Jump to content
IGNORERAD

Dagens ungdom...

Tommy
 Dela

Recommended Posts

IT-tekniker är annars en bra grej för alla ungdomar gillar ju datorer på ett eller annat sätt och det är enorm brist (som bara ökar) på IT-personal på alla nivåer

• Ge karma 5
  • Tummen upp 1

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Till bekantas ungar har jag rekommenderat att bli apotekare. Ganska kort utbildning, lätt jobb i vit jacka inomhus och rejäl lön. Troligen kommer läkemedel behövas långt in i framtiden.

Ja efter grundskolan är det ju bara 8 års studie så det är ju ganska kort.

• Pannslag 1
  • Tummen upp 1
  • Haha 2
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev axe:

Ja efter grundskolan är det ju bara 8 års studie så det är ju ganska kort.

Gymnasiet + fem år. Fem år egentligen för vad kan man läsa efter grundskola? Lokförare eller lokalvårdare, hederliga o viktiga yrken visserligen men lågavlönade. Iallafall är det bättre rekommendera dem att bli apotekare än bundare.

• Ge karma 2

--- bredband2.jpg.239d53301a19d75baffdea3af419eb7e.jpg det sämsta internet leverantören i Sverige!---

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Amigo:

Gymnasiet + fem år. Fem år egentligen för vad kan man läsa efter grundskola? Lokförare eller lokalvårdare, hederliga o viktiga yrken visserligen men lågavlönade. Iallafall är det bättre rekommendera dem att bli apotekare än bundare.

Restaurangbiträde, där kan man börja direkt efter grundskolan!

MVH

• Ge karma 1
  • Wai 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Amigo:

Du måste läsa naturvetenskapsprogrammet för att kunna söka den utbildningen. 

• Wai 1
Dela på andra sajter

En apotekarens lön efter 10 år i yrket 60 000 i snitt, vad får en restaurangsbiträde, lokförare, lokalvårdare efter 10 år. Hur ansträngande fysisk är dessa nämnda yrken?

Alla har samma förutsättningar att studera i Sverige. Har ångrat min yrkesval 1977. Har inte jobbat en enda dag som avlönat bilmontör, hade inga lån heller för den delen. Sen blev man fräsare, borrare, samma skit i fabriker som Bofors o Scania. för att bli plåtslagare/svetsare. Tills startade eget åkeri som var bäst ekonomiskt och slutet ventilationsmontör efter att kört sopbil ett tag.

• Ge karma 4
  • Tummen upp 1
  • Haha 1

--- bredband2.jpg.239d53301a19d75baffdea3af419eb7e.jpg det sämsta internet leverantören i Sverige!---

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev axe:

Du måste läsa naturvetenskapsprogrammet för att kunna söka den utbildningen

Inte många "bättre" utbildningar man kommer in utan gymnasie. Eller hur menar ni, är det inte lönt att studera? Visst man kan leva på bidrag också!

• Ge karma 1
  • Tummen upp 2

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Inte många "bättre" utbildningar man kommer in utan gymnasie. Eller hur menar ni, är det inte lönt att studera? Visst man kan leva på bidrag också!

Du MÅSTE läsa 3 år natur på gymnasiet sedan 5 år på universitet.

• Ojojoj 1
  • Snurrigt 1
Dela på andra sajter

Inte behöver ni rekommendera om apotekarens yrke till era ungar om det känns jobbigt med lite utbildning, desto bättre för de få som följer mitt råd. 😉

1 minut sedan, skrev axe:

Du MÅSTE läsa 3 år natur på gymnasiet sedan 5 år på universitet.

Vad är poängen?

• Ge karma 1
  • Wai 1
  • Snurrigt 1

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Jovisst det är kul att tjäna pengar...

Men som jag och förra veckans praktikant diskuterade:

Tjäna pengar direkt efter grundskolan, bo kvar hos föräldrarna hyfsat billig, handla lite med krypto valutor för lönen (som han redan gjorde) och gå i pension vid 30, när högskolestudenten just börjat betala av sina studielån...

MVH

• Ge karma 1
  • Ojojoj 1
  • Tummen upp 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

Jovisst det är kul att tjäna pengar...

Men som jag och förra veckans praktikant diskuterade:

Tjäna pengar direkt efter grundskolan, bo kvar hos föräldrarna hyfsat billig, handla lite med krypto valutor för lönen (som han redan gjorde) och gå i pension vid 30, när högskolestudenten just börjat betala av sina studielån...

MVH

Oavsett hur mycket man spelar dataspel och pensionerar sig ung, säljs läkemedel fortfarande. Hörru Du, världen funkar inte så. Jag kan inte föreställa mig en värld där alla slutar jobba vid 30.

• Haha 3

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Oavsett hur mycket man spelar dataspel och pensionerar sig ung, säljs läkemedel fortfarande. Hörru Du, världen funkar inte så. Jag kan inte föreställa mig en värld där alla slutar jobba vid 30.

Nej det är få förunnat!

Vem har förresten skrivit nåt om dataspel i tråden nyligen???

Har förresten haft det mesta av mitt pensionssparande i läkemedelsfonder, har gått hyfsat tills nyligen, då det gått jättebra!

MVH

• Tummen upp 3

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Vem har förresten skrivit nåt om dataspel i tråden nyligen???

Krypto valutorna är dataspel.Som Wincapita o Onecoin.

10 minuter sedan, skrev frogfish:

Ställer mig lite frågande till det, har du nån källa?

