Jump to content
IGNORERAD

Anutin funderar på att avbryta Test & Go-programmet för turister


janne_h

Recommended Posts

  • Svar 175
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    24

  • andrejsdenruskige

    13

  • samet

    13

  • M33

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

mina båda test-and-go test ingick i någonting.

första testet ingick väl i hotelet, andra testen betalade thaländska staten, möjligen tog dom pengarna från test-and-go ansökan.

 

 

för det andra testet intern-debiterades dom 1300 baht av Lampang Hospital.

 

 

Men frågan var vad ett PCR-test kostade. Inte vad ett test som en del av ett Test & Go paket kostade. 

 

På Sandboxen i Phuket bokar man PCR-test helt oberoende av hotell eller paket. 

 

Men om det kostar 1300 i Lampang, så bevisar det ju vara det vi sedan länge känt till. I Thailand skiljer sig det mesta från by till by. 

 

Ändrades av samet
.
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev samet:

Men frågan var vad ett PCR-test kostade. Inte vad ett test som en del av ett Test & Go paket kostade. 

 

På Sandboxen i Phuket bokar man PCR-test helt oberoende av hotell eller paket. 

 

Men om det kostar 1300 i Lampang, så bevisar det ju vara det vi sedan länge känt till. I Thailand skiljer sig det mesta från by till by. 

 

Fast han hade nog bokat innan de ändrade reglerna. Dvs betalat för 1 test.

Så en datapunkt helt oanvändbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Baa:

Olika tolkningar  är det som vanligt när det ska översättas...såhär ser en av de oftast rättciterades inlägg ut.

 

https://www.facebook.com/groups/expat.info.udon.thani/permalink/3201527160129366/

Den var inte lätt att läsa. Om man inte vill bli medlem i gruppen om Udon Thani...

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska det vara officiellt! https://www.facebook.com / ThaiConsular

 

Test and Go (For Non-Thai Nationals) registration starts from 1 Feb 2022

Requirements

- Eligible countries/ territories

- Vaccination

- Insurance with minimum coverage of 50,000 USD for medical expenses

- Fully paid SHA Extra+ / AQ hotel reservation confirmation for day 1 and day 5

1. Register on Thailand Pass via https://tp.consular.go.th (you are advised to register at least 7 days before your departure date)

2. Get a COVID-19 test

3. Do 1st RT-PCR test - Day of arrival (day 1)

4. Do 2nd RT-PCR test - 5th Day of arrival (day 5)

as detailed below

Thailand Pass FAQs : https://consular.mfa.go.th/th/content/Thailand-pass-faqs-2

 

kuva.thumb.png.4ad33126ee98e8ca6a9355a0451b2455.png

 

kuva.thumb.png.bdb26616b8e8fe94c4365eabeea5c17d.png

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu ska det vara officiellt! https://www.facebook.com / ThaiConsular

 

Test and Go (For Non-Thai Nationals) registration starts from 1 Feb 2022

Requirements

- Eligible countries/ territories

- Vaccination

- Insurance with minimum coverage of 50,000 USD for medical expenses

- Fully paid SHA Extra+ / AQ hotel reservation confirmation for day 1 and day 5

1. Register on Thailand Pass via https://tp.consular.go.th (you are advised to register at least 7 days before your departure date)

2. Get a COVID-19 test

3. Do 1st RT-PCR test - Day of arrival (day 1)

4. Do 2nd RT-PCR test - 5th Day of arrival (day 5)

as detailed below

Thailand Pass FAQs : https://consular.mfa.go.th/th/content/Thailand-pass-faqs-2

 

kuva.thumb.png.4ad33126ee98e8ca6a9355a0451b2455.png

 

kuva.thumb.png.bdb26616b8e8fe94c4365eabeea5c17d.png

Vilka j*vla amatörer! Öppnar registreringen 1/2. Varför inte öppna nu, men sätta upp frångräns att söka till 1/2? Har de 3-åringar som utvecklare av tjänster? Bara i Thailand........

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett tag sedan, när dom flaggade för att test and go skulle återinföras, uppmärksammades att försäkringar ofta inte täckte alla kostnader.

Om du inte är sjuk, men hade varit nära en som testats positivt, så kan man åka på upp till 2 veckors karantän. Denna karantän kan kosta upp till 40 000 kr, och det täcks inte av försäkringen. Man flaggade för att ha en försäkring som täckte denna kostnad, men det står inget om det i senaste bullertinen.

