Jump to content
IGNORERAD

Förlängning av Thai-körkort.


Herkules

Recommended Posts

På mina Thai-körkort (Mc o Bil) som jag tog i Khon Kaen för 2 år sedan, går giltighetstiden ut nu den 20 December 2021.

Kan jag förlänga dom varsomhelst i Thailand?

 

Vänligen 

HERKULES

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • rolba

    13

  • janne_h

    12

  • thomas001

    10

  • Mankan

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev Amigo:

Det kan Du väl göra, men Du behöver en Certificate of Residence. Det har man fått genom ett hotel mm ibland. Alltså ett bevis att man bor hos dem, sen immigration som skriver själva CoR

Kolla här www.sylvander.se / Ta Körkort i Thailand

Amigo.

 

Där stod det väl inget om att "förlänga" giltighetstiden på körkortet/körkortet!?

 

Bara om att ta Thai-körkort, om man inte haft det tidigare.

 

 

Vänligen 

HERKULES 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Herkules:

Amigo.

 

Där stod det väl inget om att "förlänga" giltighetstiden på körkortet/körkortet!?

 

Bara om att ta Thai-körkort, om man inte haft det tidigare.

 

 

Vänligen 

HERKULES 

Ok men det är ju samma dockument som Du behöver utom internationel körkort och läkarintyg. Men jag kan radera om Du tycker att den är missvissande, tack för mig lycka till.

 

V.v ta bort citatet i din inlägg!

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Herkules:

Amigo.

 

Där stod det väl inget om att "förlänga" giltighetstiden på körkortet/körkortet!?

 

Bara om att ta Thai-körkort, om man inte haft det tidigare.

 

 

Vänligen 

HERKULES 

Hej

Kolla denna länk.

 

https://www.dlt.go.th/en/

 

Man har inte haft någon verksamhet vad gäller körkortshantering under lång tid.

Men om det det gäller i dagsläget vet jag inte säkert.

När frugan skulle förlänga sina körkort för några månader sedan, så var det ej möjligt.

Detta var i Korat. 

 

Men som alltid är det nog bäst att kolla på just det "Land Transport Office" man har tänkt utnyttja.

Även vad det gäller vilka dokument mm. som de kräver.

Det är garanterat väldigt olika beroende på var någonstans.

 

Som ex. när jag senast förlängde mc+bil körkort så krävdes Certificate of Residence, Läkarintyg, passkopior osv.

Jag hade då O-A visum, fick 5 år på de nya korten.

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Herkules:

På mina Thai-körkort (Mc o Bil) som jag tog i Khon Kaen för 2 år sedan, går giltighetstiden ut nu den 20 December 2021.

Kan jag förlänga dom varsomhelst i Thailand?

 

Vänligen 

HERKULES

Du kan förnya var du vill men du måste ha Certifikate of recidense vilket ju innebär att du först måste skriva in dig i provincen du avser att förnya kk i. Du måste alltså vara skriven i den provins där du vill förnya ditt kk men måste inte vara Khon Kaen, man har ju rätt att flytta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick detta när jag frågade om förlängning för ett par veckor sedan.

På Phuket 

För 2 år sedan använde jag papper från svenska konsulatet för adressen istället för att sponsra immigration. 

Tänker testa det igen eftersom jag ändå måste fixa ett income letter.

20211215_092528.thumb.jpg.577d88bc26374d0678c6002b63a92175.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

Jag fick detta när jag frågade om förlängning för ett par veckor sedan.

På Phuket 

För 2 år sedan använde jag papper från svenska konsulatet för adressen istället för att sponsra immigration. 

Tänker testa det igen eftersom jag ändå måste fixa ett income letter.

20211215_092528.thumb.jpg.577d88bc26374d0678c6002b63a92175.jpg

Nr 3 ska bara behövas om du nu har ett 2 årigt kk, förnyelse av 5 årigt ska inte kräva läk intyg, så sa dom iaf till mig när jag gjorde nytt för 3 år sen, kanske ändrat. 

 

En grej att tänka på är att vänta tills det gamla gått ut innan man förnyar, man får alltid 2/5 år plus tiden till ens nästa födelsedag så om man förnyar dagen innan det går ut så får man 2/5 år plus en dag men förnyar man dagen efter det gått ut så får man 2/5 år plus 364 dagar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev LTD:

Nr 3 ska bara behövas om du nu har ett 2 årigt kk, förnyelse av 5 årigt ska inte kräva läk intyg, så sa dom iaf till mig när jag gjorde nytt för 3 år sen, kanske ändrat. 

