Jump to content
IGNORERAD

Har vi lärt oss nåt om LOS


Nerike

Recommended Posts

Hej på er alla forums medlemmar!


Som tråden säger, vad har vi lärt oss om LOS.
Har läst så mycket om LOS och alla som kan och vet allt om LOS efter att dom har googlat lite.
 

Och jag har lärt mig för att göra sin tjej lycklig utan att ge henne guld, är att ge henne ett par tallrikar thaimat samt en Iphone.
Maten är det viktigaste av allt, dom vaknar och tänker mat, dom tänker på mat innan dom lägger sig för att inte tala om att det skall ätas hela tiden.
 

Ser även på detta forum att ni också har lärt er om LOS, om man kollar på dom olika trådarna maten är viktigare än till ex. tjejer (se bild)

Och det viktigaste av allt man får inte ha bråttom i LOS, utan det är ingen idé att bli arg/småsint/upphetsad utan man får gilla läget helt enkelt.
Lyssna inte på olika tips från en person utan hör er för med olika personer, dom själva i LOS vet inte allt vad som gäller utan dubbelkolla allt, det är det bästa tipset jag kan ge.
 

Eller som min gamla mentor sa till mig när jag reste första gången till LOS 2001, va bara glad och snäll så ordnar sig det mesta inget är gratis utan tänk 2 gånger.

Vad har ni lärt er av LOS

 

 

Vad kan vi om LOS.jpg

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    6

  • Atom

    6

  • Nerike

    4

  • evert 1

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har har även lärt mig detta same same, but different 
 

8a55fe2e6fd8fff63112d602d1be24f3.jpg

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir du aldrig förbannad på Postnord har du ej heller några problem med livet i Thailand.

Its same same but different.

En affär eller rörelse som går dåligt, vad gör då thaiaren - självklart höjer priset för att kompensera inkomstbortfallet. så gör nu Postnord med breven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även lärt mig detta om LOS
Att det dör ca 26 000 i trafiken per år i LOS, det är inga problem.
Att det dör under 100 personer i Covid-19 det räckte att stänga ner landet, stänga hela turistnäringen med miljoner arbetslösa till följd.

Vad jag menar är att så länge inte jag drabbas, har det inte hänt.
Kommer ihåg tsunamin 2004, och det dog ca 850 svenska och jag var i en stad som har många taklamps affärer och påpeka att det var en katastrof i Phuket.
Jag fick till svar, ja men det är inte här, utan där

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en mycket nära vän, så skall man inte förvänta sig att dom berättar hela sanningen om det hänt något.Det som talar mot en thaitjej har inte hänt.När det gäller tillgångar avslöjar tjejen inte så mycket, i hopp om att farangen skall känna medlidande och öppna plånboken. I dag pratade jag med en vän som alltid påskiner hur dåligt affärerna går,men hon hade en ny kinestelefon som kostat 4500 Thb. Jag sponsrar inte henne som hjälp till levnadsomkostnader, för hon tycks klara sig hyfsat.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Blir du aldrig förbannad på Postnord har du ej heller några problem med livet i Thailand.

Its same same but different.

En affär eller rörelse som går dåligt, vad gör då thaiaren - självklart höjer priset för att kompensera inkomstbortfallet. så gör nu Postnord med breven.

Fast jag tror inte folk kommer börja okynnes skicka snigelpost även om Postnord skulle sänka portot till nästan noll. Tiden är väl kommen att man inte skicka snigelpost mer än nödvändigt oavsett vad portot kostar. Resultatet blir ju naturligtvis också att det kostar mer per brev. Helt enkelt en oundviklig utveckling.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om till och med regeringen i Los säger att från och med gäller A, så kan det lika gärna vara ändrat följande dag till B, eller ibland C. Så man kan aldrig vara helt säker på sakernas tillstånd utan man får ta det som det är just där och då. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl mindre roll om man är svensk(a) eller thai(a), det är bara de dumma som skyltar med sin eventuella rikedom.

Kan man få en farang eller myndighet att skänka en lite pengar gör man väl så.

Tror att svenskar och thai i grund och botten tycker och tänker relativt lika.

Att vi båda har myndigheter som kör över oss, är oss otrogna, är tyvärr något vi båda få leva med.

