsson är nog den mest häcklade svenske idrottsmannen just nu (jag häcklar honom själv)  så den där offerkoftan om att det inte går att häckla honom vetifan var du hittade.

Men, vilket du är inne på, så är han bäste svenske herre fortsatt och bör därmed självfallet ha en plats till OS.

 

Kalla..gamla meriter visst, men ingen av de som skulle kunna fått platsen i   hennes ställe hade varit i närheten av en topp 10. Och det behövdes en distansåkare till i laget. "Alla" kör inte bättre. Ett helt logiskt val.

Ja det är ju ofarligt att låta henne åka distans om man har platser över.

 

vi får vänta en månad, sedan kommmer facit, bit för bit.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev spooncreek:

Låst artikel, till skillnad från dig prenumererar jag inte på Aftonbladet 😉

 

Jag läste artikeln flera ggr innan den hamnade bakom en betalvägg och såg ingenting där som delade Nicholas konspiration om att Kalla får vara med pga sponsorernas påtryckningar.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev spooncreek:

Låst artikel, till skillnad från dig prenumererar jag inte på Aftonbladet 😉

 

Oavsett distans och teknik är Charlotte Kalla numera utanför den absoluta världstoppen.

Hon är heller inte ordinarie i det svenska stafettlaget.

Vinterns nio starter i världscupen har som bäst gett en fjortondeplats, men det var när halva fältet hade hoppat av Tour de ski.

I sin enda stafett körde hon en blek sträcka för det svenska andralaget.

 

Därmed saknades sportsliga grunder för att ta med henne till OS i Peking i februari. Beslutet var felaktigt.

Min åsikt delas nog av många som inte känner igen sin gamla skidhjälte, men den saknar tyngd om inte följdfrågan besvaras:

Vem annars?

 

Sundling, Ebba, Frida, Dahlqvist och gänget hade redan fått sina biljetter och luckan behövde helst täppas igen av en distansåkare.

Kalla var näst bästa svenska på touren och låg fyra bland de blågula i distanscupen.

En sak att underprestera – allt är väl lugnt så länge inte träningskamraterna blåser förbi, eller?

Nej, så enkelt är det inte, för SOK har kriterier som ska skydda de aktiva från alltför subjektiva bedömningar.

En OS-uttagning ska vara något magnifikt, något som kan förändra din karriär, så det är nödvändigt med ett transparent och begripligt system.

Riktlinjerna säger att du ska konkurrera om en plats bland de åtta främsta i din gren. Eller tillhöra ett lag som gör det, och väl på plats ställa upp också individuellt.

 

I fjol höjde sig Kalla markant till mästerskapet – från plats fyrtioåtta i världscupen till femma i VM-skiathlonen – men du ska vara nostalgiskt sinnad för att tro på samma framgång om några veckor. Eller jo, hoppas går ju, men ska en önskedröm få ligga till grund för svensk idrotts finaste uttagning?

 

Skidlandslaget verkar tycka det, för de har skohornat in vår främsta kvinnliga olympier i truppen som medlem av stafettlaget.

Vilket hon rimligen inte är. Åtminstone inte som en av de ordinarie fyra och troligen inte som förstareserv vid sjukdom heller.

Men till Kina ska Kalla, där hon om allt klaffar passerar Sixten Jernberg och blir den första svensken någonsin med tio OS-medaljer.

Mer troligt är att hon får avrunda en enastående karriär med en sista OS-tremil.

Det kan låta som en hygglig gest.

På VM-stafetten i fjol hade Kalla usla skidor och snuvades på chansen till en gyllene slutpunkt, så varför inte servera en bonuschans?

Ja, för att frågan i början inte är retorisk.

Vem annars?

Annars Louise Lindström.

Poängen är inte vem som är starkast

21-åringen är dubbel juniorvärldsmästare och tog i fjol tre U23-VM-medaljer.

Den här säsongen har hon besegrat Kalla i Ruka och Lillehammer, men jämförelsen är egentligen inte så viktig.

För poängen är inte vem som är starkast av dem, utan vem som bäst uppfyller OS-kriterierna.

Utöver topp åtta-kraven återstår en tredje väg till de olympiska spelen, det så kallade framtidskriteriet för idrottare som bedöms kunna prestera toppresultat vid nästkommande OS.

Lindström borde stå på topp lagom till Milano 2026.

Hon är redan en kraftfull och mångsidig åkare vars karriär hade gynnats av deltagande i världens största snötävling.

Det påstår inte bara jag, utan på SOK:s hemsida står att läsa att ”utvärderingar visar att OS-erfarenhet och rutin är bra investering för framtiden”.

Nu blir hon utan den lektionen.

