Jump to content
IGNORERAD

Förlängning av Thai-körkort.


Herkules

Recommended Posts

Adressintyg kostade 500 battingar och tog en kvart i Udon Thani sist jag var där.  Både billigare och enklare än att åka till Bangkok för det 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • rolba

    13

  • janne_h

    12

  • thomas001

    10

  • Mankan

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2021-12-15 at 09:31, skrev rolba:

Jag fick detta när jag frågade om förlängning för ett par veckor sedan.

På Phuket 

För 2 år sedan använde jag papper från svenska konsulatet för adressen istället för att sponsra immigration. 

Tänker testa det igen eftersom jag ändå måste fixa ett income letter.

20211215_092528.thumb.jpg.577d88bc26374d0678c6002b63a92175.jpg

Hej :)

 

Förnyade mitt körkort för ett par månader sedan i Surin (Bangkok / MinBuri måste bokas), var ok med:

 

- Passport kopior på första sidan samt med visumet.

- Work permit kopior inklusive sidan med hemadress.

- Medical certificate.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2021-12-21 at 12:53, skrev biker:

Det var ju det jag sa, men andra säger, det är bara att ramla in.

TiT

mvh

biker

 

Fast stämmer inte riktigt. Då jag i Phrae häromdagen bara ramlade in. Hade med mig adressintyg från Rayong och hälsointyg. Inga problem att få den adressen på kortet. 

 

Fick göra två av fyra tester, reaktion och färgseende. Ingen teori, ingen film, ingen e-learning. 

 

Fick drygt 5,5år tills passet gick ut + fram till min födelsedag. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev samet:

Fast stämmer inte riktigt. Då jag i Phrae häromdagen bara ramlade in. Hade med mig adressintyg från Rayong och hälsointyg. Inga problem att få den adressen på kortet. 

 

Fick göra två av fyra tester, reaktion och färgseende. Ingen teori, ingen film, ingen e-learning. 

 

Fick drygt 5,5år tills passet gick ut + fram till min födelsedag. 

 

 

allt stämmer.

 

allt från att dom trycker körkortet i halsen på dig bara dom råkar se dig passera utanför till att det är helt omöjlgt.

 

finns lika många varianter som medlemmar på forumet.

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-19 at 14:41, skrev Mankan:

Nu kan jag dock som han visade mig ta ut pengar utan kort med appen i telefonen vilket ju är smidigt.

Hur funkar det? Min ATM kort har gått ut i somras och ska inte till Thailand inom närmaste tiden. Vore kul att veta ifall.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-21 at 05:04, skrev Mankan:

Så även på Phuket nu plus att hon på konsulatet sa att körkortsmyndigheten krånglar ibland så hon rekommenderade att göra intyg på immigration. Som om inte de krånglar då, sa jag till henne. Fick ett jättesmile tillbaka. Tror jag gjorde hennes dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Amigo:

Hur funkar det? Min ATM kort har gått ut i somras och ska inte till Thailand inom närmaste tiden. Vore kul att veta ifall.

I Bangkok bank appen väljer jag ”withdraw ATM” sedan får man välja summa. På ATM:en trycker man på en knapp nere till vänster tror jag. Det står väl typ cardless withraw och skannar QR kod med telefonen. Hittade nu instruktioner nedan.

 

 https://www.bangkokbank.com/en/Personal/Digital-Banking/Bualuang-mBanking/How-to-Use/Cardless-Withdrawal

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

I Bangkok bank appen väljer jag ”withdraw ATM” sedan får man välja summa.

Tack, verkar vara smidig system. Ska prova när man landar Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-31 at 01:38, skrev Mankan:

I Bangkok bank appen väljer jag ”withdraw ATM” sedan får man välja summa. På ATM:en trycker man på en knapp nere till vänster tror jag. Det står väl typ cardless withraw och skannar QR kod med telefonen. Hittade nu instruktioner nedan.

 

 https://www.bangkokbank.com/en/Personal/Digital-Banking/Bualuang-mBanking/How-to-Use/Cardless-Withdrawal

 

Tycker nog att det verkar enklare att bara stoppa in kortet i ATM'n och ta ut pengarna direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Tycker nog att det verkar enklare att bara stoppa in kortet i ATM'n och ta ut pengarna direkt.

