Jump to content
IGNORERAD

E-visa


rolba

Recommended Posts

@måne Utdrag ur folkbokföringsregistret  med namnen på avlidna föräldrar ingår i stora familjeutdraget på engelska med stämpel och signatur. Det kan beställas på skattemyndigheten på deras hemsida och skickas kostnadsfritt till din adress.

 

Vi ska åka den 7:e december och har redan köpt biljetter, så går också här och tuggar på naglarna......

 

Ska vara borta i 76 dagar så frågan är om det går att söka och få turistvisum på 60 dagar och sen förlänga 30 dagar på imm.

Eller gå på "spousevisat" 90 dagar, vilket är lite mer komplicerat som du nämner!

Dom vill tydligen också att man ska "visa" pengar då, på åtminstone ett svenskt konto. Min SEK120 000:- har jag hört, men inga officiella regler som vanligt.

 

Det är väl lättare att komma in i Nordkorea, men betydligt svårare att komma ut. Blir lätt något decennium overstay......

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt är det????? Läs senaste uppladdningen på Thaiambassadens hemsida så har ni svar på alla era frågor!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev JohanB:

Ska vara borta i 76 dagar så frågan är om det går att söka och få turistvisum på 60 dagar och sen förlänga 30 dagar på imm.

det kan man göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev thomas001:

Hur svårt är det????? Läs senaste uppladdningen på Thaiambassadens hemsida så har ni svar på alla era frågor!!!

Alla har inte din kompetens

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JohanB:

@måne Utdrag ur folkbokföringsregistret  med namnen på avlidna föräldrar ingår i stora familjeutdraget på engelska med stämpel och signatur. Det kan beställas på skattemyndigheten på deras hemsida och skickas kostnadsfritt till din adress.

 

Vi ska åka den 7:e december och har redan köpt biljetter, så går också här och tuggar på naglarna......

 

Ska vara borta i 76 dagar så frågan är om det går att söka och få turistvisum på 60 dagar och sen förlänga 30 dagar på imm.

Eller gå på "spousevisat" 90 dagar, vilket är lite mer komplicerat som du nämner!

Dom vill tydligen också att man ska "visa" pengar då, på åtminstone ett svenskt konto. Min SEK120 000:- har jag hört, men inga officiella regler som vanligt.

 

Det är väl lättare att komma in i Nordkorea, men betydligt svårare att komma ut. Blir lätt något decennium overstay......

Då ses vi på flyget 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev måne:

Nu har de helt tappat vettet,de vill ha namnet på mina avlidna föräldrar,inkomst,vems huset är(blå boken)vilka som bor i det,vad jag ska göra där.Och vi ska vara där 60 dagar.Måste vara lättare att komma in i Nordkorea.Funderar på Säffle.

 

1 timme sedan, skrev thomas001:

Hur svårt är det????? Läs senaste uppladdningen på Thaiambassadens hemsida så har ni svar på alla era frågor!!!

Vilken uppladdning menar du? Kan du länka?

 

Vad jag kan se finns nu längre ingen infomation vad som gäller för respektive visum på Svenska Taiambassadens hemsida. Man hänvisas till e-tjänst. Där framgår det visseligen när man kommer till sista sidan i ansökan vilka typer av dukument som ska bifogas. Men kanske inte exakt vilken information som dessa ska innehålla. Om vi tar exepelvis personbevis för TR så står det. {Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency.} Enligt mitt sätt att läsa är det ett personbevis som visar att jag har hemvist i sverige. Inget om namnen på mina avlida föräldrar. Jag kan inte heller läsa att det krävs utdrag från blå bok. Så allt känns inte helt glasklart. Men svårt kanske det inte är. Det är väl bara att komplettera med det som saknas.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev måne:

Nu har de helt tappat vettet,de vill ha namnet på mina avlidna föräldrar,inkomst,vems huset är(blå boken)vilka som bor i det,vad jag ska göra där.Och vi ska vara där 60 dagar.Måste vara lättare att komma in i Nordkorea.Funderar på Säffle.

Tja Måne, var det vanligt 60 dagars turistvisum du sökte?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Tja Måne, var det vanligt 60 dagars turistvisum du sökte?

Yes,nu har jag skickat:vigselbevis,personbevis,husbok,inbjudan från frugan,foto på huset,passkopia,ansökan,och fan och hans moster.Glömde bankkonto.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Thailand öppnar för 46 länder och Sverige är med på listan enligt säkra uppgifter!

 

Prime Minister Prayut Chan-o-cha says Thailand will open the country to visitors from 46 countries instead of only 10 Covid-19 low-risk countries announced earlier, starting from Nov 1.

