Jump to content
IGNORERAD

Elbil - nu eller sen?


Oregistrerad

Recommended Posts

On 2021-10-17 at 13:48, skrev Nicholas:

Notera att RWD och FWD alltid driver på det hjul med sämst fäste. 

 

Det har även funnits någon 4WD/AWD bil som endast har drivit på det hjul som haft sämst fäste alltså stått stilla med ett hjul vilt spinnande trots att det har kallats 4WD/AWD.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    51

  • Nicholas

    28

  • UglyFarang

    22

  • Tommy

    20

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Personligen har jag aldrig använt 4wd till säkerhet, utan alltid för framkomlighet.

Du kan ju inte köra bil så håll dig till grävmaskinen

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev FANTASY:

Du kan ju inte köra bil så håll dig till grävmaskinen

Ja, det har faktiskt hänt att jag inte kunnat köra bil "några" gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/17/2021 at 6:32 PM, Wangthong said:

Här har vi flera som är dumma, ursäkta svagt begåvade!

 

citat

Hur lång är bromssträckan?

Hur lång är bromssträckan med dubbdäck vid 90 km/h och vid 110 km/h vid torr respektive våt vägbana? Hur lång är bromssträckan med och utan dubbdäck vid 90 km/h och vid 110 km/h vid torr respektive våt vägbana?

Typiska värden för bromssträckan på torr asfalt och utan dubb är:
Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter.

På våt asfalt och utan dubb:
Från 90 km/h ca 50 meter och från 110 km/h ca 75 meter.

Med dubb förlängs bromssträckan obetydligt, kanske ca en meter.

Ovanstående värden gäller för en retardation på 0,8 g vilket inte en fullastad lastbil klarar av. Vanligt värde för dessa fordon är 0,45g. Detta innebär att du kan lägga till ca 30 meter i 90-fallet och ca 45 meter i 110-fallet även om ingen av dessa hastigheter är laglig för en tung lastbil med släp.

Dubbdäckens och vintedäckens inverkan märker man på is- och snöväglag. Från 90 km/h på is är en typisk bromssträcka med sommardäck ca 150 meter medan ett nytt dubbdäck ger ca 100 meter och ett dubblöst vinterdäck någonting emellan dessa värden. Ska du ha hela stoppsträckan så måste du dessutom lägga till reaktionssträckan som är 25 meter i 90 km/h och 31 meter i 110 km/tim om du reagerar på en sekund vilket är ett vanligt värde.

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/hur-lang-ar-bromsstrackan/

 

Bromssträckan vid torrt väglag är kortast med feta slicks. 

 

Byter du till slicks vid torrt väder? 

 

Bromssträckan vid regn är brutalt mycket kortare med speciella regndäck.

Säkert ner emot häften. 

Sådan säkerhet måste man få knarka. 

 

Byter du till intermediate däck vid regn? 

 

Vi kan anta att du iallafall har minst en extra uppsättning däck i skuffen. 

 

Eller kanske vi borde gå all in på däckindustrins och Collins våta dröm. 

 

Du får inte äga dina däck utan du hyr av däcksverkstan, och måste in och göra pit-stop vid väderomslag. 

 

För kom ihåg, good enough fäste räcker inte, det måste vara det absolut bästa tänkbara i varje läge. 

Vilket du hävdar. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-17 at 12:29, skrev navion hispania:

Kör dubbat på Hiluxen i Sverige  har valt odubbat på Hiluxen i Thailand.

 4 wd  i  mycket på vintern, lätt i röven är dom.  27 000 mil på den i Sverige nu efter 5 år, inte ett jävla fel, mer en spolar slang som gick av. Slit delar är det bara skivor nu sista gången  och klossar.  

 

 

 

https://topgear.fandom.com/wiki/The_Indestructible_Hilux

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Bromssträckan vid torrt väglag är kortast med feta slicks. 

 

Byter du till slicks vid torrt väder? 

 

Bromssträckan vid regn är brutalt mycket kortare med speciella regndäck.

Säkert ner emot häften. 

Sådan säkerhet måste man få knarka. 

