Jump to content
IGNORERAD

Tio-i-topp lista


Atom

Recommended Posts

Så här i början på året är det ju populärt att göra topplistor. Jag skulle kunna göra en över de bästa ölen jag drack 2021, bästa filmerna jag sett eller bästa inläggen jag läst på MPR. Om det är något jag inte gjort så mycket under 19 månader av Covid så är det att resa och bo på hotell, något jag normalt sett gör 200 dagar per år, men vi har i alla fall rest lite i Thailand. Så här kommer en 10-i-topp lista över de bästa hotellen jag bott på i Thailand sedan juni 2020. Kanske någon kan ha nytta av den, om inte annat kan man kanske hoppas på några syrliga kommentarer 😉

 

10: Centara Grand Mirage, Pattaya

Vi var där i juli 2020 när Pattaya precis så sakteliga öppnat upp efter den första vågen. Schyssta rum och en bra pool med en liten hyfsad beach. De har en sky lounge som ska vara bra men den var stängd så bara en lounge på markplan och det sänkte betyget. Var där när dottern var liten och då var det kanon med vattenlandet. Fortfarande helt OK men känns lite plastigt och gillar inte riktigt läget. Kommer inte bo där igen.

 

110319849_10159927380359027_4812091926334633165_n.jpg.f92c5e6f0730b38d6d0c9569abaa5ea8.jpg

 

9: La Casetta, Khao Yai

Egentligen ett riktigt bra hotell men en halvdan frukost och stora avstånd till restauranger etc gör det lite bökigt. Khao Yai generellt sett är schysst om man vill göra lite dagsutflykter och tröttnat på stränder och städer. Åker man ett gäng så finns det mycket att göra i form av cykling, golf, go-cart, vingårdar, bra restauranger etc. Som ensamresenär är det nog inget vidare.

 

117375799_10160002938004027_1917945557254532091_o.thumb.jpg.dd5370caab4ed58daa3cde2858f6c215.jpg.e8ab2414797d6995ad7005bfc7146ae4.jpg

 

8. Marriott, Hua Hin

Ett riktigt bra hotell med schysst läge. Har en riktigt bra buffet men vi var där under första vågen sommaren 2020 så blev inget med det. Riktigt skönt poolområde och bar. Ska man klaga på något så är det väl att alla hotell som byggts i Thailand för de stora kedjorna de senaste 5-10 åren har närmast identisk design och det känns lite trist. Beachen i HH lämnar givetvis en del i övrigt att önska men annars en trevlig stad för en helgtripp från Bangkok.

 

106986290_10159866610954027_5966858004704283135_n.jpg.fb329fdf1e5d26f86ddcf35387e7e6f4.jpg

 

7: Hilton, Pattaya

Schyssta rum och bra läge. Takbaren är suverän och loungen likaså. Frukosten rätt medelmåttig och det var lite rörigt när vi var där. Poolen är cool men alldeles för liten om man kommer en helg.

 

95187723-6925-4528-8167-FB83DC027B58.thumb.jpeg.cc50558420a64f7e825c8bcf7964bc49.jpeg.621fc162813317535cb12bb3517868bf.jpeg

 

6: Dusit Thani Laguna, Phuket

Det var mitt Sandbox hotell så förutsättningarna var givetvis lite annorlunda. Hotellet kändes rätt gammalt och rummet lite slitet men läget ruggigt bra och suveräna restauranger med rimliga priser. Bangtao Beach är nog rätt trist som ensamresenär men riktigt vackert och många coola barer längs den kilometerlånga stranden.

 

a.thumb.jpg.53bd7ef43fa0e06602a67c95887168a1.jpg

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    9

  • born41

    7

  • Atom

    7

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5: Hyatt Regency, Hua Hin

Bästa hotellet i HH enligt mig. Suverän mat, stort område och schysst pool. Läget en stor fördel om man kommer ett stort gäng eller vill ha det lugnt och skönt men givetvis värdelöst om man vill prova på det lilla nattlivet staden har att erbjuda.

