Jump to content
IGNORERAD

Återkalla uppehålstilstånd.


hasseryd

Recommended Posts

Läst just att Moderaterna vill att det ska bli lättare att återkalla uppehålstilstånd, förslaget gäller väll i prinsip flyktingar men fins det ingen risk att Tha (främst då tjejer men...) kan råka illa ut om dom bara har uppehålstilstånd i Sverige och åker till Thailand på visit?

Bara en fundering men lagar kan ju kränkas lite som...

Fast Svenska snubbar som tar Thai tjejer till Sverige bara för att bli deras halikar sånt kan väll också stoppas.

Som sagt bara en fundering men...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    9

  • Wangthong

    6

  • Amigo

    6

  • Sakhon

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som det ser ut idag kan jag tycka att det är rätt rimligt att ställa krav. Jag tvivlar dock på förslagen från moderaterna vill hindra Thai eller någon annan att besöka sitt hemland. Om man besitter svenskt medborgarskap på grund av att ha flytt sitt egna land är det naturligtvis en annan sak. De är väl rimligt att lagar även följer sunt förnuft.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Medborgarskap kan väll inte återkallas eller? Jag vet att den ev. lagen inte handlar om/ drabbar Thai. Föresten hur länge måste man ( officielt) bott i Sverige för medborgarskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Som det ser ut idag kan jag tycka att det är rätt rimligt att ställa krav. Jag tvivlar dock på förslagen från moderaterna vill hindra Thai eller någon annan att besöka sitt hemland. Om man besitter svenskt medborgarskap på grund av att ha flytt sitt egna land är det naturligtvis en annan sak. De är väl rimligt att lagar även följer sunt förnuft.

Fast medborgarskap har inte nämnts. Bara uppehållstillstånd.

 

Har för mig att Danmark vill kunna återkalla medborgarskap om de har dubbla. De kör lite mer hardcore.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev hasseryd:

Tja Medborgarskap kan väll inte återkallas eller? Jag vet att den ev. lagen inte handlar om/ drabbar Thai. Föresten hur länge måste man ( officielt) bott i Sverige för medborgarskap?

För en Thai ska man ha bott fem år i Sverige.

 

Annars verkar det galet om man kan återkalla UT ellerr PUT om man levt en skötsam liv, alltså inte dömt för grövre brott, ja sånt som man räknar med som normalt liv.

 

Men flyr man från ett land och får flykting status i Sverige och sen reser till samma land som man flytt ifrån, då tycker jag att man ska förlora sitt flyktingstatus.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev hasseryd:

Tja Medborgarskap kan väll inte återkallas eller? Jag vet att den ev. lagen inte handlar om/ drabbar Thai. Föresten hur länge måste man ( officielt) bott i Sverige för medborgarskap?

Ok fel av mig du pratade om uppehållstillstånd. Men mitt svar blir det samma.

 

Sedan handlar ju den debatten även om att i vissa fall kunna återkalla medborgarskap. De är ju något som moderaterna vill utreda. Uppehållstillstånd kan väl idag redan återkallas av olika anledningar.

 

https://moderaterna.se/det-svenska-medborgarskapet-maste-uppvarderas

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok fel av mig du pratade om uppehållstillstånd. Men mitt svar blir det samma.

 

Sedan handlar ju den debatten även om att i vissa fall kunna återkalla medborgarskap. De är ju något som moderaterna vill utreda. Uppehållstillstånd kan väl idag redan återkallas av olika anledningar.

 

https://moderaterna.se/det-svenska-medborgarskapet-maste-uppvarderas

 

Framgår av allt tydlighet i tråd titeln att vi alla pratar om det och att tråden handlar om det. Förslaget om uppehållstillstånd.

 

Borde vara obligatoriskt att återkalla uppehållstillstånd om man åker på semester till det land man flytt ifrån.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev apknug:

Framgår av allt tydlighet i tråd titeln att vi alla pratar om det och att tråden handlar om det. Förslaget om uppehållstillstånd.