 

Byter du till intermediate däck vid regn? 

 

Vi kan anta att du iallafall har minst en extra uppsättning däck i skuffen. 

 

Eller kanske vi borde gå all in på däckindustrins och Collins våta dröm. 

 

Du får inte äga dina däck utan du hyr av däcksverkstan, och måste in och göra pit-stop vid väderomslag. 

 

För kom ihåg, good enough fäste räcker inte, det måste vara det absolut bästa tänkbara i varje läge. 

Vilket du hävdar. 

 

Sist jag hade slicks blev inte svensk bilprovning så glad.

En sista fråga, är du kommunist?

Eftersom du hänger upp dig på att verkstan ska tjäna pengar på att ta hyra när vi lämnar däcken på däckhotellet måste du ha något emot att folk tjänar pengar. En väldigt bra sak för vårt företag eftersom vi saknar lagringsmöjlighet för däck till leasingbilarna. 

Nu hänger du upp dig på att vi ska hyra däck, finns det en sådan marknad så kommer det! Men i din kommunistvärld ska det kanske förbjudas uthyrning? Även försäljning kanske, och annat som folk tjänar pengar på!

Att hyra batterier till elbilar likaså förstår jag! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Wangthong said:

Sist jag hade slicks blev inte svensk bilprovning så glad.

En sista fråga, är du kommunist?

Eftersom du hänger upp dig på att verkstan ska tjäna pengar på att ta hyra när vi lämnar däcken på däckhotellet måste du ha något emot att folk tjänar pengar. En väldigt bra sak för vårt företag eftersom vi saknar lagringsmöjlighet för däck till leasingbilarna. 

Nu hänger du upp dig på att vi ska hyra däck, finns det en sådan marknad så kommer det! Men i din kommunistvärld ska det kanske förbjudas uthyrning? Även försäljning kanske, och annat som folk tjänar pengar på!

Att hyra batterier till elbilar likaså förstår jag! 

Är man kommunist för man inte vill skänka bort sina pengar till däck-nissar ?

Eller för att man helt enkelt inte vill slösa bort sin tid där 2gånger per år, lika lite som man vill slösa bort sin tid med att tanka ofta.

 

Möjligen om man jobbar i den branschen kan man ju se alla som inte frivilligt ger en sina pengar som kommunister.

 

Rätt många som inte kan tänka klart när det handlar om deras egen inkomst-källa.

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Bromssträckan vid torrt väglag är kortast med feta slicks. 

 

Byter du till slicks vid torrt väder? 

 

Bromssträckan vid regn är brutalt mycket kortare med speciella regndäck.

Säkert ner emot häften. 

Sådan säkerhet måste man få knarka. 

 

Byter du till intermediate däck vid regn? 

 

Vi kan anta att du iallafall har minst en extra uppsättning däck i skuffen. 

 

Eller kanske vi borde gå all in på däckindustrins och Collins våta dröm. 

 

Du får inte äga dina däck utan du hyr av däcksverkstan, och måste in och göra pit-stop vid väderomslag. 

 

För kom ihåg, good enough fäste räcker inte, det måste vara det absolut bästa tänkbara i varje läge. 

Vilket du hävdar. 

 

Nåt fel mellan ratten å ryggstödet ,ibland är det så i mina fordon 555

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Surin P3:

Personligen har jag aldrig använt 4wd till säkerhet, utan alltid för framkomlighet.

Japp, med 4wd kommer man längre ut i skiten innan man fastnar. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev rolba:

Japp, med 4wd kommer man längre ut i skiten innan man fastnar. :rotfl:

Bara amatörer som fastnar utan picknickbord och öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Bara amatörer som fastnar utan picknickbord och öl.

Bara amatörer som kör fast.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Tallviking:

Bara amatörer som kör fast.....

Det är bara fegisar som aldrig kör fast...

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Mankan:

Det är bara fegisar som aldrig kör fast...

Det mest extrema TV har gjort i sitt liv är att gå med samma kalsongerna två dagar i rad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Det är bara fegisar som aldrig kör fast...

