Jump to content
IGNORERAD

När kommer turisterna?


Esspe

Recommended Posts

Ja inte verkar dom komma varken i år eller nästa år i någon högre grad. Frågan är ju dessutom hur många av dom 133k som verkligen var turister. Merparten förmodligen thai ffa från USA.

 

According to the Department of Disease Control, Thailand had 133,061 arrivals from Nov 1-30, far below the pre-pandemic level of around 3 million tourists per month.

 

https://www.bangkokpost.com/business/2227891/foreign-demand-still-tepid

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    7

  • Fritz

    4

  • conservator

    3

  • samet

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I går em var det trafikstockning en lång bit sista biten innan man kom fram till Pattaya Thai från Jomtien . Bridgeklubben har plötsligt fått ett uppsving efter att ha nästan varit på väg att dö ut så jag tycker det ut som det händer saker här i Pattaya/Jomtien  i alla fall.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick intrycket att de flesta på min flight hade anknytning till Thailand, inga charters.

 

Annars verkade den inhemska turismen ha fått ett lyft, precis som i Sverige i somras. Men vanliga turismen (barer etc) var ju stendött, iaf i Fiskebyn.

Innan karantän tas bort helt är det nog ingen uppgång för utländsk turism i sikte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så länge dom har kvar Thailand Pass och det strular så enormt mycket som det gör så lär bara bråkdelen av turisterna ens titta åt Thailand hållet. Många verkar få sitt Thailand Pass dagen innan avresa och så mycket spänning är det nog inte många som orkar med utan att avboka.

 

Och att sedan riskera dyr karantän/sjukhusvistelse om en stolsgranne på flyget råkar vara Covidpositiv medan en själv visar negativt testresultat är ju helt horribelt. Någon måtta får det ändå vara på spökjakten.

 

Nä, Thailand lär få vänta om det ens kommer igång så länge som "Nickedockan" sitter och styr. Gubbfan har ju tagit bort allt Thailand handlade om så vad finns det kvar egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

I går em var det trafikstockning en lång bit sista biten innan man kom fram till Pattaya Thai från Jomtien . Bridgeklubben har plötsligt fått ett uppsving efter att ha nästan varit på väg att dö ut så jag tycker det ut som det händer saker här i Pattaya/Jomtien  i alla fall.

Bridgeklubbens uppsving är ju en riktigt bra värdemätare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev conservator:

Bridgeklubbens uppsving är ju en riktigt bra värdemätare.

Jag skriver om vad jag upplever för skillnad på plats i Pattaya så får väl andra skriva om statistik hit och dit hur mycket dom vill. OK ?

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag skriver om vad jag upplever för skillnad på plats i Pattaya så får väl andra skriva om statistik hit och dit hur mycket dom vill. OK ?

Ok, jag förstår att det var saker som du upplevt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev conservator:

Ok, jag förstår att det var saker som du upplevt :-)

Tack, kan vi nu få veta det du vet/upplevt ?  

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Ja så länge dom har kvar Thailand Pass och det strular så enormt mycket som det gör så lär bara bråkdelen av turisterna ens titta åt Thailand hållet. Många verkar få sitt Thailand Pass dagen innan avresa och så mycket spänning är det nog inte många som orkar med utan att avboka.

 

Och att sedan riskera dyr karantän/sjukhusvistelse om en stolsgranne på flyget råkar vara Covidpositiv medan en själv visar negativt testresultat är ju helt horribelt. Någon måtta får det ändå vara på spökjakten.

 

Nä, Thailand lär få vänta om det ens kommer igång så länge som "Nickedockan" sitter och styr. Gubbfan har ju tagit bort allt Thailand handlade om så vad finns det kvar egentligen.

Vet inte vad du har för grund för dessa påståenden. Nästan alla jag hört har fått Thailands Pass nästan omgående, när de väl gjort rätt och fyllt i alla rutor. 

 

Våra tre fick vi omgående. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde ryktesvägen att ett flygplan i går? inte startade från Arlanda på grund av för få passagerare. Vet inte vilket flygbolag eller om dom fick gratis hotellövernattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev born41:

Hörde ryktesvägen att ett flygplan i går? inte startade från Arlanda på grund av för få passagerare. Vet inte vilket flygbolag eller om dom fick gratis hotellövernattning.

