Jump to content
IGNORERAD

Elbil - nu eller sen?


Oregistrerad

Recommended Posts

On 2021-12-12 at 20:45, skrev UglyFarang:


Det finns metoder att lagra el, man kan omvandla elöverskott till tex vätgas och använda vätgasen till att göra el av när det är mörkt och vindstilla.

Nu har iofs det beslutats att man ska subventionera byggandet av ett antal vätgasmackar över nästan hela Sverige.

Och förlusten att av energin att omvandla detta och lagra kostar mer än energin som man använder, men det gör ju inget.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    51

  • Nicholas

    28

  • UglyFarang

    22

  • Tommy

    20

18 minuter sedan, skrev scorpio63:

Och förlusten att av energin att omvandla detta och lagra kostar mer än energin som man använder, men det gör ju inget.

 

Just nu är det så, men kostnaden sjunker vart efter utvecklingen av systemen sker, det finns lite mer information i ett senare inlägg.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-15 at 19:14, skrev UglyFarang:

Ditt CV lär knappas leda till en anställning hos Nilsson Energy som arbetar med "nyckelfärdiga off-grid system"

 

“Mr Vätgas” -Pionjären som blev entreprenör

En av Nilsson Energys grundare, Hans-Olof Nilsson, är en passionerade pionjär som drivs av utmaningen att leverera förnybara energisystemslösningar (RE8760) som är enkla att äga och förvalta över långa tidsperioder. Nilsson Energy är systemintegratören som levererar nyckelfärdiga off-grid system, reservkraft, effektreglering och/eller fossilfri vätgasproduktion.  Genom att långtidslagra förnybar energi tills den behövs säkerställer Nilsson Energy robusta systemlösningar för sina kunder."

 

Detta system var med i sista avsnittet av "Ade och klimatpionjärerna som gick på Kunskapskanalen för en tid sedan, just nu är detta system ganska dyrt men man räknar med att priset kommer att sjunka inom den närmaste 10-års perioden.

Nää, tvivlar också  på att mitt Cv skulle räcka men outbildad logik säger att det inte funkar nu.

Om 10 år, jaha.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev scorpio63:

Nää, tvivlar också  på att mitt Cv skulle räcka men outbildad logik säger att det inte funkar nu.

Om 10 år, jaha.

Nästan:

 

"just nu är detta system ganska dyrt men man räknar med att priset kommer att sjunka inom den närmaste 10-års perioden."

 

Gå in på Nilsson Energy och läs själv.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-13 at 16:14, skrev Tallviking:

En anledning till att dom satsar stenhårt på bl.a elbilar

 

Dom är även världens största producent av solceller

Även den största byggherren till kolkraftverk för att kunna förse el till sina elbilar.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Nästan:

 

"just nu är detta system ganska dyrt men man räknar med att priset kommer att sjunka inom den närmaste 10-års perioden."

 

Gå in på Nilsson Energy och läs själv.

Jag tror dig, men inom 10 år så finns det andra saker som slagit ut det där då inte många vill ha vätgas omkring sig. Det är en katastrof i sig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev scorpio63:

Jag tror dig, men inom 10 år så finns det andra saker som slagit ut det där då inte många vill ha vätgas omkring sig. Det är en katastrof i sig.

Vätgas är mysigt, vad de flesta inte vet är att den kan ta sej ut ur en ståltank genom porerna i stålet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

Vätgas är mysigt, vad de flesta inte vet är att den kan ta sej ut ur en ståltank genom porerna i stålet.

Jo visst är det.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-15 at 19:14, skrev UglyFarang:

Ditt CV lär knappas leda till en anställning hos Nilsson Energy som arbetar med "nyckelfärdiga off-grid system"

 

“Mr Vätgas” -Pionjären som blev entreprenör

En av Nilsson Energys grundare, Hans-Olof Nilsson, är en passionerade pionjär som drivs av utmaningen att leverera förnybara energisystemslösningar (RE8760) som är enkla att äga och förvalta över långa tidsperioder. Nilsson Energy är systemintegratören som levererar nyckelfärdiga off-grid system, reservkraft, effektreglering och/eller fossilfri vätgasproduktion.  Genom att långtidslagra förnybar energi tills den behövs säkerställer Nilsson Energy robusta systemlösningar för sina kunder."

