Jump to content
IGNORERAD

Det luktar avlopp ifrån tvättstället


lasseiudon

Recommended Posts

11 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag tackar för alla svar men det verkar som om flera inte vet/fattar hur dom bygger här uppe i Issan. Vi har septictank för allt som spolas ut ur toaletten och ibland finns där också ett avluftningsrör. Allt annat vatten ifrån diskho, tvättställ, och duschar leds åt annat håll. Beroende på var ditt hus ligger så kan det gå rakt ut i naturen (för att vattna risfälten) och i mitt fall, där jag bor mitt i Udon Thani går det ut i en kanal i gatan.

Det är därför omöjligt att lukten ifrån mitt handfat kan ha sitt ursprung i septictanken eller skapas av undertryck när någon spolar i en toalett.

Lycka till 55555

Fig_3.2_4j.jpg.df8b81034a03cb477e5484bcb1543e99.jpg

 

Bilden kanske kan hjälpa dig hur ett avluftnings rör kan vara plaserad. 

Behöver inte vara vid slutstationen slambrun.

Vårat hus såg ut så här typ. från början.

Sen byggde vi om en våning till på huset

Så vi fick flera toa/duch längre ifrån typ ovanpå befintlig toa i denna bild beskrivning

Där av sa jag att jag vill ha ett avluftnings rör längre bak så när man spolar i toan ska det inte bli typ. vakum suga med sig vattnet i vattenlåset i tvättställ.

 

Mvh. Hobby rörmockarn Dolemon

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lasseiudon

    6

  • Baa

    4

  • born41

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minutes ago, Dolemon said:

Lycka till 55555

 

Vad har du gjort för att avhjälpa det?

Jag har "Issansystem" och hade lite "odörproblem" men det avhjälptes med spolning och rengöring, gamla tvålrester är ett förträffligt bindemedel för allsköns skräp.

 

Hårboll är väl knappast nåt problem för dig....😀😀😀

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du skall satsa på att ta bort vattenlåset och tvättställets bottenventil och göra rent inne i tvättställets porslin.

 

Born 41 som lagar allt utom mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag tackar för alla svar men det verkar som om flera inte vet/fattar hur dom bygger här uppe i Issan. Vi har septictank för allt som spolas ut ur toaletten och ibland finns där också ett avluftningsrör. Allt annat vatten ifrån diskho, tvättställ, och duschar leds åt annat håll. Beroende på var ditt hus ligger så kan det gå rakt ut i naturen (för att vattna risfälten) och i mitt fall, där jag bor mitt i Udon Thani går det ut i en kanal i gatan.

Det är därför omöjligt att lukten ifrån mitt handfat kan ha sitt ursprung i septictanken eller skapas av undertryck när någon spolar i en toalett.

Även om inte du har septictanken och toa inkopplad till tvättstället så kan väl ändå i vissa fall samma problem uppstå. Om vattenlåset i tvättstället är lite klent samt att röret ner till gatan inte avluftar ordentligt av någon anledning (klena dimensioner, tätt). Skulle det då inte vara möjligt att t.ex en tvättmaskin tömmer så pass mycket att röret fylls upp och på väg ut skapar ett vakum som tömmer vattenlåset i tvättstället. Normalt sett skulle det inte ske men under vissa förutsättningar, kanske. En kombo kanske av igensatt ledning och igensatt vattenlås! 

Rengöring av vattenlås och breddavlopp borde väl vara det lättaste sättet att utesluta fel i tvättstället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med en toa nu.

 

Det som händer är att det bubblar till ett par gånger efter varje spolning, alltså luft trycks tillbaka upp i toaletten.

Har funderat ett tag på detta och kommit fram till att avloppsröret har satt sig (ca 10m långt och under betong) och vid spolning rinner vattnet inte ut direkt, utan skapar ett övertryck i delen före det konstgjorda vattenlåset som skapats av att röret satt sig.

 

Kan något liknande skett för dig @lasseiudon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...