Jump to content
IGNORERAD

Elbil - nu eller sen?


Oregistrerad

Recommended Posts

18 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Det blir säkert kilometerskatt.

Sånt har man använt tidigare på lastbilar mm.

Dom som sitter och drömmer att det kommer vara billigt att ha elbil får nog en tråkig överraskning framöver.

Pengarna ska in oavsett drivmedel.

Det var kilometerskatt på alla dieselbilar förr, även personbilarna, stämpla kortet var tredje månad vill jag minnas.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    51

  • Nicholas

    28

  • UglyFarang

    22

  • Tommy

    20

3 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Ja, det är just detta som är intressant!

Man önskar man kunde kika lite i kristallkulan om hur det ser ut framöver med "faktisk elbilskostnad".

 

 

Tyvärr kommer det nog att bli minst lika dyrt som att köra bensin/diesel idag. Politikerna har bestämt sig för att bilen inte är nödvändig eftersom tunnelbanan fungerar bra när de åker mellan sin lägenhet i Stockholms innerstad och riksdagen 😉

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det var kilometerskatt på alla dieselbilar förr, även personbilarna, stämpla kortet var tredje månad vill jag minnas.

Jo så var det.

Det var ett evigt kollande så dessa fungerade.

Ett åkeri jag jobbade hos fick 20 tusen i böter för att en sån inte fungerade.

Helt sanslöst för vi räknade ut att den missade skatten var runt 600kr för den period den var trasig.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Tyvärr kommer det nog att bli minst lika dyrt som att köra bensin/diesel idag. Politikerna har bestämt sig för att bilen inte är nödvändig eftersom tunnelbanan fungerar bra när de åker mellan sin lägenhet i Stockholms innerstad och riksdagen 😉

 

/Krille 

Och i övrigt flyger de!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Jo så var det.

Det var ett evigt kollande så dessa fungerade.

Ett åkeri jag jobbade hos fick 20 tusen i böter för att en sån inte fungerade.

Helt sanslöst för vi räknade ut att den missade skatten var runt 600kr för den period den var trasig.

Jag lyckades att dela vinkelväxeln och knacka loss drevet så att axeln snurrade fritt och Km-räknaren stod stilla, kravet var att det skulle vara plomberat från växellådan till Km-räknaren men ej till hastighetsmätaren så det var riktigt billigt att åka dieselbil på den tiden.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag lyckades att dela vinkelväxeln och knacka loss drevet så att axeln snurrade fritt och Km-räknaren stod stilla, kravet var att det skulle vara plomberat från växellådan till Km-räknaren men ej till hastighetsmätaren så det var riktigt billigt att åka dieselbil på den tiden.

Kunde man använda ett plast kort i km  mätaren ?

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Då är det kört.

Det är väl det redan, det dom bygger ut för att förse oss med grön el täcker väl det vi ökar i elförbrukning med nya företag som äter ström,sen ska vi ladda bilar/lasbilar båtar då blir det bra pris på elen 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Då är det kört.

 

2 timmar sedan, skrev Dolemon:

Det är väl det redan, det dom bygger ut för att förse oss med grön el täcker väl det vi ökar i elförbrukning med nya företag som äter ström,sen ska vi ladda bilar/lasbilar båtar då blir det bra pris på elen 

Hela EU har brist på el så där kan vi ej vänta någon hjälp. De blir mer och mer beroende av kolkraft och Putingas. Men pratar politikerna snällt med Putin kommer han nog att "hjälpa oss också" med så mycket gas vi behöver. Lägger vi bara ner den smutsiga vattenkraften också har väl MP och EU nått sina mål. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle folket cykla eller gå skulle det bli hög skatt på det med.Men det som jag ser är att drivmedelsnotan är låg nu för burra när han slipper sin snurra

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt fler elbolag baserar elnätsavgifter på hur mycket el som används samtidigt, och det här är något som drabbar elbilsägare, det rapporterar Sveriges Radio Ekot. Avsikten med den nya effektavgiften är att ge hushållen anledning att jämna ut förbrukningen över dygnet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Alarik:

Allt fler elbolag baserar elnätsavgifter på hur mycket el som används samtidigt, och det här är något som drabbar elbilsägare, det rapporterar Sveriges Radio Ekot. Avsikten med den nya effektavgiften är att ge hushållen anledning att jämna ut förbrukningen över dygnet.

Det går alltid att hita på nya anledningar att ta mer betalt. Förrut har det alltid varit att vi ska förbruka under natten. Eftersom det inte blåser så mycket på natten får man ändra vanor. Att det ska vara hushållen som sköter utjämningen låter konstruerat. Det är ju den totala förbrukningen som bestämmer hur elnäten belastas, där är även industrin med och belastar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbilar är dyrare i underhåll.