 

En grej att tänka på är att vänta tills det gamla gått ut innan man förnyar, man får alltid 2/5 år plus tiden till ens nästa födelsedag så om man förnyar dagen innan det går ut så får man 2/5 år plus en dag men förnyar man dagen efter det gått ut så får man 2/5 år plus 364 dagar. 

Mitt 2 åriga gällde just 2 år, inte till födelsedagen.

Gick ut i november och min födelsedag är i april. Hoppas dock på 5 och ett halvt år denna gång. Bara jag får tummen ur och fixar det. Du vet ju hur körigt vi pensionärer har det här på Phuket. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag med IKK körkort efter att tröttnat på att förlänga det varje år och slänga bort en dag på fixa det, fick bara 1 årigt när jag förlängde det.(Ayutthaya)

Var ett antal år sen sen jag förlängde det sist 

Får ta upp det igen och skaffa Thai kort när PRO livet kommer.

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Nr 3 ska bara behövas om du nu har ett 2 årigt kk, förnyelse av 5 årigt ska inte kräva läk intyg, så sa dom iaf till mig när jag gjorde nytt för 3 år sen, kanske ändrat. 

 

En grej att tänka på är att vänta tills det gamla gått ut innan man förnyar, man får alltid 2/5 år plus tiden till ens nästa födelsedag så om man förnyar dagen innan det går ut så får man 2/5 år plus en dag men förnyar man dagen efter det gått ut så får man 2/5 år plus 364 dagar. 

Jag förnyade mitt, utgångna kk, i feb 2021, bara giltigt till feb 2023 inget tillägg till fördelsedag.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Dolemon:

Själv kör jag med IKK körkort efter att tröttnat på att förlänga det varje år och slänga bort en dag på fixa det, fick bara 1 årigt när jag förlängde det.(Ayutthaya)

Var ett antal år sen sen jag förlängde det sist 

Får ta upp det igen och skaffa Thai kort när PRO livet kommer.

 

Mvh.Dolemon

Ska man inte vara i Thailand längre än 30 dagar så funkar IKK fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev apknug:

Jag förnyade mitt, utgångna kk, i feb 2021, bara giltigt till feb 2023 inget tillägg till fördelsedag.

ah ok gäller nog bara 5 åriga då, jag fick 5 år och drygt 11 mån sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Mitt 2 åriga gällde just 2 år, inte till födelsedagen.

Gick ut i november och min födelsedag är i april. Hoppas dock på 5 och ett halvt år denna gång. Bara jag får tummen ur och fixar det. Du vet ju hur körigt vi pensionärer har det här på Phuket. 😎

ja det är mycke nu när solen skiner 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Ska man inte vara i Thailand längre än 30 dagar så funkar IKK fint.

Ja jag är där inte längre tider nu,och så har dottern och frun körkort så jag behöver inte köra själv så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Mitt 2 åriga gällde just 2 år, inte till födelsedagen.

Gick ut i november och min födelsedag är i april. Hoppas dock på 5 och ett halvt år denna gång. Bara jag får tummen ur och fixar det. Du vet ju hur körigt vi pensionärer har det här på Phuket. 😎

Hej

 

https://www.dlt.go.th/en/

 

Enligt info på denna länk ligger all körkortsverksamhet nere sedan mars 2020.

 

Pratade med hustrun nyss på Skype. Hon berättade att de nyligen öppnat igen i Korat.

Så hon kunde förlänga sina körkort.

Dock berättade hon att det var nya rutiner jämfört med tidigare. Nu krävdes tidsbokning, tidigare har 

det ju varit "Drop-in". Hon nämnde även att t.ex. den informationsfilm om trafiksäkerhet som visats

i lektionssalar tidigare, numera görs individuellt på nätet.

Dvs. infört förändringar med syfte att inte skapa trängsel.

Dock är det nog ingen förändring vad gäller de dokument som krävs.

Detta är i Nakhonratchasima, och behöver inte betyda att det är lika i andra provinser.

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

https://www.dlt.go.th/en/

 

Enligt info på denna länk ligger all körkortsverksamhet nere sedan mars 2020.