Rykten är farligt. Mer fakta hade varit trevligt... 

 

För de enda flygen man kan se på FR24 från Arlanda som inte kommit iväg är till Halmstad och Birmingham. 

 

Både Turkish och Qatar kämpar med rejäla förseningar, men maskinerna kom iväg. 

 

Enda flyget till Thailand igår var Finnair, som gick iväg ordentligt och hyfsat på tid. 

Ändrades av samet
.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Tack, kan vi nu få veta det du vet/upplevt ?  

Inte va stingsli nu! Tänk på oss stackare som sitter med lappmögel runt hela huset och längtar till los. 

Tack för att du håller oss uppdaterade!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

I går em var det trafikstockning en lång bit sista biten innan man kom fram till Pattaya Thai från Jomtien . Bridgeklubben har plötsligt fått ett uppsving efter att ha nästan varit på väg att dö ut så jag tycker det ut som det händer saker här i Pattaya/Jomtien  i alla fall.

Jo det har varit väldigt mycket på helgerna dom sista 4-5 veckorna. 4 veckors musikfestival, fyrverkeri och igår helg pga fd kungens födelsedag har lockat thailändarna. Naturligtvis har dom också då passat på att påbörja ett stort vägarbete i korsningen Tai/Thappraya där bahtbussarna går till Jomtien. Dom har ju bara haft 2 år på sig så man ska kanske inte begära för mycket.

 

Bridgeklubben är väl longstayers eller fastboende antar jag? Droppar ju in lite folk nu till "high season", men turisterna lyser med sin frånvaro och Pattaya står säkert inte högst på listan där heller.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Vet inte vad du har för grund för dessa påståenden. Nästan alla jag hört har fått Thailands Pass nästan omgående, när de väl gjort rätt och fyllt i alla rutor. 

 

Våra tre fick vi omgående. 

FB kryllar av folk som har problem. Förmodligen har dom flesta problem att skicka in/fylla i rätt. Många klagomål på att dom inte får svar eller besked på vad som är fel.  

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Tack, kan vi nu få veta det du vet/upplevt ?  

<det skulle bli en lång historia, ang. nuläget inte mycket faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

Jo det har varit väldigt mycket på helgerna dom sista 4-5 veckorna. 4 veckors musikfestival, fyrverkeri och igår helg pga fd kungens födelsedag har lockat thailändarna. Naturligtvis har dom också då passat på att påbörja ett stort vägarbete i korsningen Tai/Thappraya där bahtbussarna går till Jomtien. Dom har ju bara haft 2 år på sig så man ska kanske inte begära för mycket.

 

Bridgeklubben är väl longstayers eller fastboende antar jag? Droppar ju in lite folk nu till "high season", men turisterna lyser med sin frånvaro och Pattaya står säkert inte högst på listan där heller.

Jag kom just hem från Harrys där det var 10-15 gäster vilket väl är OK med tanke på hur det sett ut senaste åren. Jag fick även ett kort snack med en av ägarna som var glad över att det går uppåt. Jag försöker vara positiv i mitt tänkande och du tvärt om ser det ut som. 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Esspe:

FB kryllar av folk som har problem. Förmodligen har dom flesta problem att skicka in/fylla i rätt. Många klagomål på att dom inte får svar eller besked på vad som är fel.  

Lätt att gnälla, svårt att läsa och följa instruktionerna!

 

Tyckte därtill att sidan på flera ställen "varnade" när något inte var ifyllt eller korrekt uppladdad. 

 

Jag hade också hört denna kritik innan och var väl lite inställd på att det skulle vara skitkrångligt. Så jag blev positivt överraskad att det var så smidigt. 

 

Därav vill jag ta udden av hur krångligt det är. Många kanske tvekar och avstår pga. historier som de hört på FB, medans det egentligen inte är ett problem om man är läskunnig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag kom just hem från Harrys där det var 10-15 gäster vilket väl är OK med tanke på hur det sett ut senaste åren. Jag fick även ett kort snack med en av ägarna som var glad över att det går uppåt. Jag försöker vara positiv i mitt tänkande och du tvärt om ser det ut som. 

Det är väldigt trevligt för dom, dom har inte haft det lätt men ändå hankat sig kvar. Tydligen är båda julborden snart fullbokade och iom att dom får servera alkohol får man hoppas dom kan köra vidare.

