Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar i dag?


born41

Recommended Posts

Verkar som de svenska bankerna börjar skärpa till sig! Utan konkurrens från andra likt Wise så tror jag att deras kurs och ffa överföringshastighet hade varit som förut, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 118
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    17

  • Amigo

    15

  • biker

    9

  • born41

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Dannep4:

Remitly ger bättre kurs än Wise och har lägre avgift.

Därför vinner Remitly!

Vad vinner de? En färgradio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade använda ICA banken i många år och det har fungerat bra .

Men helt plötsligt förra månaden när jag skickade pengar som jag brukar  så hittar dom inte igen motagar kontot , och det tog ICA banken 400 kr för.

Så nu blir det WU

Ändrades av Conn
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Conn:

Jag brukade använda ICA banken i många år och det har fungerat bra .

Men helt plötsligt förra månaden när jag skickade pengar som jag brukar  så hittar dom inte igen motagar kontot , och det tog ICA banken 400 kr för.

Så nu blir det WU

Men för 400 Kr. hittade dom kontot? Låter konstigt.

Det var inte så att något ändrats på mottagarsidan?

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev biker:

Men för 400 Kr. hittade dom kontot? Låter konstigt.

Det var inte så att något ändrats på mottagarsidan?

mvh

biker

 

 

Inget har ändrats på motagar sidan .

Dom tog 100 kr för att skicka pengar till kontot som dom inte  hittat och 300 kr för att ta till baka pengarna till mitt konto. 

Sen skickar jag pengarna med WU utan problem till samma konto .

Ändrades av Conn
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Conn:

Inget har ändrats på motagar sidan .

Dom tog 100 kr för att skicka pengar till kontot som dom inte  hittat och 300 kr för att ta till baka pengarna till mitt konto. 

Sen skickar jag pengarna med WU utan problem till samma konto .

Ja, det var ju inte precis vad man förväntar sig av någon som kallar sig bank.

Kanske de är bättre på dagligvaruhandel 🙂.

Förstår att du anlitar någon annan i fortsättningen.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Conn:

Jag brukade använda ICA banken i många år och det har fungerat bra .

Men helt plötsligt förra månaden när jag skickade pengar som jag brukar  så hittar dom inte igen motagar kontot , och det tog ICA banken 400 kr för.

Så nu blir det WU

För länge sedan så fick jag ett meddelande från HB att de inte kunde överföra pengarna för de hittade inte mottagarkontot. De skulle ha 1200kr i ersättning. Jag gick in på kontoret och bad att få en förklaring. Tydligen så var inte stavningen på mottagarens namn korrekt så bkk skulle ha ersättning för att kontrollerat och inte gjort någon utbetalning. Jag hade i flera år betalt med samma stavning och jag hade den stavningen på ett kort som bkb hade skrivit ner som angav kontouppgifterna. Jag vägrade betala och HB tog en kopia på adressuppgifterna som bkb-kontoret gjort och skickade tillbaka till bkb.

 

Det var väl någon tjänsteman på bkb som kommit på någon ny affärside! Pengarna kom nu fram och jag har aldrig mer hört något om stavningen på mottagarens namn.    Edit. Den stora delen av de 1200kr skulle bkb ha, de hade debiterat HB som la på en egen avgift och skulla ha mig att betala.

Fast nu kanske någon ny har dragit fram affärsiden.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Conn:

Inget har ändrats på motagar sidan .

Dom tog 100 kr för att skicka pengar till kontot som dom inte  hittat och 300 kr för att ta till baka pengarna till mitt konto. 

Sen skickar jag pengarna med WU utan problem till samma konto .

Förmodligen är det någon tjänsteman på thaibanken som ska djävlas med utlänningar!

I och med att de påstår att du gjort något fel blir det du som blir syndabocken. Problemet ligger mest troligt inte på den svenska sidan. Det är egentligen i Thailand du ska byta bank. Fast man kan ju fråga sig varför inte den svenska banken tar dit parti? Det är ju dålig stil och du borde gå till dom och få tillbaka pengarna. Fast det var ju lättare att göra på den tiden det fanns lokalkontor.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-22 at 17:46, skrev LTD:

Du kan skicka med vilken svensk bank som helst, att det inte går har du nog drömt. 

