Jump to content
IGNORERAD

Elbil - nu eller sen?


Oregistrerad

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev Krille:

 

 

Tyvärr är det nog inga större problem att lägga skatten på specifikt el för laddning av elbilar. Det är t o m ett krav för att få bidrag till sin egen laddare att den är "förberedd för elmätning och debitering av elkostnad". https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20171318-om-bidrag-till_sfs-2017-1318 Så redan förordningen från 2017 är förberedd för den kommande skatten. 

 

/Krille

 

 

 

 

 

Tror inte heller på detta. Skulle kräva att man tvingas installera plomberad separat elmätare på elbilsladdaren hemma. Och även då så är det ju inget som hindrar folk att ladda från ett vanligt eluttag. Nej, ska man skatta elbilarna i framtiden så blir det i så fall någon form av kilometerskatt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    51

  • Nicholas

    28

  • UglyFarang

    22

  • Tommy

    20

andrejsdenruskige
On 2021-09-12 at 17:51, skrev Krille:

Var och varannan mack installerar redan nu laddare. Mycket bättre med kunder som tvingas stanna 20-40 minuter än de som kör vidare efter 5 minuter 😀 Det ger helt nya möjligheter att tjäna pengar för mackar som under lång tid ofta haft det riktigt tufft ekonomiskt. Även snabbmatskedjorna satsar på laddare för att locka kunder. 

 

Kör du en Tesla kan Tesla hålla koll på din position och laddning i realtid och med den infon borde de på sikt kunna styra bilisterna till att ladda på mest effektiva sätt även under vintertiden. 

 

Fanns inte många bensinmackar heller när bilar började bli populära men efterfrågan löste det problemet.

 

/Krille 

 

 

Hur man löser efterfrågan på laddstolpar är det minsta problemet. Det hjälper inte med bensinpumpar om det inte finns bensin.

Det är ju inte så att pumpen tillverkar bensinen på lik linje med att dina "två hål i väggen" inte tillverkar strömmen.

Nu får vi bara vänta på att MP börjar värna om våra älvar så att fiskarna kan leva i sin riktiga natur.

Energin måste komma från någonting och det verkar bli polska kolkraftverk när intentionerna är bra, men resultaten slår fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Hur man löser efterfrågan på laddstolpar är det minsta problemet. Det hjälper inte med bensinpumpar om det inte finns bensin.

Det är ju inte så att pumpen tillverkar bensinen på lik linje med att dina "två hål i väggen" inte tillverkar strömmen.

Nu får vi bara vänta på att MP börjar värna om våra älvar så att fiskarna kan leva i sin riktiga natur.

Energin måste komma från någonting och det verkar bli polska kolkraftverk när intentionerna är bra, men resultaten slår fel.

Kan väl ha solceller och segel på biltaken.

Så fungerar bilarna både när det är sol och när det blåser.

Hälsningar

Alarik (MP)

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Hur man löser efterfrågan på laddstolpar är det minsta problemet. Det hjälper inte med bensinpumpar om det inte finns bensin.

Det är ju inte så att pumpen tillverkar bensinen på lik linje med att dina "två hål i väggen" inte tillverkar strömmen.

Nu får vi bara vänta på att MP börjar värna om våra älvar så att fiskarna kan leva i sin riktiga natur.

Energin måste komma från någonting och det verkar bli polska kolkraftverk när intentionerna är bra, men resultaten slår fel.

Ta rygg på MP

241790249_1023365238465416_3814808713707934040_n.jpg.02c0df2d662f5f7e54401b903aa1ecbf.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

Ta rygg på MP

241790249_1023365238465416_3814808713707934040_n.jpg.02c0df2d662f5f7e54401b903aa1ecbf.jpg

Där ser man, de håller tydligen redan på att inviga de nya cementfria lerhyddorna som vi ska bo i framöver.  

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev M33:

Så det finns folk som fortfarande kollar text-tv. Man slutar aldrig förvånas.