 

x.thumb.jpg.c95d5868adddd964c898a50eb5d5fffa.jpg.466402e23c021bbe0c7d83cc376a8189.jpg

 

4: Pullman Panwa, Phuket

Fräscht, prisvärt hotell med suverän service, pool och bra halvprivat strand. Ligger fel för uteliv och när vi var där var de flesta små restauranger runt omkring stängda men det var givetvis inte deras fel. 

 

A9.thumb.jpg.f9e5b9efae1492b00245d1482c53f021.jpg.eaf70e8fbce626927238e9a2271a76b0.jpg

 

3: Rayavadee, Krabi

Själva rummet var inget speciellt men hotellområdet, restaurangerna och tillhörande närmast privata stränder var något av det bästa jag upplevt. Dessutom klart prisvärt. Rätt säker på att jag kommer återvända.

 

b.jpg.39c6f8a6a0f3af5d37702d15e86e7b31.jpg

 

2: Ritz Carlton Reserve, Krabi

Högsta servicenivån jag någonsin upplevt och oerhört vackert. Suverän mat dessutom. Enda klagomålet var att den närmsta stranden var sådär.

 

c.jpg.4c38543d684dcc393f65def9a2cc4c2c.jpg

 

1: Pimalai Resort, Koh Lanta

Det bästa hotellet jag någonsin bott på. I det här fallet var lock-down tveklöst en fördel då det gav känslan av att vi var de enda överlevande efter epidemin. Suverän strand, service, mat, utsikt; ja allt. Lite väl dyrt under normala förhållanden dock.

 

35.thumb.jpg.6ec3c64a74423a65c95b400b16682e24.jpg.07a76100735141869c76ef4e570571bf.jpg

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

 

6 minuter sedan, skrev Atom:

Lite väl dyrt under normala förhållanden dock.

Då majoriteten av medlemmarna på forumet ju är miljonärer så var det där sista helt oväsentlig information.

 

Tack för en i övrigt intressant tråd. 👍

 

 

Ändrades av Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Atom:

5: Hyatt Regency, Hua Hin

Bästa hotellet i HH enligt mig. Suverän mat, stort område och schysst pool. Läget en stor fördel om man kommer ett stort gäng eller vill ha det lugnt och skönt men givetvis värdelöst om man vill prova på det lilla nattlivet staden har att erbjuda.

 

x.thumb.jpg.c95d5868adddd964c898a50eb5d5fffa.jpg.466402e23c021bbe0c7d83cc376a8189.jpg

 

4: Pullman Panwa, Phuket

Fräscht, prisvärt hotell med suverän service, pool och bra halvprivat strand. Ligger fel för uteliv och när vi var där var de flesta små restauranger runt omkring stängda men det var givetvis inte deras fel. 

 

A9.thumb.jpg.f9e5b9efae1492b00245d1482c53f021.jpg.eaf70e8fbce626927238e9a2271a76b0.jpg

 

3: Rayavadee, Krabi

Själva rummet var inget speciellt men hotellområdet, restaurangerna och tillhörande närmast privata stränder var något av det bästa jag upplevt. Dessutom klart prisvärt. Rätt säker på att jag kommer återvända.

 

b.jpg.39c6f8a6a0f3af5d37702d15e86e7b31.jpg

 

2: Ritz Carlton Reserve, Krabi

Högsta servicenivån jag någonsin upplevt och oerhört vackert. Suverän mat dessutom. Enda klagomålet var att den närmsta stranden var sådär.

 

c.jpg.4c38543d684dcc393f65def9a2cc4c2c.jpg

 

1: Pimalai Resort, Koh Lanta

Det bästa hotellet jag någonsin bott på. I det här fallet var lock-down tveklöst en fördel då det gav känslan av att vi var de enda överlevande efter epidemin. Suverän strand, service, mat, utsikt; ja allt. Lite väl dyrt under normala förhållanden dock.

