Jump to content
IGNORERAD

Räta till tänder i Thailand.


Herkules

Recommended Posts

Hej 

 

Jag har varit hos en tandläkare i Stockholm, för att fixa till mina snea/uppstickande tänder, men det skulle kosta nästan 30.000Sek.

 

Vet någon om det finns någon tandläkare i Thailand, som kan få till mina tänder som på den nedre bilden?

 

Vänligen

HERKULES 

 

Screenshot_20211029-184028_Chrome.jpg

Screenshot_20211029-184034_Chrome.jpg

Ändrades av Herkules
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • born41

    8

  • apknug

    3

  • andrejsdenruskige

    2

  • Herkules

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thailändarna är galna i tandreglering nu för tiden. Var och varannan brud går runt med staket i käften.

 

De lär fixa det åt dig här nere men det tar lång, upp till två år, tid och kräver regelbundna återbesök. Man bör bo här nere eller pendla.

 

Tandvård är generellt prisvärt i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev apknug:

Thailändarna är galna i tandreglering nu för tiden. Var och varannan brud går runt med staket i käften.

 

De lär fixa det åt dig här nere men det tar lång, upp till två år, tid och kräver regelbundna återbesök. Man bör bo här nere eller pendla.

 

Tandvård är generellt prisvärt i Thailand.

Ja 2 år tog det ungefär för dottern att fixa till tänderna, med återbesök typ varje månad för justering.

Priset kommer jag inte ihåg.

Varje gång nya färger i ställningen, tur man inte är ställningsbyggare som måste byta färg varje månad 5555

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev apknug:

Thailändarna är galna i tandreglering nu för tiden. Var och varannan brud går runt med staket i käften.

 

De lär fixa det åt dig här nere men det tar lång, upp till två år, tid och kräver regelbundna återbesök. Man bör bo här nere eller pendla.

 

Tandvård är generellt prisvärt i Thailand.

Enklare att rycka ut allt och köra implantat

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Enklare att rycka ut allt och köra implantat

Implantat kostar 50 000 kr per tand i Sverige. I Thailand lika mycket i Thb.

Om du sätter i gång med tandställning så skall den spännas en gång i månaden.

Tandställningen trycker tänderna i läge och eftersom tänderna ändrar sig måste man följa efter med spännkraften.

Jag har anlitat "Dental i deas" som ligger på central Pattaya road förbi Big C extra och Foodland.

Dom har inte någon hemsida men finns på facebook. Har fixat både kronor och en brygga och inte haft några problem efteråt. Kommer du till Pattaya så besök henne, så får du säkert bra rådgivning.

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev born41:

Implantat kostar 50 000 kr per tand i Sverige. I Thailand lika mycket i Thb.

Om du sätter i gång med tandställning så skall den spännas en gång i månaden.

Tandställningen trycker tänderna i läge och eftersom tänderna ändrar sig måste man följa efter med spännkraften.

Jag har anlitat "Dental i deas" som ligger på central Pattaya road förbi Big C extra och Foodland.

Dom har inte någon hemsida men finns på facebook. Har fixat både kronor och en brygga och inte haft några problem efteråt. Kommer du till Pattaya så besök henne, så får du säkert bra rådgivning.

 

Born41

 

Ett implantat kostar kanske 50 000 Thb per tand i Sverige.

Jag är i Thailand och det var inte mig frågan gällde....ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ett implantat kostar kanske 50 000 Thb per tand i Sverige.

Jag är i Thailand och det var inte mig frågan gällde....ännu.

Min son gjorde ett inplantat i Sverige och det kostade 50 000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick precis en ny tand fastlimmad, tot pris med att första borra bort gamla och spränga lite och sedan tillverka en ny slutade på modesta 8000.-! Nu kan man inte dricka och äta på några timmar men det får gå det med!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Fick precis en ny tand fastlimmad, tot pris med att första borra bort gamla och spränga lite och sedan tillverka en ny slutade på modesta 8000.-! Nu kan man inte dricka och äta på några timmar men det får gå det med!

I Sverige får man ett tandvårdsbidrag med 600 kr/år,var priset efter det avdraget?

Jag som är över 75 år får dessutom ett statligt tandvårdsbidrag.

Lagade en tand i veckan så om jag kommer tillbaka inom ett år så har jag 50% rabatt.

I Thailand betalade jag 6000 Thb för en krona för 2 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev born41:

I Sverige får man ett tandvårdsbidrag med 600 kr/år,var priset efter det avdraget?

Jag som är över 75 år får dessutom ett statligt tandvårdsbidrag.

Lagade en tand i veckan så om jag kommer tillbaka inom ett år så har jag 50% rabatt.

I Thailand betalade jag 6000 Thb för en krona för 2 år sedan.

Här får man inga bidrag, här betalas det bidrag! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Här får man inga bidrag, här betalas det bidrag! 

