Jump to content
IGNORERAD

Overstay - Byta pass så blir man en helt ny person?


Lunarmys

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Verkar som du inte åkt till Thailand på ett tag. Dom scannas vid varje inresa sen flera år tillbaka. Och datorn kollar efter match. Inget mycket tv deckare över det. Ungefär lika simpelt idag som att du kan öppna din telefon med fingeravtrycks igenkänning. 

Men det är väl bara att byta namn och testa. Så ser du vad som händer. 

Det är korrekt, det är snart 2 år sedan jag lämnade Thailand senast, men de har garantera inte gjort några revolutionerande uppfinningar sedan dess....

Att scanna ett fingeravtryck och söka efter en matchning går inte på ett par sekunder, det gör det endast i filmernas värld, däremot att scanna fingeravtryck mot ett namn/personuppgifter och passnummer går sekundsnabbt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    8

  • UglyFarang

    7

  • apknug

    6

  • Lunarmys

    3

Mest aktiva i denna tråd

57 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det är korrekt, det är snart 2 år sedan jag lämnade Thailand senast, men de har garantera inte gjort några revolutionerande uppfinningar sedan dess....

Att scanna ett fingeravtryck och söka efter en matchning går inte på ett par sekunder, det gör det endast i filmernas värld, däremot att scanna fingeravtryck mot ett namn/personuppgifter och passnummer går sekundsnabbt.

Biometriska uppgifter har funnits ganska länge i våra pass. Att kolla att avtrycken är dom samma som i passet går snabbt. Sen är det ju bara att jämföra passet biologiska uppgifter med deras register på dom som passerat in. 

Det är ju trots allt endast jämförelse av binär kod. 

Möjligt att det var science fiction på 80 talet. Men idag är det fullt möjligt att göra detta snabbt. 

Oavsett så skulle jag avråda från att försöka passera in med nytt pass om man är bannad. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Biometriska uppgifter har funnits ganska länge i våra pass. Att kolla att avtrycken är dom samma som i passet går snabbt. Sen är det ju bara att jämföra passet biologiska uppgifter med deras register på dom som passerat in. 

Det är ju trots allt endast jämförelse av binär kod. 

Möjligt att det var science fiction på 80 talet. Men idag är det fullt möjligt att göra detta snabbt. 

Oavsett så skulle jag avråda från att försöka passera in med nytt pass om man är bannad. 

 

Att kolla att avtrycken är de samma som i passet går givetvis snabbt, jag har inte påstått något annat men den som skaffar ett nytt pass i ett  annat namn har givetvis SINA fingeravtryck i det passet.

Jag gissar att du känner någon polis, det gör de flesta av oss troligen, kolla med denna vilken svarstid det är på ett fingeravtryckssök hos NFC(Nationellt forensiskt centrum) fd SKL(Statens kriminaltekniska laboratorium), det kan ta flera dagar att få en match mot en tidigare incheckning i systemet.

Bara för att mobilerna idag kan känna igen sin ägares fingeravtryck betyder inte det att de kan identifiera andras fingeravtryck, det har du missuppfattat grovt.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte rimligare att tro att det är personnumret som ge ett larm. Det ändras ju inte vid ett namnbyte. Lasse Kongo har varit i Thailand, lämnat fingrar, byter namn till Jan Banan, skaffar nytt pass och sedan åker hit.

 

Jan Banans pass och fingrar matchar, men kommer de göra en sökning på dem mot samtliga resenärer?? Låter ju som en väldig massa kraft går åt.

 

Eller jag kanske tänker trögt nu 😝 Fingeravtrycksuppgifterna i passet går såklart snabbt att kontrollera mot databas. Likaså att matcha fingrar mot 1 pass.

Ändrades av M33
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Kontrolleras faktiska fingeravtryck vid resor nuförtiden?

Vid inpassering till Thailand,  yes.

Räckte med pekfinger för mig men muslimtanten före mig fick scanna båda händerna. Möjligen hade hon ett pass utan biometriska data.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Koh Changer:

Jag är inte helt säker på vilken del av proceduren som inte är klar? När du kommer till immigration på Suvarnabhumi eller annan plats, så läser dom av dina fingeravtryck på plats, stämmer dom inte mot dom som är på chipet i din pass, ja då lär det bli raka vägen till finkan tills det är klart vem du är. Och att mena att du kan ändra på infot i chipet med mobilen.. Ja lycka till. 