 

35.thumb.jpg.6ec3c64a74423a65c95b400b16682e24.jpg.07a76100735141869c76ef4e570571bf.jpg

 

Jävla luffarställen du bor på! 

 

 

Nedu, tacka vet jag ett Guesthouse ovanpå en 7/11 längs Sukhumvhiten för 300 baht. Där snackar vi kvalitet! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Jävla luffarställen du bor på! 

 

 

Nedu, tacka vet jag ett Guesthouse ovanpå en 7/11 längs Sukhumvhiten för 300 baht. Där snackar vi kvalitet! 

 

 

Ett normalår så har jag runt 100 nätter i Kina och vissa av de hotell vi hamnar på i gudsförgätna industristäder ligger nog en bra bit efter ditt Guesthouse på Sukkan. Framförallt när det lokala stålverket har fest på hotellet och 700 Li’s, Chang’s och Chen’s brölar karaoke till 02 för att avsluta med att gruppspy i korridoren till 03 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ointressant information då smärtgränsen för en ann legat på MAX 1500 baht/dygn.:D

För oss har de i 1 000 bahtsklassen varit de mest prisvärda.

Hotellet/rummet nyttjar vi endast som sovutrymme och för förvaring av bagaget.

Dessutom intas oftast den bästa frukosten på något lokalt mathak på en undanskymd gata i boendets närhet, desto finare hotell desto sämre käk.

Men jag missunnar inte er som tvingas på på hotell 200 nätter/år, kan inte vara någon höjdare att bli tvingad vara så rotlös.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 20 år sedan åkte jag runt i Sverige och arbetade. Blev bortåt 200 nätter per år som jag bodde på hotell.Jag upptäckte ganska snart, att ju dyrare hotell desto anonymare var jag. Jag reste ensam, så jag övergick till vandrarhem och gästrum, då jag där fick mer personlig kontakt med dom som skötte stället.

Jag upplevde att min livskvallite steg med enklare boende. Är man på semester, så är förutsättningarna annorlunda, och speciellt om man reser flera i sällskapet.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev evert 1:

Helt ointressant information då smärtgränsen för en ann legat på MAX 1500 baht/dygn.:D

För oss har de i 1 000 bahtsklassen varit de mest prisvärda.

Hotellet/rummet nyttjar vi endast som sovutrymme och för förvaring av bagaget.

Dessutom intas oftast den bästa frukosten på något lokalt mathak på en undanskymd gata i boendets närhet, desto finare hotell desto sämre käk.

Men jag missunnar inte er som tvingas på på hotell 200 nätter/år, kan inte vara någon höjdare att bli tvingad vara så rotlös.

Skulle jag åka ned själv en helg till Pattaya för att festa med grabbarna skulle jag nog ta ett hotell för runt 1,500 Baht; då vore rummet just bara för att sova. Åker jag dock till Hua Hin en helg med familjen så kommer vi inte lämna hotellområdet, förutom möjligtvis för en strandpromenad, så då måste det vara ett bra hotell, annars stannar jag hellre hemma.


Att vi bott bättre under Covid beror på att vi dels velat unna oss det då vi missat så många utlandsresor. Dels beror det också på att man fått så grymma dealar att man kunnat bo på superhotell men bara betalat för ett bra hotell. Slutligen beror det på att vi samtliga gånger åkt ett stort gäng med runt 10 tonåringar; att välja en resort som har en massa aktiviteter är då en bra idé.

 

Håller inte alls med dig om frukost och undrar om du verkligen provat frukosten på hotell som ligger över 10K. Alla hotellen på topp-5 på min lista hade frukostar som slår de flesta middagar jag ätit på riktigt bra restauranger, frukostar som om man skulle betala dem separat ligger en bra bit över det hotellpris du rekommenderar. Vad man gillar är givetvis också subjektivt men hittar man inget man gillar bland närmare 100 rätter så det osannolikt att man skulle hitta det på någon bakgata.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-02 at 13:03, skrev Fantomen:

 

Då majoriteten av medlemmarna på forumet ju är miljonärer så var det där sista helt oväsentlig information.

