Jump to content
IGNORERAD

Skivas in och få en husbok


Mankan

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag känner inte igen den beskrivningen från våran by. Jag har alltid kännt mig väldigt välkommen i byn men det var ju förståss pre-corona. Möjligen är läget anorlunda nu men jag känner mig inte speciellt orolig så länge de officiella reglerna tillåter oss att åka.

Det kommer säkert gå bra. Jag utgår bara från hur det varit när frugan med vänner åkt tillbaka till byn.

 

Annars funkar det bra i byn, inte ovän med några. men det finns en bakomliggande avundsjuka hos en del, som dyker upp då och då. Och den är inte enbart riktad mot faranger, utan alla som lyckats lite bättre än andra brukar råka ut för den då och då.

Och nu med covid i ryggen är det ett utmärkt tillfälle för de som inte känner sig viktiga att "ställa till" med saker.

 

Så, som sagt, jag kommer hålla mig i huset i firskebyn med familjen. Är ju bara en kortresa ändå. Hade vi åkt lång tid vore det nog lite annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, Mankan said:

Jag känner inte igen den beskrivningen från våran by. Jag har alltid kännt mig väldigt välkommen i byn men det var ju förståss pre-corona. Möjligen är läget anorlunda nu men jag känner mig inte speciellt orolig så länge de officiella reglerna tillåter oss att åka.

För en gångs skull, verkar du och @Fritzha samma åsikt :-) om den välkomnande famnen som väntar  när ni kommer era respektive hembyar. Och ni kan förstås ha helt rätt i det, jag har dock hört rätt mycket historier under covidpaniken  som snarare bekräftar det som @frogfishförmedlar.Men det handlar alltså inte primärt om faranger, utan även thai som kommer till hembyn från (föreställda) smitthärdar som Bangkok och Pattaya, och nu då kanske även från utlandet. Att vara fullt vaccinerad kan väl i och för sig hjälpa på traven.

 

Men vi kan ju kanske pinga de bybor från olika delar av Thailand som vi spontant känner till @thomas001, @Baa, @ArneMorales, @Surin P3? Tror ni bor i "byar" allihop, och det finns väl säkert fler jag inte minns nu.   Hur är mottagandet hos er när man kommer utsocknes för närvarande?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev spooncreek:

För en gångs skull, verkar du och @Fritzha samma åsikt :-) om den välkomnande famnen som väntar  när ni kommer era respektive hembyar. Och ni kan förstås ha helt rätt i det, jag har dock hört rätt mycket historier under covidpaniken  som snarare bekräftar det som @frogfishförmedlar.Men det handlar alltså inte primärt om faranger, utan även thai som kommer till hembyn från (föreställda) smitthärdar som Bangkok och Pattaya, och nu då kanske även från utlandet. Att vara fullt vaccinerad kan väl i och för sig hjälpa på traven.

 

Men vi kan ju kanske pinga de bybor från olika delar av Thailand som vi spontant känner till @thomas001, @Baa, @ArneMorales, @Surin P3? Tror ni bor i "byar" allihop, och det finns väl säkert fler jag inte minns nu.   Hur är mottagandet hos er när man kommer utsocknes för närvarande?

Ingen som bryr sig i vår by med ca 130 hus.

Eller rättare sagt, ingen som är orolig.

I alla fall utåt sett.

 

Här i stan verkar det vara likadant.

Plus noll koll på vem som kommer och går.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev soi covboy:

har vanlig turist visum 5-8 veckor inga problem att jag fick husboken

Samma här

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev spooncreek:

För en gångs skull, verkar du och @Fritzha samma åsikt :-) om den välkomnande famnen som väntar  när ni kommer era respektive hembyar

Ärligt talat så vet jag inte så noga. För det första har jag ju inte varit dit sen Covid19 drog igång och för det andra så sitter jag mest för mig själv med datorn och hinkar kalla Chang vid stenbordet dom gånger jag är där. :)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev spooncreek:

För en gångs skull, verkar du och @Fritzha samma åsikt :-) om den välkomnande famnen som väntar  när ni kommer era respektive hembyar. Och ni kan förstås ha helt rätt i det, jag har dock hört rätt mycket historier under covidpaniken  som snarare bekräftar det som @frogfishförmedlar.Men det handlar alltså inte primärt om faranger, utan även thai som kommer till hembyn från (föreställda) smitthärdar som Bangkok och Pattaya, och nu då kanske även från utlandet. Att vara fullt vaccinerad kan väl i och för sig hjälpa på traven.

