Jump to content
IGNORERAD

Har vi lärt oss nåt om LOS


Nerike

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Krille:

Är det vad du lärt dig om LOS? 😉

 

Själv tycker jag mycket i LOS är som i Sverige - fast tvärt om.

 

/Krille 

Inlägget, och några dessförinnan, handlar inte om Thailand utan om invandrare i Sverige.

Som alla vet, är invandrare inte en homogen grupp, utan där finns alla sorter.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    6

  • Atom

    6

  • Nerike

    4

  • evert 1

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2021-11-18 at 09:37, skrev born41:

Jag är inte det minsta förvånad, att utrikesfödda eller personer med utrikesfödda föräldrar, är överrepresenterade när det gäller arbetslösa.

Min egen erfarenhet är att deras attityd och uppförande är präglad av en annan kultur.

Varför har dom en dialekt som direkt avslöjar att deras ursprung inte är Sverige?

Deras skägg och frisyr är i mitt tycke anskrämlig och dom aksepterar inte att ta till sig vår kultur,t.ex.kvinnosynen är inte vad vi anser är OK.Försöker en etnisk svensk att dejta en av "deras" kvinnor så finns faran med hedersvåld. För att vara säkra så avstår många arbetsgivare att inte anställa dom. Den muslimska religionen säger,att dom har rätt att slå ihjäl alla otrogna, d.v.s. alla som inte är muslimer.

 

Naturligtvis gäller mina slutsatser inte alla ,men den minoritet som vill ha ett Sverige som deras hemländer skapar bilden av kollektivet.

Jag har vänner som är invandrare, men dom har gjort vad dom kan för att bli "svenskar".

 

Born41

Var tvungen att läsa 2 och 3 gånger.

Skönt att du ändå drog till med klassikern ”jag har vänner som är invandrare” efter du skrivit om dialekter 🤣 skägg, frisyer och hedersmord.

Är det inte bara enklare att säga: Jag är gammal, rasist och det var bättre innan negrerna kom till byn.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev M33:

Är det inte bara enklare att säga: Jag är gammal, rasist och det var bättre innan negrerna kom till byn.

spot on....

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev M33:

Var tvungen att läsa 2 och 3 gånger.

Skönt att du ändå drog till med klassikern ”jag har vänner som är invandrare” efter du skrivit om dialekter 🤣 skägg, frisyer och hedersmord.

Är det inte bara enklare att säga: Jag är gammal, rasist och det var bättre innan negrerna kom till byn.

Jag är klarsynt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite över uttrycket "Jag är inte rasist"...

 

Jag kom fram till att, trots att många antagligen skulle se mej som rasist för att jag har svårt för människor som beter sej på ett, för mej, idi*tiskt/omoraliskt/olagligt sätt, så har det inget med ras att göra...

 

Jag ogillar människor som begår brott och beter sej illa, som knarklangare, inbrottstjuvar, rånare, pengatvättande banktjänstemän, våldtäktsmän (låt oss inse att det är mest män som våldtar), bidragstjuvar, pedofiler, hedersmördare, mördare och annat pack...

 

Det spelar ingen roll om de är Ur-svenskar eller inte, jag ogillar dem starkt!

 

Att sen religionen Islam är fullständigt skruvad och typ 600 år förlegad med sina idi*tiska värderingar, är väl tråkigt men jag tror att de flesta muslimer inser detta och att de radikala muslimerna snart blir lika sällsynta som radikala kristna, tar lite tid kanske ett par generationer till...

 

Muslim är förresten ingen ras, det finns muslimer i alla folkgrupper.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lärde mig idag att att whiskey leveranserna inte fungerar till 100% på billig Thai whiskey. Problem, problem då falang får lösa problemet med dyrare sorter😀

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Har funderat lite över uttrycket "Jag är inte rasist"...

 

Jag kom fram till att, trots att många antagligen skulle se mej som rasist för att jag har svårt för människor som beter sej på ett, för mej, idi*tiskt/omoraliskt/olagligt sätt, så har det inget med ras att göra...

 

Jag ogillar människor som begår brott och beter sej illa, som knarklangare, inbrottstjuvar, rånare, pengatvättande banktjänstemän, våldtäktsmän (låt oss inse att det är mest män som våldtar), bidragstjuvar, pedofiler, hedersmördare, mördare och annat pack...