 

Detta system var med i sista avsnittet av "Ade och klimatpionjärerna som gick på Kunskapskanalen för en tid sedan, just nu är detta system ganska dyrt men man räknar med att priset kommer att sjunka inom den närmaste 10-års perioden.

Har herr Nilsson någonsin tjänat pengar? 

 

Eller är det bara skattemedel? 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-23 at 22:41, skrev UglyFarang:

Nästan:

 

"just nu är detta system ganska dyrt men man räknar med att priset kommer att sjunka inom den närmaste 10-års perioden."

 

Gå in på Nilsson Energy och läs själv.

Det står inget om HUR mycket "man räknar med att priset kommer att sjunka", men jag tror det kan gå ner några procent eller så, och fortfarande vara dyrt...

Kanske bara "rätt så dyrt"?

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Har herr Nilsson någonsin tjänat pengar? 

 

Eller är det bara skattemedel? 

Det kan man kolla här:

 

www.allabolag.se 

 

Och där ser det ok ut......

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Det står inget om HUR mycket "man räknar med att priset kommer att sjunka", men jag tror det kan gå ner några procent eller så, och fortfarande vara dyrt...

Kanske bara "rätt så dyrt"?

 

 

MVH

Om vi tänker Hybrit och 48 nya tankststioner för vätgas bara i Sverige så gissar jag att tekniken kommer att sjunka rejält i pris men kompressor och flaskor är inte gratis.

Jag har köpt ett beg truckbatteri i bra skick(kommer att köpa flera vid behov) med laddare och ska komplettera med lagom mängd solceller och frånskiljare för att kunna gå över på egen el vid behov, mina el-räkningar skojar man inte med...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Utvecklingen verkar gå fram men följer den uret så kan den ju inte stanna nu om inte elen är slut förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Under helgens Rallycross-VM i England brann de två eldrivna Lancia Delta Evo-e RX-bilarna upp under laddning.

AV: MAGNUS FRÖDERBERG   

Publicerad: 2023-07-25   Uppdaterad: 2023-07-25

På morgonen den 21 juli fattade Sebastien Loebs Lancia Delta Evo-e RX elbil eld. Branden spred sig snabbt till teamkollegan Guerlain Chicherits bil.

 

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20230725/sebastien-loebs-elbil-brann-upp-under-wrx/

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag har köpt min sista personbil så någon elbil lär det aldrig bli för min del.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Aldrig en el bil så länge jag lever/betalar!

 

Man ska aldrig säja aldrig, om elbilar med den batterikapaciteten(1000Km) som Emily GT har i sin maxade version kommer ut till vettiga priser så kan jag tänka mej att köpa en och då givetvis i kombo med solceller och ett rejält batteripaket till solcellerna så att man kan ladda hemma till minimalt pris.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Den 19 februari 2022 skrev jag om en speciell fartygsolycka i Nordatlanten som kommer att få en stor betydelse för världsutvecklingen.
Fartyget Felicity Ace hade fattat eld.
Lasten bestod av elbilar.
Litiumbatterier är svåra att släcka.
Fartyget sjönk.
5 döda.
I januari 2020 hade en dieselbil börjat brinna på Stavanger flygplats.
Där fanns även några elbilar.
Branden gick inte att släcka.
300 bilar brann upp.
Elbilar kan alltså orsaka en katastrofbrand.
I december 2019 brann även biltransportfartyget, Sincerity Ace, som också hade elbilar ombord.
5 döda, 16 skadade.
I går lämnade biltransportfartyget Freemantle Highway Bremerhaven i Tyskland.
Fartyget har en längd på 199,97 meter vilket tyder på att fartyget är byggt för japanska hamnar.
Specialbestämmelser gäller för fartyg över 200 meter.
Ombord på Freemantle Highway fanns 2 857 bensinbilar och 25 elbilar.
Brand utbröt i en elbil. Branden gick inte att släcka.
Samtliga ombord fick överge fartyget.
1 död, flera skadade.
Nu har Freemantle Highway brunnit upp.
Räddningsfartyg har lämnat det havererade fartyget, vilket kan tyda på en ökad försiktighet.
Om branden når maskinrummet och bunkertankarna kan fartyget explodera.
I mitt inlägg den 19 februari 2022 skrev jag att när elbilar börjar brinna på passagerarfärjor med 2000 passagerare så kommer människor att börja förstå.
Järn smälter vid 1 350 grader Celsius.
Ett litiumbatteri brinner med en temperatur på 2 700 grader.
Omkring 10 procent av bilarna är elbilar. 
När alla bilar nere på lastdäck på passagerarfärjor är elbilar så är det inte många som kommer att klara sig i en explosionsbrand 
i 2 700 grader.
Men politikerna och klimatalarmisterna kämpar för att driva igenom sin Gretapolitik.
Jag varnade om passagerarolyckor före Scandinavian Star och Estonia.
Då handlade det om att riskkapitalister tog över sjöfarten.
I dag är elbilar den stora faran.
Detta är andra gången jag varnar för transporter av elbilar.
Men mot oss har vi globalisternas ogenomtänkta och livshotande politik.
Detta tog tid att skriva, men jag kan nu fixa en dator inom kort. 
Stefan Torssell 26 juli -23

