Jump to content
IGNORERAD

Är det verkligen så enkelt att resa till Thailand just nu?


Lunarmys

Recommended Posts

Funderar på att resa till Thailand men undrar om det verkligen är så enkelt som dom framställer det på Stockholms Thai ambassadens hemsida?

 

Så jag bokar en resa till Bangkok med Thai Airways från Kastrup.

Därefter köper jag en reseförsäkring från Axa i Thailand på 30 dagar.

Sedan så bokar jag ett dygn på ett hotell som dom kräver. Jag ansöker sedan på tp.consular.go.th och laddar upp all dokument inkl. mitt vaccinations bevis.

 

Sedan så ska det tydligen bara vara att vänta på svar från dom som ska vara  7 dagar.

 

Är detta allt? Och när jag får den QR koden och gjort ett pcr-test så är det bara att åka då?

Kräver dom inte bevis, dokument på nytt hotell efter den är natten på karantänshotellet. Eller är det bara att lämna detta hotell dagen efter?

Eller måste jag inte visa upp bevis på ekonomi på att man försörja sig dom här 2 veckor som jag tänkte vara där?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • M33

    10

  • frogfish

    9

  • Abercrombie

    9

  • Lunarmys

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du måste ha ett försäkringsintyg som garanterar 50 000 dollar om du blir covidsjuk eller hamnar i karantän.Du behöver inte bevisa att du har ekonomi att försörja dig som turist oavsett hur länge du tänker stanna. som du kanske vet får du 30 dagars turistvisa när du anländer till Thailand med flyg. skall du stanna längre än 30 dagar måste du ha visa som du ansöker om på Thailändska ambassaden. Om din flygbiljett sträcker sig mer än 30 dagar måste du ha visa för att komma med flyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Lunarmys:

Funderar på att resa till Thailand men undrar om det verkligen är så enkelt som dom framställer det på Stockholms Thai ambassadens hemsida?

 

Så jag bokar en resa till Bangkok med Thai Airways från Kastrup.

Därefter köper jag en reseförsäkring från Axa i Thailand på 30 dagar.

Sedan så bokar jag ett dygn på ett hotell som dom kräver. Jag ansöker sedan på tp.consular.go.th och laddar upp all dokument inkl. mitt vaccinations bevis.

 

Sedan så ska det tydligen bara vara att vänta på svar från dom som ska vara  7 dagar.

 

Är detta allt? Och när jag får den QR koden och gjort ett pcr-test så är det bara att åka då?

Kräver dom inte bevis, dokument på nytt hotell efter den är natten på karantänshotellet. Eller är det bara att lämna detta hotell dagen efter?

Eller måste jag inte visa upp bevis på ekonomi på att man försörja sig dom här 2 veckor som jag tänkte vara där?

Det är så enkelt.

 

Dock känns det onödigt att köpa försäkring för 30 dagar om du bara ska vara där 2 veckor, men det funkar.

Jag köpte härifrån: https://www.axa.co.th/en/axa-sawasdee-Thailand-travel-insurance . Du kan ange mellan vilka datum du vill ha den.

 

Glöm inte att skriva ut allt inför resan, de älskar papper.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Lunarmys:

Funderar på att resa till Thailand men undrar om det verkligen är så enkelt som dom framställer det på Stockholms Thai ambassadens hemsida?

 

Så jag bokar en resa till Bangkok med Thai Airways från Kastrup.

Därefter köper jag en reseförsäkring från Axa i Thailand på 30 dagar.

Sedan så bokar jag ett dygn på ett hotell som dom kräver. Jag ansöker sedan på tp.consular.go.th och laddar upp all dokument inkl. mitt vaccinations bevis.

 

Sedan så ska det tydligen bara vara att vänta på svar från dom som ska vara  7 dagar.

 

Är detta allt? Och när jag får den QR koden och gjort ett pcr-test så är det bara att åka då?

Kräver dom inte bevis, dokument på nytt hotell efter den är natten på karantänshotellet. Eller är det bara att lämna detta hotell dagen efter?