Vad jag menar är att de är tämligen svårt att åka in i Thailand med nytt pass som bannad  oavsett om inte fingeravtrycken kollas alls, om de kollas mot passet eller om de kollas mot Thailands "straffregister". Att byta chip eller fingrar lär heller inte lösa problematiken, snarare förvärra.

 

Åk till Laos istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åtminstone på mitt pass står mitt svenska personnummer med 12 siffror nere bland siffrorna längst ner på första sidan med passfotot.
Är man svensk lär det vara svårt att byta ut vid passbyte

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att man kan få ut ett provisoriskt pass på 30 minuter på typ Landvetter och på ambassaden i Bangkok, är inte ett provisoriskt pass lika säkert som ett ordinarie pass. Är det inte bara färgen som skiljer? Om inte varför måste dom beställa ett ordinarie pass, varför kan man inte få detta över disk som provisoriskt pass?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Lunarmys:

Hur kommer det sig att man kan få ut ett provisoriskt pass på 30 minuter på typ Landvetter och på ambassaden i Bangkok, är inte ett provisoriskt pass lika säkert som ett ordinarie pass. Är det inte bara färgen som skiljer? Om inte varför måste dom beställa ett ordinarie pass, varför kan man inte få detta över disk som provisoriskt pass?

Så fort du får ett provisoriskt pass så makuleras ditt riktiga och alla länder godkänner heller inte de provisoriska, USA och Ryssland är säkerligen sådana länder.
Här kan du också läsa om skillnaden mellan de två provisoriska typerna.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/hjälp-till-svenskar-utomlands/pass-utomlands/provisoriskt-pass/

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Att kolla att avtrycken är de samma som i passet går givetvis snabbt, jag har inte påstått något annat men den som skaffar ett nytt pass i ett  annat namn har givetvis SINA fingeravtryck i det passet.

Jag gissar att du känner någon polis, det gör de flesta av oss troligen, kolla med denna vilken svarstid det är på ett fingeravtryckssök hos NFC(Nationellt forensiskt centrum) fd SKL(Statens kriminaltekniska laboratorium), det kan ta flera dagar att få en match mot en tidigare incheckning i systemet.

Bara för att mobilerna idag kan känna igen sin ägares fingeravtryck betyder inte det att de kan identifiera andras fingeravtryck, det har du missuppfattat grovt.

Vad du missar här är att det handlar om urvalet i sökningen. Om polisen söker på ett fingeravtryck för ett brott är inte riktigt samma sak. Passkontrollen kan ju begränsa sig till dom som faktiskt är bannad att komma in i landet. Vilket lär vara ett ganska begränsat antal fingeravtryck att jämföra med. Du förutsätter att jämförelsen ligger mot samtliga inresande sen flera år. 

Vilket knappast är vidare smart. Således så är jämförelsen väldigt begränsad och går väldigt mycket snabbare än att NFC gör sökning på ett fingeravtryck. 

Så din jämförelse är inte riktigt genomtänkt. Hur många tror du blir bannad för inresa i jämförelse med inresande varje år. Skulle nog påstå att vi talar om max ett par tusen personer.  Hur många svenskar eller vita faranger tror du vi pratar om. Profilerar dom urvalet så minskar det ju markant. 

Och begränsar man det sen till vilket land passet kommer ifrån så går det ännu enklare. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Biometric screening foils blacklist re-entries.

Pol Lt Gen Sompong did not disclose when those people were arrested,

only that they had changed their names, surnames and passports to avoid

being detected and that the airport's biometric screening system found they were blacklisted.

All 13 of them were arrested and prevented from re-entering the kingdom.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1766944/biometric-screening-foils-blacklist-re-entries

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Vad du missar här är att det handlar om urvalet i sökningen. Om polisen söker på ett fingeravtryck för ett brott är inte riktigt samma sak. Passkontrollen kan ju begränsa sig till dom som faktiskt är bannad att komma in i landet. Vilket lär vara ett ganska begränsat antal fingeravtryck att jämföra med. Du förutsätter att jämförelsen ligger mot samtliga inresande sen flera år. 

Vilket knappast är vidare smart. Således så är jämförelsen väldigt begränsad och går väldigt mycket snabbare än att NFC gör sökning på ett fingeravtryck. 