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som ogillar elbilar är inte ensamma!

 

Staten Wyoming i USA har diskuterat att "Fasa ut" elbilsförsäljning från 2035...

De har en del hyfsade argument, som bristen på råvaror för att tillverka batterierna och svårigheten att återvinna batterierna...

https://wyoleg.gov/Legislation/2023/SJ0004

 

intressant!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Stefan Torssell 26 juli -23

Har du länken till denna texten?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
7 timmar sedan, skrev uptoyou:

Har du länken till denna texten?

Finns på facebook

Goggla på namnet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Finns på facebook

Goggla på namnet

Har jag gjort, finns så mycket av honom och just den texten hittar jag inte.

Ändra: aha, Facebook det har jag inte. Skulle vilja ha länken för att skicka till några vänner.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Specialbestämmelser gäller för fartyg över 200 meter.   Nej  där i mot  följer  man  klassen, IMO, och Solas  och flaggstaten regler  sedan kan generalisera lite och säga över 500 BRT och skilja mellan vilken typ av fartyg och sär regler tex  tank, chem. gas  och osv och så denna typ PCTC /RO-RO.  

Varför man bygger under 200 m och japan är för det är max längden för japan inland sea  och få tillgång till dessa  hamnar.

NU är jag ju dieselråtta/avgasindian  och det kommer nog aldrig nån bli nån elbil in här på hemmanet.

Nu var  jag  13 år i dessa "bilbåtar" så lite nyfikenhet är fortfarande och  jag kvar  och några kontakter.

Nu skulle jag aldrig gå tillbaka dit  3-4 månaders turnar och inte en öl. Då kan det vara. 

 

 

När det gäller lastning av Elbilar.

Så här har jag  fått det förklarat att det sitter  en säkerhetsbrytare som man drar ur för att bryta batterikretsen på alla elbilar. Stuvarna ska ju dra ur den, men det förstör väl ackordet så det skiter man i.

Förklara ju delvis en del av bränderna, sedan är det nästa problem skador under lastning lossning  det är ackord och det skall gå ut av helvete, tja kanske inte i göteborg. 

Så det kan säkert förklara en del av bränderna.   

Sedan hur är brandskyddet och barndorganisationen ombord,  tja billig besättning och man uppfyller bara minikraven utrustning/utbildning/ kurser.  Så kan ju mindre incidenter leda till katastrofer. 

 

Å andra sidan så tycker jag nog det jävligaste och farligaste man kan frakta är kem många olika laster som leder till jävla smäll om det blandas.  Å andra sidan så sker ju inte så många olyckor där  numera.

Så  nu är ju alla inne för att tjäna pengar så problemet med  batterier och fraktsäkerhet kommer nog att lösas och bli bättre. 

Nu är det ju här för att stanna ett bra tag framöver  var sig man tycker om det eller inte. 

Så jag slänger in en slant på börsen  då det gäller barnarbete  sällsynta jordartsmetaller , koppar och tron på att vi skall bli klimatneutrala.  

   image.thumb.png.e176e6be3b7db885a483be461d787705.png

Ändrades av navion hispania
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...