Men WISE är oavsett bäst, billigast och snabbast, skicka på morgonen och pengarna är framme på nån tim. Du kan välja billigaste sättet manuell överföring, pengarna kommer snabbt iaf. Men skicka inte på en fredag. Du ska heller inte skicka för lite, då är inte WISE billigast, minst ett par tusen sek typ 10.

Skickar du 10k sek precis nu så får du 36524.86 baht och då ingår alla avgifter i dom 10k.

Är du kund i alla banker eller? 

 

Länsförsäkringar tog bort Thailand för egen överföring via internetbanken redan i sommras. Jag har haft många och långa duster med banken sedan dess och igår läste jag att Swedbank stängt 103 länder för sina överföringar.

 

Så det är nog DU som drömmer. 

 

Kört med Wise sedan Länsförsäkringar lagt ner och skickat 10k kronor åt gången. Inte fasen har "alla avgifter" ingått heller som du skriver. Fått ge en slant för jobbet, vilket är förståeligt.

 

Eller så sover jag fortfarande och "Drömt" allt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-22 at 19:20, skrev gst:

På min bank (Nordea) får man berätta då och då (en gång om året?) hur man använder pengarna och då kan man berätta att man flyttar pengar till Thailand för längre vistelser i landet. Fick även frågan när jag gjorde bankbesök för några år sen. Har aldrig haft problem att föra över pengar. Däremot använder även jag Wise nuförtiden pga lägre kostnad.

Dessa frågeformulär fyller jag i var annan vecka tycker jag. Men inte fasen har Länsförsäkringar öppnat upp för överföringar till Thailand. Fast jag har skrivit i frågeformulär att jag äger fastighet i Thailand. Wise för hela slanten men snart stänger väll det med. Svenskar ska hålla sig hemma tydligen och inte hålla på och drälla i Thailand 😉 . Blir till att sy in sedelbuntar i kläderna på nästa resa 😉 Termobyxor och dunjacka men med pengarstoppning.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-23 at 00:12, skrev LTD:

Tror dig inte, finns inte på kartan att man inte kan skicka pengar till en Thai bank från någon av dom svenska bankerna. Att dom frågar vart pengarna kommer ifrån och ska användas till är ju bara att svara på sen nekar dom inte. Vilken svensk bank har du? 

Då har du en gammal karta!

 

Vägnätet har byggts om och en FET vägbom har satts upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-23 at 13:17, skrev frogfish:

Med risk för att väcka mr Murphy, så fick jag tipset att skicka till mig själv, dvs till eget konto i Thailand. Det väcker inte så stor uppmärksamhet som att skicka till nån annan.

Obs detta är bara ett muntligt tips från min bankman, men det lät vettigt för mig🐸

Frugan fick inte skicka till sitt eget konto fast vi var inne på banken utan att vi diskutera vart och varför pengar behövdes och detta tog en jävulsk tid. Säkert 30 minuter. Dom får väll öppna ett kontor till thaidamer som köar för överföring här i Linköping sa jag till bankdamen. Jag menar, hur lustigt är det att en Thai behöver skicka pengar till den sjuka buffeln i risbyn. Det är väll ganska självklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chomphoo:

Swedbank stängt 103 länder för sina överföringar.

Thailand ingår inte i dessa 103 länder

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Thailand ingår inte i dessa 103 länder

 

 

Så nu har Swedbank presenterat sin lista?

Något som de vägrade att göra för några dagar sedan.

Enda informationen jag kunde få ur dem, att listan börjar

tillämpas under nästa år.

Har de lagt ut sin lista nu?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev biker:

Så nu har Swedbank presenterat sin lista?

Något som de vägrade att göra för några dagar sedan.