 

Tack för en i övrigt intressant tråd. 👍

 

 

De flesta MPR-miljonärerna har väl blivit rika just för att de valt boenden för 300 istället för 10000+ :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra lista!

 

Själv tycker jag att man får mest bang for the buck på nybyggda 4-stjärniga hotel. Inte så jäkla dyrt heller i minibaren och vid poolen.

 

Tänker främst på Pattaya och Bangkok. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för info. Atom
Har man råd varför inte unna sig, man lever bara en gång.
Själv har jag inte råd, men unnar mig en till två nätter på ett lite dyrare hotell vid varje resa men då är det som Atom säger, då är det frugan och jag som gäller och då blir det mest hotellområdet som gäller helst vid poolen.
Ser fram mot mer Tio-i-topp Atom
Annars har vi våran lgh i Jomtien (vi hyr den 7 500 bath i mån. Med el, vatten, internet blir det ca 8 500 bath i mån)
Ni kan läsa mer här, om ni letar efter ett bra boende i Jomtien (går att hyra för en mån. Men då kostar det mer)
https://www.Thailand-property.com/condo/974/laguna-beach-resort-3-the-maldives
 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nerike:


Annars har vi våran lgh i Jomtien (vi hyr den 7 500 bath i mån. Med el, vatten, internet blir det ca 8 500 bath i mån)
Ni kan läsa mer här, om ni letar efter ett bra boende i Jomtien (går att hyra för en mån. Men då kostar det mer)
https://www.Thailand-property.com/condo/974/laguna-beach-resort-3-the-maldives
 

Ser trevligt ut. Om man som jag vill bada i havet ,och inte i poolen, så är det nog 1 km till stranden, och jag är lite för bekväm för en så lång promenad.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev born41:

Ser trevligt ut. Om man som jag vill bada i havet ,och inte i poolen, så är det nog 1 km till stranden, och jag är lite för bekväm för en så lång promenad.

 

Born41

Tror det är ca 800 meter har en moppe (men den använder frugan mest) skall inskaffa en cykel nästa resa, sedan för den late så finns alltid moppetaxi (ler)
Det är ca 400 meter till Jomtien nattmarknad, tycker det är ett bra läge om man tänker på vad man får för det priset.
Finns bastu, gym, yogarum, fittness mm. Frugan trivs väldigt bra där finns många thairest. runt omkring.
Men som sagt tycker man inte om att ta en promenad så är det kanske lite långt ifrån stranden

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

När (om) jag kommer till Jomtien igen och du inte behöver cykeln så kanske jag kan hyra den.🤠

Jag vet inte varför jag helst bor nära stranden, beror förmodligen på att jag är uppväxt på en ö.  Mestadelen av mitt liv har jag bott 10 mil från havet.

Som det ser ut nu så lär det dröja till nästa vinter, innan det blir någon resa.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev born41:

När (om) jag kommer till Jomtien igen och du inte behöver cykeln så kanske jag kan hyra den.🤠

 

 

Born41

Tror nog att du kan låna den om jag inte är där, ska försöka åka ner till sommaren

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Nerike:

Tackar för info. Atom
Har man råd varför inte unna sig, man lever bara en gång.
Själv har jag inte råd, men unnar mig en till två nätter på ett lite dyrare hotell vid varje resa men då är det som Atom säger, då är det frugan och jag som gäller och då blir det mest hotellområdet som gäller helst vid poolen.
Ser fram mot mer Tio-i-topp Atom
Annars har vi våran lgh i Jomtien (vi hyr den 7 500 bath i mån. Med el, vatten, internet blir det ca 8 500 bath i mån)
Ni kan läsa mer här, om ni letar efter ett bra boende i Jomtien (går att hyra för en mån. Men då kostar det mer)
https://www.Thailand-property.com/condo/974/laguna-beach-resort-3-the-maldives
 

Tack för tipset. Jag planerar att spendera 3 månader I Thailand nästa vinter varav minst 2 av dem i Jomtien. Tänkte kika efter lämpliga ställen att hyra under min planerade resa dit i sommar. 

