Jump to content
IGNORERAD

Har vi lärt oss nåt om LOS


Nerike

Recommended Posts

Finns en muslimsk del eller på andra sidan floden vi bor (Ayutthaya), bruka åka för bi där några gångeri veckan titta lika så köpa mat av dom grillad kyckling, hur trevliga som helst. (kan väl bero på dom sett mig i 15års tid typ.

 

Mvh. Budisten Dolemon)

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    6

  • Atom

    6

  • Nerike

    4

  • evert 1

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det finns bara en riktig thailandsveteran som vet allt....................Ni vet vem 😉

 

 

Nej det är inte rörkrökarn 🙂

BTT 5555

 

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Luttrad:

Jag har gått igenom vad jag antar är en inte helt ovanlig utveckling bland Thairesenärer.

Under den första resan är man naturligtvis helt okunnig, men redan på nästa resa börjar man att undervisa förstagångarna om hur det verkligen fungerar i Thailand. Efter ytterligare ett par resor så har man nått ren expertnivå på hur Thailändare tycker och tänker i deras eget land. På denna allvetande nivå stannar man i ett antal resor då man dessutom lär sig allt om Sin Sot och liknande kulturella och inhemska seder. Dock brukar de märkliga inträffa att ändå fler resor och därmed kontakt med Thailändare konstigt nog inte ger en bekräftelse på den egna allvetandet och förträffligheten angående allt som rör Thailand. Efter ytterligare ett antal resor upptäcker man att det konstigt nog inte alltid är så som man själv ansett att det är, utan att man dessutom  bara upptäcker mer och mer som inte överensstämmer med de tidigare egna glasklara uppfattningarna om saker och ting. Från denna punkt kan det bara gå utför i en allt snabbare takt, och en dag vaknar man upp och inser att trots ett stort antal Thairesor så kan man ingenting alls!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Precis så jag upplevt min resa. Och det är nog helt naturligt. Efter sina inledande resor vill man givetvis både för sig själv och sina kompisar visa på de enorma skillnaderna mot Sverige; vore ju trots allt trist att ha lagt en massa pengar och åkt runt halva jorden för att upptäcka att allt är precis som i Sveg.

 

Flyttar man sedan hit eller skaffar thailändsk flickvän så vill man gärna försöka förstå det som verkar konstigt, men då det är så mycket som är konstigt så skrapar man bara på ytan och dessa konstigheter framstår som ännu konstigare då man oftast helt missförstår och saknar kontexten till konstigheterna. Det kan sedan ta många år att undo dessa missförstånd och för många är det för jobbigt så de fortsätter att tro på det de numera borde förstått var ett missförstånd.

 

Efter drygt 20 år här vill jag ändå påstå att jag förstår mitt område, frugans släktingar och våra kompisar rätt bra, ungefär på samma nivå som jag förstår ”min” del av Sverige, mina släktingar och mina kompisar. Inte så konstigt heller då jag bott ungefär halva mitt liv i Sverige och halva i Thailand. Skulle jag flytta till en liten by i Isaan så vore jag dock närmast tillbaka på noll men det gäller nog om jag flyttade till en liten by i Tornedalen också.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Luttrad:

Jag har gått igenom vad jag antar är en inte helt ovanlig utveckling bland Thairesenärer.

Under den första resan är man naturligtvis helt okunnig, men redan på nästa resa börjar man att undervisa förstagångarna om hur det verkligen fungerar i Thailand. Efter ytterligare ett par resor så har man nått ren expertnivå på hur Thailändare tycker och tänker i deras eget land. På denna allvetande nivå stannar man i ett antal resor då man dessutom lär sig allt om Sin Sot och liknande kulturella och inhemska seder. Dock brukar de märkliga inträffa att ändå fler resor och därmed kontakt med Thailändare konstigt nog inte ger en bekräftelse på den egna allvetandet och förträffligheten angående allt som rör Thailand. Efter ytterligare ett antal resor upptäcker man att det konstigt nog inte alltid är så som man själv ansett att det är, utan att man dessutom  bara upptäcker mer och mer som inte överensstämmer med de tidigare egna glasklara uppfattningarna om saker och ting. Från denna punkt kan det bara gå utför i en allt snabbare takt, och en dag vaknar man upp och inser att trots ett stort antal Thairesor så kan man ingenting alls!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

 

2 timmar sedan, skrev Atom:

Precis så jag upplevt min resa. Och det är nog helt naturligt. Efter sina inledande resor vill man givetvis både för sig själv och sina kompisar visa på de enorma skillnaderna mot Sverige; vore ju trots allt trist att ha lagt en massa pengar och åkt runt halva jorden för att upptäcka att allt är precis som i Sveg.

