Jump to content
IGNORERAD

Är det verkligen så enkelt att resa till Thailand just nu?


Lunarmys

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev apknug:

Test and go på flygplatsen då? 

 

Coolt. Ja Phuket har ju egna regler.

Läste slarvigt, missade Phuket.

Detta var bkk såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • M33

    10

  • frogfish

    9

  • Abercrombie

    9

  • Lunarmys

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2021-12-17 at 20:21, skrev bob:

Ankomsten till Thailand var otroligt smidig de var otroligt förbereda och organiserade en stor eloge till personalen på Suvan. Det vi hade mest krångel med var byta av flyg i Amsterdam (flög med KLM) mycket krångel och försening... 

Håller med helt, gick väldigt smidigt på flygplatsen med koll av dokument och genom passkontroll i thaikön som vanligt med lite kö.

Kom ändå ut och fick vänta några minuter på bagaget sedan vidare ut och även där ingen kö utan direkt lotsad till en minibuss och transport till hotellet.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-21 at 14:08, skrev Lunarmys:

Då var det slut på "Test and Go". 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2235599/gates-closing-no-new-test-go-limited-sandbox-entries

Nu kan du bara ansöka om att få åka till Phuket sandbox. Det va de de. Inget Thailand för mig då.

Du kan ju åka på 7 dagars AQ till Bangkok? Hittar dock så här långt bara 7 dagars Sandbox Bangkok och det är heller inte tillåtet längre. Men det dyker väll upp snart med 7 dagars AQ för annars säljer dom inga rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglerna för det "nya" Sandbox systemet lär komma idag eller imorgon. Jag tror/tippar att följande kommer att krävas.

 

Flyg direkt in till Phuket från utlandet.

7 eller 14 dagar på ett förbetalt sandbox hotell

2 förbetalda PCR tester. Ytterligare en test om man vill lämna ön för övriga Thailand efter 7/14 dagar.

Försäkring på godkänt belopp 5 eller 100 k och omfattande covidvård.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste idag att det endast går att gå via Phuket Sandbox. Har istället bokat upp mig till en resa till Mexiko i Januari. Har varit där tidigare och här behövs inga extra papper eller karantän.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Lunarmys:

Läste idag att det endast går att gå via Phuket Sandbox. Har istället bokat upp mig till en resa till Mexiko i Januari. Har varit där tidigare och här behövs inga extra papper eller karantän.

Är det krav på vaccinationsintyg till Mexico och duger isf EU-intyget?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Är det krav på vaccinationsintyg till Mexico och duger isf EU-intyget?

Det är inget krav på något covidbevis för att visa att du är vaccinerade men om du gör en transfer i något EU land kanske dom kräver ett där. Annars är det bara att åka dit och ingen frågar dig någonting. 6 månaders visa är ju inte helt fel heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Lunarmys:

Det är inget krav på något covidbevis för att visa att du är vaccinerade men om du gör en transfer i något EU land kanske dom kräver ett där. Annars är det bara att åka dit och ingen frågar dig någonting. 6 månaders visa är ju inte helt fel heller.

Kanon!

Vi får se om jag och tanten kommer iväg till någon värme denna vintern, Mexico är egentligen lite långt bort men där finns värmegaranti.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Lunarmys:

Läste idag att det endast går att gå via Phuket Sandbox. Har istället bokat upp mig till en resa till Mexiko i Januari. Har varit där tidigare och här behövs inga extra papper eller karantän.

Väntar med spänning på en lägesrapport från Mexiko.

Hur är det med nöjeslivet,restauranger,barer.betjäning på barerna , kostnadsläge med mera.

Var i Mexiko för 60 år sedan, och jag utgår från att inget är sig likt från den tiden.

Då hade en polis 5 peso om dagen i lön, och en peso kostade 45 öre.Poliserna gick rundor efter ett uppgjort schema och hämtade bidrag från nöjesindustrin.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev born41:

Väntar med spänning på en lägesrapport från Mexiko.

Hur är det med nöjeslivet,restauranger,barer.betjäning på barerna , kostnadsläge med mera.

Var i Mexiko för 60 år sedan, och jag utgår från att inget är sig likt från den tiden.

Då hade en polis 5 peso om dagen i lön, och en peso kostade 45 öre.Poliserna gick rundor efter ett uppgjort schema och hämtade bidrag från nöjesindustrin.

Har varit där några gånger och växlar jag 1000 svenska så får man det dubbla. Detsamma gäller handla mat så är det hälften billigare men oftast mer. Åker du till Cancun så är nöjeslivet densamma som bargatorna i Thailand. Men där är dom flesta turister amerikanare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Lunarmys:

Men där är dom flesta turister amerikanare. 