Thai har sin tro på Budda, men egentligen är det pengar, guld som driver de flesta, sammalunda gör väl vi svenskar också, i stället för Budda har vi socialen (försäkringskassan) att förlita oss på.

Vi båda (ut)nyttjar dem så mycket vi kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Spelar väl mindre roll om man är svensk(a) eller thai(a), det är bara de dumma som skyltar med sin eventuella rikedom.

Kan man få en farang eller myndighet att skänka en lite pengar gör man väl så.

Tror att svenskar och thai i grund och botten tycker och tänker relativt lika.

Att vi båda har myndigheter som kör över oss, är oss otrogna, är tyvärr något vi båda få leva med.

Thai har sin tro på Budda, men egentligen är det pengar, guld som driver de flesta, sammalunda gör väl vi svenskar också, i stället för Budda har vi socialen (försäkringskassan) att förlita oss på.

Vi båda (ut)nyttjar dem så mycket vi kan.

Tala för dej själv...

Vi har kört eget företag i mer än 8 år, inte varit sjukskrivna en enda dag, och aldrig "Vabbat", fast vi har 2 barn, nu14 och15 år gamla...

 

Men vi har betalat in mer än 20 miljoner kronor till statskassan som skatt och arbetsgivaravgifter, moms, energiskatter osv.

 

"Det kostar att ligga på topp"

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tommy:

Tala för dej själv...

Vi har kört eget företag i mer än 8 år, inte varit sjukskrivna en enda dag, och aldrig "Vabbat", fast vi har 2 barn, nu14 och15 år gamla...

 

Men vi har betalat in mer än 20 miljoner kronor till statskassan som skatt och arbetsgivaravgifter, moms, energiskatter osv.

 

"Det kostar att ligga på topp"

 

MVH

Yes. Sen 1989 har jag varit sjukskriven 2 gånger. Ena gången efter jag fick fingret avskuret, andra gången efter jag voltade med bilen. När jag fick hjärtinfarkt och blev sjukskriven fick jag inget. FK tyckte jag ska kontakta NAV i Norge då jag har inkomst där. Rätt eller fel vet jag inte, men just då orkade jag inte ens bråka. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Yes. Sen 1989 har jag varit sjukskriven 2 gånger. Ena gången efter jag fick fingret avskuret, andra gången efter jag voltade med bilen. När jag fick hjärtinfarkt och blev sjukskriven fick jag inget. FK tyckte jag ska kontakta NAV i Norge då jag har inkomst där. Rätt eller fel vet jag inte, men just då orkade jag inte ens bråka. 

Exakt, lite krasslig så tar man en panodil men jobbet går man till. 

Har jäkligt svårt för folk som utnyttjar välfärdsystemet. 

Nyttja det om man är riktigt dålig ok men utnyttja inte ok. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev evert 1:

Spelar väl mindre roll om man är svensk(a) eller thai(a), det är bara de dumma som skyltar med sin eventuella rikedom.

Kan man få en farang eller myndighet att skänka en lite pengar gör man väl så.

Tror att svenskar och thai i grund och botten tycker och tänker relativt lika.

Att vi båda har myndigheter som kör över oss, är oss otrogna, är tyvärr något vi båda få leva med.

Thai har sin tro på Budda, men egentligen är det pengar, guld som driver de flesta, sammalunda gör väl vi svenskar också, i stället för Budda har vi socialen (försäkringskassan) att förlita oss på.

Vi båda (ut)nyttjar dem så mycket vi kan.

Att sanningen är illa tåld skulle man kunna tolka reaktionerna på ditt inlägg 55555

Men vad du skrev var ju faktiskt inte hela sanningen.

Det du benämnde vi svenskar inkluderar ju inte MPR-medlemmar som ju gör rätt för sig i alla sammanhang och utnyttjar absolut inte mer än vad som är helt rätt att utnyttja.

Eller hur?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ÖVER 10 % av svenska arbetsföra är arbetslösa, då är inte de som "studerar" inräknade, ja det finns de som lever gott på CSN.

Dessutom finns det en stor grupp som är "sysselsatta" i offentlig regi som avlönas via skattpengar.

Tyvärr är det allt för många av de arbetsföra som inte vill ha något arbete.