 

Flyttar man sedan hit eller skaffar thailändsk flickvän så vill man gärna försöka förstå det som verkar konstigt, men då det är så mycket som är konstigt så skrapar man bara på ytan och dessa konstigheter framstår som ännu konstigare då man oftast helt missförstår och saknar kontexten till konstigheterna. Det kan sedan ta många år att undo dessa missförstånd och för många är det för jobbigt så de fortsätter att tro på det de numera borde förstått var ett missförstånd.

 

Efter drygt 20 år här vill jag ändå påstå att jag förstår mitt område, frugans släktingar och våra kompisar rätt bra, ungefär på samma nivå som jag förstår ”min” del av Sverige, mina släktingar och mina kompisar. Inte så konstigt heller då jag bott ungefär halva mitt liv i Sverige och halva i Thailand. Skulle jag flytta till en liten by i Isaan så vore jag dock närmast tillbaka på noll men det gäller nog om jag flyttade till en liten by i Tornedalen också.

Jag kom till Thailand för första gången för endast 14 år sedan så jag vet fortfarande ALLT! Hör av er till mig om något är oklart så ska jag förklara. 😎 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det finns bara en riktig thailandsveteran som vet allt....................Ni vet vem 😉

 

 

Nej det är inte rörkrökarn 🙂

Broder Tok Tok 🤔😉

 

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

 

Jag kom till Thailand för första gången för endast 14 år sedan så jag vet fortfarande ALLT! Hör av er till mig om något är oklart så ska jag förklara. 😎 

Jag kom dit första gången 88 och upptäckte Mekongwhiskeyn,förälskelse direkt men efter 3 veckors intag så har jag aldrig druckit den mer.Hur många resor jag gjort vet jag ej men 95 var jag där 9 gånger(gula febern de luxe)Träffade hustrun januari-95 och sen var det kört.Under åren så har vi tillbringat långa stunder i landet(som mest 10 månder i sträck)Blåsningar tillhör och naturligtvis har jag gått på de flesta,snäll som man är,och lagt en del dollares på dessa.Men jag hade en otrolig tur som träffade min blivande hustru och hon är en ekonomiskt sinnad människa(både för mig och sig själv)Så huset hon byggde 95 står fortfarande kvar och moppen som jag köpte 00 funkar fortfarande(2000 mil)Sen alla pengar jag lagt på guider är ju omkostnader som ingår i turistande när man är en vetgirig typ.Kroglivet i Thailand är ju betydlig billigare än hemma i Svedala så där har jag nog tjäna några kronor.Med facit i hand så blev min tillvaro kvalitativt mycket bättre och jag är helnöjd med mitt liv tillsammans med min hustru och son.Sen har man ju haft sina duster med släkten men det har jag inte lagt så mycket energi på.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vette fan om jag vet något om Thailand. 
Jag känner mig själv hyfsat väl, men har urusel kontroll på hur grannarna i Sverige lever. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Luttrad:

Jag har gått igenom vad jag antar är en inte helt ovanlig utveckling bland Thairesenärer.

Under den första resan är man naturligtvis helt okunnig, men redan på nästa resa börjar man att undervisa förstagångarna om hur det verkligen fungerar i Thailand. Efter ytterligare ett par resor så har man nått ren expertnivå på hur Thailändare tycker och tänker i deras eget land. På denna allvetande nivå stannar man i ett antal resor då man dessutom lär sig allt om Sin Sot och liknande kulturella och inhemska seder. Dock brukar de märkliga inträffa att ändå fler resor och därmed kontakt med Thailändare konstigt nog inte ger en bekräftelse på den egna allvetandet och förträffligheten angående allt som rör Thailand. Efter ytterligare ett antal resor upptäcker man att det konstigt nog inte alltid är så som man själv ansett att det är, utan att man dessutom  bara upptäcker mer och mer som inte överensstämmer med de tidigare egna glasklara uppfattningarna om saker och ting. Från denna punkt kan det bara gå utför i en allt snabbare takt, och en dag vaknar man upp och inser att trots ett stort antal Thairesor så kan man ingenting alls!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Jag skrev ett väldigt likt inlägg för flera år sedan... :D

 

On 2013-06-15 at 15:31, skrev Surin P3:

Jag brukar säga att det finns tre stadier man befinner sig i som boende i Thailand.

 

Stadie ett är, så klart, när man kommer hit första gången och vet ingenting om landet.

Detta håller i sig ett tag och sakta men säkert börjar man lära sig hur vissa saker fungerar.

 

Stadie två infaller olika för olika personer, men det som alltid är ihållande är att stadie två alltid infaller för snabbt.

Det är då man helt plötsligt förstått allt om hur landet, folket och hela maskineriet fungerar.