 

Det spelar ingen roll om de är Ur-svenskar eller inte, jag ogillar dem starkt!

 

Att sen religionen Islam är fullständigt skruvad och typ 600 år förlegad med sina idi*tiska värderingar, är väl tråkigt men jag tror att de flesta muslimer inser detta och att de radikala muslimerna snart blir lika sällsynta som radikala kristna, tar lite tid kanske ett par generationer till...

 

Muslim är förresten ingen ras, det finns muslimer i alla folkgrupper.

 

 

MVH

Första halvan är exakt mina ord men jag tror att tyvärr så kommer de radikala muslimerna bara att bli fler och islam som religion kommer att bli starkare och sätta större och större avtryck på samhället i Sverige. 

 

Jag tycker att det är lite märkligt att man i Sverige som ju vill vara ledande i världen på jämlikhet mm överhuvudtaget tillåter muslimerna att utöva sin kvinnoförtryckande religion, den hör absolut inte hemma i Sverige. Att komma till Sverige och få höra muslimska böneutrop eka över nejden är ju helt absurt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag lärt mig om LOS? En hel del, garanterat mer än vad många thailändare vet, men förmodligen inte ens 1% av vad som finns att veta.

 

Jag skulle nog påstå att runt 50% av MPRs medlemmar har en ytterst begränsad förståelse för hur Sverige fungerar; inte nödvändigtvis för att de är korkade men helt enkelt för att det inte intresserar dem. I Thailand skulle jag vilja påstå att minst 80% av alla thailändare har en närmast obefintlig kunskap om det Thailand som finns utanför deras egen klass och geografiska område; man föds och dör i sin lilla grupp och allt annat förblir okänt och ointressant.

 

Jag har kört bil i 30 år men jag har ingen aning om hur en motor, växellåda eller bromsar fungerar. Om man fortfarande behöver byta olja så har jag ingen aning om varför eller hur man gör det. Det är mig helt jävla ointressant och så är ämnen som trav, korsstygn och ornitologi. Jag har dock klarat mig bra; aldrig krockat eller orsakat någon krasch och har bara några fortkörningsböter under bältet; så vad har jag förlorat mot de som vet allt om överliggande kardanaxlar? Ingenting och så är det givetvis med alla Faranger och Thailändare som bor här i 50 år utan den blekaste aning om hur samhället fungerar; det funkar ändå. Jag kan tycka att det låter fattigt men det tycker de säkert att det måste vara för mig som inte kan byta ett "turboinsprutarmunstycke".

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Atom:

Vad jag lärt mig om LOS? En hel del, garanterat mer än vad många thailändare vet, men förmodligen inte ens 1% av vad som finns att veta.

 

Jag skulle nog påstå att runt 50% av MPRs medlemmar har en ytterst begränsad förståelse för hur Sverige fungerar; inte nödvändigtvis för att de är korkade men helt enkelt för att det inte intresserar dem. I Thailand skulle jag vilja påstå att minst 80% av alla thailändare har en närmast obefintlig kunskap om det Thailand som finns utanför deras egen klass och geografiska område; man föds och dör i sin lilla grupp och allt annat förblir okänt och ointressant.

 

Jag har kört bil i 30 år men jag har ingen aning om hur en motor, växellåda eller bromsar fungerar. Om man fortfarande behöver byta olja så har jag ingen aning om varför eller hur man gör det. Det är mig helt jävla ointressant och så är ämnen som trav, korsstygn och ornitologi. Jag har dock klarat mig bra; aldrig krockat eller orsakat någon krasch och har bara några fortkörningsböter under bältet; så vad har jag förlorat mot de som vet allt om överliggande kardanaxlar? Ingenting och så är det givetvis med alla Faranger och Thailändare som bor här i 50 år utan den blekaste aning om hur samhället fungerar; det funkar ändå. Jag kan tycka att det låter fattigt men det tycker de säkert att det måste vara för mig som inte kan byta ett "turboinsprutarmunstycke".

 

 

Byt kolvuppstötarfjädrar nästa gång du servar bilen så går den mycket bättre och drar mindre bensin. 

 

Så länge man har den kunskap som krävs för att göra livet bekvämt och enkelt är det ju kanon, men en del behöver lite hjälp på traven för deras eget bästa 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev LTD:

Byt kolvuppstötarfjädrar nästa gång du servar bilen så går den mycket bättre och drar mindre bensin. 