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev born41:

För ett tag sedan, när dom flaggade för att test and go skulle återinföras, uppmärksammades att försäkringar ofta inte täckte alla kostnader.

Om du inte är sjuk, men hade varit nära en som testats positivt, så kan man åka på upp till 2 veckors karantän. Denna karantän kan kosta upp till 40 000 kr, och det täcks inte av försäkringen. Man flaggade för att ha en försäkring som täckte denna kostnad, men det står inget om det i senaste bullertinen.

 

Born41

 

Så verkar det vara, bäst att inte väcka den björn som sover.

 

Du bokade väl av dig resa trots att alla med gamla TP och test nu go släpps in? 

 

Läge att boka på nu då! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Så verkar det vara, bäst att inte väcka den björn som sover.

 

Du bokade väl av dig resa trots att alla med gamla TP och test nu go släpps in? 

 

Läge att boka på nu då! 

Risken för en extrautgift på 40 000 kr får mig att tveka, troligen avstår jag ett tag till

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev born41:

För ett tag sedan, när dom flaggade för att test and go skulle återinföras, uppmärksammades att försäkringar ofta inte täckte alla kostnader.

Om du inte är sjuk, men hade varit nära en som testats positivt, så kan man åka på upp till 2 veckors karantän. Denna karantän kan kosta upp till 40 000 kr, och det täcks inte av försäkringen. Man flaggade för att ha en försäkring som täckte denna kostnad, men det står inget om det i senaste bullertinen.

 

Born41

 

Jo Anutin kunde ju inte begripa hur all världens försäkringsbolag inte täckte kostnaden för karantän av friska människor.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bokat den 13e Det är ju flera dagars jobb för att fixa allt runt omkring som Thailand kräver numera. För hunden som vanligt (Besök hos veterinären skicka in papper kopior hundpass mm). Men Med Evisum (Sitter och väntar på att folksam ska skicka mig bevis om försäkringen som man kräver i ansökan om Non immigrant). Så vill dom nu ha in en massor av papper mer än vad Ambassaden krävde. Och så detta Thaipass som ads on på detta. Undrar hur många vanliga turister som orkar göra sig besväret med alla dessa ansökningar för att åka på semester?

Hade jag inte haft stor anknytning till landet. Då skulle jag förmodligen inte göra mig besväret.

 

Mvh Janne

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev born41:

För ett tag sedan, när dom flaggade för att test and go skulle återinföras, uppmärksammades att försäkringar ofta inte täckte alla kostnader.

Om du inte är sjuk, men hade varit nära en som testats positivt, så kan man åka på upp till 2 veckors karantän. Denna karantän kan kosta upp till 40 000 kr, och det täcks inte av försäkringen. Man flaggade för att ha en försäkring som täckte denna kostnad, men det står inget om det i senaste bullertinen.

 

Born41

 

Sa dom inte att dom skulle tillhandahålla en obligatorisk försäkring på plats?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev janne_h:

Undrar hur många vanliga turister som orkar göra sig besväret med alla dessa ansökningar för att åka på semester?

Har läst här på forumet att det fixar man på noll tid?

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Planet från Helsingfors till Phuket som jag åkte med var nästan helt fullt. Uteslutande svenska och finska barnfamiljer. 

 

Inte många "fyllgubbar" eller "anknytnings/thai/falle-familjer"... Så nog åka det. 

 

Fixa pappren å fylla i ThaiPass går ju på typ 30min. 

 

@born41 angående karantän, även Thailand har insett att omicron inte är så lurigt. Hemkarantän eller kvar på ditt hotell är tydligen det vanligaste nu om jag förstått rätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Amigo:

Har läst här på forumet att det fixar man på en kvart?

7min tog det för mig att göra ThaiPass. Sedan kanske jag lagt 15min innan på att maila hotell, försäkringsbolaget och boka PCR-Test. 

 

Blås nu inte upp det som att det är någon jävla raketforskning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Har läst här på forumet att det fixar man på noll tid?

Nu har inte jag hunnit till Thaipass ännu. Då det öppnar 1a Februari. Men visumet har blivit mycket krångligare än tidigare. Då dom vill ha kopir på tamejfan allt.

Ambassaden nöjde sig med mion frus id ifylld blankett foto och mitt pass och familjebevis om jag inte minns fel. Numera så är det dubbelt så mycket kopior på diverse son dom vill ha.

Tidigare struntade dom i bankintyg för non o family. Nu vill dom ha även bevis om inkomst.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

7min tog det för mig att göra ThaiPass. Sedan kanske jag lagt 15min innan på att maila hotell, försäkringsbolaget och boka PCR-Test. 