 

https://www.facebook.com/prayutofficial/posts/1205627049932908

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Thailand’s Ministry of Foreign Affairs has just released a list of 46 countries and/or territories that have been approved to take part in the planned reopening of the country from November 1. The list of countries is detailed below as per a .pdf file that was listed on the Ministry’s website late on Thursday, October 21.

1. Australia
2. Austria
3. Bahrain
4. Belgium
5. Bhutan
6. Brunei Darussalam
7. Bulgaria
8. Cambodia
9. Canada
10.Chile
11.China
12.Cyprus
13.Czech Republic
14.Denmark
15.Estonia
16.Finland
17.France
18.Germany
19.Greece
20.Hungary
21.Iceland
22.Ireland
23.Israel
24.Italy
25.Japan
26.Latvia
27.Lithuania
28.Malaysia
29.Malta
30.Netherlands
31.New Zealand
32.Norway
33.Poland
34.Portugal
35.Qatar
36.Saudi Arabia
37.Singapore
38.Slovenia
39.South Korea
40.Spain
41.Sweden
42.Switzerland
43.United Arab Emirates
44.United Kingdom
45.United States
46.Hong Kong

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev JohanB:

 

Thailand öppnar för 46 länder och Sverige är med på listan enligt säkra uppgifter!

 

Prime Minister Prayut Chan-o-cha says Thailand will open the country to visitors from 46 countries instead of only 10 Covid-19 low-risk countries announced earlier, starting from Nov 1.

 

https://www.facebook.com/prayutofficial/posts/1205627049932908

Säkra uppgifter? Tycker man hört det tidigare.

Hursomhelst, det betyder väl inte att vi får åka vart vi vill i Thailand?

Är väl bara vissa provinser som öppnas?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar säkra till 100%

Även denna bild cirkulerar med uppgiften att PCR-testet innan avresan skall göras inom 72 timmar innan avresan, whithin 72 hours before travelling och att försäkringen nu är på $50K samt villkoret "covid-19"  inte nämns där.

 

Även uppgifter finns att du kan resa vart du vill i Thailand efter PCR-testet i Bangkok.

 

23FF0841-3F44-4110-90DD-013D2CF0A6C7.jpeg.318d85c0921293fd4ffd91413d31dd40.jpeg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mitt O-A, E-visa idag. Gick verkligen smidigt och  snabbt när man väl fått ihop de papper som behövdes. Skickade in ansökan i förrgår och fick visumet idag. Var lite osäker på om dom skulle godkänna mitt saldobesked från banken då dom skickade det på svenska men det var inget problem.

Kan rekommendera er som funderar på att söka E-visa att använda appen Genius Scan. Det blir riktigt proffsigt och som natt och dag jämfört med om man fotar bilagorna på vanligt sätt. Appen är dessutom gratis och får högsta betyg.

Nu är det bara Thailand Pass kvar. Får klura ut lite senare hur det fungerar men det ska vara betydligt lättare än COE (Certificate Of Entry). Förhoppningsvis kan man komma iväg i mitten på november. Vi ses och lycka till med era ansökningar.

Cheers /Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-21 at 21:44, skrev biker:

Säkra uppgifter? Tycker man hört det tidigare.

Hursomhelst, det betyder väl inte att vi får åka vart vi vill i Thailand?

Är väl bara vissa provinser som öppnas?

mvh

biker

 

"Then proceed directly by the approved airport transfer to the pre-arranged COVID-19 test centre, or the reserved accommodation and undergo the required RT-PCR COVID-19 test on Day 0-1.

Travellers must download and install the specified alert application (MorChana), and must wait within the accommodation only for the test result, which should be available within the day.

If testing negative for COVID-19, travellers can go anywhere in Thailand."

 

https://www.tatnews.org/2021/10/quarantine-free-Thailand-reopening-for-vaccinated-tourists-from-1-november-2021/

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev JohanB:

"Then proceed directly by the approved airport transfer to the pre-arranged COVID-19 test centre, or the reserved accommodation and undergo the required RT-PCR COVID-19 test on Day 0-1.

Travellers must download and install the specified alert application (MorChana), and must wait within the accommodation only for the test result, which should be available within the day.

If testing negative for COVID-19, travellers can go anywhere in Thailand."

 

https://www.tatnews.org/2021/10/quarantine-free-Thailand-reopening-for-vaccinated-tourists-from-1-november-2021/

Intressant för enligt tidigare besked så skulle det bara vara möjligt att fara till vissa uppräknade provinser.

