Jump to content
IGNORERAD

Covidförsäkring Thailand


Dempa

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det finns möjlighet att bifoga "papperslappen" och sedan finns det andra covidbevis att få mot en liten kostnad.

Frågan är vad som godtas från ambassaden och frågan är om det behövs COE och om inte så är frågan vad Immigration kräver vid gränsen.

 

Många obesvarade frågor. Man får köra med höftskott på allt man ska göra

Kan man få/köpa bevis på att man är fullvaccinerad med två doser hos nån privat aktör? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    19

  • andrejsdenruskige

    11

  • M33

    10

  • apknug

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
38 minuter sedan, skrev apknug:

Kan man få/köpa bevis på att man är fullvaccinerad med två doser hos nån privat aktör? 

 

 

Ja, vaccin.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev M33:

Allt är bättre med Amex. Märkligt att folk fortfarande inte har insett det.

Det enda dåliga med det är ju att man kan ju inte betala överallt med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 minuter sedan, skrev falukorven:

Det enda dåliga med det är ju att man kan ju inte betala överallt med det.

Man ändrar helt enkelt sina shoppingvanor. Till resten används SAS/MasterCard

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Man ändrar helt enkelt sina shoppingvanor. Till resten används SAS/MasterCard

Funkar de att lägga i Curve? 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
21 minuter sedan, skrev falukorven:

Funkar de att lägga i Curve? 

Ingen aning. @M33 vet säkert hur sådant fungerar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev falukorven:

Funkar de att lägga i Curve? 

Självklart, annars kan man inte köra GBIT när SAS MC kör dubbla poäng kampanj helg.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ingen aning. @M33 vet säkert hur sådant fungerar. 

Använder inte Curve, jag har över 90% av min spend på Amex. Är väl i princip bara några lokala krogar och Svenska Spel som jag tvingas använda SAS MC på.

Link to comment
Dela på andra sajter

From idag kan du få covidförsäkring och garanti på 100000 usd på Länsförsäkringar,jag var den förste i Örebro som fick det(de fick blanketterna igår)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev måne:

From idag kan du få covidförsäkring och garanti på 100000 usd på Länsförsäkringar,jag var den förste i Örebro som fick det(de fick blanketterna igår)

Finns den elektroniskt eller finns den bara "i pappersformat"? 

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev måne:

From idag kan du få covidförsäkring och garanti på 100000 usd på Länsförsäkringar,jag var den förste i Örebro som fick det(de fick blanketterna igår)

Suverän info, tack! Hur länge är intyget giltigt? Stegade du bara in på kontoret, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Amigo:

Svar från ICA försäkring, först min fråga via formulär på deras hemsida. Lite märkligt svar.

 

Kategori: Webb Övriga frågor
Ärende-ID: 249735
Ärende skapat: 2021-10-13, 10:17
Kundens namn: V
Kundens telefonnummer: +4673
Kundens e-postadress: v
Kundens rubrik:
Kundens ärende: Hej. Undrar om man kan få ett intyg om reseförs äkring att den innefattar vård av Covid-19 för minst 100 000 USD och vilken tid den gäller. Alltså reseskydd i hemförsäkring! Bla Thailand kräver en sån intyg för coe intyget (Certifikat of entry)

 

 

Hej,
tack för ditt mejl!

Det intyget vi i dagsläget kan utfärda för hemförsäkringen är servicekortet. Det finner du här: https://www.icaforsakring.se/kundservice/servicekort/

 

Detta som Thailand nu kräver är ett intyg på att vi garanterar privatvård om det skulle hända något. Det kan vi inte garantera då vi via SOS International skickar våra försäkringstagare till sjukhus som SOS Interantional har avtal med vilket är det bättre offentliga sjukhusen. Detta skulle även kunna bli ett privatsjukhus om de bättre offentliga sjukhusen är fullbelagda. Men det är ingenting som redan innan avresa kan garanteras och därav finns inget sådant intyg att skicka ut för hemförsäkringen. De flesta andra försäkringsbolag har precis som oss ingen garanti på privatvård, utan oftast är det reseförsäkringsbolagen som har det.