Samma sak för Johanna Hagström och Moa Lundgren.

Det är inte Charlotte Kallas fel att någon får stanna hemma, men ändå följden av att skidlandslaget valt henne på tveksamma grunder.

 

 

Några ord från mig.

Kalla är ett varumärke, med sponorer som en delmängd av det hela.
Varumärket blev uttaget.
Varumärket hade lite mer att ge, det har inte Kalla själv dock, inte sedan länge, men pengarna flyter in och åkningen fortgår.

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kunde man ju bara ge sig på. I tio år har jag haft diametralt motsatta uppfattningar till Ex-Moderatorn Nicholas men helt plötsligt förenas vi i en broderlig kram. Över vadå? Valet av vem som ska bli damernas 8:e åkare i OS......Japp, Kalla är förmodligen Sveriges 8:e bästa längdskidåkare, av typ 13, så visst kan vi ta ut henne om vi tror på Greta och all snö kommer vara borta om 4 år.

 

Om vi tror att det ens finns en mikroskopisk chans till ett vinter OS 2026 i Milano borde vi dock gett Kallas biljett till Louise Lindström. Hon är sämre än Kalla idag men om hon slutar 18:e på 30 km eller Kalla lyckas spurta förbi någon finska och tjeckiska och bli 14:e är väl ändå rätt ointressant; Kalla har ju ändå fyllt 50 till Milano OS så varför inte ge framtiden en chans. 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Nicholas:

Oavsett distans och teknik är Charlotte Kalla numera utanför den absoluta världstoppen.

Hon är heller inte ordinarie i det svenska stafettlaget.

Vinterns nio starter i världscupen har som bäst gett en fjortondeplats, men det var när halva fältet hade hoppat av Tour de ski.

I sin enda stafett körde hon en blek sträcka för det svenska andralaget.

 

Därmed saknades sportsliga grunder för att ta med henne till OS i Peking i februari. Beslutet var felaktigt.

Min åsikt delas nog av många som inte känner igen sin gamla skidhjälte, men den saknar tyngd om inte följdfrågan besvaras:

Vem annars?

 

Sundling, Ebba, Frida, Dahlqvist och gänget hade redan fått sina biljetter och luckan behövde helst täppas igen av en distansåkare.

Kalla var näst bästa svenska på touren och låg fyra bland de blågula i distanscupen.

En sak att underprestera – allt är väl lugnt så länge inte träningskamraterna blåser förbi, eller?

Nej, så enkelt är det inte, för SOK har kriterier som ska skydda de aktiva från alltför subjektiva bedömningar.

En OS-uttagning ska vara något magnifikt, något som kan förändra din karriär, så det är nödvändigt med ett transparent och begripligt system.

Riktlinjerna säger att du ska konkurrera om en plats bland de åtta främsta i din gren. Eller tillhöra ett lag som gör det, och väl på plats ställa upp också individuellt.

 

I fjol höjde sig Kalla markant till mästerskapet – från plats fyrtioåtta i världscupen till femma i VM-skiathlonen – men du ska vara nostalgiskt sinnad för att tro på samma framgång om några veckor. Eller jo, hoppas går ju, men ska en önskedröm få ligga till grund för svensk idrotts finaste uttagning?

 

Skidlandslaget verkar tycka det, för de har skohornat in vår främsta kvinnliga olympier i truppen som medlem av stafettlaget.

Vilket hon rimligen inte är. Åtminstone inte som en av de ordinarie fyra och troligen inte som förstareserv vid sjukdom heller.

Men till Kina ska Kalla, där hon om allt klaffar passerar Sixten Jernberg och blir den första svensken någonsin med tio OS-medaljer.

Mer troligt är att hon får avrunda en enastående karriär med en sista OS-tremil.

Det kan låta som en hygglig gest.

På VM-stafetten i fjol hade Kalla usla skidor och snuvades på chansen till en gyllene slutpunkt, så varför inte servera en bonuschans?

Ja, för att frågan i början inte är retorisk.

Vem annars?

Annars Louise Lindström.

Poängen är inte vem som är starkast

21-åringen är dubbel juniorvärldsmästare och tog i fjol tre U23-VM-medaljer.

Den här säsongen har hon besegrat Kalla i Ruka och Lillehammer, men jämförelsen är egentligen inte så viktig.

För poängen är inte vem som är starkast av dem, utan vem som bäst uppfyller OS-kriterierna.

Utöver topp åtta-kraven återstår en tredje väg till de olympiska spelen, det så kallade framtidskriteriet för idrottare som bedöms kunna prestera toppresultat vid nästkommande OS.

Lindström borde stå på topp lagom till Milano 2026.

Hon är redan en kraftfull och mångsidig åkare vars karriär hade gynnats av deltagande i världens största snötävling.