På det förhatliga "MSM" dessutom. Och sedan länka till det på MSM-hatborgen nr1 MPR !?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev M33:

Så det finns folk som fortfarande kollar text-tv. Man slutar aldrig förvånas.

Kollar mpr å diverse forum naturligtvis TEXT - TV  ha det gott alla 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-15 at 09:33, skrev andrejsdenruskige:

Hur man löser efterfrågan på laddstolpar är det minsta problemet. Det hjälper inte med bensinpumpar om det inte finns bensin.

Det är ju inte så att pumpen tillverkar bensinen på lik linje med att dina "två hål i väggen" inte tillverkar strömmen.

Nu får vi bara vänta på att MP börjar värna om våra älvar så att fiskarna kan leva i sin riktiga natur.

Energin måste komma från någonting och det verkar bli polska kolkraftverk när intentionerna är bra, men resultaten slår fel.

Det kommer att kräva både utbyggnad av elnätet och "smarta lösningar" för att få laddningen att fungera bra. Det är ändå ganska få som behöver ladda elbilen på "macken" dagtid och den absoluta majoriteten av laddningen sker hemma nattetid d v s samma tid då elförbrukningen är som lägst i övrigt. Kan vi då också styra laddningen nattetid så den fördelas över nattens timmar så borde inte nattladdningen innebära så stora problem. 

 

Om vi byter ut alla 5 miljoner bilar imorgon till elbilar skulle det krävas ungefär 12 TWh/år. Samtidigt nettoexporterade Sverige 25 TWh under 2020. Det enda land vi hade en nettoimport av el från 2020 är Norge och där kommer 98% från vattenkraft och 2% från vindkraft. Det skulle också kännas rätt skönt om vi i alla fall kunde minska oljeimporten från diktaturer som Ryssland där miljöpåverkan av oljan antagligen är högre än från ett kolkraftverk i Polen. 

 

Sen kommer jag ändå att byta till en stark bensin/dieselbil inom kort då jag snart tror det är sista chansen innan MP får igenom sina galenskaper.

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
41 minuter sedan, skrev Krille:

Det kommer att kräva både utbyggnad av elnätet och "smarta lösningar" för att få laddningen att fungera bra. Det är ändå ganska få som behöver ladda elbilen på "macken" dagtid och den absoluta majoriteten av laddningen sker hemma nattetid d v s samma tid då elförbrukningen är som lägst i övrigt. Kan vi då också styra laddningen nattetid så den fördelas över nattens timmar så borde inte nattladdningen innebära så stora problem. 

 

Om vi byter ut alla 5 miljoner bilar imorgon till elbilar skulle det krävas ungefär 12 TWh/år. Samtidigt nettoexporterade Sverige 25 TWh under 2020. Det enda land vi hade en nettoimport av el från 2020 är Norge och där kommer 98% från vattenkraft och 2% från vindkraft. Det skulle också kännas rätt skönt om vi i alla fall kunde minska oljeimporten från diktaturer som Ryssland där miljöpåverkan av oljan antagligen är högre än från ett kolkraftverk i Polen. 

 

Sen kommer jag ändå att byta till en stark bensin/dieselbil inom kort då jag snart tror det är sista chansen innan MP får igenom sina galenskaper.

 

/Krille

 

 

Förra vintern rådde det väl elbrist i delar av Sverige. 
Det blev nog en del import av ful-el. 
 

Nu väntar vi bara på att elpriset ska skjuta i höjden lite extra så att folk inte har råd att ladda telefonen. 
Laddad telefon kommer väl att bli öfverklassfasoner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Krille:

Det kommer att kräva både utbyggnad av elnätet och "smarta lösningar" för att få laddningen att fungera bra. Det är ändå ganska få som behöver ladda elbilen på "macken" dagtid och den absoluta majoriteten av laddningen sker hemma nattetid d v s samma tid då elförbrukningen är som lägst i övrigt. Kan vi då också styra laddningen nattetid så den fördelas över nattens timmar så borde inte nattladdningen innebära så stora problem. 