Vi har separata reseförsäkringar tillsammans med ERV som kan ta fram dessa intyg. Vill du att vi tar fram pris på en sådan till dig är du varmt välkommen att höra av dig med följande:

- Vart du ska åka
- Tidsperiod för resan
- Om någon mer ska omfattas. Isåfall dennes ålder

 

Har du fler frågor eller vill kika på separat reseförsäkring är du varmt välkommen att höra av dig!

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning

Emma Ixxxxx
Kundservice

Vad hittar man information om att Thailand kräver ett intyg som garanterar privat vård? Eller är det bara ICA som flummar till det? 

 

https://thaiembassy.se/en/guide-for-travelling-to-Thailand-during-covid-19-situation/

3) Copy of a medical insurance policy (in English) which mentions that it covers treatment and medical expenses in relation to COVID-19, with minimum coverage of 100,000 USD. The insurance must cover the total duration of stay in Thailand

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Mankan:

Vad hittar man information om att Thailand kräver ett intyg som garanterar privat vård? Eller är det bara ICA som flummar till det? 

 

https://thaiembassy.se/en/guide-for-travelling-to-Thailand-during-covid-19-situation/

3) Copy of a medical insurance policy (in English) which mentions that it covers treatment and medical expenses in relation to COVID-19, with minimum coverage of 100,000 USD. The insurance must cover the total duration of stay in Thailand

 

 

Som jag skrev  märklig svar. Thailand kräver endast att försäkringen täcker 100 000 USD. Tydligen vill de sälja en till försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Som jag skrev  märklig svar. Thailand kräver endast att försäkringen täcker 100 000 USD. Tydligen vill de sälja en till försäkring.

Jepp, tydligen är det skillnad på villkoren för en hemförsäkring respektive en reseförsäkring, så tolkar jag svaret du fick från ICA:s försäkringsbolag.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Fritz:

Jepp, tydligen är det skillnad på villkoren för en hemförsäkring respektive en reseförsäkring, så tolkar jag svaret du fick från ICA:s försäkringsbolag.

Men vården kan ges vilken sjukhus som helst, det står inget specifikt i kravet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Suverän info, tack! Hur länge är intyget giltigt? Stegade du bara in på kontoret, eller?

Jag besökte kontoret personligen för att uppdatera(förlänga) min hemförsäkring med reseförsäkringen(har en granne som jobbar där och han upplyste mig igår kväll om detta)Nu har det vänt 😛

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Som jag skrev  märklig svar. Thailand kräver endast att försäkringen täcker 100 000 USD. Tydligen vill de sälja en till försäkring.

Då kanske du kan skriva en motfråga och fråga vad de menar. För de svarar ju inte utifrån vad du frågade efter.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

Då kanske du kan skriva en motfråga och fråga vad de menar. För de svarar ju inte utifrån vad du frågade efter.

Jag skrev igen imorse så vi får vänta på svaret:

 

Hej igen.

 

Förstår inte vad Ni menar med att Thailand kräver att ni garanterar privatvård. De kräver enbart att försäkringen täcker 100 000 USD för vård av covid-19, det står inget om vilken sjukhus vården ges.

 

På deras hemsida https://thaiembassy.se/en/guide-for-travelling-to-Thailand-during-covid-19-situation/ står: 3) Copy of a medical insurance policy (in English) which mentions that it covers treatment and medical expenses in relation to COVID-19, with minimum coverage of 100,000 USD. The insurance must cover the total duration of stay in Thailand.

 

Så det borde inte vara nån besvär att inrätta en sån  intyg som bekräftar detta. Att teckna ytterligare en försäkring utöver hemförsäkringens reseskydd känns överdrivet. Det är det som krävs för att resa till Thailand just nu och jag hoppas och antar att Er reseskydd täcker ovanstående belopp i vanlig fall om man insjuknar i nån annan sjukdom/råkar för olycka?

