Jump to content
IGNORERAD

Kontakt för högtalare


lasseiudon

Recommended Posts

Sitter i Thailand och har ett gammalt, billigt hemmabiosystem med 5.1 ljud. Själva enheten har lagt av sedan flera år men högtalarna sitter så fint med dolda kablar att jag funderar på om man inte skulle försöka få igång det hela igen.
Det första problemet jag störer på gäller kablarna till högtalarna. I mitt gamla system sitter det en sorts klämkontakter  i förstärkaren och när jag kollar förstärkare här verkar man ha gått över till en sorts stickpropp. Hur ordnar man sådant? Någon som vet hur grejerna ser ut och vad de kallas och var man kan hitta dom i Thailand.
Sedan har jag nu ensprillans ny TV från LG och vill ha ljudet ifrån såväl TV'n som en DVD spelare ut i 5.1 systemet, hur kopplar man det bäst?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Sitter i Thailand och har ett gammalt, billigt hemmabiosystem med 5.1 ljud. Själva enheten har lagt av sedan flera år men högtalarna sitter så fint med dolda kablar att jag funderar på om man inte skulle försöka få igång det hela igen.
Det första problemet jag störer på gäller kablarna till högtalarna. I mitt gamla system sitter det en sorts klämkontakter  i förstärkaren och när jag kollar förstärkare här verkar man ha gått över till en sorts stickpropp. Hur ordnar man sådant? Någon som vet hur grejerna ser ut och vad de kallas och var man kan hitta dom i Thailand.
Sedan har jag nu ensprillans ny TV från LG och vill ha ljudet ifrån såväl TV'n som en DVD spelare ut i 5.1 systemet, hur kopplar man det bäst?

 

De är kanske lite svårt att förstår vad du har för kontakter utan en bild. De flesta om inte alla förstärkare jag sett de närmsta 20 åren har anslutningar som inte kräver någon kontakt som på bilden nedan. Ljudet kan du lämpligen koppla med HDMI eller optisk beroende på vad det är för förstärkare.

 

image.thumb.png.81b5ca1b2e4a00396ad4f5e8c976f026.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Mankan:

De är kanske lite svårt att förstår vad du har för kontakter utan en bild. De flesta om inte alla förstärkare jag sett de närmsta 20 åren har anslutningar som inte kräver någon kontakt som på bilden nedan. Ljudet kan du lämpligen koppla med HDMI eller optisk beroende på vad det är för förstärkare.

 

image.thumb.png.81b5ca1b2e4a00396ad4f5e8c976f026.png

Den gamla anläggningen hade kontakter lika dom du cirklat i blått, de till vänster, för Subwoofer m.fl. De förstärkare jag ser i affärerna numera har alla kontakter lika dom som är nertill vänster på din bild. Det är väl någon sorts stickpropp som skall in där. Nu har jag mina högtalarkablar helt utan kontakter men det borde väl finnas ngon sorts plugg som jag kan ansluta mina kablar tll?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Den gamla anläggningen hade kontakter lika dom du cirklat i blått, de till vänster, för Subwoofer m.fl. De förstärkare jag ser i affärerna numera har alla kontakter lika dom som är nertill vänster på din bild. Det är väl någon sorts stickpropp som skall in där. Nu har jag mina högtalarkablar helt utan kontakter men det borde väl finnas ngon sorts plugg som jag kan ansluta mina kablar tll?

 

De runda, röda och vita nere till vänster är lågnivå-kontakter för själva ljudkällan in till förstärkaren. Till exempel TV, DVD eller skivspelare... :D 

Den signalen förstärks och skickas ut i högtalarutgångar som kan se lite olika ut beroende på förstärkaren, men högtalarutgångarna i en förstärkare är så gott som alltid separerade plus och minus. Likadant som i dina högtalare.

Två olika kontakter alltså, med undantag signalutgångar till aktiva högtalare, som t.ex. subwoofers med inbyggd förstärkare.

 

Med andra ord, majoriteten av vanliga förstärkare har plus och minus separat på förstärkaren för inkoppling av högtalare.

De kan vara skruvkontakter eller banankontakter etc...

Skaffa en sådan vanlig förstärkare är mitt tips.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Den gamla anläggningen hade kontakter lika dom du cirklat i blått, de till vänster, för Subwoofer m.fl. De förstärkare jag ser i affärerna numera har alla kontakter lika dom som är nertill vänster på din bild. Det är väl någon sorts stickpropp som skall in där. Nu har jag mina högtalarkablar helt utan kontakter men det borde väl finnas ngon sorts plugg som jag kan ansluta mina kablar tll?

 

Nu är det ju två olika typer som är inringade. De nere till vänster är nog ingång från cd, DVD och annat. 
 

Behöver du banankontakter så finns det nog överallt, men oftast så behövs det inte då man kan klämma kabeln ändå i dessa bananhonor. 
 

köp valfri förstärkare så är du i mål. 
 

Edit: Det här borde vara en fredagstråd. Köp en förstärkare och kasta in en bild kommande fredag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...