Jump to content
IGNORERAD

Förlängning av Thai-körkort.


Herkules

Recommended Posts

14 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag har förnyat mitt KK både på Phuket och i Bkk mha Certifikate of recidense till sambons hus långt ner i söder utan att någon har trakasserat farangen.

Jag kan lägga till att jag tar alltid ut mina Certifikate of recidense på ambassaden, jag vill ha så lite som möjligt att göra med tjyvarna på immigration.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • rolba

    13

  • janne_h

    12

  • thomas001

    10

  • Mankan

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag kan lägga till att jag tar alltid ut mina Certifikate of recidense på ambassaden, jag vill ha så lite som möjligt att göra med tjyvarna på immigration.

Om du har en Gul bok så slipper du såväl ambassad som immigration

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Om du har en Gul bok så slipper du såväl ambassad som immigration

Jag tvivlar på att jag kan få den gula boken nu, sambon har sålt det mesta nu och vi kommer väl evt bara turista lite i Thailand i framtiden och då räcker det internationella körkortet bra.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag kan lägga till att jag tar alltid ut mina Certifikate of recidense på ambassaden, jag vill ha så lite som möjligt att göra med tjyvarna på immigration.

Är det inte dyrare på ambassaden?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-18 at 02:59, skrev UglyFarang:

Jag har förnyat mitt KK både på Phuket och i Bkk mha Certifikate of recidense till sambons hus långt ner i söder utan att någon har trakasserat farangen.

Det funkade inte med adress i Pattaya när jag tidigare försökte förnya här uppe i Phrae i alla fall. Samma nu när jag ska förnya mitt bankkort på Bangkok bank som går ut. De måste jag göra i Pattaya där det är utfärdat. Många liknade saker är knutna till den provinsen man är skriven i.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Det funkade inte med adress i Pattaya när jag tidigare försökte förnya här uppe i Phrae i alla fall. Samma nu när jag ska förnya mitt bankkort på Bangkok bank som går ut. De måste jag göra i Pattaya där det är utfärdat. Många liknade saker är knutna till den provinsen man är skriven i.

Kompisen kunde förnya sitt bankkort från Chang Mai i Bangkok bank här på Phuket 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev rolba:

Kompisen kunde förnya sitt bankkort från Chang Mai i Bangkok bank här på Phuket 

Ja de är väl som alltid här i Thailand då olika regler beroende på vem man frågar. :)

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
3 timmar sedan, skrev Mankan:

Det funkade inte med adress i Pattaya när jag tidigare försökte förnya här uppe i Phrae i alla fall. Samma nu när jag ska förnya mitt bankkort på Bangkok bank som går ut. De måste jag göra i Pattaya där det är utfärdat. Många liknade saker är knutna till den provinsen man är skriven i.

Varför heter det Amazing Thailand?   :whistle:

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Är det inte dyrare på ambassaden?

Det vet jag faktiskt inte, det är enkelt och bra, inget hattande med IM och deras jävla kopior och om det då skulle vara lite dyrare så är det ok för mej.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Det vet jag faktiskt inte, det är enkelt och bra, inget hattande med IM och deras jävla kopior och om det då skulle vara lite dyrare så är det ok för mej.

Ja så kan det ju vara. Får du det på Mail då och skriver ut eller är det alltid fysiskt besök? Vad kräver ambassaden för intyg för att skriva ut det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Kompisen kunde förnya sitt bankkort från Chang Mai i Bangkok bank här på Phuket 

Jag fick mitt atm-kort utfärdat i Pattaya men förnyade det här i Nakhon Phanom.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

Jag fick mitt atm-kort utfärdat i Pattaya men förnyade det här i Nakhon Phanom.

Jag var in här i ”byn”på Bangkok bank med min fru för att vi båda hade appar som inte längre gick att logga in på. De kunde dom lösa för mig men något nytt kort kunde de inte fixa. De måste jag göra in Pattaya sa de. Inga större problem eftersom jag ska dit efter nyår. Rimligen borde det gå att göra även här uppe men det kräver förmodligen lite krångel med adressintyg. Nu kan jag dock som han visade mig ta ut pengar utan kort med appen i telefonen vilket ju är smidigt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Jag var in här i ”byn”på Bangkok bank med min fru för att vi båda hade appar som inte längre gick att logga in på. De kunde dom lösa för mig men något nytt kort kunde de inte fixa. De måste jag göra in Pattaya sa de. Inga större problem eftersom jag ska dit efter nyår. Rimligen borde det gå att göra även här uppe men det kräver förmodligen lite krångel med adressintyg. Nu kan jag dock som han visade mig ta ut pengar utan kort med appen i telefonen vilket ju är smidigt.

Fixa appen kan man göra själv i valfri Bangkok Bank ATM. 

 

Nytt kort har nog med visumet att göra. Jag har alltid fått lösa mina affärer på kontoret i Pattay där jag öppnade för 10+ år sedan. 

 

Men när jag försökte fixa grejer på mitt närmsta kontor i Ban Phe, kom de med en "lathund" med visum på om vad man fick göra med respektive visum. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev samet:

Fixa appen kan man göra själv i valfri Bangkok Bank ATM. 