Ja visst framgår det. De var just därför jag just skrev ” Fel av mig du pratade om uppehållstillstånd”. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hasseryd:

Läst just att Moderaterna vill att det ska bli lättare att återkalla uppehålstilstånd, förslaget gäller väll i prinsip flyktingar men fins det ingen risk att Tha (främst då tjejer men...) kan råka illa ut om dom bara har uppehålstilstånd i Sverige och åker till Thailand på visit?

Bara en fundering men lagar kan ju kränkas lite som...

Fast Svenska snubbar som tar Thai tjejer till Sverige bara för att bli deras halikar sånt kan väll också stoppas.

Som sagt bara en fundering men...

Självklart ska det bli både lättare att återkalla uppehållstillstånd och medborgarskap. Att någon ska få återkallat medborgarskap om de besöker hemlandet kan jag inte tro att någon menar. I varje fall inte om förutsättningen när man sökte uppehållstillstånd var att man kunde behålla kontakten med hemlandet. Flyktingar är väl lite tveksammare, men att ha flyktingstatus och åka hem till hemlandet på semester är väl lite magstarkt. Har man etablerat ett nytt liv i Sverige där man sköter sitt är det naturligtvis en annan sak. Kommer man till ett nytt land har man skyldigheter och rättigheter, så länge man har flyktingstatus och åker hem på semester är det konstigt om skattebetalarna ska bekosta en sådan semester.

 

Att svenska ej nativa medborgare ska använda sitt nya medborgarskap för brottsliga aktiviteter känns inte heller rätt. Har man begått brott och blivit utvisad ska man naturligtvis bli det och även mista sitt eventuella svenska medborgarskap.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wangthong:

Självklart ska det bli både lättare att återkalla uppehållstillstånd och medborgarskap. Att någon ska få återkallat medborgarskap om de besöker hemlandet kan jag inte tro att någon menar. I varje fall inte om förutsättningen när man sökte uppehållstillstånd var att man kunde behålla kontakten med hemlandet. Flyktingar är väl lite tveksammare, men att ha flyktingstatus och åka hem till hemlandet på semester är väl lite magstarkt. Har man etablerat ett nytt liv i Sverige där man sköter sitt är det naturligtvis en annan sak. Kommer man till ett nytt land har man skyldigheter och rättigheter, så länge man har flyktingstatus och åker hem på semester är det konstigt om skattebetalarna ska bekosta en sådan semester.

 

Att svenska ej nativa medborgare ska använda sitt nya medborgarskap för brottsliga aktiviteter känns inte heller rätt. Har man begått brott och blivit utvisad ska man naturligtvis bli det och även mista sitt eventuella svenska medborgarskap.

 

Det där med utvisning är ett problem. Det förutsätter att landet Sverige försöker utvisa personen till faktiskt tar emot personen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det där med utvisning är ett problem. Det förutsätter att landet Sverige försöker utvisa personen till faktiskt tar emot personen. 

Knepigt att man kan ge hur mycket som helst i bistånd till vissa länder men inte kräva att de tar tillbaka sina medborgare. 

Varför Sverige ska vara bland de sämsta i utvisningsligan är också konstigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Uppe(t)hålstillstånd är väl väldigt tillfälligt?

Typ, tills man är klar (nä fy fan, skäms på mig :sorry:)......

 

image.png.7bc41c1897786f871a638e68f8775901.png

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Det där med utvisning är ett problem. Det förutsätter att landet Sverige försöker utvisa personen till faktiskt tar emot personen. 

Ja Sverige säger att man håller sig till internationella avtal och då kan dom inte bara skicka ut folk "hursomhelst! Lite galet kan tyckas faktiskt!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev apknug:

Fast medborgarskap har inte nämnts. Bara uppehållstillstånd.

 

Har för mig att Danmark vill kunna återkalla medborgarskap om de har dubbla. De kör lite mer hardcore.