Eller måste jag inte visa upp bevis på ekonomi på att man försörja sig dom här 2 veckor som jag tänkte vara där?

Kolla hemförsäkringen om den redan täcker de 50000 $. De ska skriva ett intyg att försäkringen täcker 50000 $. Där gör vissa försäkringsbolag inte en utskrift som Thailand godkänner. Finns flera trådar om det här på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Lunarmys:

Funderar på att resa till Thailand men undrar om det verkligen är så enkelt som dom framställer det på Stockholms Thai ambassadens hemsida?

 

Så jag bokar en resa till Bangkok med Thai Airways från Kastrup.

Därefter köper jag en reseförsäkring från Axa i Thailand på 30 dagar.

Sedan så bokar jag ett dygn på ett hotell som dom kräver. Jag ansöker sedan på tp.consular.go.th och laddar upp all dokument inkl. mitt vaccinations bevis.

 

Sedan så ska det tydligen bara vara att vänta på svar från dom som ska vara  7 dagar.

 

Är detta allt? Och när jag får den QR koden och gjort ett pcr-test så är det bara att åka då?

Kräver dom inte bevis, dokument på nytt hotell efter den är natten på karantänshotellet. Eller är det bara att lämna detta hotell dagen efter?

Eller måste jag inte visa upp bevis på ekonomi på att man försörja sig dom här 2 veckor som jag tänkte vara där?

Svårare är det inte.

 

Är du dessutom noggran och fyller i allt de frågar efter samt INTE använder en hotmail.com adress, så bör du har svar inom några minuter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

Du måste ha ett försäkringsintyg som garanterar 50 000 dollar om du blir covidsjuk eller hamnar i karantän.Du behöver inte bevisa att du har ekonomi att försörja dig som turist oavsett hur länge du tänker stanna. som du kanske vet får du 30 dagars turistvisa när du anländer till Thailand med flyg. skall du stanna längre än 30 dagar måste du ha visa som du ansöker om på Thailändska ambassaden. Om din flygbiljett sträcker sig mer än 30 dagar måste du ha visa för att komma med flyget.

Enligt reglerna måste alla kunna visa att man kan 'försörja sig", även de som reser in på visa exempt, i praktiken så kontrolleras detta sällan.

 

Det händer dock från tid till annan att det avvisas en och annan Farang som inte kan visa upp stålarna i imigration.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte ansökt om thaipass ännu, men fått intrycket att det inte räcker med att ha alla de rätta dokumenten. De ska även  förminskas, förstoras och de ska bytas filformat osv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Jag har inte ansökt om thaipass ännu, men fått intrycket att det inte räcker med att ha alla de rätta dokumenten. De ska även  förminskas, förstoras och de ska bytas filformat osv. 

Japp, dom tog inte pdf :doubt:, ett jävla trilskande men jag fick in dom igår eftermiddag. Fortfarande inget svar dock, men det kan ju ta längre tid än 24 timmar som sagt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jed:

Japp, dom tog inte pdf :doubt:, ett jävla trilskande men jag fick in dom igår eftermiddag. Fortfarande inget svar dock, men det kan ju ta längre tid än 24 timmar som sagt. 

Jag sätter igång med ansökan direkt efter årsskiftet, så får jag se hur det går. Håll tummarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Jag har inte ansökt om thaipass ännu, men fått intrycket att det inte räcker med att ha alla de rätta dokumenten. De ska även  förminskas, förstoras och de ska bytas filformat osv. 

Okay, där skall jag ge dig rätt. Är man ovan vid datorn blir det kanske lite jobbigare. 

 

Thai har ju en förkärlek till att göra allt via Line, i form av bilder. Så att inte acceptera pdf tyckte jag var svagt.

 

Print Screen eller en pdf konverterare så var allt i jpg istället och kunde laddas upp. Det tog väl en 15-20 minuter att samla ihop allt som bilder istället. 