Din tandläkare ser på datorn om du har något innestående.Om jag inte är fel underrättad så får alla över en viss ålder 600 kr per år, och om du inte utnyttjar bidraget, så kan du spara ett bidrag till året därpå. 1200 kr som max kan man utnyttja.

Fråga din tandläkare hur lite ung man måste vara för att få bidraget.

Hälsningar från gammelfarfar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag var till Siamsmile och fick priser.

7.000Baht för en krona

Tillkommer 2x6.000Baht +(5.000Baht)

Tandställning 38.000Baht

Osynlig i plast 60.000-100.000Baht

 

Vänligen  HERKULES 

Ändrades av Herkules
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Herkules:

Jag var till Siamsmile och fick priser.

7.000Baht för en krona

Tillkommer 2x6.000Baht +(5.000Baht)

Tandställning 38.000Baht

Osynlig i plast 60.000-100.000Baht

 

Vänligen  HERKULES 

Det kostar att bli snygg igen. Gör som jag. Jobba dygnet runt sen super du tills chefen väcker dig på bordet. Funkar alltid med bra OB tillägg..Har du tur så pröjsar dom hotellet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du något i Pattaya så kan jag rekommendera Dental i Deas på central Pattaya road nära klangen.

Varit där många gånger och hon har alltid gjort ett bra jobb.

För en tandkrona betalade jag 5000 Thb för 5 år sedan, inklusive allt.

Har även gjort en krona på Bangkok-Chantaburi hospital och den kostade 15 000 thb, var en guldkrona.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-15 at 19:10, skrev OlleP:

Om man kan leka flykting, så kostar det 50:- och vi andra får betala resten av kostanden.

De 50:- får väl sociala betala och därmed får vi betala det också.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev born41:

Är du något i Pattaya så kan jag rekommendera Dental i Deas på central Pattaya road nära klangen.

 

Men alltså, är inte Central Pattaya Road och Pattaya Klang samma gata längre ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Men alltså, är inte Central Pattaya Road och Pattaya Klang samma gata längre ?

I min värld går Central Pattaya road från stranden upp till sukomvit road,och där är Pattaya klang. Jag kanske har fel så hela området från vattnet upp till sukowit road är Klangen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tandimplantat koster enlig denna site, står ungefär lika på alla sidor man tittar på.

Implantat är oftast dyrare än andra tandersättningar. I patientavgift kan en enstaka tand kan kosta ca 15.000-17.000 kr (priset varierar pga materialval, och pga att vissa tänder i bågen inte täcks av tandvårdsstödet), en brokonstruktion på tre led ca 25.000-30.000 kr och en helkäke ca.45.000 - 60 000 kr.
Källa
https://www.tandea.se/tandvard/implantat/

Så ska man byta både under och överkäke så räkna omkring 90 000 - 120 000 SEK, visst är det billigare i Thailand men tar ca 3-6 mån för att läka efter första operationen finns firman kvar då i Thailand.

Av detta betalar den allmänna tandvårdsförsäkringen upp till 85%, så om man räknar på 120 000:- så betalar du ca 18 000 SEK för hela munnen i Sverige
Så varför ens försöka att åka till Thailand och göra Tandimplantat, har en kompis som har gjort det i Sverige tror han betala omkring 20 000 SEK i totalkostnad.
Men vet ej om man måste lägga ut hela beloppet först, och för att sedan ansöka om allmänna tandvårdsförsäkringen.
Men jag kan kolla med honom och återkomma till er, funderar själv på att göra detta då man har kommit upp i åldern och tänder börjar lossna, peppar peppar bara en tand som jag har tappat men ibland känner jag att vissa börjarna lossna, då får man borsta noggrannare samt flera gånger om dagen.
 

Så är totalbeloppet inte mer än 20 000 SEK, så kommer jag göra det i Sverige med förutsättning att man lyckas spara ihop 120 000 SEK.
Men som allt annat i Sverige så tar allt så långt tid, 3-6 månader läkning efter första operationen, sedan kan dom sätta in dom nya tänderna.
Har läst om andra länder att det kan gå på 2 månader, så som Kroatien, Turkiet, Thailand mm. men vet ej några priser i dom länderna.

Men skulle tro att det blir samma som i Sverige efter att man har ansökt om allmänna tandvårdsförsäkringen.

 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestämmelserna om tandvårdsersättning är ganska krångliga. Bland mina bekanta har en del fått bidrag och andra fått avslag. Åldern spelar också in. Om man går till en svensk tandläkare, och får reda på att tandvårdsförsäkringen täcker det mesta av kostnaden, så finns det ingen anledning till att göra jobbet utomlands.