Analysföretaget We Predikt fastslår i en studie, där man i fem års tid har jämfört servicekostnaden för elbilar med bensindrivna motsvarigheter, att det kostar mer att underhålla en elbil än en fossilbil, skriver Teknikens Värld.

De eldrivna bilarna är 2,3 gånger så dyra att underhålla efter tre månaders ägande.

Efter ett år är de 1,6 gånger dyrare.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Alarik:

Elbilar är dyrare i underhåll.

Analysföretaget We Predikt fastslår i en studie, där man i fem års tid har jämfört servicekostnaden för elbilar med bensindrivna motsvarigheter, att det kostar mer att underhålla en elbil än en fossilbil, skriver Teknikens Värld.

De eldrivna bilarna är 2,3 gånger så dyra att underhålla efter tre månaders ägande.

Efter ett år är de 1,6 gånger dyrare.

 

Vad är det som är så dyrt att underhålla på elbilarna ?

 

Eller gäller det el-hybridbilar bara eftersom rena el-bilar saknar många av de saker som annars har servicebehov som bränslemotor, växellåda, kylsystem, avgassystem etc

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Alarik:

Elbilar är dyrare i underhåll.

Analysföretaget We Predikt fastslår i en studie, där man i fem års tid har jämfört servicekostnaden för elbilar med bensindrivna motsvarigheter, att det kostar mer att underhålla en elbil än en fossilbil, skriver Teknikens Värld.

De eldrivna bilarna är 2,3 gånger så dyra att underhålla efter tre månaders ägande.

Efter ett år är de 1,6 gånger dyrare.

 

Intressant!

33 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vad är det som är så dyrt att underhålla på elbilarna ?

 

Eller gäller det el-hybridbilar bara eftersom rena el-bilar saknar många av de saker som annars har servicebehov som bränslemotor, växellåda, kylsystem, avgassystem etc

Jag tolkar det som att studien avser rena elbilar, länk som inte var bakom betalvägg, för mej:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/studie-elbilar-dyrare-att-underhalla-an-bensinbilar/

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Tommy:

Intressant!

Jag tolkar det som att studien avser rena elbilar, länk som inte var bakom betalvägg, för mej:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/studie-elbilar-dyrare-att-underhalla-an-bensinbilar/

 

 

MVH

Tack

 

Intressant information med tanke på att elbilsförsäljarna går ut hårt med argumentet att det är billigare servicekostnader med el-bilar eftersom det är betydligt färre mekaniska komponenter att serva och byta p.g.a slitage

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vad är det som är så dyrt att underhålla på elbilarna ?

 

Eller gäller det el-hybridbilar bara eftersom rena el-bilar saknar många av de saker som annars har servicebehov som bränslemotor, växellåda, kylsystem, avgassystem etc

Det mesta av reparationsarbetet avsåg kabelproblem och bekymmer med laddningen.

Enligt We Predict hade elbilarna mer hjulproblematik på grund av att de slits mer på grund av de stora batterierna

samt att bilarna mestadels är tyngre.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Intressant information med tanke på att elbilsförsäljarna går ut hårt med argumentet att det är billigare servicekostnader med el-bilar eftersom det är betydligt färre mekaniska komponenter att serva och byta p.g.a slitage

Det är väl inte konstigt att de gör.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Alarik:

Det mesta av reparationsarbetet avsåg kabelproblem och bekymmer med laddningen.

Enligt We Predict hade elbilarna mer hjulproblematik på grund av att de slits mer på grund av de stora batterierna

samt att bilarna mestadels är tyngre.

Ja jag läste det i artikeln Tommy länkade till

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

M Sverige redovisade nyligen sin årliga undersökning av laddstolpar och resultatet var inte positivt för elbilägare.

De rapporterar att laddstolpar nästan alltid är upptagna och att det är svårt att räkna med att ladda när man vill.

Vid snabbladdningsstationerna är det ofta kö och stolparna strular ofta.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om eldrivna saker, så började jag idag fundera lite över saker som drivs av annat.
Jag grunnade lite på detta med atomdrivna ubåtar.
Vad är det för skoj.
Jag har liksom bara accepterat begreppet och sedan inte tänkt så mycket mer på det, men vad fan?
Inte kan det väl sitta ett litet kärnkraftverk i de där ubåtarna?!

Jag sökte lite på sådana där ubåtar, och jo...:slow:

Det visade sig att det tydligen finns något ämne, eller metall var det kanske som heter "Torium".
Nu läste jag inte hela den där sidan, skummade bara lite.
Det hittades tydligen i Norge, men dom förstod inte riktigt dess storhet, men nu används det tydligen ungefär som Uran i små kärnkraftsverk i de där ubåtarna.
Det stod t.o.m. något om att det var någon biltillverkare som ville driva sina bilar med det.

