Jump to content
IGNORERAD

Ringa Sverige


hasseryd

Recommended Posts

Tidare har det ju varit väldigt bilgt att ringa till Fast telefoni i Sverige men nu försviner ju fast Telefoni mer och mer. Ja fortfarande är det ju billigt att ringa med tex. Skype eller Voipdiskount...Men numera h ar ju de flesta i Sverige  bara mobil. Problemet är ju att ringa från Thailand till mobil i Sverige vilket är mycket dyrare.

 

Nån som har nått billigt bolag för att ringa Thailand- Mobile Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • apknug

    5

  • Amigo

    5

  • Atom

    3

  • born41

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minutes ago, Surin P3 said:

Varför inte köra Line, Messenger eller annan passade app?

Ja, jag trodde faktiskt inte att det fortfarande fanns de som ringde utomlands, privat, via ett vanligt telefonabonnemang. 
 

Min Far är 75, och inte särskilt high-tec, men han har använt FaceTime, WhatsApp och Messenger i minst 5 år.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om KeepCalling, vet inte om det funkar Thai-Sverige. Frugan använder KC för att ringa svärfar i Thailand. Svärfar har en dum-mobil, han vill inte ha en smartphone. Vi betalar 6 euro i månaden och då kan vi ringa till vilket nummer som helst i Thailand med obegränsat antal minuter, fungerar klockrent. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Atom said:

Ja, jag trodde faktiskt inte att det fortfarande fanns de som ringde utomlands, privat, via ett vanligt telefonabonnemang. 
 

Min Far är 75, och inte särskilt high-tec, men han har använt FaceTime, WhatsApp och Messenger i minst 5 år.

Jag ser att mitt inlägg ser otrevligt ut, det var inte så jag menade.

 

För 3-4 år sedan hade vi en storm hemma i byn och telefonledningen blåste ned. TOT brydde sig inte ens om att sätta upp den igen då bara ett hushåll hade fast telefoni. Farsan hemma i Sverige har inte heller haft fast telefon på över 5 år. Därav utgick jag ifrån att mer eller mindre ingen längre använder fast telefon.

 

Har man ingen smartphone så är det givetvis lite svårt men har man det så finns det så många appar där man ringer ”gratis” att något annat känns konstigt. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

Jag ser att mitt inlägg ser otrevligt ut, det var inte så jag menade.

 

För 3-4 år sedan hade vi en storm hemma i byn och telefonledningen blåste ned. TOT brydde sig inte ens om att sätta upp den igen då bara ett hushåll hade fast telefoni. Farsan hemma i Sverige har inte heller haft fast telefon på över 5 år. Därav utgick jag ifrån att mer eller mindre ingen längre använder fast telefon.

 

Har man ingen smartphone så är det givetvis lite svårt men har man det så finns det så många appar där man ringer ”gratis” att något annat känns konstigt. 

Svårigheten är att ringa till olika företag och framför allt myndigheter i Sverige och sitta i ofta långa telefonköer

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Atom:

 Därav utgick jag ifrån att mer eller mindre ingen längre använder fast telefon.

 

I min by tar Telia bort fasta nätet nästa månad.I större tätorter kommer kopparledningarna att användas länge än.

Jag har bytt till IP-telefoni, d.v.s. via fibern som även används till internett.

Jag har Banhof och då betalar jag ingen fast avgift för den fasta telefonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Tallviking said:

Svårigheten är att ringa till olika företag och framför allt myndigheter i Sverige och sitta i ofta långa telefonköer

 

 

Så är det säkert men samtidigt; är man permanent boende i Thailand, vilket jag tror TS är, så kan det inte vara särskilt många gånger om året man gör  den typen av samtal.
 

Jag gjorde det för några veckor sedan när jag skulle boka upp min vaccinering i Sverige, men det var nog första gången på minst 5 år jag behövde ringa någon myndighet/företag i Sverige.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Svårigheten är att ringa till olika företag och framför allt myndigheter i Sverige och sitta i ofta långa telefonköer

 

 

Då tycker jag att det är bättre att logga in på sin sida hos den myndighet man vill ha kontakt med via sitt bank-id och ställa sina frågor via mejl. Det kan ta ett par dagar att få svar men det har funkat kanon för mig under årens lopp.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att vissa företag, läs banker, kräver att man ringer för att t ex förnya ett bank-Id-kort. 

 

Jag gjorde så men lade raskt på när kön var 22 minuter....

 

Skrev då ett vänligt men bestämt mail att jag ville bli uppringd istället. Jag bedyrade att det inte skulle vara någon telefonkö, och att jag skulle svara 24/7. 

 

Och se på fan, kl 02.12 natten efter ringer en trevlig dam från banken och allt löste sig till belåtenhet. 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev hasseryd:

Tidare har det ju varit väldigt bilgt att ringa till Fast telefoni i Sverige men nu försviner ju fast Telefoni mer och mer. Ja fortfarande är det ju billigt att ringa med tex. Skype eller Voipdiskount...Men numera h ar ju de flesta i Sverige  bara mobil. Problemet är ju att ringa från Thailand till mobil i Sverige vilket är mycket dyrare.

 

Nån som har nått billigt bolag för att ringa Thailand- Mobile Sverige

Dom flesta du vill ringa har nog messenger eller nån app typ whatsApp, AIS har obegränsat internet till mobilen för 349 baht / mån, kan du ringa å video chatta hur mycket du vill 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Svårigheten är att ringa till olika företag och framför allt myndigheter i Sverige och sitta i ofta långa telefonköer

 

 

Fast företag,och fram för allt myndigheter, har "fast" nummer. TS har inga problem att kostnadseffektivt ringa fast nummer. Så nu vet jag inte.