 

Pratade med hustrun nyss på Skype. Hon berättade att de nyligen öppnat igen i Korat.

Så hon kunde förlänga sina körkort.

Dock berättade hon att det var nya rutiner jämfört med tidigare. Nu krävdes tidsbokning, tidigare har 

det ju varit "Drop-in". Hon nämnde även att t.ex. den informationsfilm om trafiksäkerhet som visats

i lektionssalar tidigare, numera görs individuellt på nätet.

Dvs. infört förändringar med syfte att inte skapa trängsel.

Dock är det nog ingen förändring vad gäller de dokument som krävs.

Detta är i Nakhonratchasima, och behöver inte betyda att det är lika i andra provinser.

mvh

biker

 

 

 

Här på Phuket är det bara att ställa sig i kö och vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Herkules:

På mina Thai-körkort (Mc o Bil) som jag tog i Khon Kaen för 2 år sedan, går giltighetstiden ut nu den 20 December 2021.

Kan jag förlänga dom varsomhelst i Thailand?

 

Vänligen 

HERKULES

Kan bara tillägga att du har 1 år på dig att förnya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har förlängt 5 år två gånger och båda gånger har de krävt läkarintyg förutom passkopia inkl visumsidan med Non-immigrant Visa Spouse och bostadsintyget.

Detta gäller i  Kumphawapi och som vanligt i Thailand är det ingen garanti för att det är likadant på ett annat ställe 🙂

 

Sist fick jag förlängt med 5 år och 11 månader

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Hej

 

https://www.dlt.go.th/en/

 

Enligt info på denna länk ligger all körkortsverksamhet nere sedan mars 2020.

 

Pratade med hustrun nyss på Skype. Hon berättade att de nyligen öppnat igen i Korat.

Så hon kunde förlänga sina körkort.

Dock berättade hon att det var nya rutiner jämfört med tidigare. Nu krävdes tidsbokning, tidigare har 

det ju varit "Drop-in". Hon nämnde även att t.ex. den informationsfilm om trafiksäkerhet som visats

i lektionssalar tidigare, numera görs individuellt på nätet.

Dvs. infört förändringar med syfte att inte skapa trängsel.

Dock är det nog ingen förändring vad gäller de dokument som krävs.

Detta är i Nakhonratchasima, och behöver inte betyda att det är lika i andra provinser.

mvh

biker

 

 

 

Vi var till Land of Transport här i Phrae idag för att frugans skulle fixa körkort. Det gick alldeles utmärkt utan tidbokning där.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Vi var till Land of Transport här i Phrae idag för att frugans skulle fixa körkort. Det gick alldeles utmärkt utan tidbokning där.

Ja, det är Thailand.

Just därför skrev jag

"Detta är i Nakhonratchasima, och behöver inte betyda att det är lika i andra provinser."

 

Tycker dock att det är anmärkningsvärt att ligger uppenbart felaktig information

på Land of Transport´s officiella webbsida.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Kan bara tillägga att du har 1 år på dig att förnya.

Sanning med modifikation, man har ett år på sig att förnya innan man förlorar kortet helt men det är inte tillåtet att köra under det året.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-15 at 17:32, skrev biker:

Ja, det är Thailand.

Just därför skrev jag

"Detta är i Nakhonratchasima, och behöver inte betyda att det är lika i andra provinser."

 

Tycker dock att det är anmärkningsvärt att ligger uppenbart felaktig information

på Land of Transport´s officiella webbsida.

 

mvh

biker

 

Det är samma procedur här i Nakhon si Thammarat, jag och frugans syster va in till myndigheten bara för att få vända om.

Vi fick med oss en QR-kod där man fick tillgång till instruktionsfilmen på datorn, efter att ha blivit godkänd (tre enkla frågor som upprepas) fick man beställa tid för ett nytt besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-14 at 23:38, skrev LTD:

Du kan förnya var du vill men du måste ha Certifikate of recidense vilket ju innebär att du först måste skriva in dig i provincen du avser att förnya kk i. Du måste alltså vara skriven i den provins där du vill förnya ditt kk men måste inte vara Khon Kaen, man har ju rätt att flytta. 

Jag har förnyat mitt KK både på Phuket och i Bkk mha Certifikate of recidense till sambons hus långt ner i söder utan att någon har trakasserat farangen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...