Har kört fast massor av gånger med olika terrängfordon ute i buschen. Men då tar man sig loss med vinschen eller andra metoder själv.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Har kört fast massor av gånger med olika terrängfordon ute i buschen. Men då tar man sig loss med vinschen eller andra metoder själv.....

Hmm , Som sagt vart uppe o jagat till fjälls o då går det inte med några två drifter där inte, Kompisen sköt en älg närma fjället o från vägen där enbart 4wd går så vart det väl fyra hundra meter till Älgen,, Så fyrhjuling med Vinsch på , Men tufft hela vägen upp hade vi inte haft vinschen så hade den slagit runt så brant var det . Men vi fixade det på tre fyra timmar, Under tiden ömsom snö regn o sol 

Kan även tillägga att  några tillbud hände som vi diskuterat efteråt som inte får hända igen...

Blod svett men inga tårar... o ett Jaktlag som ställer upp för varandra ...

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tallviking:

Har kört fast massor av gånger med olika terrängfordon ute i buschen. Men då tar man sig loss med vinschen eller andra metoder själv.....

Vi har risfält här i Surin.

Och jag äger inga riktiga terrängfordon.

Vinsch skulle funka om det fanns annat än risstjälkar att fästa andra änden i.

 

Fastnade en gång riktigt rejält när vår första Izusu pickis lastades med rissäckar mitt ute på fältet.. 

En säck väger ca 80kg och gissar att ca 7-800 kg är maxlast, men nej, 24 säckar provades först.

 

Därav; öl och picknickbord och titta på när andra jobbar. En favoritsysselsättning. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-17 at 08:52, skrev Naam kaeng:

Okay!

Tänker du så pga. dyrt inköpspris? Kort körsträcka? Ev. framtida straffavgifter? Dyrt att installera laddstolpe? Osäkert andrahandsvärde?Annat?

 

OK.

Dyrt att installera laddstolpe hemma. Tja det kostar ju att uppgradera huvudsäkring för att det här ska fungera.

Det nästa dom som tänker investera i en laddbar bil är väl vad den kommer att kosta.

Just nu kostar den väl inte så mycket om man kan ladda i en stolpe på jobbet, men tror ni verkligen att det kommer att bli så.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-17 at 08:52, skrev Naam kaeng:

Okay!

Tänker du så pga. dyrt inköpspris? Kort körsträcka? Ev. framtida straffavgifter? Dyrt att installera laddstolpe? Osäkert andrahandsvärde?Annat?

 

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Flygbränsle av koldioxid

E-Jet framställs av koldioxid, och enligt US Air Force kan flygbränslet användas av civilt och militärt flyg.

Det amerikanska flygvapnet har bekräftat att drivmedlet E-Jet har samma egenskaper som konventionellt flygbränsle, men med 90 procent lägre livscykelutsläpp.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-26 at 07:32, skrev Alarik:

 

Flygbränsle av koldioxid

E-Jet framställs av koldioxid, och enligt US Air Force kan flygbränslet användas av civilt och militärt flyg.

Det amerikanska flygvapnet har bekräftat att drivmedlet E-Jet har samma egenskaper som konventionellt flygbränsle, men med 90 procent lägre livscykelutsläpp.

Intressant! https://feber.se/samhalle/foretag-skapar-flygbransle-av-koldioxid/430972/

 

Och detta om Lufthansa https://feber.se/samhalle/varldens-forsta-fabrik-for-syntetiskt-fotogen-invigd-i-tyskland/430125/

 

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Ja åt helskotta med alla oljemagnater, domedagsprofeter, bakåtsträvare och miljöpartister.

Nu pratar vi framtidens drivmedel.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tommy:

Tyskarna kan om dem vill. På 40talet uppfanns konsten att framställa diesel ur stenkol...

Giftigt så in i hvete men ....

 

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-27 at 21:05, skrev Oskarudon:

Tyskarna kan om dem vill. På 40talet uppfanns konsten att framställa diesel ur stenkol...

Giftigt så in i hvete men ....

 

 

FT-processen?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

image.png.8c8896f4d8a67806110ff928ff226af5.png

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...