 

Frågan gäller att ringa svenska mobilnummer från Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr använde man ju prefixnummer, finns inte det längre?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Amigo:

Ibland använde jag 00500 prefix hos AIS, som billigast 5 THB per min, annars 10 THB.

https://www.ais.th / AIS 00500, is a high quality and inexpensive international call servic

ais_call_overseas.jpg

Den ena 26 öre minuten den andra 13 öre minuten. Lite som rikssamtal i Sverige tidigare.

 

Vilka svenska mobilnummer ringer du på den lägre taxan? 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev apknug:

Den ena 26 öre minuten den andra 13 öre minuten. Lite som rikssamtal i Sverige tidigare.

 

Vilka svenska mobilnummer ringer du på den lägre taxan? 

För mig visar det 10 THB och 5 THB så mer vet jag inte. Lägre kostnad är bunden på tiden man använder tjänsten, minns inte vilka tider men skulle gissa kvällar/nätter. Man kan kolla kostnaden, USSD kod: *005*0*46# ring

Beställer man genom Via USSD system by dialing *125*3# eller kolla på deras hemsida.

kuva.thumb.png.8e956cd8d68ac4682674332881d8ebf5.png

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev apknug:

Den ena 26 öre minuten den andra 13 öre minuten. Lite som rikssamtal i Sverige tidigare.

 

Vilka svenska mobilnummer ringer du på den lägre taxan? 

 

18 minuter sedan, skrev Amigo:

För mig visar det 10 THB och 5 THB så mer vet jag inte. Lägre kostnad är bunden på tiden man använder tjänsten, minns inte vilka tider men skulle gissa kvällar/nätter. Man kan kolla kostnaden, USSD kod: *005*0*46# ring

Beställer man genom Via USSD system by dialing *125*3# eller kolla på deras hemsida.

kuva.thumb.png.8e956cd8d68ac4682674332881d8ebf5.png

I bilden du skickat står ett antal "rikt nummer" som alltid debiteras med standard rates. 

 

Hittar du några mobilnummer som går som de billiga? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

 

I bilden du skickat står ett antal "rikt nummer" som alltid debiteras med standard rates. 

 

Hittar du några mobilnummer som går som de billiga? 

 

Vet inte vad Du menar, olika priser till olika länder. Till Swerige är det 10 THB/min alt 5 THB/min. Samma pris till alla nummer, oavsett om det är vanlig eller mobil.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Ibland använde jag 00500 prefix hos AIS, som billigast 5 THB per min, annars 10 THB.

https://www.ais.th / AIS 00500, is a high quality and inexpensive international call servic

ais_call_overseas.jpg

 

55 minuter sedan, skrev Amigo:

Vet inte vad Du menar, olika priser till olika länder. Till Swerige är det 10 THB/min alt 5 THB/min. Samma pris till alla nummer, oavsett om det är vanlig eller mobil.

Ok, kanske läste du inte det du postade, se ovan, eller så vet ifan.

 

Det står klart och tydligt att det debiteras "standard rate" dvs 10 baht per Minut, alltid, till en rad "area codes" dvs riktnummer enligt gammal terminologi.

 

Hittar du några mobilnummer som inte har area code som debiteras med hög standard rate i det du postade ovan? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev born41:

I min by tar Telia bort fasta nätet nästa månad.I större tätorter kommer kopparledningarna att användas länge än.

Jag har bytt till IP-telefoni, d.v.s. via fibern som även används till internett.

Jag har Banhof och då betalar jag ingen fast avgift för den fasta telefonen.

IP-telefon skaffade jag för 20 år sedan och nu har jag sedan länge ingen fast telefon alls. Alla har väl mobiler med flat rate.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 

Ok, kanske läste du inte det du postade, se ovan, eller så vet ifan.

 

Det står klart och tydligt att det debiteras "standard rate" dvs 10 baht per Minut, alltid, till en rad "area codes" dvs riktnummer enligt gammal terminologi.

 

Hittar du några mobilnummer som inte har area code som debiteras med hög standard rate i det du postade ovan? 

Det är 10 THB och 5 THB per minut oavsett vilken nummer (area code) Du ringer (exl betalnumren) den skiljer inte vanlig kabeltelfon eller mobil.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

IP-telefon skaffade jag för 20 år sedan och nu har jag sedan länge ingen fast telefon alls. Alla har väl mobiler med flat rate.

Nej alla har inte mobil med flat rate.Jag har många bekanta som är som är 65+++ ,och som i en del fall ser dåligt eller där huvudet inte riktigt hänger med. Den gruppen hanterar bäst en  telefon med 9 knappar med förvalda nummer. Jag har även äldre släktingar i USA, och som har telefon som bara går att ringa med, och då kan dom inte ringa med vare sig LINE eller någon annan gratistjänst, och då är det fasta telefonen som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, born41 said:

Nej alla har inte mobil med flat rate.Jag har många bekanta som är som är 65+++ ,och som i en del fall ser dåligt eller där huvudet inte riktigt hänger med. Den gruppen hanterar bäst en  telefon med 9 knappar med förvalda nummer. Jag har även äldre släktingar i USA, och som har telefon som bara går att ringa med, och då kan dom inte ringa med vare sig LINE eller någon annan gratistjänst, och då är det fasta telefonen som gäller.

Utan åtminstone 10 knappar blir det svårt. 

 

IP telefoni innebär att man får ett telefonnummer (svenskt tex) som går att använda över internet. 

 

Alltså kan du sitta i Thailand och ringa och bli uppringd på svenskt nummer, till lokal svensk taxa.

Dom du ringer upp får se ditt svenska nummer poppa upp. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...