Jump to content
IGNORERAD

Förlängning av Thai-körkort.


Herkules

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Baa:

Och nu förbereder man elektroniskt kk att ha i telefonen....

Det tar tar sig....

Konstigt. För jag har haft det i över ett år redan... :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • rolba

    13

  • janne_h

    12

  • thomas001

    10

  • Mankan

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Även jag förnyade mitt körkort idag, krävdes inga papper från immigration.

bara lite kopior på passet, husboken o ID-kortet . Detta i Ubon Ratchathani 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förnyade mitt förra veckan då krävdes i krabi

1 ett intyg från immigration dom tittade på visumet och skrev ett papper. 

2. Läkar utlåtande 

3. klara test på nätet 

4. ögon och bromsprov 

5. Dubbla kopior på alt 

sen klart 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-24 at 22:57, skrev Munk:

Jag förnyade mitt förra veckan då krävdes i krabi

1 ett intyg från immigration dom tittade på visumet och skrev ett papper. 

2. Läkar utlåtande 

3. klara test på nätet 

4. ögon och bromsprov 

5. Dubbla kopior på alt 

sen klart 

 

Själv hade jag ett tillräckligt färskt adressintyg från svenska ambassaden, max 1 år tror jag det måste va.

Samt kopior på årliga visumförlängningen.

 

Det bökiga var att körkortet gick ut i Oktober, jag gick dit ett par veckor innan det gick ut men inga tider lediga förrän i måndags. Klantig som jag var kollade jag inte kortet så noga, fick en bokstav för mycket i namnet. Får åka tillbaka o fixa det någon dag.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Skulle göra förlängning idag. 

Dom har tydligen något test plus filmen online numera. När jag fixat detta hänvisade dom till någon app för tidsbokning. Som sen visade sig inte fungerar för faranger (jag har både rosa id kort samt gula boken. Når min fru ringde. Så sa dom att jag var tvungen att åka till Department of transport. När vi kom dit så sa dom att det fanns tid först i augusti. Och så ville dom se mitt visum (har Non O family 1 år). Men nu för tiden är det ju E visum där man inte har stämpeln i passet. Men det var väldigt svårt att förstå för dom som jobbade där. 

Dom menade även på att min gula bok och mitt rosa körkort inte skulle gälla. Utan att jag behövde Adress intyg från  ambassaden 

🙄

Det slutade med att vi  gav upp. Och åkte därifrån. Och sa att vi försöker uppe i yasothon senare istället. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

Skulle göra förlängning idag. 

Dom har tydligen något test plus filmen online numera. När jag fixat detta hänvisade dom till någon app för tidsbokning. Som sen visade sig inte fungerar för faranger (jag har både rosa id kort samt gula boken. Når min fru ringde. Så sa dom att jag var tvungen att åka till Department of transport. När vi kom dit så sa dom att det fanns tid först i augusti. Och så ville dom se mitt visum (har Non O family 1 år). Men nu för tiden är det ju E visum där man inte har stämpeln i passet. Men det var väldigt svårt att förstå för dom som jobbade där. 

Dom menade även på att min gula bok och mitt rosa körkort inte skulle gälla. Utan att jag behövde Adress intyg från  ambassaden 

🙄

Det slutade med att vi  gav upp. Och åkte därifrån. Och sa att vi försöker uppe i yasothon senare istället. 

 

Jaja vad ska man säga… dom är i alla fall duktiga på att trötta ut oss faranger men våra pengar vill dom ha 🤑

men önskar dej lycka till senare 🙏 ha tålamod 

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, janne_h said:

Skulle göra förlängning idag. 

Dom har tydligen något test plus filmen online numera. När jag fixat detta hänvisade dom till någon app för tidsbokning. Som sen visade sig inte fungerar för faranger (jag har både rosa id kort samt gula boken. Når min fru ringde. Så sa dom att jag var tvungen att åka till Department of transport. När vi kom dit så sa dom att det fanns tid först i augusti. Och så ville dom se mitt visum (har Non O family 1 år). Men nu för tiden är det ju E visum där man inte har stämpeln i passet. Men det var väldigt svårt att förstå för dom som jobbade där. 

Dom menade även på att min gula bok och mitt rosa körkort inte skulle gälla. Utan att jag behövde Adress intyg från  ambassaden 

🙄

Det slutade med att vi  gav upp. Och åkte därifrån. Och sa att vi försöker uppe i yasothon senare istället. 

 

Ett gott råd!! Ta dig till en körskola och prata med administrationen där! Dom har tider och hjälper dig gärna med alla papper.

 

Jag var där slapp titta på filmen. Fick tid av dom dagen efter på Deparment of transport! Fick ett papper att visa upp att jag hade varit på körskolan och fått hjälp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev thomas001:

Ett gott råd!! Ta dig till en körskola och prata med administrationen där! Dom har tider och hjälper dig gärna med alla papper.