 

Om vi byter ut alla 5 miljoner bilar imorgon till elbilar skulle det krävas ungefär 12 TWh/år. Samtidigt nettoexporterade Sverige 25 TWh under 2020. Det enda land vi hade en nettoimport av el från 2020 är Norge och där kommer 98% från vattenkraft och 2% från vindkraft. Det skulle också kännas rätt skönt om vi i alla fall kunde minska oljeimporten från diktaturer som Ryssland där miljöpåverkan av oljan antagligen är högre än från ett kolkraftverk i Polen. 

 

Sen kommer jag ändå att byta till en stark bensin/dieselbil inom kort då jag snart tror det är sista chansen innan MP får igenom sina galenskaper.

 

/Krille

 

 

Vi måste exportera el annars bryter vi mot eu överenskommelser! Så att exportera kommer vi visst inte ifrån. Hur vi än vrider och vänder på det kommer Ryssland att leverera mer och mer gas till EU. Bilarna står ändå för en ganska liten del. Ska vi lägga ner kärnkraften (näst störst efter vattenkraft i Sverige) ligger vi klart på minus även om vi slutar använda elbilar. Vattenkraften som är den största bidraget till svensk el är ju miljöovänlig enligt eu, så MP kommer väl att lägga straffskatt på den.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sverige/elproduktion/

 

Vad jag tycker är sjukt i den svenska elbilsdebatten är vad kommer att hända med bränsleceller. Har varit knäpptyst om bränsleceller. Blir elbilar med batteri omoderna när bränslecellerna tar över? Tror jag inte, eftersom Northvolt bygger ut så det knakar. Men visst har bränsleceller stora fördelar jämfört med batterier. Fortfarande behövs det massor med el för att skapa vätgas. Vätgas kan man lagra på ett effektivt sätt, vilket är bra när det blåser och är fullt i vattenmagasinen. Bränsleceller är ju det som kommer till lastbilar och bussar så varför så tyst i Sverige om dessa vätgasstationer som kommer att behövas för att ladda bränslecellerna? 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Förra vintern rådde det väl elbrist i delar av Sverige. 
Det blev nog en del import av ful-el. 
 

Nu väntar vi bara på att elpriset ska skjuta i höjden lite extra så att folk inte har råd att ladda telefonen. 
Laddad telefon kommer väl att bli öfverklassfasoner. 

Jag blåser de som säljer hutlös el genom att ladda massor med batterier och powerbanks när priset är lågt. Har hela skuffen i bilen full med powerbanks som jag tar fram när spotpriset blir för högt. Kan också nödladda dom med hjälp av miljövänlig E85. Mig lurar de inte! Blir intressant att se vilka flera som har råd att ha mobilen laddad.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-10 at 18:42, skrev Naam kaeng:

 

Nu hotar - de som styr  - att priset på bensin och diesel kommer gå upp.....   😬  Jösses!

 

Jag tror inte att jag gör en fin miljöinsats genom att skaffa elbil, men jag känner mig nästan tvingad att skaffa elbil nu när priserna på drivmedel är skyhöga.

Kikade på USA och om jag tolkade siffrorna rätt så betalar vi dubbelt för drivmedel.

Hur är priserna mot Thailand?  🇹🇭

Idag kör jag på bensin och man kanske kan räkna med runt 25 spänn per mil (inkluderat service och andra kostnader). Det sägs att med elbil betalar jag runt 1,5 kr per mil (de mindre enklare elbilarna)

 

Det finns dock en del saker att ta hänsyn till.

Jag vill köpa en (beg) bil där batteriet ingår - ingen batterihyra.

 

Vad skall man välja för box hemma? En fas räcker det? Tre fas, kan bli dyrt, hos dyra firman....Priser från 8 - 20 000 kr typ. Man får tillbaka hälften, via bidrag.

 

Räckvidd. Jag behöver inte kunna köra 40 mil på en laddning. Räcker fint med 20 mil.

