Jump to content
IGNORERAD

Skulle ni skicka kortnummer med CVV kod?


Chomphoo

Recommended Posts

Har nu märkt att så gott som alla SHA hotell som man vill boka mailar formulär där man ska uppge kortnummer och CVV nummer från baksidan för betalning.

 

Är detta verkligen säkert?

 

Många har nog bokat och det har inte uppstått problem, men skulle det göra det så är man ju ganska körd.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Har nu märkt att så gott som alla SHA hotell som man vill boka mailar formulär där man ska uppge kortnummer och CVV nummer från baksidan för betalning.

 

Är detta verkligen säkert?

 

Många har nog bokat och det har inte uppstått problem, men skulle det göra det så är man ju ganska körd.

Jag blev ombedd det samma men skickar inte cvnumret,första betalningen gick genom Agoda och har skickat mejl till dem att jag betalar depositionen när jag anländer.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skickade alla kortuppgifter förutom just koden och det var inga som helst problem. De t o m tydliga med att vi inte skulle skicka just koden - i annat fall hade vi aldrig skickat uppgifterna även om det är en stor och känd kedja.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade för en kompis på Flipper Lodge i Pattaya, kunde betala med kort. Han är där 10 december.

 

Skulle inte skicka cvv kod,  aldrig.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kortnummer och utgångsdatum.

Namn på kortinnehavaren.

Inget annat.

 

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

Vad är faran med att lämna ut koden ?

Att någon klåfingrig i andra änden börjar att beställa varor och tjänster till sig själv med dina kortuppgifter. Eller säljer dem till andra kriminella. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Googlat runt lite och hittat en del.

"Det finns idag inga seriösa e-butiker som accepterar betalning med kort om du inte kan ange CVV-koden."

https://medium.com/@cashoo/vad-är-cvv-kod-på-kreditkort-betalkort-4-saker-du-bör-veta-7cd87ec468f9

 

"Kreditkortets säkerhetskod (CVV) – är det säkert att ge ut?"

https://webbplatsen.se/blogg/kreditkortets-sakerhetskod-cvv-ar-det-sakert-att-ge-ut/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har Googlat runt lite och hittat en del.

"Det finns idag inga seriösa e-butiker som accepterar betalning med kort om du inte kan ange CVV-koden."

https://medium.com/@cashoo/vad-är-cvv-kod-på-kreditkort-betalkort-4-saker-du-bör-veta-7cd87ec468f9

 

"Kreditkortets säkerhetskod (CVV) – är det säkert att ge ut?"

https://webbplatsen.se/blogg/kreditkortets-sakerhetskod-cvv-ar-det-sakert-att-ge-ut/

Men då knappar du väl själv in den inte lämnar ut den.

Ändrades av berlitz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en sak att via en betalningsportal verifiera sitt kortköp med cvv kod. 

Men att skicka kortnummer och kod till random hotell skulle jag aldrig göra även fast mina inköp även skall verifieras med bankid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har Googlat runt lite och hittat en del.

"Det finns idag inga seriösa e-butiker som accepterar betalning med kort om du inte kan ange CVV-koden."

https://medium.com/@cashoo/vad-är-cvv-kod-på-kreditkort-betalkort-4-saker-du-bör-veta-7cd87ec468f9

 

"Kreditkortets säkerhetskod (CVV) – är det säkert att ge ut?"

https://webbplatsen.se/blogg/kreditkortets-sakerhetskod-cvv-ar-det-sakert-att-ge-ut/

Skillnaden mellan att ge ut alla kortuppgifter i mail eller telefon, mot att uppge detaljerna i en säker betalportal är enorm.

Skulle påstå att de är helt olika saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan man ha ett konto med 5 spänn på, bara fylla på just innan man gör betalningar...