 

Jag var där slapp titta på filmen. Fick tid av dom dagen efter på Deparment of transport! Fick ett papper att visa upp att jag hade varit på körskolan och fått hjälp!!

Det handlar inte om det. I.o.m corona så är det total nyordning (i alla fall in Bangkok). Då man måste boka tid. Som ligger flera månader framåt i tiden. 

Förut var det fullt i lokalen. Nu var det nästan bara personal där. Har gjort detta många gånger tidigare. Då jag haft thai körkort i över 20 år.

Men idag är ingenting sig likt. Även visumen har ju nyligen ändrats. Då bara finns e-visum online numera. Men det ville korkskallarna inte förstå. Utan tjatade om att mitt pass saknade visum stämpel. Vad som var ytterligare flagrant. Var att dom tyckte att jag skulle ha adress intyg från ambassaden. När jag har både thaid och gul bok som styrker min hemadress från ampur. 

Tror att det är ny personal. Som inte sett så många faranger i och med corona. Och som vanligt kan ju en thai inte erkänna att dom inte förstår. Utan kommer med antaganden som påståenden för hur det är. 

Att tillägga är att. Det du fick hjälp av körskolan att slippa. Har jag redan klarat av online. Återstår bara syn reaktionstest på plats så är det klart. 

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev janne_h:

Det du fick hjälp av körskolan att slippa. Har jag redan klarat av online. Återstår bara syn reaktionstest på plats så är det klart. 

 

Fast han fick väl hjälp att slippa vänta till augusti också.......

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Skulle göra förlängning idag. 

Dom har tydligen något test plus filmen online numera. När jag fixat detta hänvisade dom till någon app för tidsbokning. Som sen visade sig inte fungerar för faranger (jag har både rosa id kort samt gula boken. Når min fru ringde. Så sa dom att jag var tvungen att åka till Department of transport. När vi kom dit så sa dom att det fanns tid först i augusti. Och så ville dom se mitt visum (har Non O family 1 år). Men nu för tiden är det ju E visum där man inte har stämpeln i passet. Men det var väldigt svårt att förstå för dom som jobbade där. 

Dom menade även på att min gula bok och mitt rosa körkort inte skulle gälla. Utan att jag behövde Adress intyg från  ambassaden 

🙄

Det slutade med att vi  gav upp. Och åkte därifrån. Och sa att vi försöker uppe i yasothon senare istället. 

 

Det är ju bara att skriva ut visumet.

Inte ens immigration kan se visat i ditt pass utan behöver en utskrift.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Fast han fick väl hjälp att slippa vänta till augusti också.......

Janne är immun mot tips. Han vill bara berätta hur det fungerar i hans värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, janne_h said:

Det handlar inte om det. I.o.m corona så är det total nyordning (i alla fall in Bangkok). Då man måste boka tid. Som ligger flera månader framåt i tiden. 

Förut var det fullt i lokalen. Nu var det nästan bara personal där. Har gjort detta många gånger tidigare. Då jag haft thai körkort i över 20 år.

Men idag är ingenting sig likt. Även visumen har ju nyligen ändrats. Då bara finns e-visum online numera. Men det ville korkskallarna inte förstå. Utan tjatade om att mitt pass saknade visum stämpel. Vad som var ytterligare flagrant. Var att dom tyckte att jag skulle ha adress intyg från ambassaden. När jag har både thaid och gul bok som styrker min hemadress från ampur. 

Tror att det är ny personal. Som inte sett så många faranger i och med corona. Och som vanligt kan ju en thai inte erkänna att dom inte förstår. Utan kommer med antaganden som påståenden för hur det är. 

Att tillägga är att. Det du fick hjälp av körskolan att slippa. Har jag redan klarat av online. Återstår bara syn reaktionstest på plats så är det klart. 

 

Jag har haft Thaikort i 20 år med. Jag ville ju bara ge dig ett tips. Här uppe är det samma väntetid för att få en tid!!!!

Därför gav jag dig tipset att besöka en körskola....dom har ju ett samarbete med Department of transport så via körskolan så får du en tid omedelbart. Enkelt eller hur!!! Så gör även många Thaiare idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt att läsa bakåt ca 10 inlägg i tråden... Finns ju inga förklaringar, tips eller lösningar att få...

 

Uppenbarligen är vi bara här för att gnälla, inte dra lärdom. 

 

Lycka till med plastbitan Janne, blir nog bra sådär framåt januari. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Det är ju bara att skriva ut visumet.

Inte ens immigration kan se visat i ditt pass utan behöver en utskrift.

Det var det jag hade gjort. 

Det var dock ingenting dom förstod sig på. 