Danmark är ett föredöme på många sätt som Sverige borde lära av.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Wangthong:

Knepigt att man kan ge hur mycket som helst i bistånd till vissa länder men inte kräva att de tar tillbaka sina medborgare. 

Varför Sverige ska vara bland de sämsta i utvisningsligan är också konstigt!

Den som är naiv och godtrogen blir utnyttjad. 

Den dumme Schweden, det är alla ni som röstar på sittande regering. Tyvärr allt för många. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev hasseryd:

Läst just att Moderaterna vill att det ska bli lättare att återkalla uppehålstilstånd, förslaget gäller väll i prinsip flyktingar men fins det ingen risk att Tha (främst då tjejer men...) kan råka illa ut om dom bara har uppehålstilstånd i Sverige och åker till Thailand på visit?

Bara en fundering men lagar kan ju kränkas lite som...

Fast Svenska snubbar som tar Thai tjejer till Sverige bara för att bli deras halikar sånt kan väll också stoppas.

Som sagt bara en fundering men...

Det borde väl ändå vara skillnad på dom som fått UT p.g.a. flyktingskäl och thaitjejer som får UT för att vara sambo med någon i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Det borde väl ändå vara skillnad på dom som fått UT p.g.a. flyktingskäl och thaitjejer som får UT för att vara sambo med någon i Sverige.

Thai sambos lär aldrig bli av med sitt UT så länge dom följer reglerna, dvs vistas den tid som krävs i Sverige varje år. Dom som flyttar tillbaka till Thailand mer eller mindre på heltid förtjänar inte att få ha det kvar, vill man ha UT i Sverige så ska man också bo och vistas i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 minuter sedan, skrev thaiola:

min thai Frus  uppehållstillstånd blev plotsligt indraget/aterkallat . hon har inte svenskt pass 

När var hon senast i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev thaiola:

min thai Frus  uppehållstillstånd blev plotsligt indraget/aterkallat . hon har inte svenskt pass 

på vilka grunder kan man återkalla ett uppehållstillstånd ??

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

När var hon senast i Sverige?

Om jag kommer ihåg rätt så får man väl inte vara utanför Schengen i mer än 6 månader om året. Är man borta längre går UT ut.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 minuter sedan, skrev falukorven:

Om jag kommer ihåg rätt så får man väl inte vara utanför Schengen i mer än 6 månader om året. Är man borta längre går UT ut.. 

Ja, det är några sådana regler. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Amigo:

För en Thai ska man ha bott fem år i Sverige.

 

Annars verkar det galet om man kan återkalla UT ellerr PUT om man levt en skötsam liv, alltså inte dömt för grövre brott, ja sånt som man räknar med som normalt liv.

 

Men flyr man från ett land och får flykting status i Sverige och sen reser till samma land som man flytt ifrån, då tycker jag att man ska förlora sitt flyktingstatus.

Man kan få medborgarskap (frugan fick) efter tre år om den thailändska personen under dessa tre år varit sammanboende med en och samma svenska medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev JohanR:

Man kan få medborgarskap (frugan fick) efter tre år om den thailändska personen under dessa tre år varit sammanboende med en och samma svenska medborgare.

Så är det men generellt är det fem år som gäller. https://www.migrationsverket.se /       Ansök om medbor­gar­skap – för dig som är vuxen, Du ska ha bott i Sverige en viss tid

 

Undantag för vissa personer

Det finns flera undantag från kravet på fem års sammanhängande hemvist i Sverige. Nedan följer ett antal exempel på vilka som kan undantas kravet:

En utvandrad före detta svensk medborgare som återvänder till Sverige.

En person som är anställd på ett svenskt fartyg och som är folkbokförd i Sverige.

En person som är utsänd av ett svenskt företag för att arbeta åt företaget utomlands och som tidigare har bott i Sverige.

En person som i utlandet är gift eller sambo med en svensk medborgare sedan minst tio år och som är bosatt i ett land där han eller hon inte är medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...