Jump to content
IGNORERAD

Får munken vara politiskt engagerad ?


Baa

Recommended Posts

Här ute i Thailändska  spenaten har jag upplevt lokalbuddorna som socialfunktion och tröst/uppmuntrande godhetsapostlar så jag må tillstå att det blev en lätt förvånad uppsyn på farbror Baa när hustrun kom hem från ett av sina icke alltför många tempelbesök och vräkte ur sig ett antal inte speciellt trevliga omdömen  om PM.

Va ere nu då... Jo, lokalbudda hade hållit ett långt och uttömmande  tal där PM sopades ner bland golvtiljorna.

Nu till frågan, brukar dom engagera sig politiskt? Jag har frågat här hemma men inte fått något vettigt svar så jag vänder mig lyhört till den verkliga expertisen med denna fråga. "Får munken förmedla politiska värderingar ???"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte är det naturliga svaret men som med allting i Thailand "varierar" det lite ute i distrikten med "allt"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Baa said:

Här ute i Thailändska  spenaten har jag upplevt lokalbuddorna som socialfunktion och tröst/uppmuntrande godhetsapostlar så jag må tillstå att det blev en lätt förvånad uppsyn på farbror Baa när hustrun kom hem från ett av sina icke alltför många tempelbesök och vräkte ur sig ett antal inte speciellt trevliga omdömen  om PM.

Va ere nu då... Jo, lokalbudda hade hållit ett långt och uttömmande  tal där PM sopades ner bland golvtiljorna.

Nu till frågan, brukar dom engagera sig politiskt? Jag har frågat här hemma men inte fått något vettigt svar så jag vänder mig lyhört till den verkliga expertisen med denna fråga. "Får munken förmedla politiska värderingar ???"

Phra Buddha Isara är väl det bästa exemplet på senare år. Han var  en av ledarna tillsammans med Suthep för att avsätta Yinlgluck-regeringen och frammana kuppen som ledde till Prayuts tillsättande. Han "avtackades" av juntan några år senare genom att bli av med sin munkstatus och inkastad i finkan får något korruptionsbrott jag inte minns nu.

 

I Myanmar var munkarna de som starkast drev på det som ledde till fördrivningen av Rohingya t.ex.

 

Rent generellt så är väl alla religiösa företrädare för alla större religioner politiskt aktiva. Buddhismen har ett (i mitt tycke) oförtjänt rykte som den goda religionen. Att så inte är fallet har jag verkligen förstått sedan jag flyttade till Thailand.

 

anti-government-protest-leader-suthep-thaugsuban-r-and-thai-buddhist-monk-luang-pu-buddha-issara-lau-n-central-bangkok-march-28-2014-grenades-were-thrown-.thumb.jpg.f64719c61f9a09b9ae26235a52a2d1ce.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma som att dom inte ska ha pengar.

Jag har sett munkar plocka fram riktigt stora buntar med sedlar dom haft under skynket dom har på sig.

Det bluffas mkt inom religionerna överlag tror jag.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr Ning Ning:

Samma som att dom inte ska ha pengar.

Jag har sett munkar plocka fram riktigt stora buntar med sedlar dom haft under skynket dom har på sig.

Det bluffas mkt inom religionerna överlag tror jag.

Du kommer kanske ihåg munken som betalade nästan hela Thailands statsskuld under krisen 1997.

Så har vi ju han som tog privatflyget till USA.

Jag har träffat en munk som vägrat ta emot pengar. Normalt tar de emot pengar men rör dom inte själv. Men det är ju också oftast båg, skulle tro att när ingen ser så sätter de in massor med pengar på sina egna konton.

 

Överlag inom de flesta religioner verkar de mest troende var de som ljuger mest. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...