Ja, det funkar ju jättebra med ett gammalt och utgången kort... 🤪

 

Som frågeställningen började med...

Men annars håller jag i sakfrågan med dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Som info kan nämnas att Thailand nu även accepterar det tre-åriga internationella körkortet och inte bara, som förut, det ettåriga

 

https://msverige.se/internationellt-korkort/vad-galler-i-olika-lander/#T

Länk till DoT:s hemsida med samma lista

https://www.dlt.go.th/en/international-driving-permit/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Var in på immigration idag för att få adressintyg till körkorten.

Jag behöver två st sa jag först till volontärpolisen som sorterade mina kopior. Det räcker med en kopia av varje sida sa hon. Sen in till en dam som hade hand om det hela och hon frågade om det var till körkort för bil och motorcykel. Ja, sa jag så jag behöver 2 intyg sa jag.

Det är samma dokument sa hon. Bara att göra en kopia.

Vill du ha det idag eller imorgon frågade hon.

Gärna idag för jag ska på fredagsmys imorgon sa jag.

Ok, då kostar det 300 baht och du får vänta 10 minuter. 

Fortsättning på måndag hoppas jag och då på körkortsmyndigheten. Lite oroande dock för jag har hört ryktesvägen att det är kö där nu igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-21 at 06:50, skrev biker:

"Certificate of Residence" kostade gratis på immigration i Korat, men det är nog 3 år sedan. Kan ha ändrats.

mvh

biker

 

 

 

Gratis Korat för en vecka sedan...

 

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som befarat har det köat upp rejält för att förnya kk i Phuket town

Var dit med mina papper igår och fick tid 31/3, suck. Det gamla utgångna fungerade dock i poliskontrollen i Patong idag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har idag påbörjat min förlängning av mitt 5-åriga körkort. Det är fjärde gången jag gör det nu. Alltid på olika ställen och vis.

Denna gång började med att jag och frugan åkte till vår lokala trafikskola kl.9.30. Hade med mig gamla kortet,gula boken och passet.

Det första jag fick göra vara att vända i dörren och ge mig av till en läkarklinik för att få ett läkarintyg.(behövdes ej förra gången.)

Kostade 80 Baht och tog lika lång tid som för sjuksyrran att skriva ut det.(ingen undersökning) Var tillbaks strax innan 10.00. Kopier togs på mitt pass,gula boken och gamla körkortet. Plus ett optiskt tumavtryck togs. Sen till det roliga,hon tog med mig till en sal där det redan satt ca 20 Thaiare och väntade på att den klassiska filmen skulle starta. Där togs ännu ett tumavtryck,sedan satte jag mig på en stol och väntade på att filmen skulle starta men hon vinkade att jag skulle följa med henne ut. Hon tog mig till ett Amazonfik precis i närheten. Där visade hon runt mig om jag ville ha en kaffe. Sen visade hon mig på sin klocka att jag skulle komma tbx kl. 11.00. Fan tänkte jag ska jag vänta ytterligare en timme för att se den jävla filmen. Tog en kaffe och satt som ett fån och väntade. Gick tbx strax innan 11. Hon tog med mig till filmsalen,nytt tumavtryck. Hon gav mig ett stort leende och bad mig följa med tillbaka till kontoret. Förstog då att jag slapp kolla på filmen. Tumavtrycket var bara ett bevis på att jag suttit i filmsalen i en timme och kollat. Hon fixade och stämplade till det sista.

Fick en bunt med papper som jag ska ta med mig till det Thailändska trafiksäkerhetsverket och visa upp/lämna över,så får jag mitt nya körkort. Ska göras på fredag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Som befarat har det köat upp rejält för att förnya kk i Phuket town

Var dit med mina papper igår och fick tid 31/3, suck. Det gamla utgångna fungerade dock i poliskontrollen i Patong idag.

 

Ja, man får ju hoppas att de godtar det utgångna körkortet, om de ej kan erbjuda tid för att förnya.

Annars är nog reglerna så, att man kan fortfarande förnya ett utgånget kort under viss tid.

