Jump to content
IGNORERAD

Original VS pirat


UglyFarang

Recommended Posts

Hur är det med lasertoner och bläckpatroner idag, lönar det sej att köpa pirat eller är det dålig kvalité?

Jag köpte förr i tiden mina bläckpatroner så billigt som möjligt och då funkade det bra.

Gärna tips på bra leverantör.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Om du är i Thailand så passa på att köpa ifrån Lazada, mycket billigare än Sverige.

Jag befinner mej i Sverige och lär nog göra det i 1-2 år till innan jag ger mej ut på någon resa.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Hur är det med lasertoner och bläckpatroner idag, lönar det sej att köpa pirat eller är det dålig kvalité?

Jag köpte förr i tiden mina bläckpatroner så billigt som möjligt och då funkade det bra.

Gärna tips på bra leverantör.

Bläckpatroner skulle jag köpa så billigt som möjligt. Jag skriver ut så sällan att bläcket hinner torka fast på utskriftshuvudet. Är jag i Thailand en längre tid t.ex är det bara att köpa ny bläckpatron när jag kommer hem. Förut har jag köpt orginal men nu ska jag börja köpa pirat. För mycket länge sedan köpte jag från INK-club men nu tycker jag att de verkar dyra. De har i varje fall ett stort sortiment. Men ska man betala frakt också så är det billigare att gå på den lokala affären. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är prisskillnad ungefär som i bilden. Original, till vänster kanske räcker till tusen sidor mer än "kopia" till höger. Men vad spelar det för roll 4000 / 3000. Tror min toner räcker ca 5 år En laserskrivare, endast svart. Samsung ML 2160. Inga problem med torka oavsett hur länge den står utan användning, så jag rekommenderar köpa en laser på en gång. Hemma behöver man enbart svart utskrift. EN USB laser är inte så himla dyr längre.

kuva.png.71f51ea35ddf743e417998f3e3081029.png

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skrivare……

Körde med Canon’s fotoskrivare tidigare. 
Jag skrev ut en massa bilder de två första dagarna för att prova kvaliteten. 
Sedan så skriver man ut 3 sidor per år i övrigt och då är det nya patroner för minsta lilla utskrift. 
 

Blev trött på idi*tin och köpte en Epson EcoTank…..nånting. 
 

Review kommer om något år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Blev trött på idi*tin och köpte en Epson EcoTank…..nånting. 
 

Review kommer om något år. 

OK hoppas inte munstycken torkar bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja tjejen min går på sfi o det skrivs ut som f,,an sju dagar i veckan, Innan hon kom hit så vart det några dok då o då ,,o visst fick jag köpa ny patron någon gång för det torkat ihopa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag köpte toner till vår jobb-skrivare blev det ett "Pirat märke" (eco-nånting), för att det var det enda som erbjöds på Tingstad, där vi brukar handla kontors materiel, förpackningar, arbetskläder städproduker mm.

 

Vi har en samsungskrivare (med MLT 1042 toner, har jag för mej) och det känns som att det som stod på förpackningen till den nya tonern stämmer, den räcker längre än originalet, och så var den lite billigare.

Jag ser inga problem med kvalitén på utskrifterna.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en HP färg laser och där har jag hittat pirat som kostar ca en tredjedel mot original och så har jag en Epson fotoskrivare med 6 bläckpatroner och där verkar det gå loss på ungefär halva priset med pirat.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

OK hoppas inte munstycken torkar bara!

Länge tillbaka hade jag en bläckstråle som inte hade munstyckena inbyggd i kasseten. De gick att rengöra när de torkade ihop. Sedan köpte jag en bättre och då var munstyckena inbyggda så bläcket levererades med ett nytt munstycke. Då gick det inte att rengöra när det torkade ihop. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte in en bläck  Hp all in one på jobbet för en tja för tio år sen , Helt sjukt bra kör den i nätverket o utskrifter varje dag , Bläck då till 90 % ,, O lite sparsamt färg...Nu när jag tänker efter så var det mycket mer kostnad på vår gamla laserskrivare ....

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev Amigo:

OK hoppas inte munstycken torkar bara!

Det ska tydligen inte vara någon risk med det då dessa kör med "kallt" bläck.

Med det sagt så är jag skeptisk.

Review kan komma om någon månad om bläcket har torkat och då blir betyget 1 bläckpatron av 5.

Fungerar skiten på sommaren så är jag glad och fungerar den om ett år eller mer så är jag ännu gladare.