 

Men vi kan ju kanske pinga de bybor från olika delar av Thailand som vi spontant känner till @thomas001, @Baa, @ArneMorales, @Surin P3? Tror ni bor i "byar" allihop, och det finns väl säkert fler jag inte minns nu.   Hur är mottagandet hos er när man kommer utsocknes för närvarande?

Usch då samma åskikt som Fritz låter inte bra :)

 

Det får väl helt enkelt visa sig om folk uppe i byn kommer att titta snett på oss men jag ser ingen anledning till att "måla fan på väggen".

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, soi covboy said:

har vanlig turist visum 5-8 veckor inga problem att jag fick husboken

det var ju trevligt, men det är inte en genomsnittlig upplevelse.

 

antingen var ni väldigt bundis med era lokala auktoriteter eller så var dom på väldigt bra humör.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag känner inte igen den beskrivningen från våran by. Jag har alltid kännt mig väldigt välkommen i byn men det var ju förståss pre-corona. Möjligen är läget anorlunda nu men jag känner mig inte speciellt orolig så länge de officiella reglerna tillåter oss att åka.

Samma här, fast byn har fått en ny byhövding och problemen med jaa baa i byn bara ökar. Nyligen har antal fall med covid också ökat i byn. Samtidigt är det många arbetslösa som mestadels kommer från Bangkok och andra turistorter som fått återvända till byn. Vilken inställning dessa har och hur de påverkar är svårt att säga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

det var ju trevligt, men det är inte en genomsnittlig upplevelse.

 

antingen var ni väldigt bundis med era lokala auktoriteter eller så var dom på väldigt bra humör.

 

I vår amphur får du ingen gul bok utan att ha ett ettårsvisa. De har alltid hittat på en massa hinder så fort det har varit frågan om något. Det har genomsyrat verksamheten så länge jag varit där sedan början på 90-talet. De visar gärna sin makt mot sina egna innevånare likväl som falanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Batting:

"Skivas in och få en husbok", är det verkligen bara jag som ställer mig liiite frågande? :wut:

Vad är dina frågor?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Vad är dina frågor?

Skivas och få en husbok, tjocka eller tunna skivor, och vad då husbok? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Batting:

Skivas och få en husbok, tjocka eller tunna skivor, och vad då husbok? 

Ha ha ha det har jag helt missat. Jag är en slarver när det gäller att skiva så det blir ofta fel här och där så det är väl inte jätte förvånade att jag missade en bokstav även i rubriken 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Ha ha ha det har jag helt missat. Jag är en slarver när det gäller att skiva så det blir ofta fel här och där så det är väl inte jätte förvånade att jag missade en bokstav även i rubriken 

Du ska allts skrivas in någonstans, men husbok?
Jag var själv klassad som ordblind så det är ingen fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Batting:

Du ska allts skrivas in någonstans, men husbok?
Jag var själv klassad som ordblind så det är ingen fara.

Ja adress, tillhörighet i Thailand. Det råder ju dock delade meningar om nyttan om du läser tråden. Min fru tycker dock att det är viktigt och jag har inget emot det.

Det visar sig om det blir så denna resa eller inte. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Ja adress, tillhörighet i Thailand. Det råder ju dock delade meningar om nyttan om du läser tråden. Min fru tycker dock att det är viktigt och jag har inget emot det.

Det visar sig om det blir så denna resa eller inte. 

Jaha så det är funderingar på emigration?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Batting:

Jaha så det är funderingar på emigration?

Ja men inte än på bra tag. Jag har inga planer på att sluta jobba i nuläget. Kanske om 10 år, men sedan kan det ju hända saker som förändrar den saken.