 

Så länge man har den kunskap som krävs för att göra livet bekvämt och enkelt är det ju kanon, men en del behöver lite hjälp på traven för deras eget bästa 🙃

Tja satsa å byt kardan förgasar snöret ,så blir det en märkbar förändring på fordonet.555

Link to comment
Dela på andra sajter

Överliggande kardanaxlar är vanligare förekommande än vad många tycks tro sej veta...

Såg en bil med det idag!

 

C4SBDC9VMAAXJXC.jpg.9f945bbf803a445f94441a6e48651910.jpg

Lånad bild...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att jag med mitt besserwisserinlägg dödade den här tråden. Och det är ju synd på det som borde vara själva grunden för MPR.

 

Jag tror att jag nådde min höjdpunkt av "Thailandskunskap" typ 3 månader efter jag flyttat hit vilket borde vara januari 1999. Sedan dess har jag så sakteliga insett hur lite jag förstår och numera har jag accepterat var jag befinner mig. Både "faktisk" kunskap och empirisk kunskap om Thailand är en av mina absolut största intressen, men det är tveklöst ett ämne som kräver både decennier av boende här och en gigantisk vilja att lära sig, innan man är märkbart mer kunnig än en tvåveckorsturist i Phuket.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

Känns som att jag med mitt besserwisserinlägg dödade den här tråden. Och det är ju synd på det som borde vara själva grunden för MPR.

 

Jag tror att jag nådde min höjdpunkt av "Thailandskunskap" typ 3 månader efter jag flyttat hit vilket borde vara januari 1999. Sedan dess har jag så sakteliga insett hur lite jag förstår och numera har jag accepterat var jag befinner mig. Både "faktisk" kunskap och empirisk kunskap om Thailand är en av mina absolut största intressen, men det är tveklöst ett ämne som kräver både decennier av boende här och en gigantisk vilja att lära sig, innan man är märkbart mer kunnig än en tvåveckorsturist i Phuket.

Samtidigt är det inte lätt för de som vet mer att föklara för de nyfrälsta, lite som det "klassiska" uttrycket om varför det är så svårt att diskutera med tonåringar:

"You dont know what you dont know. But when you know some shit, you think you know everything".😁

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frogfish:

Samtidigt är det inte lätt för de som vet mer att föklara för de nyfrälsta, lite som det "klassiska" uttrycket om varför det är så svårt att diskutera med tonåringar:

"You dont know what you dont know. But when you know some shit, you think you know everything".😁

Så är det men samtidigt är det nog ett större problem med alla "thailandsveteraner" som skjuter ned alla åsikter med "jag har bott här i 87 år". 😉

 

Jag har bott här i 23 år och du har aldrig bott här; rimligtvis borde min generella kunskap om Thailand vara större än din. Jag har dock bara spenderat en dag i Buriram så där slår du mig och generellt sett har jag nollkoll på Isaan, de muslimska delarna av södra Thailand och folket i norr och nordväst. Mina thailändska bekanta har dock lika dålig koll.

 

Jag kommer ihåg när frugan och en morsa tillhörande en av de allra rikaste thaiindiska familjerna var klassmammor när dottern gick i ettan. Den thaiindiska morsan, femte generationens invandrare men med så dålig thailändska att hon pratade engelska med frugan, tyckte att våra priviligierade barn skulle lära sig om välgörenhet och föreslog därför att de skulle donera anteckningsböcker, pennor etc till "den extremt fattiga skolan" som hon sett i närheten av sonens skola en dag hon åkte med privatchauffören i Bentleyn. Det lät ju jättegulligt men "den extremt fattiga skolan" är en av Thailands allra dyraste privatskolor, en skola min fru bara kunde ha drömt om när hon var barn. Mer än så vet inte Thailands rika om sin omgivning och bland Thailands fattiga råder nog samma problem.

          

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

Så är det men samtidigt är det nog ett större problem med alla "thailandsveteraner" som skjuter ned alla åsikter med "jag har bott här i 87 år". 😉

 

Jag har bott här i 23 år och du har aldrig bott här; rimligtvis borde min generella kunskap om Thailand vara större än din. Jag har dock bara spenderat en dag i Buriram så där slår du mig och generellt sett har jag nollkoll på Isaan, de muslimska delarna av södra Thailand och folket i norr och nordväst. Mina thailändska bekanta har dock lika dålig koll.