Hur många är det inte i Thailand som gör sammalunda, lever på andra och eller tigger, inte alla "munkar" att förglömma.

Dessutom inbillar jag mig att ALLA företagare försöker minimera sin skatt, just av den orsaken man anlitar skatterådgivare/jurister.

Inte sällan man gör lite extra investeringar innan årsskiftet, om rörelsen gått bättre än förväntat.

På den gamla "goda" tiden när man skulle betala förmögenhetsskatt på mer än 400 tkr gjorde man uttag INNAN den 15 Dec, så man kom under gränsen.

Efter vad jag förstått trixar även thai i den mån de kan.

DU som inte erkänner att du försöker minimera din skatt är inget annat än skenhelig.

Har själv ett AB, tog tidigare delvis ut "lön" som aktieutdelning.

Självklart får jag idag en sämre pension men tidigare förfarande väger mångdubbelt upp pensionsförlusten.

Jag i alla fall, är mig själv närmast.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev evert 1:

ÖVER 10 % av svenska arbetsföra är arbetslösa, då är inte de som "studerar" inräknade, ja det finns de som lever gott på CSN.

Dessutom finns det en stor grupp som är "sysselsatta" i offentlig regi som avlönas via skattpengar.

Tyvärr är det allt för många av de arbetsföra som inte vill ha något arbete.

Hur många är det inte i Thailand som gör sammalunda, lever på andra och eller tigger, inte alla "munkar" att förglömma.

Dessutom inbillar jag mig att ALLA företagare försöker minimera sin skatt, just av den orsaken man anlitar skatterådgivare/jurister.

Inte sällan man gör lite extra investeringar innan årsskiftet, om rörelsen gått bättre än förväntat.

På den gamla "goda" tiden när man skulle betala förmögenhetsskatt på mer än 400 tkr gjorde man uttag INNAN den 15 Dec, så man kom under gränsen.

Efter vad jag förstått trixar även thai i den mån de kan.

DU som inte erkänner att du försöker minimera din skatt är inget annat än skenhelig.

Har själv ett AB, tog tidigare delvis ut "lön" som aktieutdelning.

Självklart får jag idag en sämre pension men tidigare förfarande väger mångdubbelt upp pensionsförlusten.

Jag i alla fall, är mig själv närmast.

Ska jag minska skatten, då måste jag jobba mindre som man inte har någon möjlighet att sänka skatten 5555 

Mvh. Slaven Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolemon:

Ska jag minska skatten, då måste jag jobba mindre som man inte har någon möjlighet att sänka skatten 5555 

Mvh. Slaven Dolemon

Precis,  så gjorde jag i flera år. Gick ner till 80% för att minska statliga skatten.

Tog ledigt fredag jämn vecka och måndag ojämn vecka. Blev riktigt lång helg varannan helg. Måndagarna var nog bäst för då kunde man fixa och dona när inga andra var lediga. Ja av den arbetande delen av befolkningen förståss 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev rolba:

Precis,  så gjorde jag i flera år. Gick ner till 80% för att minska statliga skatten.

Tog ledigt fredag jämn vecka och måndag ojämn vecka. Blev riktigt lång helg varannan helg. Måndagarna var nog bäst för då kunde man fixa och dona när inga andra var lediga. Ja av den arbetande delen av befolkningen förståss 

Hmm minska statliga skatten, då måste jag jobba mera för att betala statlig skatt sen gå ner i tid för att sänka skatten, eller hur tänker jag nu 55555

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt jag kan om Thailand har jag lärt mig här på MPR.

 

Vissa barer verkar vara fyrkantiga och lampaffären verkar vara ett intressant besök.

 

Tack🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Allt jag kan om Thailand har jag lärt mig här på MPR.

 

Vissa barer verkar vara fyrkantiga och lampaffären verkar vara ett intressant besök.

 

Tack🙏

Och allt är som vanligt men annorlunda

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev evert 1:

ÖVER 10 % av svenska arbetsföra är arbetslösa, då är inte de som "studerar" inräknade, ja det finns de som lever gott på CSN.

Dessutom finns det en stor grupp som är "sysselsatta" i offentlig regi som avlönas via skattpengar.

Tyvärr är det allt för många av de arbetsföra som inte vill ha något arbete.