 

Nu var det ju turisterna artikeln handlade om och där ser det inte så ljust ut. Om jag framstår som negativ om det så kan det kanske stämma till viss del. Mestadels pga dom siffror som regimen kastar ur sig till höger och vänster, som hela tiden missas med hästlängder. Deras eviga hattande med restriktioner och ständiga ändringar av ansökningsrutiner och visaregler m.m. har inte heller gjort saken bättre. Så till regimens hanterade av den här situationen är jag oerhört negativ.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Lätt att gnälla, svårt att läsa och följa instruktionerna!

 

Tyckte därtill att sidan på flera ställen "varnade" när något inte var ifyllt eller korrekt uppladdad. 

 

Jag hade också hört denna kritik innan och var väl lite inställd på att det skulle vara skitkrångligt. Så jag blev positivt överraskad att det var så smidigt. 

 

Därav vill jag ta udden av hur krångligt det är. Många kanske tvekar och avstår pga. historier som de hört på FB, medans det egentligen inte är ett problem om man är läskunnig.

Själv har jag ju ingen erfarenhet av det men stämmer säkert som du säger. Folk i allmänhet verkar ha problem med det mesta och det är väl dom också som anlitar FB som hjälpreda.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

https://www.bangkokpost.com/Thailand/special-reports/2240807/doubts-linger-over-2022

 

Kul kille i HH. Är det dom man ser på BKP på kvällarna?

 

The decision by the government on Dec 22 to suspend the Thailand Pass registration, however, has badly affected many tourists intending to visit Hua Hin, he said.

They had booked their hotels for January, and many planned to stay for a long period while others were people who could work from anywhere in the world but choose to spend time in Hua Hin, he said.

"These people are high-quality tourists. They usually travel in a private jet and will spend at least 10 days in Thailand," he said.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Esspe:

https://www.bangkokpost.com/Thailand/special-reports/2240807/doubts-linger-over-2022

 

Kul kille i HH. Är det dom man ser på BKP på kvällarna?

 

The decision by the government on Dec 22 to suspend the Thailand Pass registration, however, has badly affected many tourists intending to visit Hua Hin, he said.

They had booked their hotels for January, and many planned to stay for a long period while others were people who could work from anywhere in the world but choose to spend time in Hua Hin, he said.

"These people are high-quality tourists. They usually travel in a private jet and will spend at least 10 days in Thailand," he said.

 

 

Det kan ju vara så att denne expert fick sina engelskastudier i Sverige och därför är lite osäker på hanterandet av det luriga ”g-ljudet”. Absolut inget ont om Hua Hin turister men ”travel by privatget” är nog vanligare än ”travel by private jet” 😉

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-07 at 15:43, skrev frogfish:

Fick intrycket att de flesta på min flight hade anknytning till Thailand, inga charters.

 

Annars verkade den inhemska turismen ha fått ett lyft, precis som i Sverige i somras. Men vanliga turismen (barer etc) var ju stendött, iaf i Fiskebyn.

Innan karantän tas bort helt är det nog ingen uppgång för utländsk turism i sikte.

Den flight jag kom mer idag innehöll mycket turister. 

Även många småbarnsfamiljer. 

2/3 av planet klev av i phuket. 

Resten åkte vidare till bkk. 

TG963. 

 

Modigt att resa med småbarn. 

 

Kan även nämna att Lindskrog långtidsparkering var nästan full. Thailand må stå still, men svenskarna reser. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

Modigt att resa med småbarn. 

 

Varför?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en kille som jobbar för lokala "regeringen" på Koh Chang, som kontinuerligt lägger in inlägg på nätet om situationen där nere. Nyårsafton skrev han att det hade kommit 99000 inhemska turister alltså thai till ön. Och 169 faranger. Av dessa en hel del sådana som är sk. longstayers, så verkliga turister lyser med sin frånvaro. Pratade med kompisen som har en restaurang, och han sa att det var folk på julafton, juldan och nyårsafton. Annars en handfull per dag. Det ser inte lovande ut menade han och sa sig fundera på lägga ner om det blir tredje året som han får lägga ut allt från egen ficka. Det blir intressant att se vad Prayuth hittar på den 4:de.

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...