Som gammal man får jag 600 kr varje år som generellt bidrag, om jag kommer upp till högkostnadsskyddet så blir det kraftig rabatt. Högkostnadsskyddet räknas per 12 månaders period.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev born41:

I min värld går Central Pattaya road från stranden upp till sukomvit road,och där är Pattaya klang. Jag kanske har fel så hela området från vattnet upp till sukowit road är Klangen

Du lever i en felaktig värld.

image.thumb.png.5148fd6371234a02ea763aea25dfb364.png

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nerike:

Tandimplantat koster enlig denna site, står ungefär lika på alla sidor man tittar på.

Implantat är oftast dyrare än andra tandersättningar. I patientavgift kan en enstaka tand kan kosta ca 15.000-17.000 kr (priset varierar pga materialval, och pga att vissa tänder i bågen inte täcks av tandvårdsstödet), en brokonstruktion på tre led ca 25.000-30.000 kr och en helkäke ca.45.000 - 60 000 kr.
Källa
https://www.tandea.se/tandvard/implantat/

Så ska man byta både under och överkäke så räkna omkring 90 000 - 120 000 SEK, visst är det billigare i Thailand men tar ca 3-6 mån för att läka efter första operationen finns firman kvar då i Thailand.

Av detta betalar den allmänna tandvårdsförsäkringen upp till 85%, så om man räknar på 120 000:- så betalar du ca 18 000 SEK för hela munnen i Sverige
Så varför ens försöka att åka till Thailand och göra Tandimplantat, har en kompis som har gjort det i Sverige tror han betala omkring 20 000 SEK i totalkostnad.
Men vet ej om man måste lägga ut hela beloppet först, och för att sedan ansöka om allmänna tandvårdsförsäkringen.
Men jag kan kolla med honom och återkomma till er, funderar själv på att göra detta då man har kommit upp i åldern och tänder börjar lossna, peppar peppar bara en tand som jag har tappat men ibland känner jag att vissa börjarna lossna, då får man borsta noggrannare samt flera gånger om dagen.
 

Så är totalbeloppet inte mer än 20 000 SEK, så kommer jag göra det i Sverige med förutsättning att man lyckas spara ihop 120 000 SEK.
Men som allt annat i Sverige så tar allt så långt tid, 3-6 månader läkning efter första operationen, sedan kan dom sätta in dom nya tänderna.
Har läst om andra länder att det kan gå på 2 månader, så som Kroatien, Turkiet, Thailand mm. men vet ej några priser i dom länderna.

Men skulle tro att det blir samma som i Sverige efter att man har ansökt om allmänna tandvårdsförsäkringen.

 

 

4 timmar sedan, skrev born41:

Bestämmelserna om tandvårdsersättning är ganska krångliga. Bland mina bekanta har en del fått bidrag och andra fått avslag. Åldern spelar också in. Om man går till en svensk tandläkare, och får reda på att tandvårdsförsäkringen täcker det mesta av kostnaden, så finns det ingen anledning till att göra jobbet utomlands.

Som gammal man får jag 600 kr varje år som generellt bidrag, om jag kommer upp till högkostnadsskyddet så blir det kraftig rabatt. Högkostnadsskyddet räknas per 12 månaders period.

Enkelt kan man säga att det är inga subventionerade titanskruvar innanför hörntänderna typ. Då är det billigare att åka till Thailand och göra jobbet.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 

Enkelt kan man säga att det är inga subventionerade titanskruvar innanför hörntänderna typ. Då är det billigare att åka till Thailand och göra jobbet.

 

 

Och hur lång tid tar jobbet i Thailand, i Sverige får man räkna med minst 6 mån.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Nerike:

Och hur lång tid tar jobbet i Thailand, i Sverige får man räkna med minst 6 mån.

Om du inte får några subventioner så åk. Pris i Thailand troligen 50 000 Thb mot 50 000 kr i Sverige. Väntetiden mellan första och andra besöket lika i Sverige och Thailand.

Titta på facebook efter dentalideas och skriv till henne och fråga om pris. om du vill ringa

+66 89 250 5757. Hon har haft sin praktik på Central Pattaya road i 13 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nerike:

Och hur lång tid tar jobbet i Thailand, i Sverige får man räkna med minst 6 mån.

 

10 timmar sedan, skrev born41:

Om du inte får några subventioner så åk. Pris i Thailand troligen 50 000 Thb mot 50 000 kr i Sverige. Väntetiden mellan första och andra besöket lika i Sverige och Thailand.

Titta på facebook efter dentalideas och skriv till henne och fråga om pris. om du vill ringa

+66 89 250 5757. Hon har haft sin praktik på Central Pattaya road i 13 år.

Helt rätt, lagom tid mellan resorna, man kan även klämma in en resa emellan i vanliga fall.

 

Polarn skruvade in två skruvar förra vintern och skulle ner igen i somras om montera kronorna men av olika anledningar kom han inte ner förens nu i vinter. Inga problem sa tandläkaren, då har bara skruvarna växt fast lite bättre! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...