 

Jag kommer ihåg när frugan och en morsa tillhörande en av de allra rikaste thaiindiska familjerna var klassmammor när dottern gick i ettan. Den thaiindiska morsan, femte generationens invandrare men med så dålig thailändska att hon pratade engelska med frugan, tyckte att våra priviligierade barn skulle lära sig om välgörenhet och föreslog därför att de skulle donera anteckningsböcker, pennor etc till "den extremt fattiga skolan" som hon sett i närheten av sonens skola en dag hon åkte med privatchauffören i Bentleyn. Det lät ju jättegulligt men "den extremt fattiga skolan" är en av Thailands allra dyraste privatskolor, en skola min fru bara kunde ha drömt om när hon var barn. Mer än så vet inte Thailands rika om sin omgivning och bland Thailands fattiga råder nog samma problem.

          

Hehe.

Det enda jag vet är att jag vet mindre än de flesta om Thailand. De som vet mer är det mer intressant att lyssna till än att debattera med, och för de som vet mindre hänvisar jag till mitt "klassiska" citat från Ridiculousness🐸

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Hehe.

Det enda jag vet är att jag vet mindre än de flesta om Thailand. De som vet mer är det mer intressant att lyssna till än att debattera med, och för de som vet mindre hänvisar jag till mitt "klassiska" citat från Ridiculousness🐸

Det är alltid mer intressant att lyssna på folk med kunskap än de som bara rapar plattityder men är man själv relativt ovetande så kan ju plattityderna låta roligare; en bra story förstörs bara av faktagranskande och kunskap 😉.  

 

Jag skulle själv vara mer intresserad av en 19-åring med stora lökar som postar bilder i baddräkt över sin första resa till Malawi än en 76-årig professor från Oxford med Malawi som specialitet och med bilder från någon stenåldersgrotta.......

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

Det är alltid mer intressant att lyssna på folk med kunskap än de som bara rapar plattityder men är man själv relativt ovetande så kan ju plattityderna låta roligare; en bra story förstörs bara av faktagranskande och kunskap 😉.  

 

Jag skulle själv vara mer intresserad av en 19-åring med stora lökar som postar bilder i baddräkt över sin första resa till Malawi än en 76-årig professor från Oxford med Malawi som specialitet och med bilder från någon stenåldersgrotta.......

Jag skulle nog vara mer visuellt än intellektuellt intresserad (av 19-åringen)😁

Edit: insåg att det betyder nog att jsg håller med dig helt enkelt...

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag skulle nog vara mer visuellt än intellektuellt intresserad (av 19-åringen)😁

Edit: insåg att det betyder nog att jsg håller med dig helt enkelt...

Det är liksom bara så många saker man intellektuellt kan intressera sig för men storbystade 19-åringar i baddräkt finns det alltid plats för 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att jag vet mer om Thailand, än medel-Somchai!

och det får väl ses som både skrämmande och imponerande?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tommy:

Tror nog att jag vet mer om Thailand, än medel-Somchai!

och det får väl ses som både skrämmande och imponerande?

 

MVH

Prutten är ond

 

Taxen är god

 

:big_smile:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått igenom vad jag antar är en inte helt ovanlig utveckling bland Thairesenärer.

Under den första resan är man naturligtvis helt okunnig, men redan på nästa resa börjar man att undervisa förstagångarna om hur det verkligen fungerar i Thailand. Efter ytterligare ett par resor så har man nått ren expertnivå på hur Thailändare tycker och tänker i deras eget land. På denna allvetande nivå stannar man i ett antal resor då man dessutom lär sig allt om Sin Sot och liknande kulturella och inhemska seder. Dock brukar de märkliga inträffa att ändå fler resor och därmed kontakt med Thailändare konstigt nog inte ger en bekräftelse på den egna allvetandet och förträffligheten angående allt som rör Thailand. Efter ytterligare ett antal resor upptäcker man att det konstigt nog inte alltid är så som man själv ansett att det är, utan att man dessutom  bara upptäcker mer och mer som inte överensstämmer med de tidigare egna glasklara uppfattningarna om saker och ting. Från denna punkt kan det bara gå utför i en allt snabbare takt, och en dag vaknar man upp och inser att trots ett stort antal Thairesor så kan man ingenting alls!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara en riktig thailandsveteran som vet allt....................Ni vet vem 😉

 

 

Nej det är inte rörkrökarn 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...