Så din jämförelse är inte riktigt genomtänkt. Hur många tror du blir bannad för inresa i jämförelse med inresande varje år. Skulle nog påstå att vi talar om max ett par tusen personer.  Hur många svenskar eller vita faranger tror du vi pratar om. Profilerar dom urvalet så minskar det ju markant. 

Och begränsar man det sen till vilket land passet kommer ifrån så går det ännu enklare. 

Du anklagar andra för att inte vara genomtänkta. 

 

Tragikomiskt. 

 

Hur kan du lita på fingeravtrycket i passets biometriska data? 

 

Det finns förfalskare. 

Därför vi nu får ett nytt pass från 2022.

Dyrare att förfalska. 

 

Men oklart hur det är med passet från Elfenbenskusten. 

 

Data måste kollas mot molnet, allt du kommer släpandes med själv förutom din fysiska kropp är ju mer eller mindre opålitligt material. 

 

Tips som du inte behöver :

Svara inte på frågan utan börja svamla om nåt annat. 

Försök slå ihjäl det med att du är professionell och nyligen byggde en spolbil. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Du anklagar andra för att inte vara genomtänkta. 

 

Tragikomiskt. 

 

Hur kan du lita på fingeravtrycket i passets biometriska data? 

 

Det finns förfalskare. 

Därför vi nu får ett nytt pass från 2022.

Dyrare att förfalska. 

 

Men oklart hur det är med passet från Elfenbenskusten. 

 

Data måste kollas mot molnet, allt du kommer släpandes med själv förutom din fysiska kropp är ju mer eller mindre opålitligt material. 

 

Tips som du inte behöver :

Svara inte på frågan utan börja svamla om nåt annat. 

Försök slå ihjäl det med att du är professionell och nyligen byggde en spolbil. 

 

 

Apåropå svamlande så tror jag inte att jag behöver bemöta ditt svammel i någon större grad. Då du argumenterar emot nånting jag inte skrivit. Verkar som det händer ganska ofta nu.

Man har biometrisk data. För att man ska kunna kolla att pass och person hör ihop. Dock måste naturligtvcis dom fingeravtryck som scannas kollas mot någon typ av databas om man vill hitta folk som kommer trots att dom inte får.

Att det sen går att förfalska är nånting jag aldrig diskuterat om. Men självklart går ju allt som är tekniskt att förfalska.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev janne_h:

Vad du missar här är att det handlar om urvalet i sökningen. Om polisen söker på ett fingeravtryck för ett brott är inte riktigt samma sak. Passkontrollen kan ju begränsa sig till dom som faktiskt är bannad att komma in i landet. Vilket lär vara ett ganska begränsat antal fingeravtryck att jämföra med. Du förutsätter att jämförelsen ligger mot samtliga inresande sen flera år. 

Vilket knappast är vidare smart. Således så är jämförelsen väldigt begränsad och går väldigt mycket snabbare än att NFC gör sökning på ett fingeravtryck. 

Så din jämförelse är inte riktigt genomtänkt. Hur många tror du blir bannad för inresa i jämförelse med inresande varje år. Skulle nog påstå att vi talar om max ett par tusen personer.  Hur många svenskar eller vita faranger tror du vi pratar om. Profilerar dom urvalet så minskar det ju markant. 

Och begränsar man det sen till vilket land passet kommer ifrån så går det ännu enklare. 

Tänker man så, då förstår jag ditt resonemang, men jag resonerar att om passet är i nytt namn och med korrekt biometrisk data, varför söka i basen för bannade då, detta förutsätter att de läser av passets biometriska data...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev janne_h:

Vad du missar här är att det handlar om urvalet i sökningen. Om polisen söker på ett fingeravtryck för ett brott är inte riktigt samma sak. Passkontrollen kan ju begränsa sig till dom som faktiskt är bannad att komma in i landet. Vilket lär vara ett ganska begränsat antal fingeravtryck att jämföra med. Du förutsätter att jämförelsen ligger mot samtliga inresande sen flera år. 

Vilket knappast är vidare smart. Således så är jämförelsen väldigt begränsad och går väldigt mycket snabbare än att NFC gör sökning på ett fingeravtryck. 