Man vet allt om Thailand.

 

Stadie tre kryper fram när man till slut ger upp och förstår att man förmodligen inte kommer att förstå något alls, någonsin...

Och man helt enkelt accepterar att landet är som det är och det är upp till en själv att "falla i led" eller inte.

 

:)

Som en uppdatering ca 8 år senare kan jag väl lägga till att mitt intresse för en kunskapsbank om hela Thailand minskat, men intresset för mitt lokala Thailand ökat.

Jag kan alltså med lätthet säga att jag kan allt om vad som försigår innanför våra murar.

 

En filosofisk morgonfråga kanske då blir; har intresset för Thailand minskat eller tog det över 20 år att förstå var och vad man ska börja försöka lära sig?

 

Oavsett så finns det till och med en "vetenskaplig formel" till ovanstående fenomen. Dunning-Kruger effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag skrev ett väldigt likt inlägg för flera år sedan... :D

 

Som en uppdatering ca 8 år senare kan jag väl lägga till att mitt intresse för en kunskapsbank om hela Thailand minskat, men intresset för mitt lokala Thailand ökat.

Jag kan alltså med lätthet säga att jag kan allt om vad som försigår innanför våra murar.

 

En filosofisk morgonfråga kanske då blir; har intresset för Thailand minskat eller tog det över 20 år att förstå var och vad man ska börja försöka lära sig?

 

Oavsett så finns det till och med en "vetenskaplig formel" till ovanstående fenomen. Dunning-Kruger effekten.

Mitt intresse för LOS efter 20 år är fortfarande stort men dock inte för att resa omkring i LOS, jag håller mig till Jomtien och ibland är jag modig och tar Bath-bussen till Pattaya.
Dom resor man jag i LOS nu förtiden är direkt inga lampaffärs områden, då frugan är med men visst en och annan pub blir det.

Men skall man vara riktigt ärlig så är det jag som bestämmer var vi ska resa, fast i samråd med frugan och ni vet vad gör man inte för husfriden.
Vill jag åka till Udon Thani så är det inga problem, och det säger jag till frugan fast i samråd med henne och då blir hembyn som ligger ca 2-3 mil från Udon Thani som kan vara riktigt roligt förutom att ingen kan engelska förutom nån enstaka person men vi har rest till Udon Thani.

 

Fast vi har några resor som vi alltid gör av gammal vana samt så tycker både hon och jag om det, en typisk resa för mig är jag landar i LOS är.
En natt på Khaosan Road så festprillen i mig får sitt, för att sedan åka och hälsa på vänner och halvsläkt i Nonthaburi i ett par dagar med olika utflykter i BKK.
Vi hittar alltid nya roliga ställen att upptäcka, nästa resa får bli Gamla China Town (googla på det så förstår ni)
Efter ett par dagar blir Jomtien, när man är där så tar man det lugnt och skönt, planera in en resa som jag skrev innan troligtvis blir hembyn.
Brukar avsluta med ett par nätter i BKK, där ska det handlas dels till mig samt till min fru.
 

Som sagt intresse för LOS finns kvar men man tar det lugnare nuförtiden, finns även planer på att flytta ner och öppna nåt roligt har några planer men det kan vi ta en annan dag.
 

Så jag har lärt mig att det finns många underbara platser/vattenhål att se i ens närhet utan att resa runt som en stolle i LOS.
Och gärna visa lite bilder och berätta om stället vi ska åka till så frugan vet lite om det, för då blir det roligare för henne annars är det som vilket ställe som helst i LOS, och fick hon bestämma till 100 %  skulle det bara bli en massa tempel och trädgårdar, som tur är så får jag bestämma med samråd med henne.


 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-29 at 03:04, skrev Surin P3:

Jag skrev ett väldigt likt inlägg för flera år sedan... :D

 

Som en uppdatering ca 8 år senare kan jag väl lägga till att mitt intresse för en kunskapsbank om hela Thailand minskat, men intresset för mitt lokala Thailand ökat.

Jag kan alltså med lätthet säga att jag kan allt om vad som försigår innanför våra murar.

 

En filosofisk morgonfråga kanske då blir; har intresset för Thailand minskat eller tog det över 20 år att förstå var och vad man ska börja försöka lära sig?

 

Oavsett så finns det till och med en "vetenskaplig formel" till ovanstående fenomen. Dunning-Kruger effekten.

Märkligt sammanträffande!

Jag fick nyss höra talas om Dunning-Kruger effekten, och tänkte "Den passar precis i denna tråden", så jag goglade och hittade denna hyfsade bild:

dunning-kruger.thumb.jpg.79f2c0518a61354634636881098e9fe2.jpg

 

Ändrades av Tommy
glömde att lägga in bilden...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...