 

Är det längs bahtbussens rutt?

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

Tack för tipset. Jag planerar att spendera 3 månader I Thailand nästa vinter varav minst 2 av dem i Jomtien. Tänkte kika efter lämpliga ställen att hyra under min planerade resa dit i sommar. 

 

Är det längs bahtbussens rutt?

Det är ca 200-250 meter ner till Jomtien second Rd, där går Bath bussarna

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev j43:

När började Bath bussarna att köra Jomtien second Rd?

Det vet jag ej, åker sällan bath bus då tjejen kör moppen, bath bus blir det mest i Pattaya när man tar sig en utekväll.
Händer dock att man tar den när man är på beach road i Jomtien, när man skall till nattmarkanden för att äta ( dom har ett jävligt bra ställe där som har kåldolmar med potatismos), mina reskamrater bor i regel på soi 2 eller surf beach hotell på jomtien.
Då jag inte kan huvudvägarna där bath bussarna går, så googla jag det och hitta denna bild
 

bathbus.jpg

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nerike:

Det är ca 200-250 meter ner till Jomtien second Rd, där går Bath bussarna

Jag tror du menar Thappraya road som gatan heter från korsningen med Pattaya Tai ända ner till Beach road i Jomtien. Om man inte svänger ner mot beachen i Jomtien utan fortsätter rakt fram så hamnar man på Second road Jomtien och där går inga bathbussar vad jag vet.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra ,finns många fina lägenheter efter andra vägen.

Har inte varit i Thailand sedan 2019 och då bot på View Talay 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nerike:

Tackar för info. Atom
Har man råd varför inte unna sig, man lever bara en gång.
Själv har jag inte råd, men unnar mig en till två nätter på ett lite dyrare hotell vid varje resa men då är det som Atom säger, då är det frugan och jag som gäller och då blir det mest hotellområdet som gäller helst vid poolen.
Ser fram mot mer Tio-i-topp Atom
Annars har vi våran lgh i Jomtien (vi hyr den 7 500 bath i mån. Med el, vatten, internet blir det ca 8 500 bath i mån)
Ni kan läsa mer här, om ni letar efter ett bra boende i Jomtien (går att hyra för en mån. Men då kostar det mer)
https://www.Thailand-property.com/condo/974/laguna-beach-resort-3-the-maldives
 

Tror fan att jag skall köpa en 3 rummare till det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev axe:

Tror fan att jag skall köpa en 3 rummare till det priset.

Såg också priset på 3 rummare, det är bara att slå till fast det är nog annat pris när man har talat med dom

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nerike:

Det vet jag ej, åker sällan bath bus då tjejen kör moppen, bath bus blir det mest i Pattaya när man tar sig en utekväll.
Händer dock att man tar den när man är på beach road i Jomtien, när man skall till nattmarkanden för att äta ( dom har ett jävligt bra ställe där som har kåldolmar med potatismos), mina reskamrater bor i regel på soi 2 eller surf beach hotell på jomtien.
Då jag inte kan huvudvägarna där bath bussarna går, så googla jag det och hitta denna bild
 

bathbus.jpg

På kartan är Norra Pattaya road inritad, för några år sedan gick det inga Bath-bussar där.

Jag fick gå hela vägen från sekond road upp till stora busstationen vid Co san road, för det kom ingen buss. Jag bodde  i Jomtien, och fick sedan veta att man skulle ta sig till cosan road ,och där ta den vita bussen längs den gatan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått det bekräftat att det går baht bussar på jomtien second road.

Men i mitten av nästa vecka skall jag göra en provtur, för kontroll till 110% att allt stämmer.

Med reservation att Prutten inte ställer till något med jävelskap karantänen.

 

  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...