Det är svårt att hänga med hur de tänker och med alla oklarheter, ändringar och feltolkningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-21 at 22:34, skrev JohanB:

Verkar säkra till 100%

Även denna bild cirkulerar med uppgiften att PCR-testet innan avresan skall göras inom 72 timmar innan avresan, whithin 72 hours before travelling och att försäkringen nu är på $50K samt villkoret "covid-19"  inte nämns där.

 

Även uppgifter finns att du kan resa vart du vill i Thailand efter PCR-testet i Bangkok.

 

23FF0841-3F44-4110-90DD-013D2CF0A6C7.jpeg.318d85c0921293fd4ffd91413d31dd40.jpeg

Är inte 50.000 $ för att det ska även täcka covid och det ska stå på intyget. Från ditt Svenska bolag ?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mickelund:

Är inte 50.000 $ för att det ska även täcka covid och det ska stå på intyget. Från ditt Svenska bolag ?

 

 

Jo givetvis att gälla för alla sjukdomar inklusive COVID. En normal svensk reseförsäkring gäller för detta, men på ett Thailandintyg är det säkrast att COVID nämns särskilt. Tror försäkringsbolagen har koll på detta nu och skriver ut ett "standardintyg" om dom överhuvudtaget skriver ut intyg. 

Det här borde inte vara första gången ett sånt intyg efterfrågas av deras klienter.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-18 at 21:39, skrev Mankan:

Skapade ett "konto" idag och börjande fylla i för att söka TR och kom ganska snabbt till sista sidan där diverse dokument ska bifogas. Lite mer pill än tidigare men inget omöjligt. Det är vanligt 60 dagars turistvisum jag söker. Jag gjorde helt enkelt en lista med mina tankar som jag delar med mig.

 

image.thumb.png.d1260b4b0751ce0c555f35cbee9068ec.png

1. Biodata page of Passport or Travel Document - Bild på biodatasidan av passet

2. Photograph taken within the last six months. If the photograph does not reflect your current appearance you may be refused to enter the Kingdom of Thailand - Bild på mig själv (Passbild)

3. Declaration - Intyg som man måste skiva på och skanna in. https://www.allavisum.se/assets/blanketter/DeclarationForm.pdf -

4.Travel booking confirmation - Flygbiljett

5. Proof of accommodation in Thailand, e.g. Accommodation bookings, invitation letters from family/friends in Thailand Hotellresavravtion etc. (Ber min fru skiva ett brev (invitation letters) på thai tänkte jag)

6. Financial evidence, e.g. bank statements, proof of earnings, sponsorship letter. - Lönespec borde fungera

7. Confirmation of legal residence in a country in which you are applying for the visa. (In case that you are not a national of the country in which you are applying for the visa.) - Gäller bara icke Svenska medborgare tolkar jag det. Man kan väl dock slänga in samma personbevis som på 9:an

8. Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. - Borde inte vara aktuellt om man inte rest senate året. Skapar dock ett doukemt men den bild på min senaste utresestämpel från Thailand trots att det var länge än ett år sedan.

9. Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. - Personbevis

10. Please upload your picture holding the photo and information page of the passport. - En bild på mig själv där jag håller passet 

 

Lämnade i fredags eftermiddag och fick godkännt nu i eftermiddag så det tog väl 2 arbetdagar då för mig kan man väl säga. Jag beställde ett personbevis med stämpel som jag använde.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som inte kan stanna mer än 30 dagar, man får väl det visat som vanligt vid ankomst.

pcr-test och vaccinpass men måste man boka 1 dygn på godkänt hotell  även då ?

och i såna fall vilket är det bästa ( inte dyraste ) i Pattis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bokat på areca lodge.i pattis rum med balkong mot poolen. Med några kalla Chang står man nog ut där ett dygn.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Lämnade i fredags eftermiddag och fick godkännt nu i eftermiddag så det tog väl 2 arbetdagar då för mig kan man väl säga. Jag beställde ett personbevis med stämpel som jag använde.

Fick också E-visat i dag, 60dgr TuristVisa, som jag sen ska förlänga på immigration i Thailand med 30 dgr.

Har köpt till 31 extra dagar på hemförsäkringen (45dgr) och fått separata försäkringsintyg på "50K$" och "Covid-19" från IF både på frugan och mej.

Vi ska nu bara boka och betala AQ-hotellet som troligen blir Mercuri på Suk11, så är alla "papper" färdiga för att ansöka för Thailandspasset. 😬

 

Edit: Kan lägga till att i stället för tramsiga inbjudningar till vårt hus, så kopierade jag bara thai-körkortet och skickade med. Där står min registrerade adress på baksidan och det gick bra.

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev JohanB:

Fick också E-visat i dag, 60dgr TuristVisa, som jag sen ska förlänga på immigration i Thailand med 30 dgr.

