Jump to content
IGNORERAD

NFT i Thailand


Peolito

Recommended Posts

Min väna hustru låg och snurrade i soffan och visade bilder från en kvinna i byn som fått ca 5 miljoner i baht för att handla med digitala bilder (tror jag) Googlat lite och det verkar vara något som görs nu och troligen inte bara i Thailand. Tydligen kan man bl.a. äga bilder och handla med och säkert annat också. NTF står för non fungible tokens där man kan köpa äganderätten till ett digitalt nätverk. Någon som handlar med det eller känner till hur det fungerar. Har lite svårt att tro på byskvaller.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Peolito:

Min väna hustru låg och snurrade i soffan och visade bilder från en kvinna i byn som fått ca 5 miljoner i baht för att handla med digitala bilder (tror jag) Googlat lite och det verkar vara något som görs nu och troligen inte bara i Thailand. Tydligen kan man bl.a. äga bilder och handla med och säkert annat också. NTF står för non fungible tokens där man kan köpa äganderätten till ett digitalt nätverk. Någon som handlar med det eller känner till hur det fungerar. Har lite svårt att tro på byskvaller.

Varit extrem hype på det men verkar svalnat, globalt och inte bara Thailand.

https://opensea.io/

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom en snar framtid kommer NFT explodera och bli omåttligt populärt.
Tänk när det riktiga metaverse är etablerat.
Och du kan hänga upp dina NFTs på väggen, "på riktigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Surin P3:

Inom en snar framtid kommer NFT explodera och bli omåttligt populärt.
Tänk när det riktiga metaverse är etablerat.
Och du kan hänga upp dina NFTs på väggen, "på riktigt".

Jag var i mitt tidigare liv pionjär inom Metaverse minsann. Detta i det tidigare, 2005-2010 typ, hajpade "Secondlife", som fortfarande verkar finnas kvar, men få talar om nu när hajpen kring Metaverse fått nytt liv.

 

Någon kanske minns när en virtuell Carl Bildt öppnade svensk ambassad i Secondlife, vilket flera andra länder senare också gjorde. "Alla" ville vara med och känna sig i framkant av utvecklingen.

 

image.png.e4dc80cc8ce53388ae302c55ef446a79.png

 

https://internetworld.idg.se/2.1006/1.109949/second-life-ar-bara-borjan

 

I alla fall, där fanns en omfattande handel av allt virtuellt man kan tänka sig, folk tjänade pengar på att sälja land, fastigheter, kläder, kroppsdelar (!) etc. Tavlor och andra sorters konstverk likaså. Några blev miljonärer i USD eftersom den virtuella valutan (vi snackar pre-krypto också) gick att växla till valutor som användes i den "verkliga" världen.

 

Vi får se om virtuella världar får mer fart denna gång under benämningen Metaverse (Neal Stephensons bok Snow Crash där termen myntades var en jävligt bra bok,  i alla fall när den kom -92). Jag tror nyckeln ligger i den fortsatta utvecklingen av gränssnittet mellan verklig och virtuell värld,  såsom VR-hjälmar och andra typer av sensorer att sätta på kroppen. Inopererade chip så småningom kanske.

 

 

image.png.8a1394e13336c8738ae1e6e9ae1a0d53.png

 

https://www.bbc.com/news/technology-59180273

 

 

Ursäkta TS  för utviket från frågan.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-16 at 08:58, skrev Surin P3:

Inom en snar framtid kommer NFT explodera och bli omåttligt populärt.
Tänk när det riktiga metaverse är etablerat.
Och du kan hänga upp dina NFTs på väggen, "på riktigt".

 

On 2021-12-16 at 09:53, skrev spooncreek:

Jag var i mitt tidigare liv pionjär inom Metaverse minsann. Detta i det tidigare, 2005-2010 typ, hajpade "Secondlife", som fortfarande verkar finnas kvar, men få talar om nu när hajpen kring Metaverse fått nytt liv.

 

Någon kanske minns när en virtuell Carl Bildt öppnade svensk ambassad i Secondlife, vilket flera andra länder senare också gjorde. "Alla" ville vara med och känna sig i framkant av utvecklingen.

Jag skulle nog vilja påstå att även P3 får ses som en pionjär. Han skapade ju ändå MPR, ett forum dit många flyttat i stort sett hela liv och andra skapat ett nick/avatar som har väldigt lite med deras verkliga liv att göra.

 

Sedan ska vi inte glömma av MPR-Baht; där snackar vi kryptovaluta och NFT i en gudomlig symbios 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

 

Jag skulle nog vilja påstå att även P3 får ses som en pionjär. Han skapade ju ändå MPR, ett forum dit många flyttat i stort sett hela liv och andra skapat ett nick/avatar som har väldigt lite med deras verkliga liv att göra.

 

Sedan ska vi inte glömma av MPR-Baht; där snackar vi kryptovaluta och NFT i en gudomlig symbios 😉

Sjukt nöjd att jag lyckades boka hotell för mina MPR-Bath innan de försvann. Bra ROI på dem 🍾

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev M33:

Sjukt nöjd att jag lyckades boka hotell för mina MPR-Bath innan de försvann. Bra ROI på dem 🍾

De försvann aldrig. Jag tipsade P3 om en "meta-nationalisering" och fick 25% i kommission. Nu har jag köpt en coyotebar i Meta-Mukdahan för mina MPR-Baht och drar in storkovan på att sälja Winecooler till underåriga avatarer och Saengsom till överåriga gubbavatarer. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

De försvann aldrig. Jag tipsade P3 om en "meta-nationalisering" och fick 25% i kommission. Nu har jag köpt en coyotebar i Meta-Mukdahan för mina MPR-Baht och drar in storkovan på att sälja Winecooler till underåriga avatarer och Saengsom till överåriga gubbavatarer. 

Du är ett geni! Fan att jag brände min andel på bubbel och snittar, men det är väl ödets lott för oss underbegåvade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...