Tänker att man kan ladda hemma varje kväll. Måste man längre fungerar tåg istället......

 

Någon här som har elbil och vill dela med sig om sina erfarenheter?

 

Har en kompis som har en Tesla. Hon beskrev ett lustigt fel. Minns inte i detalj - men det var typ att om hon blinkade vänster så öppnade vänster bakdörr....

Ett fel som bara kan inträffa ..... om man har en ELBIL.  :-)   

 

Kanske är det så att vi alla kommer ha elbil om 10 år?!

 

Ni som går i tankar att köpa elbil - hur tänker ni?

 

originffal.thumb.jpg.96ed87023182f60faf5978a36949f24e.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slutade helt att fundera på det där när jag läste att KTH fått ett uppdrag att undersöka hur skatten skulle läggas på elbilar, det skulle kosta samma som om man körde bensin eller diesel.

Det var bara frågan hur det skulle beskattas.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev scorpio63:

Slutade helt att fundera på det där när jag läste att KTH fått ett uppdrag att undersöka hur skatten skulle läggas på elbilar, det skulle kosta samma som om man körde bensin eller diesel.

Det var bara frågan hur det skulle beskattas.

Det blir säkert kilometerskatt.

Sånt har man använt tidigare på lastbilar mm.

Dom som sitter och drömmer att det kommer vara billigt att ha elbil får nog en tråkig överraskning framöver.

Pengarna ska in oavsett drivmedel.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Det blir säkert kilometerskatt.

Sånt har man använt tidigare på lastbilar mm.

Dom som sitter och drömmer att det kommer vara billigt att ha elbil får nog en tråkig överraskning framöver.

Pengarna ska in oavsett drivmedel.

Japp, om det överhuvudtaget finns el att ladda den där bilen på vintern.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Japp, om det överhuvudtaget finns el att ladda den där bilen på vintern.

 

Dessto större anledning att skatta som fan, blir det riktigt dyrt är det en sporre att bruka mindre energi.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev scorpio63:

Slutade helt att fundera på det där när jag läste att KTH fått ett uppdrag att undersöka hur skatten skulle läggas på elbilar, det skulle kosta samma som om man körde bensin eller diesel.

Det var bara frågan hur det skulle beskattas.

Ja, det är just detta som är intressant!

Man önskar man kunde kika lite i kristallkulan om hur det ser ut framöver med "faktisk elbilskostnad".

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

Ja, det är just detta som är intressant!

Man önskar man kunde kika lite i kristallkulan om hur det ser ut framöver med "faktisk elbilskostnad".

 

 

Här e ett exempel på att det redan idag är svindyrt att köra elbil:

Betallänk från Teknikens Värld, Bilden är bra, förstora den om ni vill läsa texten i den.

https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/

 

2037217883_eldie.thumb.jpg.15a2e43b7d1ce1a9071bce24f215837d.jpg

 

En jämförelse mellan Dieselbil och Elbil på Europa semestern.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Ja, det är just detta som är intressant!

Man önskar man kunde kika lite i kristallkulan om hur det ser ut framöver med "faktisk elbilskostnad".

 

 

Politikerna har tappat greppet helt när det gäller energipolitiken. Börjar redan med vilka energislag ska vi ha. 

Ska vi eller inte ha kärnkraft är en enormt viktig fråga som de inte tar tag i. Hur ska de hinna bygga ut vår infrastruktur för att distribuera kraften, en annan fråga som de sjablar med. Hänger ju stor del ihop med var kraften ska produceras. Fast även utan att ta det beslutet vet man att det behövs mer överföringskapacitet mellan landets olika delar men de är på tok för sena på att ta besluten. Därför har vi problem med elbrist i vissa delar av landet, som hindrar utbyggnad av industri och bostäder.