Det påstår inte bara jag, utan på SOK:s hemsida står att läsa att ”utvärderingar visar att OS-erfarenhet och rutin är bra investering för framtiden”.

Nu blir hon utan den lektionen.

Samma sak för Johanna Hagström och Moa Lundgren.

Det är inte Charlotte Kallas fel att någon får stanna hemma, men ändå följden av att skidlandslaget valt henne på tveksamma grunder.

 

 

Några ord från mig.

Kalla är ett varumärke, med sponorer som en delmängd av det hela.
Varumärket blev uttaget.
Varumärket hade lite mer att ge, det har inte Kalla själv dock, inte sedan länge, men pengarna flyter in och åkningen fortgår.

 

 

 

Jag är fortsatt mest impad över att du är prenumerant på Aftonbladet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev spooncreek:

Jag är fortsatt mest impad över att du är prenumerant på Aftonbladet. 

Artiklar är oftast öppna initialt och låses efter nåt dygn. 

 

I detta fall hade jag artikeln öppen sedan tidigare. 

 

Aftonbladet får inte mina pengar annat än via reklam och statligt presstöd. 

Illa nog.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

Artiklar är oftast öppna initialt och låses efter nåt dygn. 

 

I detta fall hade jag artikeln öppen sedan tidigare. 

 

Aftonbladet får inte mina pengar annat än via reklam och statligt presstöd. 

Illa nog.

 

Då är jag istället mest impad över att du läser Aftonbladet.😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan meriterad längdåkare, Stina Nilsson, har nog kört till sig en OS-plats nu. Lite samma lika där, för att fylla upp laget måste man ta ut personer som egentligen inte uppfyller kriterierna. Men just nu är hon ett bättre alternativ än både Skottheim och Brorsson. Två av de tre lär bli uttagna till slut som jag förstått det.

 

Ska bli kul att se vad Stina kan göra i dagens jaktstart där hon går ut samtidigt som Elvira Öberg. Båda 47 sekunder efter täten.  Fixar Stina att hålla Elviras åktempo fram till första skjutningen?

 

I herrarnas skidskytte är det än värre ställt apropå OS-kvalifikationer. Redan uttagna Jesper Nelin och Peppe Femling är  inte direkt meriterade individuellt. Men med dem i stafettlaget är det klar medaljchans.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Detta OS kommer att bli avbrutet efter 5 dagar och inställt några dagar senare då man upptäckt en möjlig covidsmitta i det mongolska damcurlinglaget, typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Halfvarsson verkar ju vara en av de som tror minst på just Halfvarsson.
Han startar ofta upp ganska optimistiskt, men efter halva loppet tryter motivationen, och han kan t.o.m. kliva av hela tävlingen.
Det trista är att vi inte har någon bättre.
Burman har ont i ryggen, och den där Poroma... 
Han är väl mest känd för att lyckats få ihop det med Frida Karlsson trots den där moppemustachen.
Frida Karlsson blir ju intressant.
Vad ska hon hitta på i OS?
Det är ju ständigt drama runt henne.
När hon inte trasslar in sig i andra skidåkare så river hon ner dörrkarmar, skadar sig och återfinns i en gråtande liten hög.
Drama, drama, det ska verkligen bli intressant att se vad cirkus Frida ska bjuda på denna gången. :44: 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Benriach:

Detta OS kommer att bli avbrutet efter 5 dagar och inställt några dagar senare då man upptäckt en möjlig covidsmitta i det mongolska damcurlinglaget, typ...

Det kommer bli fullt med covidfall och intressant att se hur det hanteras. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Det kommer bli fullt med covidfall och intressant att se hur det hanteras. 

Omikron Games 2022

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
1 timme sedan, skrev Nicholas:

Fair play 

 

Screenshot_20220209-170934_TextTv.jpg

Man undrar ju vad det är för speciell is som tilltalar holländare? :wut:
Själv föredrar jag is i små fyrkantiga kuber.

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Batting:

Man undrar ju vad det är för speciell is som tilltalar holländare? :wut:
Själv föredrar jag is i små fyrkantiga kuber.

De vill ha en sådan perfekt is som det går, poel är starkare på sämre kvalitet allt enl honom själv

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev 65Selander:

De vill ha en sådan perfekt is som det går, poel är starkare på sämre kvalitet allt enl honom själv

Oftast vill ju även arrangören det med för att kunna få rekord på sin bana. 

 

För simning är det ett trixande med vattnet för att få det halare. 

 

Så jag skulle tro att Nederländerna fick gehör. 

 

Tror det kvittar i detta fall, men som psykning bet det och det var väl den egentliga planen. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...