Immigration har väl både pass och visum nummret i datorn? Så där lär det nog fungera utan utskrivet papper?

6 timmar sedan, skrev M33:

Janne är immun mot tips. Han vill bara berätta hur det fungerar i hans värld.

Tänk vad du är klok som vet hur det är. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Jag har haft Thaikort i 20 år med. Jag ville ju bara ge dig ett tips. Här uppe är det samma väntetid för att få en tid!!!!

Därför gav jag dig tipset att besöka en körskola....dom har ju ett samarbete med Department of transport så via körskolan så får du en tid omedelbart. Enkelt eller hur!!! Så gör även många Thaiare idag!

Jag tackar för tipset. Ska kolla detta. Verkar helt sanslöst att det som tidigare tog en dag 

Numera tar månader. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, janne_h said:

Jag tackar för tipset. Ska kolla detta. Verkar helt sanslöst att det som tidigare tog en dag 

Numera tar månader. 

Du behöver inte besöka alla körskolor. Det funkar kanon att ringa dom först!!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Det var det jag hade gjort. 

Det var dock ingenting dom förstod sig på. 

Immigration har väl både pass och visum nummret i datorn? Så där lär det nog fungera utan utskrivet papper?

Tänk vad du är klok som vet hur det är. 

Det gick inte att få ettårsextension utan utskrivet visa. Fast det var ju i januari så det kan ju ha ändrats nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev rolba:

Det gick inte att få ettårsextension utan utskrivet visa. Fast det var ju i januari så det kan ju ha ändrats nu.

Same i Jomtien för ett par veckor sedan, inga nya dagar, varken 30 eller 60, utan utskrivet visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Det gick inte att få ettårsextension utan utskrivet visa. Fast det var ju i januari så det kan ju ha ändrats nu.

Thai älskar papper. Så Jag är inte förvånad. Men det vore ju anmärkningsvärt om inte immigration har ett system i sina datorer. Som kan koppla evisum till det pass det är utfärdat till. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev thomas001:

Du behöver inte besöka alla körskolor. Det funkar kanon att ringa dom först!!

Jag menade kötiden som är ca 6 månader. . Inte att åka land och rike runt till olika körskolor. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag menade kötiden som är ca 6 månader. . Inte att åka land och rike runt till olika körskolor. 

Fast det är nog unikt för just det kontoret. I Klaeng var det två dagar till nästa tid. Någon annan, minns inte vem sade att det var en vecka hos dem. I Phrae fick jag det samma dag. 

 

Så 6 månader var antingen en "dra-åt-helvete" till dig eller så är just det kontoret helt unikt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev samet:

Fast det är nog unikt för just det kontoret. I Klaeng var det två dagar till nästa tid. Någon annan, minns inte vem sade att det var en vecka hos dem. I Phrae fick jag det samma dag. 

 

Så 6 månader var antingen en "dra-åt-helvete" till dig eller så är just det kontoret helt unikt. 

Det är i Bangkok. Lite flera folk. Och därför mycket kö. 

Normalt tidigare så är det ju smockfullt med folk som väntar. Men när jag kom dit. Så var det knappt en käft där. 

Tror att dom minskat på takten rejält. För att ha mindre folk i lokalen samtidigt. 

Ska försöka när vi åker till yasothon där jag tror att det är mindre folk. Sen får man se vad dom säger? Eftersom jag är skriven i Bangkok. 

Förmodligen mindre kö där?

När man kollade i bokningsappen var det samma sak, för det område som jag tillhör. 

Detta var minburi

Men samma sak i lat prao. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minutes ago, samet said:

Fast det är nog unikt för just det kontoret. I Klaeng var det två dagar till nästa tid. Någon annan, minns inte vem sade att det var en vecka hos dem. I Phrae fick jag det samma dag. 

 

Så 6 månader var antingen en "dra-åt-helvete" till dig eller så är just det kontoret helt unikt. 

Häruppe är väntetiden ca en och en halv månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minutes ago, janne_h said:

Jag menade kötiden som är ca 6 månader. . Inte att åka land och rike runt till olika körskolor. 

Du fattar inte vad jag menar eller vad? Varför tips om att ringa först.....JO. Eftersom körskolan har vissa krav på vad du behöver ha med dig!! Därför tipset på att ringa först så du får all info innan du åker dit!! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-24 at 17:30, skrev matz:

Okej då görs det olika där med! På mitt står det 2019 och det är när jag gjorde min sista förlängning.

Du har väl bara ett 2 årigt? 

Har man 5 årigt så anger dom datumet då man fick 5 årigt första gången. 

 

Man får även lov att dricka en extra öl om man har 5 årigt, 0.5 i promille mot 0.2 för 2 årigt så kan löna sig att skaffa ett års visa 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...