 

Nytt kort har nog med visumet att göra. Jag har alltid fått lösa mina affärer på kontoret i Pattay där jag öppnade för 10+ år sedan. 

 

Men när jag försökte fixa grejer på mitt närmsta kontor i Ban Phe, kom de med en "lathund" med visum på om vad man fick göra med respektive visum. 

Ja möjligen hade det gått att fixa själv. Man måste i alla fall vara på plats i Thailand har har de sagt. Frugan har varit lite frustrerad eftersom hon inte kunnat gjort bankärenden i kanske ett halvår nu eller mer från Sverige. Han fipplade en massa med datorn innan ha gick ut och hjälpe oss vid ATM:en. Möjligen för att släppa någon spärr. Någon fråga om visum kom aldrig upp.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja möjligen hade det gått att fixa själv. Man måste i alla fall vara på plats i Thailand har har de sagt. Frugan har varit lite frustrerad eftersom hon inte kunnat gjort bankärenden i kanske ett halvår nu eller mer från Sverige. Han fipplade en massa med datorn innan ha gick ut och hjälpe oss vid ATM:en. Möjligen för att släppa någon spärr. Någon fråga om visum kom aldrig upp.

Fixa appen är som sagt inget knepigt. Men man behöver vara i Thailand. 

 

Jag hade precis samma bekymmer. Men gick till ATM på ön, fick ny engångskod för att köra igång appen. Behövs alltså inget från kontoret. 

 

Men nya ATM kortet måste jag beställa i Pattaya och ändra mitt knutna mobilnummer var jag också tvungen att göra i Pattaya. 

 

När jag ville öppna ett nytt konto... Blev jag i Ban Phe hänvisad till "mitt" kontor I Pattaya, just pga. att jag inte hade ett OA eller O visum. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja så kan det ju vara. Får du det på Mail då och skriver ut eller är det alltid fysiskt besök? Vad kräver ambassaden för intyg för att skriva ut det?

Vi gör ett fysiskt besök och får pappren i handen, man får gå ner till banken i gatuplan och betala och åka upp igen för att få pappren, sambons husbok är det som visas upp.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-19 at 17:00, skrev UglyFarang:

Det vet jag faktiskt inte, det är enkelt och bra, inget hattande med IM och deras jävla kopior och om det då skulle vara lite dyrare så är det ok för mej.

 

On 2021-12-19 at 20:06, skrev Mankan:

Ja så kan det ju vara. Får du det på Mail då och skriver ut eller är det alltid fysiskt besök? Vad kräver ambassaden för intyg för att skriva ut det?

 

On 2021-12-20 at 00:18, skrev UglyFarang:

Vi gör ett fysiskt besök och får pappren i handen, man får gå ner till banken i gatuplan och betala och åka upp igen för att få pappren, sambons husbok är det som visas upp.

Kostar 300 baht kontant på konsulatet i phuket town. Är väl nåt liknande på immigration plus att man ska sitta där i kö med kepsen i handen.

Passet med adressregistreringsslippen är det enda som behövs på konsulatet. 

Smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

 

 

Kostar 300 baht kontant på konsulatet i phuket town. Är väl nåt liknande på immigration plus att man ska sitta där i kö med kepsen i handen.

Passet med adressregistreringsslippen är det enda som behövs på konsulatet. 

Smidigt.

Här på ambassadens hemsida står det som jag förstår det att intyg kostar 740 THB.

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/intyg-och-legaliseringar/avgifter-och-betalningssätt/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

"Certificate of Residence" kostade gratis på immigration i Korat, men det är nog 3 år sedan. Kan ha ändrats.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev biker:

"Certificate of Residence" kostade gratis på immigration i Korat, men det är nog 3 år sedan. Kan ha ändrats.

mvh

biker

 

Skall väl officiellt kosta gratis överallt. Men tar väl en dag eller två att få fram då.

 

Mot en liten expressavgift går det betydligt snabbare. 

 

I Rayong idag tog det 15min till priset av 500 thb.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Återkommer i ärendet. Skulle ha gjort det idag men det regnade nu på morgonen och bara 26 grader så jag sköt upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev rolba:

Återkommer i ärendet. Skulle ha gjort det idag men det regnade nu på morgonen och bara 26 grader så jag sköt upp det.

Håll dig hemma i det sketvädret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte på en snyting idag. 

 

Alla papper klara... men då skulle man ha bokat tid på körkortskontoret. Nästa lediga tid på torsdag.

 

Faaan!

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev samet:

Jag åkte på en snyting idag. 

 

Alla papper klara... men då skulle man ha bokat tid på körkortskontoret. Nästa lediga tid på torsdag.

 

Faaan!

Det var ju det jag sa, men andra säger, det är bara att ramla in.

TiT

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är ju allt som det är i Thailand. I Ubon får man inget adressintyg på immigration, det är turistpolisen som utfärdar dessa. Har för mig att de kostar 500 baht per st (behöver två för två körkort)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...