Så din jämförelse är inte riktigt genomtänkt. Hur många tror du blir bannad för inresa i jämförelse med inresande varje år. Skulle nog påstå att vi talar om max ett par tusen personer.  Hur många svenskar eller vita faranger tror du vi pratar om. Profilerar dom urvalet så minskar det ju markant. 

Och begränsar man det sen till vilket land passet kommer ifrån så går det ännu enklare. 

Hur stor databas på potentiella våldtäktsmän tror du att det finns då?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Hur stor databas på potentiella våldtäktsmän tror du att det finns då?

Ingen aning? Men den lär nog vara bra mycket större än databasen för dom som är bannade till Thailand.

Exempel. Om polisen utreder ett brott. Och har flera misstänkta. Så lär dom ju samla in fingeravtryck av dom. Sen så är det ju även så att alla som gör pass i Sverige lär ingå i det registret. Man behöver ju inte ha utfört brott för att polisen ska ha tillgång till mina fingeravtryck.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Tänker man så, då förstår jag ditt resonemang, men jag resonerar att om passet är i nytt namn och med korrekt biometrisk data, varför söka i basen för bannade då, detta förutsätter att de läser av passets biometriska data...

Dom är väl intresserad av om personen framför dom är den den utger sig för att vara. Så personen inte finns i registret sen tidigare. Samt att om personen faktiskt är bannad att komma in i Thailand.

Sverige som exempel använder sig inte av fingeravtryck vid inpassering. Vilket gjort att vissa flyktingar kunnat ha flertalet identiteter i Sverige. Bara som exempel.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara så enkelt att dom har ansiktsigenkänning kopplad till kameran som sitter på disken och fingeravtrycken bara är en back-up.

Det är det första jag tänker på när dom skriver "biometric recognition"

Deras vänner kineserna har utvecklat det till en konst att hålla reda på sina över en miljard medborgare.

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om de blivit striktare angående overstay.

Har själv ordnat några kortare, allt från en dag till knappt en vecka.

Men aldrig varit några problem vid kommande inresor, förutom en gång när passkontrollanten vid inresa stillsamt frågade mig hur många dagars overstay jag skaffa  mig  denna gång.

I.o.m. att frugan åker på sitt thaipass har just dessa situationer uppkommit.

Jag vet, urkass ursäkt.

Första overstayen hade jag redan på 70 talet, frågade då om det skulle bli några problem längre fram.

Nada blev då svaret.

De kanske blivit djävligare nu med Covid, Delta och nu Omikron.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev evert 1:

Har ingen aning om de blivit striktare angående overstay.

Har själv ordnat några kortare, allt från en dag till knappt en vecka.

Men aldrig varit några problem vid kommande inresor, förutom en gång när passkontrollanten vid inresa stillsamt frågade mig hur många dagars overstay jag skaffa  mig  denna gång.

I.o.m. att frugan åker på sitt thaipass har just dessa situationer uppkommit.

Jag vet, urkass ursäkt.

Första overstayen hade jag redan på 70 talet, frågade då om det skulle bli några problem längre fram.

Nada blev då svaret.

De kanske blivit djävligare nu med Covid, Delta och nu Omikron.

Min Fru åker också med thaipass men inte får jag någon overstay för det, så den ursäkten var väl mer konstig en kass.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev evert 1:

Har ingen aning om de blivit striktare angående overstay.

Har själv ordnat några kortare, allt från en dag till knappt en vecka.

Men aldrig varit några problem vid kommande inresor, förutom en gång när passkontrollanten vid inresa stillsamt frågade mig hur många dagars overstay jag skaffa  mig  denna gång.

I.o.m. att frugan åker på sitt thaipass har just dessa situationer uppkommit.

Jag vet, urkass ursäkt.

Första overstayen hade jag redan på 70 talet, frågade då om det skulle bli några problem längre fram.

Nada blev då svaret.

De kanske blivit djävligare nu med Covid, Delta och nu Omikron.

Det är väl rätt många år sedan de skärpte reglerna och straffen för overstay. Riktigt tufft är det om man blir påkommen innan man står i imigrationen på suvvan. Fem års banning från första dagen av overstay. Man ska klara sig på böter upp till 90 dagar på suvvan sen blir det mellan 1-10 års banning.

 

Jag skulle fasen inte våga chansa......

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...