Att åka till USA är inte så lätt i dessa dagar. Är det trots coronan gott om amerikanska turister i Cancun? Där det är gott om USA-turister brukar priserna gå upp. Är det någon annan ort än Cancun som har både bad och nöjesliv? skall bli spännande med en färsk lägesraport när Du kommer dit. Starta gärna en egen tråd med " Nytt från Mexiko"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
14 timmar sedan, skrev Lunarmys:

Jag läste här https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2241983/suspension-of-test-go-continues-amid-omicron-spike

Att har ni fått godkänt på "Test and Go" så måste ni landa på Måndag den 10 januari efter det så blir det nej.

 

De nämner ingenting om att man måste landa senast de 10 januari i länken du postade. Vad jag vet är det ett förslag och det slutliga beslutet kommer att tas på CCSA mötet imorgon.

 

https://thethaiger.com/news/national/Thailand-news-update-travellers-rushing-to-get-into-Thailand-mass-tourist-cancellations

 

 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gett upp Thailand denna vinter. Avbokar min biljett, jag vill inte betala X antal tusenlappar för att oroa mig innan och under resans gång. Det är inte avkopplande. Tyvärr. Har biljett även till sommaren som jag inte tänker ge upp ännu. Nästa vinter har jag tänkt att spendera 3 månader i LOS, men det får vara öppet tills vidare. Det var inte så här jag hade tänkt att mitt liv som arbetsfri skulle bli, men vad kan man göra?

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Det var inte så här jag hade tänkt att mitt liv som arbetsfri skulle bli, men vad kan man göra?

Nej det var verkligen inte så jag hade planerat mitt liv heller, men vad kan man göra? Det är bara att anpassa sig,

acceptera det jag inte kan förändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Amigo:

Nej det var verkligen inte så jag hade planerat mitt liv heller, men vad kan man göra? Det är bara att anpassa sig,

acceptera det jag inte kan förändra.

Jag inser att tankarna på Thailand kanske tar ohälsosamt mycket plats i mitt liv? Vore kanske klokt att flytta blicken lite granna till ett intresse som inte är under påverkan av så många faktorer som resandet? Något som finns kvar oavsett hur världen runt omkring ser ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Abercrombie:

Jag inser att tankarna på Thailand kanske tar ohälsosamt mycket plats i mitt liv?

Så sant, borde sluta med MPR och allt annat som rör Thailand, man liksom matar en dröm som går inte förverkligas just nu. Jag hade tänkt leva haasip - haasip i Sverige o Thailand efter lungtranplantationen, nu vågar man knappt gå ut från lägenheten. Skulle inte ha större sug till TH just nu  i  rådande situation, även om jag var helt frisk. Alltför ostabilt, man vet inte vas som händer imorgon. (555 verkligen imorgon)

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Abercrombie:

 Det var inte så här jag hade tänkt att mitt liv som arbetsfri skulle bli, men vad kan man göra?

Det är många som sitter i samma båt som dig.

Jag tittar mig runt omkring och hjälper andra med saker, inte för att få inkomst utan för att roa mig.

När man har pension så får man betalt av staten,och jag klarar mig bra ekonomiskt.

Ensamma kvinnor hjälper jag med sådant som dom inte kan, törs eller klarar ensamma.

Ibland får jag en belöning, ibland inte.

Tänk inte på dig själv, utan hitta glädjen i att få nya bekanta.

Livsnjutaren Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev born41:

Jag tittar mig runt omkring och hjälper andra med saker, inte för att få inkomst utan för att roa mig.

Respect!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska lätt att åka till Thailand men kanske inte som man tänkte...

 

"Therese Albrechtson från Partille åkte till Thailand med familjen för att fira nyår och semestra. Före avresa testade hon sig och fick då negativt provsvar. Men vid landning på flygplatsen i Bangkok visade provsvaret positivt för covid. Hon togs av personal med ambulans till ett covidhotell."  

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/semestermardrommen-fast-pa-thailandskt-covidhotell

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Jag inser att tankarna på Thailand kanske tar ohälsosamt mycket plats i mitt liv? Vore kanske klokt att flytta blicken lite granna till ett intresse som inte är under påverkan av så många faktorer som resandet? Något som finns kvar oavsett hur världen runt omkring ser ut?

Modelljärnväg. 

 

Men några flyger till México,  jsg tror jag säg nån åka till en ö i Karibien oxå här på forumet. 

Clion puffa hårt för Ghana? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu avbokat Thailand och istället köpt 2 veckor på Gran Canaria. Känns vemodigt men nu kan jag slappna av lite grann iallafall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i Mexico nu och det som gäller här är munblöja samt att de tar tempen när man ska in i rest, bar, affär och hotell mm. Har inte visat vacc-kortet en enda gång, förutom när jag skulle in i loungen i Frankfurt, men det har ju inte med mexxarna att göra.

    För ett tag sen var jag i DomRep, och där gällde vacc-kortet på större ställen samt vissa rest o barer. Samt blöja förstås, men den hängde på hakan för det mesta, precis som här i Mexico.   Tog PCR-test när jag skulle till DomRep men behövde aldrig visa det så jag skippade det denna gång och det gick ju bra.

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...