Enda informationen jag kunde få ur dem, att listan börjar

tillämpas under nästa år.

Har de lagt ut sin lista nu?

mvh

biker

 

Förändringar vid utlandsbetalningar fr.o.m. 3:e november 2021

Vi ser kontinuerligt över vilka länder och valutor som vi inkluderar i vårt erbjudande för utlandsbetalningar utifrån de förändringar som sker i vår omvärld. Vårt produkterbjudande anpassas kontinuerligt i linje med det.

Vi har därför uppdaterat utbudet över vilka länder som det går att genomföra utlandsbetalningar till. Förändringen gäller från och med den 3:e november 2021.

En sammanställning över vilka länder som fortsättningsvis är möjliga att göra betalningar till hittar du i din internetbank under Ny mottagare när du ska göra en betalning.

 

https://www.swedbank.se/share/page-content/privat/forandringar-vid-utlandsbetalningar-from-3e-november-2021.html

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank.JPG.e04baa92eec2973d90a850648be66b53.JPG

 

Landinformationen Via internetbanken kan du enkelt och tryggt skicka betalningar till länder världen över. För att din betalning till utlandet ska kunna genomföras så snabbt, säkert och billigt som möjligt måste den innehålla korrekta uppgifter. Om din betalning innehåller felaktigheter eller saknar information så finns risken att betalningen inte kommer fram eller hamnar fel och måste reklameras. Kostnaden för reklamationen får du som betalningsavsändare stå för. Se därför alltid till att få korrekta uppgifter från betalningsmottagaren. För att se vad som gäller för det land du önskar göra en betalning till så ska du läsa i Landinformationen under det aktuella landet. Informationen utgår ifrån de tre punkterna Mottagarens bank, Mottagaren samt Valuta som beskrivs närmare här nedan. Om du inte hittar ett land eller en specifik valuta till ett land i Internetbanken är du välkommen att kontakta ditt bankkontor eller Kundcenter privat på telefon 0771-22 11 22 för att få hjälp med att undersöka om betalningen går att skicka ifrån bankkontoret eller Kundcenter. Mottagarens bank: Mottagarens bank anges ofta med en BIC (Bank Identifier Code). En BIC identifierar den mottagande banken och innehåller 8 eller 11 tecken vilka kan innehålla både bokstäver och siffror. Det kan i vissa fall även vara så att den mottagande banken anges med ett Nat ID. Nat ID är på samma sätt som BIC en kod som identifierar en bank. Mottagaren: Uppgifter om Mottagaren skall endast innehålla namn, adress och IBAN/kontonummer till din mottagare och inte blandas ihop med uppgifterna om Mottagarens bank. IBAN (International Bank Account Number) är en internationellt fastställd standard för bankers kontonummer i samband med gränsöverskridande betalningar. Syftet med IBAN är att göra betalningarna säkrare och snabbare. Valuta: Till de flesta länder rekommenderar vi att du skickar landets valuta, USD eller EUR. Svenska kronor är möjligt att skicka till vissa länder men rekommenderas inte eftersom det kan innebära att betalningen tar längre tid samt på grund av att betalningen då ofta blir växlad till en sämre växelkurs i utlandet. Du kan här i Landinformationen läsa under respektive land vilka valutor det går att skicka till ett visst land. Det är även viktigt att känna till att banken kan komma att anlita biträde av en utländsk bank för att din betalning ska kunna genomföras. Den utländska banken kan i sådant fall komma att ta ut en avgift för sin hantering, vilket kan medföra att det belopp som mottagarens bank erhåller reduceras i motsvarande mån. Banken svarar ej för kostnader som uttages av utländska banker i samband med utförandet av betalningsuppdraget.

 

2021-11-03 2 (10) OBS! Tänk på att detta dokument uppdateras när det sker förändringar. Om du skrivit ut dokumentet så bör du kontinuerligt kontrollera att du har den senaste versionen för att vara säker på att ha aktuell information.