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanse ljusnar, fick svar snabbt, tror inte det är bara jag som mailbombar dem:

 

Hej,
tack för ditt mejl!

Vi jobbar hårt på att lyckas få fram detta intyg för reseskyddet i vår hemförsäkring. Det verkar som att detta ska vara löst till nästa vecka. Vänligen återkom då så hjälper vi dig vidare.

Ha en fin helg!

Med vänlig hälsning

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Amigo:

Det kanse ljusnar, fick svar snabbt, tror inte det är bara jag som mailbombar dem:

 

Hej,
tack för ditt mejl!

Vi jobbar hårt på att lyckas få fram detta intyg för reseskyddet i vår hemförsäkring. Det verkar som att detta ska vara löst till nästa vecka. Vänligen återkom då så hjälper vi dig vidare.

Ha en fin helg!

Med vänlig hälsning

Bra där @Amigo det var rätt tydligt att de "fattade fel" innan.

 

Nu ska man troligen kunna byta till Ica och få 60 dagar inkluderat i hemförsäkringen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev M33:

Använder inte Curve, jag har över 90% av min spend på Amex. Är väl i princip bara några lokala krogar och Svenska Spel som jag tvingas använda SAS MC på.

Jag har ju problemet att jag är guld på Thai. Så ifall jag skaffar Amex SAS Elite. Då lär jag ju liksom börja om från början igen och jaga status. Fråga, kan man regga Eurobonus-nr när man reser, men ändå komma in i loungerna med ROP-kortet under perioden man jagar guldstatus? 

 

Annars, kan man oxå jag miles med Amex platinum? Det kostar ju bara 150 kr mer i månaden. Men man kommer in massa lounger ändå... Så funderar på att ta det istället.. 

 

Vad säger Amex-expertisen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev falukorven:

Jag har ju problemet att jag är guld på Thai. Så ifall jag skaffar Amex SAS Elite. Då lär jag ju liksom börja om från början igen och jaga status. Fråga, kan man regga Eurobonus-nr när man reser, men ändå komma in i loungerna med ROP-kortet under perioden man jagar guldstatus? 

 

Annars, kan man oxå jag miles med Amex platinum? Det kostar ju bara 150 kr mer i månaden. Men man kommer in massa lounger ändå... Så funderar på att ta det istället.. 

 

Vad säger Amex-expertisen? 

Vill minnas att du endast har fördelarna om du har registrerat kortet på biljetten. Dvs kreditera på SAS och ha fördelarna från ROP = nej.

Men jag kan såklart ha fel.

 

Med Amex Elit får du 20k statuspoäng, med SAS Mastercard 1k status poäng / månad. Oktober - januari ger SAS flyg 4x statuspoäng. 

Tog en sväng GOT-ARN-VBY-ARN-GOT i somras, gav 14992 statuspoäng (guldbonus inräknad). Det var 4x kampanj då med.

 

Skall man skaffa SAS Guld finns det nog inte något enklare tillfälle. Det enda man behöver tänka på med Amex Elit är att inte skaffa det för nära sin brytpunkt kvalificeringsåret hos SAS. Då kan man ha otur och få status poäng på fel sida brytpunkten framtida år.

 

Flyger man tillräckligt mycket och inte behöver de 20k statuspoängen nästa år så säger man upp Elit efter man fått sin värvningsbonus och statuspoäng, självklart har då sett till att bli värvad till Premium strax innan ;) 

 

Platinum är rätt kass för att samla poäng för att växla till Eurobonus. Det har massor av andra fördelar såsom lounger, hotellstatus, hyrbilsstatus, bra försäkring har jag för mig. Har det inte själv så inte örnkoll.

Ändrades av M33
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev M33:

Vill minnas att du endast har fördelarna om du har registrerat kortet på biljetten. Dvs kreditera på SAS och ha fördelarna från ROP = nej.