Bara slå "apotekarens lön" på Google. Verkar ligga runt 40 000 sek enl Saco. Man får lite olika resultat på Google. Branschen är ju fri, så bara köra på eget Vet inte vilken del av kakan stannar hos lokala apoteket, men vad jag sett har de rejält med personal i varje apotek.

Men jag ger upp, inte lönt att studera, eller fixa bättre yrke! När barnbidraget slutar kan man få aktivitetsersättning. Så får vi Sverige på fötter.

• Tummen upp 1

Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Amigo:

En apotekarens lön efter 10 år i yrket 60 000 i snitt, vad får en restaurangsbiträde, lokförare, lokalvårdare efter 10 år. Hur ansträngande fysisk är dessa nämnda yrken?

Alla har samma förutsättningar att studera i Sverige. Har ångrat min yrkesval 1977. Har inte jobbat en enda dag som avlönat bilmontör, hade inga lån heller för den delen. Sen blev man fräsare, borrare, samma skit i fabriker som Bofors o Scania. för att bli plåtslagare/svetsare. Tills startade eget åkeri som var bäst ekonomiskt och slutet ventilationsmontör efter att kört sopbil ett tag.

Vart hittar du den statistiken? Vid en snabb googling får jag fram att en apotekare efter 10 år tjänar som en lokförare knappt 40 000kr. Och är det efter 5 år högskola så låter det som ganska dålig investering.

• Ge karma 4
  • Tummen upp 2
  • Tråkigt 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Mankan:

Vart hittar du den statistiken? Vid en snabb googling får jag fram att en apotekare efter 10 år tjänar som en lokförare knappt 40 000kr. Och är det efter 5 år högskola så låter det som ganska dålig investering.

Det gäller om man får ett najs jobb på ett läkemedelsföretag, inte vem som helst (https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/apotekare/).

Så visst, för just den tjänsten stämmer väl siffran, skulle dock inte säga att det gäller allmänt för apotekare, jag lade in statistik ovan för landet.

Men ett bra jobb är det nog, inte alltför slitsamt och ok betalt. Dock får man räkna in att 5 årslöner plus studielån som ska tas igen (som @Tommyskrivit ovan).

Ändrades av frogfish
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev frogfish:

Det gäller om man får ett najs jobb på ett läkemedelsföretag, inte vem som helst (https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/apotekare/).

Så visst, för just den tjänsten stämmer väl siffran, skulle dock inte säga att det gäller allmänt för apotekare.

Men ett bra jobb är det nog, inte alltför slitsamt och ok betalt. Dock får man räkna in att 5 årslöner plus studielån som ska tas igen (som @Tommyskrivit ovan).

Om man vill utbilda sig 5 år på högskola för att skaffa sig en bra välavlönat jobb så låter dock apotekare som ett dåligt val. Sedan är det generellt säkert inget dålig arbete. Men jag skulle ju inte rekommendera den utbildningen om inte alternativet bara var att blir outbildad lokalvårdare eller restaurangbiträde.  

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1
  • Snurrigt 2
  • Haha 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Tja, finns väl alltid nån möjlighet  till sidoinkomst för en kreativ apotekare. Behovet av upp och nedåt tjack verkar skriande. Dagen efter piller inom  vissa religiösa grupper kan säkert fungera med.  Och andra sidan verkar det som man kan öppna eget via  apoteksgruppen nått liknade ICA.  Så är man företagsam så är det kanske inte så dålig utbildning.  ICA handlare verka ju klara sig bra tycker jag  det verkar som. ICA handlare kräver väl mindre utbildning men man måste var en jävel på datumstämplar och köttfärs gissar jag.

• Ge karma 2
  • Haha 7
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

5 års högskoleutbildning är ju inget man skrattar bort...

När jag vill vara lite "elak" förklarar jag för våra praktikanter att de som börjar jobba direkt efter grundskolan har ca 8 års försprång på sej att tjäna pengar, innan en högskolestudent eventuellt fått sitt första jobb...

Om vi räknar lite lätt, med dagens minimilöner för tex ett restaurangbiträde (ett jobb som inte kräver några förkunskaper), så tjänar de ca 25000 i månaden...

Det finns naturligtvis de som jobbar upp sig i branschen och får en högre lön under sina 8 år!

Men, 25000*12 månader *8 år, ger en inkomst på ca 2,4 miljoner kronor, i dagens pengavärde...

OCH inte en (1) krona i studieskulder...

Hur länge måste högskolestudenten jobba innan hen har tjänat i kapp detta? och betalat av sina studieskulder?

Ta en nyexaminerad apotekare tex, som har en ingångslön på ca 34000 idag, hur mycket studieskulder apotekaren dragit på sig beror naturligtvis på en massa olika faktorer, som hur rika hens föräldrar är och hur mycket de bidrar med, eller hur mycket hen jobbat vid sidan av sina studier...

MVH

Utöver en bra lön är det ju inte fel att ha ett jobb man trivs med, den chansen ökar inte så lite med högre utbildning 

• Ge karma 4
  • Tummen upp 2
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Amigo:

Jag hade för mig att lokförare tjänade ganska bra.

Jag kan säkert ha fel då jag är helt bortkollrad bland lönerna rent allmänt.

• Tummen upp 2
Dela på andra sajter

Jag gick knappt ut grundskolan, men det jag tjänar pengar på idag är jour verksamhet.

Välj rätt yrke så slipper ni studieskulder.

• Ge karma 1
  • Wai 1
  • Tummen upp 2
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...