Funkar för mig

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett kort som jag fyller på vartefter det behövs och får meddelande så fort det blir någon transaktion på det kortet. Det kan numret och koden har jag inga problem med att lämna ut. Större kända aktörer ska det inte vara något problem med för övrigt.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock verkar det som att just nu...kan ju ändras....så behöver man inte boka någon första hotellnatt med PCR test. Bara antigentest. Men hur det vet i fasen. Man ska tydligen till ett hotell för att göra testet så det blir väll att man ska betala X antal pengar för att låna receptionssoffan. Får väll vänta och se hur denna boknings ska gå till, om ingen redan vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Chomphoo:

Dock verkar det som att just nu...kan ju ändras....så behöver man inte boka någon första hotellnatt med PCR test. Bara antigentest. Men hur det vet i fasen. Man ska tydligen till ett hotell för att göra testet så det blir väll att man ska betala X antal pengar för att låna receptionssoffan. Får väll vänta och se hur denna boknings ska gå till, om ingen redan vet?

Det klarnar nog veckan som kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

Det klarnar nog veckan som kommer.

Vissa tror ändå att Thailand kommer att stänga så han behöver nog inte oroa sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid mitt svenska

kort stängt för internet och utlandsköp, öppnar bara precis då jag använder det. 

 

Thai kortet har faktiskt bättre säkerhet, där kommer det alltid en OTP kod via sms till mobilen som måste anges vid online köp. 

 

Men skulle ändå aldrig lämna ut cvv koden. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mellan att skicka saker via tex mail och en hemsida med en betalportal är kryptering.

Mailen är väldigt sällan krypterad medan en hemsida oftast är det.

 

I praktiken innebär det att text som skickas via mail är "läslig" för kreti och pleti, medan tex kortdetaljer som skickas i en betalportal endast kan läsas av dator med nyckel till kryptering. Alltså oläslig rent okulärt.

 

PS. Har läst detta inlägg ett par gånger nu och kommit fram till att ett par öl krävs för att förstå meningen med det. Skål.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Har alltid mitt svenska

kort stängt för internet och utlandsköp, öppnar bara precis då jag använder det. 

 

Thai kortet har faktiskt bättre säkerhet, där kommer det alltid en OTP kod via sms till mobilen som måste anges vid online köp. 

 

Men skulle ändå aldrig lämna ut cvv koden. 

Samma med Ålands bank kort ,man får sms på telefon ,då är det dags att betala 555

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-28 at 04:37, skrev Fritz:

Jag har Googlat runt lite och hittat en del.

"Det finns idag inga seriösa e-butiker som accepterar betalning med kort om du inte kan ange CVV-koden."

https://medium.com/@cashoo/vad-är-cvv-kod-på-kreditkort-betalkort-4-saker-du-bör-veta-7cd87ec468f9

 

"Kreditkortets säkerhetskod (CVV) – är det säkert att ge ut?"

https://webbplatsen.se/blogg/kreditkortets-sakerhetskod-cvv-ar-det-sakert-att-ge-ut/

Om du ger det till en välrenommerad betalningssätt på internet ja och sedan bekräftar med mobilt bankid senare i kedjan.

 

Det är dock ganska stor skillnad på att ge det till en dator eller ge det till somchai. 

 

Risken är väl typ 10000 gånger högre med somchai. 

 

Man kan lika bra spärra kortet direkt om du gör det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LTD:

Har alltid mitt svenska

kort stängt för internet och utlandsköp, öppnar bara precis då jag använder det. 

 

Thai kortet har faktiskt bättre säkerhet, där kommer det alltid en OTP kod via sms till mobilen som måste anges vid online köp. 

 

Men skulle ändå aldrig lämna ut cvv koden. 

Har så på norska kortet också. Samt att det kommer ett meddelande varje gång någon betalning skett

 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Koh Changer:

Har så på norska kortet också. Samt att det kommer ett meddelande varje gång någon betalning skett

 

Ja det gör det med Thai kortet också, får mail varje gång det används. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...