 

Blås nu inte upp det som att det är någon jävla raketforskning. 

Har läst på FB , allt mellan 7 minuter till 14 timmar, alla är inte vana att använda dator!  Alla har inte ens intresse att lära använda dator. Så är det i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev samet:

7min tog det för mig att göra ThaiPass. Sedan kanske jag lagt 15min innan på att maila hotell, försäkringsbolaget och boka PCR-Test. 

 

Blås nu inte upp det som att det är någon jävla raketforskning. 

Dom har infört testning nu om du ska till Koh Samet. 350 THB och dom flesta vägrar och vänder vid båten enl vad jag hört. Tydligen har man bestämt sig för att göra det till en öde ö. På Koh Chang nu och här krävde dom ingenting mer än hotellet som ville se vaccinbevis.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Har läst här på forumet att det fixar man på noll tid?

Allt är relativt om vad som är enkelt. Tidigare var det väldigt enkelt för dom flesta att åka till Thailand på semester.

Man hade pass bokade resa. Och fick 30 dagar vid ankomst.

Nu kanske thaipass inte tar så lång tid att ansöka från datorn. Men det med alla tester och så vidare gör att många passar sig för att åka. Det ihop med att det förekommit rapporter om att dom som testat positivt blivit inlåsta i typ 2 veckor. Och fått betala hiskeliga summor sim INTE täcks av försäkringen. Gör ju att folk drar sig för att åka.

Den dan Thailand slutar med allt mumbo jumbo kring Covid 19. Så kan åtminstone turister från västländerna börja komma på allvar.

Att vissa säger att plan är fulla till Puhket handlar ju bara om att flygbolagen anpassar antalet flygningar till folk som vill flyga. Kan tänka mig att ett och annat plan blir inställt på grund av brist på resenärer?

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Sa dom inte att dom skulle tillhandahålla en obligatorisk försäkring på plats?

När jag tänker efter så skrev dom det i Pattaya Nevs, har dock inte sett om det blivit något av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Dom har infört testning nu om du ska till Koh Samet. 350 THB och dom flesta vägrar och vänder vid båten enl vad jag hört. Tydligen har man bestämt sig för att göra det till en öde ö. På Koh Chang nu och här krävde dom ingenting mer än hotellet som ville se vaccinbevis.

Var på Samet för två veckor sedan och det var minst sagt öde redan då - så krav på test lär ju som du skriver göra att ön blir ännu ödsligare. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Planet från Helsingfors till Phuket som jag åkte med var nästan helt fullt. Uteslutande svenska och finska barnfamiljer. 

 

Inte många "fyllgubbar" eller "anknytnings/thai/falle-familjer"... Så nog åka det. 

 

Fixa pappren å fylla i ThaiPass går ju på typ 30min. 

 

@born41 angående karantän, även Thailand har insett att omicron inte är så lurigt. Hemkarantän eller kvar på ditt hotell är tydligen det vanligaste nu om jag förstått rätt. 

Har kravet på sjukhuskarantän ersatts med hem/hotellkarantän?

 

När vi var på Koh Chang var det sex turister som "smet från ön" just innan de fick positivt svar på sitt test - antar att de gjort ett självtest och var rädda för sjukhuskarantän. Hur de hade tänkt in nästa steg förstår jag dock inte då de lär få svårt att resa ut från Thailand.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Krille:

Var på Samet för två veckor sedan och det var minst sagt öde redan då - så krav på test lär ju som du skriver göra att ön blir ännu ödsligare. 

 

/Krille

Var du där på veckan eller helgen. Var där i december, då var der öde på veckan men kom bra med thai på helgen. 

 

Med test lär man ju döda även det. Trist, för det började leva upp lite i december.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Krille:

Har kravet på sjukhuskarantän ersatts med hem/hotellkarantän?

 

När vi var på Koh Chang var det sex turister som "smet från ön" just innan de fick positivt svar på sitt test - antar att de gjort ett självtest och var rädda för sjukhuskarantän. Hur de hade tänkt in nästa steg förstår jag dock inte då de lär få svårt att resa ut från Thailand.

 

/Krille

Vet inte om kravet är ändrat. Men har kanske blivit fullt. Då gör man det bästa av saken. 

 

Idag när jag landade, fick jag skriva på en försäkran att jag dyrt och heligt lovade att stanna på mitt hotell i 10 dagar om jag skulle få positivt provsvar. Så för mig verkar det bli hotellkarantän om jag skulle vara positiv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...