Har köpt till 31 extra dagar på hemförsäkringen (45dgr) och fått separata försäkringsintyg på "50K$" och "Covid-19" från IF både på frugan och mej.

Vi ska nu bara boka och betala AQ-hotellet som troligen blir Mercuri på Suk11, så är alla "papper" färdiga för att ansöka för Thailandspasset. 😬

 

Edit: Kan lägga till att i stället för tramsiga inbjudningar till vårt hus, så kopierade jag bara thai-körkortet och skickade. Där står min registrerade adress på baksidan och det gick bra.

Hej

Har tänkt mig liknande framöver. Dvs. 60dgr. Turistvisa, som sedan förhoppningsvis kan förlängas

30dgr. Då är frågan, kan man redan från början uppvisa flygbiljett med retur efter 90dgr?

Man har ju i första läget endast visa för 60dgr. Eller kanske måste man ha en returbiljett inom

60dgr. Som sedan  ombokas i händelse av att 30 dgr. förlängning godkänns?

Har läst att att 30dgr. förlängning inte alls  säkert beviljas, utan är helt upp till immigrationsofficern.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mickelund:

Jag har bokat på areca lodge.i pattis rum med balkong mot poolen. Med några kalla Chang står man nog ut där ett dygn.

Men några kalla Chang står man ut med det mesta. ;)

Men Areca Lodge finns inte med som godkänt hotell på denna lista i alla fall men du har väl koll antar och hoppas jag.

https://asq.in.th/Pattaya-test-and-go-hotels

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Har tänkt mig liknande framöver. Dvs. 60dgr. Turistvisa, som sedan förhoppningsvis kan förlängas

30dgr. Då är frågan, kan man redan från början uppvisa flygbiljett med retur efter 90dgr?

Man har ju i första läget endast visa för 60dgr. Eller kanske måste man ha en returbiljett inom

60dgr. Som sedan  ombokas i händelse av att 30 dgr. förlängning godkänns?

Har läst att att 30dgr. förlängning inte alls  säkert beviljas, utan är helt upp till immigrationsofficern.

mvh

biker

 

Dom skriver så här på  Official-siten: https://www.thaievisa.go.th/tourist-visa

 

Extension of Stay

Those who wish to stay longer or may wish to change their type of visa must file an application for permission at the Office of Immigration Bureau located on Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or at http://www.immigration.go.th). The extension of stay as well as the change of certain type of visa is solely at the discretion of the Immigration officer.

 

Sista meningen har egentligen ingen betydelse, då dom alltid beviljar de extra 30 dagarna (om man inte gjort några dumheter)

Verkar t.o.m. kunna göra det på nätet eller också på närmaste imm-kontor.

Jag skickade in kopia på min flygbiljett med retur på 75 dagar i visumansökan och fick 60 dagars visum på e-visat.

En tjej på ambassaden rekommenderade faktiskt att göra så i stället för non-imm O-visa. Slipper då också visa 400.000 Baht (gift), då non-imm O-visat i grunden egentligen är på 1 år (går alltså att göra om från 1 entry 90dgr till multi entry för en avgift på imm i Thailand)

Räcker med att visa 20.000 eller 40.000 Baht för TV.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev JohanB:

Dom skriver så här på  Official-siten: https://www.thaievisa.go.th/tourist-visa

 

Extension of Stay

Those who wish to stay longer or may wish to change their type of visa must file an application for permission at the Office of Immigration Bureau located on Government Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889 (or at http://www.immigration.go.th). The extension of stay as well as the change of certain type of visa is solely at the discretion of the Immigration officer.

 

Sista meningen har egentligen ingen betydelse, då dom alltid beviljar de extra 30 dagarna (om man inte gjort några dumheter)

Verkar t.o.m. kunna göra det på nätet eller också på närmaste imm-kontor.

Jag skickade in kopia på min flygbiljett med retur på 75 dagar i visumansökan och fick 60 dagars visum på e-visat.

En tjej på ambassaden rekommenderade faktiskt att göra så i stället för non-imm O-visa. Slipper då också visa 400.000 Baht (gift), då non-imm O-visat i grunden egentligen är på 1 år (går alltså att göra om från 1 entry 90dgr till multi entry för en avgift på imm i Thailand)

Räcker med att visa 20.000 eller 40.000 Baht för TV.

Tack för svar. Jo, jag tror nog också att förlängning beviljas i de allra flesta fall.

Min fundering var närmast om biljetten måste hålla sig inom de 60 dagarna, men så är det

tydligen inte. Jag har tidigare haft O-A visa, men nu känns det enklare med TV i 90 dagar.

Har ändå inga körkorts ärenden eller fordonsköp under denna resa.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...