 

Men du har väl slutat att jobba?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja men inte än på bra tag. Jag har inga planer på att sluta jobba i nuläget. Kanske om 10 år, men sedan kan det ju hända saker som förändrar den saken.

 

Men du har väl slutat att jobba?

Ja jag har slutat jobba och slita för andra, och det känns väldigt bra. Jag väntar bara på att få igång detta med resandet på en lite mer regelbunden basis. Det var ju vad jag tänkte när jag gick i pension, gå på gym och resa. Nu har jag fått igång gymmandet och hoppas få igång det andra snart.
Jaså tio år kvar.
Men det kanske inte är så farligt om man trivs, det gjorde ju inte jag.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Batting:

Ja jag har slutat jobba och slita för andra, och det känns väldigt bra. Jag väntar bara på att få igång detta med resandet på en lite mer regelbunden basis. Det var ju vad jag tänkte när jag gick i pension, gå på gym och resa. Nu har jag fått igång gymmandet och hoppas få igång det andra snart.
Jaså tio år kvar.
Men det kanske inte är så farligt om man trivs, det gjorde ju inte jag.
 

Ja du kanske är lite närmare pensionsåldern än vad jag är. Sedan känner jag kanske att jag inte skulle må bra av att sluta jobba ännu och då väger ju naturligtvis de faktum att jag fortfarande faktiskt gillar mitt jobb. Det väsentliga är förstås även ekonomin och det kanske även påverkar mitt "mind sett". Jag skulle förstås kunna spara mer för att dra mig tillbaka tidigare. Jag lever nog dock för mycket i nuet och spenderar för mycket för att göra det en verklighet. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att jag har haft stor nytta av att ha en Gul husbok.
Jag har även ett Rosa ID-kort men det tycker jag har ett begränsat värde, fast ibland går det att visa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2021-10-23 at 16:26, skrev Mankan:

Ja de hade definitivt utderlättat sist när jag skulle förnya körkortet uppe i Phrae. Det blev för krongligt så jag gjorde det som vanligt i Pattaya med adressen till Hotell LK Metropol.

 

Ska man köpa en moppe/bil öppna ett bankkonto med mera måste man ju annars krongla med adressintyg från immigrations.

Hej kommer ihåg att man måste översätta en del dokument och få en del på skrivna på ambassaden och Notarius publicus och sedan åka till ampur kontor kan gå enkelt men kan också vara nästan omöjligt finns en del fördelar tex förnya körkort och köpa bil och motorcykel med att ha tambienban siluang 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev mrkinkhao:

Hej kommer ihåg att man måste översätta en del dokument och få en del på skrivna på ambassaden och Notarius publicus och sedan åka till ampur kontor kan gå enkelt men kan också vara nästan omöjligt finns en del fördelar tex förnya körkort och köpa bil och motorcykel med att ha tambienban siluang 

Jag hade oa visa när jag fixade det det här var i petchabun nu håller jag ju inte till där längre var väl 15 år sedan ungefär 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 2021-10-23 at 17:39, skrev Nicholas:

En husbok svänger man inte förbi och hämtar som en "nice to have" 

Så där ja. Då var det klart med gula boken och det rosa id-kortet. Det gick utmärkt med bara turistvisum här i amphoe Wang chin.

 

Jag säger bara "nice to have" även om det nu tvistas om nyttan. 🤪

 

 

IMG_20220127_174310.jpg

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Så där ja. Då var det klart med gula boken och det rosa id-kortet. Det gick utmärkt med bara turistvisum här i amphoe Wang chin.

 

Jag säger bara "nice to have" även om det nu tvistas om nyttan. 🤪

 

 

IMG_20220127_174310.jpg

Mycket användbart. Du behöver ej besöka immigration för att styrka adress och ditt thai namn. När du ska köpa något typ moppe bil förnya körkort. eller wahtever som har med myndigheter att göra.

Rosa id kortet är användbart. Då du kan använda det på hotell istället för passet.

Kort sagt det förenklar livet en hel del.

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...