Dvs. man slipper att ta "nytt" körkort igen. Däremot får man inte köra under tiden.

Men i Thailand vet man aldrig säkert vad som gäller.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev biker:

Ja, man får ju hoppas att de godtar det utgångna körkortet, om de ej kan erbjuda tid för att förnya.

Annars är nog reglerna så, att man kan fortfarande förnya ett utgånget kort under viss tid.

Dvs. man slipper att ta "nytt" körkort igen. Däremot får man inte köra under tiden.

Men i Thailand vet man aldrig säkert vad som gäller.

mvh

biker

 

Mina kk gick ut 22/11

Blev stoppad i Patong idag och körkorten synades ordentligt men det var bara att åka vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var idag och fixade nytt körkort. Men det hände något nytt denna gång. Blev framkallad till disken där dom sa att jag måste åka

till immigration och fixa ett papper med stämplar som visar att jag har rätt att vara i Thailand! Visade mitt visa med stämplar och påskrivna signaturer från immigration. Men det dög inte! Så iväg som ett skott till immigration och fick ett papper med stämplar och allt.

Snabbt tbx till TSV. Pappret dög åt dom. Blev plåtat och fick mitt kort. Kostade 505 Baht. Mycket märkligt men man blir inte förvånad!!

Men nu behöver man inte göraom detta på 6 år!

1431203396_k.jpg.7171a5dc3e01a51242f4666d72ba4946.jpg

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev thomas001:

Var idag och fixade nytt körkort. Men det hände något nytt denna gång. Blev framkallad till disken där dom sa att jag måste åka

till immigration och fixa ett papper med stämplar som visar att jag har rätt att vara i Thailand! Visade mitt visa med stämplar och påskrivna signaturer från immigration. Men det dög inte! Så iväg som ett skott till immigration och fick ett papper med stämplar och allt.

Snabbt tbx till TSV. Pappret dög åt dom. Blev plåtat och fick mitt kort. Kostade 505 Baht. Mycket märkligt men man blir inte förvånad!!

Men nu behöver man inte göraom detta på 6 år!

1431203396_k.jpg.7171a5dc3e01a51242f4666d72ba4946.jpg

Det var väl "certifikat of residence" dom krävde och det måste alla ha med sig från IMM om man inte har en gul husbok t.ex

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, Tallviking said:

Det var väl "certifikat of residence" dom krävde och det måste alla ha med sig från IMM om man inte har en gul husbok t.ex

Jag hade med mig både certifikat och gula husboken! Det har ju räckt alla ggr tidigare!!

Och gula boken har väl inget att göra med mitt visa?? Det var ju det dom ville ha ett intyg på.

Enl. Immigrationen här uppe är detta något nytt som alla falanger måste ha vid förlängning eller nytt körkort!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev thomas001:

Var idag och fixade nytt körkort. Men det hände något nytt denna gång. Blev framkallad till disken där dom sa att jag måste åka

till immigration och fixa ett papper med stämplar som visar att jag har rätt att vara i Thailand! Visade mitt visa med stämplar och påskrivna signaturer från immigration. Men det dög inte! Så iväg som ett skott till immigration och fick ett papper med stämplar och allt.

Snabbt tbx till TSV. Pappret dög åt dom. Blev plåtat och fick mitt kort. Kostade 505 Baht. Mycket märkligt men man blir inte förvånad!!

Men nu behöver man inte göraom detta på 6 år!

1431203396_k.jpg.7171a5dc3e01a51242f4666d72ba4946.jpg

Lite märkligt utförande datum  😯

 

//matz 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, matz said:

Lite märkligt utförande datum  😯

 

//matz 

Inte alls! 12 december 2006 var ju första gången jag fixade körkort! Sen har det ju bara varit en förlängning var femte år!

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev thomas001:

Inte alls! 12 december 2006 var ju första gången jag fixade körkort! Sen har det ju bara varit en förlängning var femte år!

Okej då görs det olika där med! På mitt står det 2019 och det är när jag gjorde min sista förlängning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu förbereder man elektroniskt kk att ha i telefonen....

Det tar tar sig....

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...