 

Denna politiska obeslutsamhet ställer också till det för elbilarna. Tror man att batteribilar blir billigaste alternativet blir det naturligtvis det som folk kommer att satsa på. Själv känner jag att jag tror mera på bränsleceller som en långsiktig lösning. Redan idag är det visst möjligt med bränslecellsbilar med en aktionsradie på 50 mil, inom en snar framtid ska 100 mil vara möjligt.

Batteribilar är säkert bra för de som bor i större städer och inte kör längre sträckor. Kan du åka hem och fylla på batterierna under natten så blir det en smidig lösning även om det tar hela natten. Bor man eller besöker någon som bor i lägenhet är det kanske inte lika attraktivt. Nackdelen med batteribilar är ju att det kommer att ta tid att tanka. Även om vissa påstår att det är nyttigt att stanna till efter 2 timmar och lugna ner sig en halvtimme, tror jag inte att alla trivs med det. I mitt jobb skulle det inte fungera. Åker mycket över hela landet och behöver ofta mycket grejor med. Även om vi försöker flyga så ofta som det går blir det mycket bilkörande. Nu under pandemin har det definitivt inte fungerat med flyg, vi har inte haft viljan heller.

I norrland vore möjligheten att ha bränslecellsbilar en fördel. Långa avstånd, kallt och god tillgång till el för att skapa vätgas. I Sverige finns det snart 5 laddstationer för vätgas. Helt otroligt ligger en av dom så långt ut som Sandviken. Annars är stora delar av södra, östra och norra landet helt utan laddstationer för vätgas. Eftersom inga politiker verkar vilja ens diskutera framtiden för elbilar får vi gissa vad vi ska satsa på. Verkar inte så bra för Sveriges framtid!

 

Batteri, bränslecell eller tändkullemotor?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tommy:

Här e ett exempel på att det redan idag är svindyrt att köra elbil:

Betallänk från Teknikens Värld, Bilden är bra, förstora den om ni vill läsa texten i den.

https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/

 

2037217883_eldie.thumb.jpg.15a2e43b7d1ce1a9071bce24f215837d.jpg

 

En jämförelse mellan Dieselbil och Elbil på Europa semestern.

 

 

MVH

Jätteintressant!

 

Skulle också vara intressant att veta totalkostnaden.

(Inköpspris de båda bilarna, servicekostnad etc).

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Är ingen hängiven supporter av elbilar men ställer gärna upp så att vi kan ge långfingret åt kamelerna.
Det produceras tillräckligt mycket elkraft i Sverige så att alla skulle kunna köra elbil redan nu och elnätet borde klara av laddningsbelastningen med smart laddningsteknik.

Det finns ungefär 5 miljoner personbilar i Sverige och genomsnittsbilen körs 1200 mil/år. En elbil drar ungefär 2 kWh/mil = 2400 kWh/år. 5 miljoner elbilar gör då av med 12 TWh/år.

Sverige producerar 159 TWh/år och exporten av el är ungefär 20 Twh/år. Endast exporten skulle teoretiskt kunna förse över 8 miljoner elbilar med laddningsenergi.

 

 

Sveriges elkraftsproduktion 2020:
 

El.png.05cb4d00d281571159d40411e45ce9fc.png

 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Är ingen hängiven supporter av elbilar men ställer gärna upp så att vi kan ge långfingret åt kamelerna.
Det produceras tillräckligt mycket elkraft i Sverige så att alla skulle kunna köra elbil redan nu och elnätet borde klara av laddningsbelastningen med smart laddningsteknik.

Det finns ungefär 5 miljoner personbilar i Sverige och genomsnittsbilen körs 1200 mil/år. En elbil drar ungefär 2 kWh/mil = 2400 kWh/år. 5 miljoner elbilar gör då av med 12 TWh/år.

Sverige producerar 159 TWh/år och exporten av el är ungefär 20 Twh/år. Endast exporten skulle teoretiskt kunna förse över 8 miljoner elbilar med laddningsenergi.

 

 

Sveriges elkraftsproduktion 2020:
 

El.png.05cb4d00d281571159d40411e45ce9fc.png

 

Så lägger vi ner kärnkraften!

---

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...