Vad är detta, seglar det verkligen omkring små kärnkraftsverk i våra världshav?
Varför har ingen sagt något om detta?
Skulle jag inte kunna ha ett sådant där här nere i källaren.
Jag skulle förmodligen bara behöva mata in en stav sådant där Torium och sedan skulle kåken tuffa på och gå i all evighet.
Svaret på trådens fråga blir, nä vare sig nu eller sedan!
Låt oss invänta Atombilen! :559bdc4880218_haveaniceday:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Batting:

På tal om eldrivna saker, så började jag idag fundera lite över saker som drivs av annat.
Jag grunnade lite på detta med atomdrivna ubåtar.
Vad är det för skoj.
Jag har liksom bara accepterat begreppet och sedan inte tänkt så mycket mer på det, men vad fan?
Inte kan det väl sitta ett litet kärnkraftverk i de där ubåtarna?!

Jag sökte lite på sådana där ubåtar, och jo...:slow:

Det visade sig att det tydligen finns något ämne, eller metall var det kanske som heter "Torium".
Nu läste jag inte hela den där sidan, skummade bara lite.
Det hittades tydligen i Norge, men dom förstod inte riktigt dess storhet, men nu används det tydligen ungefär som Uran i små kärnkraftsverk i de där ubåtarna.
Det stod t.o.m. något om att det var någon biltillverkare som ville driva sina bilar med det.

Vad är detta, seglar det verkligen omkring små kärnkraftsverk i våra världshav?
Varför har ingen sagt något om detta?
Skulle jag inte kunna ha ett sådant där här nere i källaren.
Jag skulle förmodligen bara behöva mata in en stav sådant där Torium och sedan skulle kåken tuffa på och gå i all evighet.
Svaret på trådens fråga blir, nä vare sig nu eller sedan!
Låt oss invänta Atombilen! :559bdc4880218_haveaniceday:

Finns lite olika atomdrivna örlogsfartyg. Hangarfartyg är väl dom mest kända. Behöver inte tanka bränsle förrän typ var 17:e år och kan köra i 35 knop och väger 90.000 ton och är 330 meter.

Atomdrivna ubåtar är också ganska kända

Har även funnits atomdrivna kryssare (USS Long Beach  och USS California-klassen) och det finns ett antal atomdrivna isbrytare

 

Har även funnits enstaka civila handelsfartyg med atomdrift men det var ingen "stor sak" och hade ett antal problem

 

Även Ryssland och Frankrika har atomdrivna fartyg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Batting:

På tal om eldrivna saker, så började jag idag fundera lite över saker som drivs av annat.
Jag grunnade lite på detta med atomdrivna ubåtar.
Vad är det för skoj.
Jag har liksom bara accepterat begreppet och sedan inte tänkt så mycket mer på det, men vad fan?
Inte kan det väl sitta ett litet kärnkraftverk i de där ubåtarna?!

Jag sökte lite på sådana där ubåtar, och jo...:slow:

Det visade sig att det tydligen finns något ämne, eller metall var det kanske som heter "Torium".
Nu läste jag inte hela den där sidan, skummade bara lite.
Det hittades tydligen i Norge, men dom förstod inte riktigt dess storhet, men nu används det tydligen ungefär som Uran i små kärnkraftsverk i de där ubåtarna.
Det stod t.o.m. något om att det var någon biltillverkare som ville driva sina bilar med det.

Vad är detta, seglar det verkligen omkring små kärnkraftsverk i våra världshav?
Varför har ingen sagt något om detta?
Skulle jag inte kunna ha ett sådant där här nere i källaren.
Jag skulle förmodligen bara behöva mata in en stav sådant där Torium och sedan skulle kåken tuffa på och gå i all evighet.
Svaret på trådens fråga blir, nä vare sig nu eller sedan!
Låt oss invänta Atombilen! :559bdc4880218_haveaniceday:

Atomubåtar och de största Hangarfartygen har helt "Vanliga" kärnreaktorer, och har haft så sedan länge...

En del Ryska Isbrytare är "atomdrivna" och USA har till och med haft ett kärnkraftdrivet Lastfartyg "Savannah"...

Så jo, det seglar omkring en hel del kärnkraftverk, hur kan du ha missat detta???

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Atomubåtar och de största Hangarfartygen har helt "Vanliga" kärnreaktorer, och har haft så sedan länge...

En del Ryska Isbrytare är "atomdrivna" och USA har till och med haft ett kärnkraftdrivet Lastfartyg "Savannah"...

Så jo, det seglar omkring en hel del kärnkraftverk, hur kan du ha missat detta???

 

 

MVH

Att Batting missat något är snarare "helt normalt".....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...