Hur många är det inte i Thailand som gör sammalunda, lever på andra och eller tigger, inte alla "munkar" att förglömma.

Dessutom inbillar jag mig att ALLA företagare försöker minimera sin skatt, just av den orsaken man anlitar skatterådgivare/jurister.

Inte sällan man gör lite extra investeringar innan årsskiftet, om rörelsen gått bättre än förväntat.

På den gamla "goda" tiden när man skulle betala förmögenhetsskatt på mer än 400 tkr gjorde man uttag INNAN den 15 Dec, så man kom under gränsen.

Efter vad jag förstått trixar även thai i den mån de kan.

DU som inte erkänner att du försöker minimera din skatt är inget annat än skenhelig.

Har själv ett AB, tog tidigare delvis ut "lön" som aktieutdelning.

Självklart får jag idag en sämre pension men tidigare förfarande väger mångdubbelt upp pensionsförlusten.

Jag i alla fall, är mig själv närmast.

Jag undrar hur "Svenska arbetsföra" definieras i den texten?

Svenskfödda medborgare, andra Svenska medborgare, eller inkluderar det människor med nån form av uppehållstillstånd som därmed har rätt att arbeta i Sverige???

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde siffran på Rapport, och som jag uppfattar det är det antalet som är registrerade som arbetssökande på arbetsförmedlingen.

Det var i samband med att S haft som mål att ha Europas lägsta arbetslöshet, numera hade de tydligen inte längre detta som mål.

24 % av ungdomarna (15 till 24 år) är arbetslösa, dock studerar de flesta så man få ta den siffran med en nypa salt.

Tyvärr är de utrikesfödda eller de med utrikesfödda föräldrar enormt överrepresenterade, man kan undra varför.

Personligen tror jag inte man enbart ska skylla på den personliga individen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte det minsta förvånad, att utrikesfödda eller personer med utrikesfödda föräldrar, är överrepresenterade när det gäller arbetslösa.

Min egen erfarenhet är att deras attityd och uppförande är präglad av en annan kultur.

Varför har dom en dialekt som direkt avslöjar att deras ursprung inte är Sverige?

Deras skägg och frisyr är i mitt tycke anskrämlig och dom aksepterar inte att ta till sig vår kultur,t.ex.kvinnosynen är inte vad vi anser är OK.Försöker en etnisk svensk att dejta en av "deras" kvinnor så finns faran med hedersvåld. För att vara säkra så avstår många arbetsgivare att inte anställa dom. Den muslimska religionen säger,att dom har rätt att slå ihjäl alla otrogna, d.v.s. alla som inte är muslimer.

 

Naturligtvis gäller mina slutsatser inte alla ,men den minoritet som vill ha ett Sverige som deras hemländer skapar bilden av kollektivet.

Jag har vänner som är invandrare, men dom har gjort vad dom kan för att bli "svenskar".

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-18 at 09:37, skrev born41:

Jag är inte det minsta förvånad, att utrikesfödda eller personer med utrikesfödda föräldrar, är överrepresenterade när det gäller arbetslösa.

Min egen erfarenhet är att deras attityd och uppförande är präglad av en annan kultur.

Varför har dom en dialekt som direkt avslöjar att deras ursprung inte är Sverige?

Deras skägg och frisyr är i mitt tycke anskrämlig och dom aksepterar inte att ta till sig vår kultur,t.ex.kvinnosynen är inte vad vi anser är OK.Försöker en etnisk svensk att dejta en av "deras" kvinnor så finns faran med hedersvåld. För att vara säkra så avstår många arbetsgivare att inte anställa dom. Den muslimska religionen säger,att dom har rätt att slå ihjäl alla otrogna, d.v.s. alla som inte är muslimer.

 

Naturligtvis gäller mina slutsatser inte alla ,men den minoritet som vill ha ett Sverige som deras hemländer skapar bilden av kollektivet.

Jag har vänner som är invandrare, men dom har gjort vad dom kan för att bli "svenskar".

 

Born41

Är det vad du lärt dig om LOS? 😉

 

Själv tycker jag mycket i LOS är som i Sverige - fast tvärt om.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Krille:

Själv tycker jag mycket i LOS är som i Sverige - fast tvärt om.

Same same but different?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...