 

Men som sagt, lite skeptisk är jag.

 

Det kostar lite extra med dessa, så med lite tur kan det kanske fungera.

https://www.epson.se/for-home/ecotank?cid=ps:google:bau-se:111::&gclid=CjwKCAjwoP6LBhBlEiwAvCcthFde60GhWrUlhXYdiTyhU-LWO7Qj9rCACOQDehreqZ5eavnkZn1tuBoCOekQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det ska tydligen inte vara någon risk med det då dessa kör med "kallt" bläck.

Med det sagt så är jag skeptisk.

Review kan komma om någon månad om bläcket har torkat och då blir betyget 1 bläckpatron av 5.

Fungerar skiten på sommaren så är jag glad och fungerar den om ett år eller mer så är jag ännu gladare.

 

Men som sagt, lite skeptisk är jag.

 

Det kostar lite extra med dessa, så med lite tur kan det kanske fungera.

https://www.epson.se/for-home/ecotank?cid=ps:google:bau-se:111::&gclid=CjwKCAjwoP6LBhBlEiwAvCcthFde60GhWrUlhXYdiTyhU-LWO7Qj9rCACOQDehreqZ5eavnkZn1tuBoCOekQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

"Kallt" bläck kanske är lösningen eftersom det inte torkar. Naturligtvis blir det lite dyrare med en kylanläggning inbyggd. 

Skickar de med skydd för att inte komma åt det utskrivna papperet med otorkat bläck?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev Wangthong:

"Kallt" bläck kanske är lösningen eftersom det inte torkar. Naturligtvis blir det lite dyrare med en kylanläggning inbyggd. 

Skickar de med skydd för att inte komma åt det utskrivna papperet med otorkat bläck?

Man får med en "Nitrogen Skid Package" som man kan rulla in i huset då den är monterad på hjul.

Hjulen kan bytas ut mot ett set med larvfötter om man beställer Mobile Printing Winter Edition

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Man får med en "Nitrogen Skid Package" som man kan rulla in i huset då den är monterad på hjul.

Hjulen kan bytas ut mot ett set med larvfötter om man beställer Mobile Printing Winter Edition

Dom där kan du lita på, verkar inte lämna något halvgjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 minuter sedan, skrev Wangthong:

Dom där kan du lita på, verkar inte lämna något halvgjort!

Larvfötterna fås självklart kompletta med dubb. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-01 at 22:45, skrev Wangthong:

Länge tillbaka hade jag en bläckstråle som inte hade munstyckena inbyggd i kasseten. De gick att rengöra när de torkade ihop. Sedan köpte jag en bättre och då var munstyckena inbyggda så bläcket levererades med ett nytt munstycke. Då gick det inte att rengöra när det torkade ihop. 

Hur ser jag om munstyckena är inbyggda i färgpatronen?

Om de inte är inbyggda i färgpatronen hur och med vad gör jag rent dem?

Bläck skrivaren jag ska skaka liv i igen är en Epson Stylus Photo R300 som ger fina fotoutskrifter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Hur ser jag om munstyckena är inbyggda i färgpatronen?

Om de inte är inbyggda i färgpatronen hur och med vad gör jag rent dem?

Bläck skrivaren jag ska skaka liv i igen är en Epson Stylus Photo R300 som ger fina fotoutskrifter.

Skrivarhuvudet med munstyckena ska ju åka fram och tillbaka över papperet för att skriva på det. Om skrivarhuvudet inte är inbyggd i patronen syns det genom att den delen som skriver på papperet (skrivarhuvudet) sitter kvar på bandet som gör rörelsen fram och tillbaka över papperet. 

 

När jag gjort rent har jag använt kemiskt ren bensin. Förut kunde man köpa på apoteket fast numera kan jag tänka att man får prova på någon färghandel. En del vet jag använder aceton, men det är mera aggressivt mot plastdetaljer har jag fått för mig. En del använder tops, jag brukar använda tyg. Viktigt är då att tyget inte ska ludda, dvs lämna rester på skrivarhuvudet. 

Man kan ju även prova att rengöra inbyggda skrivarhuvuden, men jag har inte lyckats. Har visserligen bara provat på en (HP). Har man inbyggt har man ju mindre att förlora om man skulle ta ett aggressivare rengöringsmedel.

 

Innan du tar till kemikalier prova skrivarens inbyggda rengöringsfunktion. En del initierar man från skrivaren och en del mera avancerade styr man från datorn. Då brukar man kunna välja att köra bara med en färg od. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...