Men jag kan såklart ha fel.

 

Med Amex Elit får du 20k statuspoäng, med SAS Mastercard 1k status poäng / månad. Oktober - januari ger SAS flyg 4x statuspoäng. 

Tog en sväng GOT-ARN-VBY-ARN-GOT i somras, gav 14992 statuspoäng (guldbonus inräknad). Det var 4x kampanj då med.

 

Skall man skaffa SAS Guld finns det nog inte något enklare tillfälle. Det enda man behöver tänka på med Amex Elit är att inte skaffa det för nära sin brytpunkt kvalificeringsåret hos SAS. Då kan man ha otur och få status poäng på fel sida brytpunkten framtida år.

 

Flyger man tillräckligt mycket och inte behöver de 20k statuspoängen nästa år så säger man upp Elit efter man fått sin värvningsbonus och statuspoäng, självklart har då sett till att bli värvad till Premium strax innan ;) 

 

Platinum är rätt kass för att samla poäng för att växla till Eurobonus. Det har massor av andra fördelar såsom lounger, hotellstatus, hyrbilsstatus, bra försäkring har jag för mig. Har det inte själv så inte örnkoll.

Jag drog till med ett Elite då det gav bra utdelning via uppgradering från premium. 
Statusgrundande poäng har jag väldigt sällan någon nytta av, men just nu så känner jag att elite kan vara bra för diverse andra saker. 
Lite mer poäng och riktigt bra försäkring. 
MC så kör jag med billigvarianten. 
Det hade iofs gett mig 50% fler poäng med de dyrare kortet, men jag försöker att spendera så lite som möjligt på MC och ser således inga större fördelar med det. 
 

Rent spendmässigt så borde jag faktiskt ha ordnat ett Elite i början av året. Med facit i hand så borde jag alltid ha Elite, men hade jag nyttjat alla Vouchers så hade alla poäng varit borta. 
 

Till @falukorven

Någon gång måste man starta från scratch och det är ingen idé att vänta med det. Speciellt inte nu om du har några flyg inplanerade. 
Har du tur så kanske du kan få statusmach mellan ROP och EB. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag drog till med ett Elite då det gav bra utdelning via uppgradering från premium. 
Statusgrundande poäng har jag väldigt sällan någon nytta av, men just nu så känner jag att elite kan vara bra för diverse andra saker. 
Lite mer poäng och riktigt bra försäkring. 
MC så kör jag med billigvarianten. 
Det hade iofs gett mig 50% fler poäng med de dyrare kortet, men jag försöker att spendera så lite som möjligt på MC och ser således inga större fördelar med det. 
 

Rent spendmässigt så borde jag faktiskt ha ordnat ett Elite i början av året. Med facit i hand så borde jag alltid ha Elite, men hade jag nyttjat alla Vouchers så hade alla poäng varit borta. 
 

Till @falukorven

Någon gång måste man starta från scratch och det är ingen idé att vänta med det. Speciellt inte nu om du har några flyg inplanerade. 
Har du tur så kanske du kan få statusmach mellan ROP och EB. 

I dessa tider verkar matchning vara enklare. Finnair matchar SAS om man bokar (flyger) med dem. Så business basic t&r till bkk  för 9k och matchad status som ger bagage + lounge.

Får man väl kalla löjligt billigt för en ensamresenär. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev M33:

I dessa tider verkar matchning vara enklare. Finnair matchar SAS om man bokar (flyger) med dem. Så business basic t&r till bkk  för 9k och matchad status som ger bagage + lounge.

Får man väl kalla löjligt billigt för en ensamresenär. 

Ja, det är sant. 
Fast för

den som har varit duktig sedan tidigare (innehar status hos *A) så lönar det sig endast om man har tömt sitt *A poängkonto. 

Det krävs mycket att jobba upp poängen och framtida status hos finnarna om man inte reser tillräckligt ofta till BKK eller USA. 
 

En engångsföreteelse. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...