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2021-11-23 at 11:27, skrev gst:

Vi får väl se om jag får nån ränta i slutet av december då :) Brukar ju bara bli några hundra baht, så jag kör väl överleva. Får ju ingen ränta i Sverige heller 

Hade glömt bort att kommentera detta, men kollade nu, och jag hade fått ränta precis som vanligt, och precis som vanligt var det draget skatt på räntan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-23 at 00:35, skrev born41:

Swedbank(sparbanken) är helt galna när det gäller, att man måste bevisa att pengarna inte går till terrorism. Icabanken är lika galna dom.

En bekant till mig i norra Sverige, har skickat pengar varje månad, 2 - 3000 kr, till sin mamma i Thailand.  Plötsligt kan den banken inte hjälpa till längre. Banktjänstemannen hänvisade till Wise. Det var i början på november som dom fick spatt.

 

En svensk sparade i Acelius bank för 30 till 40 år sedan.Han har inte behövt pengarna så dom har bara stått o växt till sig. Nu skulle han ta ut dom pengarna, och angav Icabanken som mottagande bank.  När han skulle ta ut pengarna från icabanken blev det stopp. Dom kräver att han måste bevisa varifrån han fick pengarna när han satte in dom. Banken skyller på penningtvättlagen. Gissa om han är upprörd över att bli av med ett 6-siffrigt belopp.

Inte då, skickade från ICA för nån vecka sedan. Framme kl 14 dag två.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Baa:

Inte då, skickade från ICA för nån vecka sedan. Framme kl 14 dag två.

Jag och mina närmaste vänner har andra livserfarenheter än Du!

En kvinna , bor i norra Sverige, har varit 3 gånger på banken innan hon lyckades få iväg den summa som hon skickar till sin gamla mor, hon har tidigare skickat regelbundet ungefär samma summa.

Har inte pratat med henne på ett par veckor, så det kanske har ändrat sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev born41:

Jag och mina närmaste vänner har andra livserfarenheter än Du!

En kvinna , bor i norra Sverige, har varit 3 gånger på banken innan hon lyckades få iväg den summa som hon skickar till sin gamla mor, hon har tidigare skickat regelbundet ungefär samma summa.

Har inte pratat med henne på ett par veckor, så det kanske har ändrat sig.

Har hon problem att skicka direkt från svensk bank till Thailand, kan ett trick vara att skicka via tex Wise. Wise har sitt säte inom EU och svenska banken bryr sig inte så mkt då. Var sen Wise skickar stålarna bryr sig inte svenska banken om heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Har hon problem att skicka direkt från svensk bank till Thailand, kan ett trick vara att skicka via tex Wise. Wise har sitt säte inom EU och svenska banken bryr sig inte så mkt då. Var sen Wise skickar stålarna bryr sig inte svenska banken om heller.

Billigare snabbare och bättre!

 

Man bör inte använda gammelbankerna till sånt........

 

Helst inte till nåt men det bör svårare

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Billigare snabbare och bättre!

 

Man bör inte använda gammelbankerna till sånt........

 

Helst inte till nåt men det bör svårare

Min vän var in till banken i går, och nu har dom plötsligt ändrat  sig.

Nu kan hon skicka mindre belopp (max 15000 kr) utan problem. Vännerna skall i gång med lite byggnation, och banken hade inget svar på hur det blir, när dom skall skicka större belopp.

Hon skall försöka o lära sig Wise, för det verkar gå bättre med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev born41:

Min vän var in till banken i går, och nu har dom plötsligt ändrat  sig.

Nu kan hon skicka mindre belopp (max 15000 kr) utan problem. Vännerna skall i gång med lite byggnation, och banken hade inget svar på hur det blir, när dom skall skicka större belopp.

Hon skall försöka o lära sig Wise, för det verkar gå bättre med dom.

Tänk på att även om du använder wise har banken en tid/summa som uttagsgräns, t.ex 15 000/ vecka som du själv måste ändra,  vissa banker kräver personligt besök, andra telefonkontakt för att höja beloppet.

 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...