 

Förarbetet med att boka Test & Go var det som tog längst tid. Försäkringen var bara ett mail. Själva processen sedan att lägga in allt var klar på ca 10min. 

 

Så återigen slår jag ett slag för att det INTE är så krångligt som många vill ge sken av. Jag blev som sagt positivt överraskad hur enkelt det var. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja svårare en så är det inte om man har data kunskaper, jag som är usel på det får stanna i Sverige å vänta vad som händer nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

På windows är skärmklippsverktyg eller snippingtool (beroende på språkinställning) perfekt för att klippa ut en QR-kod från dokument och spara i valfritt format.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ansökan via telefonen hur smidigt som helst, inga problem med filformat och bara ta kort på det som behövdes och ladda upp direkt.

Frugans kom tillbaka godkänd någon sekund efter jag skickade in det och mitt kom efter ca40min.

 

Jag blev förvånad av hur enkelt det var, nu är det bara pcr testet kvar och avresa på söndag om allt går bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev M33:

På Mac öppnar man sin pdf, väljer Arkiv / exportera och vilket format. 

Lilla gubben... Det gör man på en PC också. Har sagt det förr, säger det igen. Det ända som Mac är bättre på är att de har märket på mitten av "undelägget" så man inte ställer glaset för nära kanten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev samet:

Lilla gubben... Det gör man på en PC också. Har sagt det förr, säger det igen. Det ända som Mac är bättre på är att de har märket på mitten av "undelägget" så man inte ställer glaset för nära kanten. 

Mac är dator för dummies

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev samet:

Lilla gubben... Det gör man på en PC också. Har sagt det förr, säger det igen. Det ända som Mac är bättre på är att de har märket på mitten av "undelägget" så man inte ställer glaset för nära kanten. 

Se så, kaxa inte upp dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

En tanke som slog mig idag är att de inte har någon koll på att man åker till ett sha + hotell. Man ska ha en betald bokning när man ansöker om thaipass men om man sedan bokar av den så var det ingen på flygplatsen som såg vart man ska ta vägen. Är nog inte att rekommendera men de kollade aldrig vart man tog vägen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fredman:

En tanke som slog mig idag är att de inte har någon koll på att man åker till ett sha + hotell. Man ska ha en betald bokning när man ansöker om thaipass men om man sedan bokar av den så var det ingen på flygplatsen som såg vart man ska ta vägen. Är nog inte att rekommendera men de kollade aldrig vart man tog vägen. 

Testresultatet från PCR rapporteras in, blir nog problematisk om man inte dyker till testet tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
4 minuter sedan, skrev M33:

Testresultatet från PCR rapporteras in, blir nog problematisk om man inte dyker till testet tänker jag.

Ja det har du rätt i, så är det naturligtvis. 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Fredman:

En tanke som slog mig idag är att de inte har någon koll på att man åker till ett sha + hotell. Man ska ha en betald bokning när man ansöker om thaipass men om man sedan bokar av den så var det ingen på flygplatsen som såg vart man ska ta vägen. Är nog inte att rekommendera men de kollade aldrig vart man tog vägen. 

Nja, i Bangkok blev jag mött av en representant från hotellet och fick sitta ner och vänta tills min bil kördes fram, fanns inga andra transportmedel där än de officiella bilarna så det blir lite svårt om man inte vill fotvandra längs motorvägen

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev frogfish:

På windows är skärmklippsverktyg eller snippingtool (beroende på språkinställning) perfekt för att klippa ut en QR-kod från dokument och spara i valfritt format.

Vad är det för QR-kod som skall sparas, läst mycket om detta men inte fattat vilken QR-kod man talar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Vad är det för QR-kod som skall sparas, läst mycket om detta men inte fattat vilken QR-kod man talar om.

Detta är en QR-kod (bortse från mitt eget bidrag till bilden):

image.png.1dc817df6d6d8862b616bf641373db31.png

 

Den finns på vaccinationsbeviset.

Klipp ur denna med tex skrämklippsverktyget, spara den, kolla att den funkar med mobilen, och bifoga den sen till ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...