Jump to content
IGNORERAD

E-visa


rolba

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Bath kontra kronor

Hur var det i grundskolan?

🙂

Fanns ej på min tid🤣😂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2023-03-28 at 23:40, skrev Lucky:

Det allra enklaste för min del vore ju om Thailand återgår till 45 dagars visumfritt igen. För närvarande är det 45 dagar men på lördag 1april så blir det 30 dagar precis som förr.

Verkar som 45 dagar gäller fortfarande

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gorjos:

Verkar som 45 dagar gäller fortfarande

Hur kom du fram till det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Hur kom du fram till det?

Sökte på 44 dagar på e-visa och skulle inte behöva.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev gorjos:

Sökte på 44 dagar på e-visa och skulle inte behöva.

Hmm de var märkligt. Så de hävdade att du inte behöver visum? Eller nekar de dig visum? 

De är lite interessant man kan ju av olika anledningar vilja söka ett visum som överträffar ens behov om man ser till när man bokat återresan. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Hmm de var märkligt. Så de hävdade att du inte behöver visum? Eller nekar de dig visum? 

De är lite interessant man kan ju av olika anledningar vilja söka ett visum som överträffar ens behov om man ser till när man bokat återresan. 

Prova själv.

Testade nu och får detta svaret.20230406_185040.thumb.jpg.ccde32f7d3620b200b2ad4089db979bd.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev gorjos:

Prova själv.

Testade nu och får detta svaret.20230406_185040.thumb.jpg.ccde32f7d3620b200b2ad4089db979bd.jpg

Nja jag är inte behov att att söka något visum just nu men vart nyfiken på just den frågan om de nekar dig visum eller om de bara meddelar att du inte behöver något men att du kan få vidare ändå. Har du betalt avgiften så får du väl inte heller tillbaka den?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Nja jag är inte behov att att söka något visum just nu men vart nyfiken på just den frågan om de nekar dig visum eller om de bara meddelar att du inte behöver något men att du kan få vidare ändå. Har du betalt avgiften så får du väl inte heller tillbaka den?

Var på thaivisa.go.th och klickade på Do I need a tourist visa? Svarade att jag hade svenskt pass och bot i Sverige. Frågade på 44 dagar och får svaret. You can travel to Thailand without a visa for no longer than 45 days.

Är i Thailand med 45 dagar i passet, men funderar på visarun.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev gorjos:

Var på thaivisa.go.th och klickade på Do I need a tourist visa? Svarade att jag hade svenskt pass och bot i Sverige. Frågade på 44 dagar och får svaret. You can travel to Thailand without a visa for no longer than 45 days.

Är i Thailand med 45 dagar i passet, men funderar på visarun.

Citerar mig själv. Skulle vara roligt att veta vem som har rätt, Ambassaden med 30 dagar på hemsidan, eller den som skall utfärda visum som säger 45 dagar utan visum

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gorjos:

Citerar mig själv. Skulle vara roligt att veta vem som har rätt, Ambassaden med 30 dagar på hemsidan, eller den som skall utfärda visum som säger 45 dagar utan visum

Alla nyhets siter här nere har skrivit att från 1 april är det tillbaka på 30 dagars vid ankomst så det där verkar märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Alla nyhets siter här nere har skrivit att från 1 april är det tillbaka på 30 dagars vid ankomst så det där verkar märkligt.

Var inne och kollade på DK o NO ambassader också. Så 30 verkar vara det som gäller. Men olyckligt med olika besked.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gorjos:

Var inne och kollade på DK o NO ambassader också. Så 30 verkar vara det som gäller. Men olyckligt med olika besked.

Ja det är 30 dagar som man får nu.1517126829_Image_20230406_213834_1172.thumb.jpeg.4f6c7c0eb88ecc56cd92ce623857bd90.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Ja det är 30 dagar som man får nu.1517126829_Image_20230406_213834_1172.thumb.jpeg.4f6c7c0eb88ecc56cd92ce623857bd90.jpeg

Gött, här är ju svart på  vitt eller rött på blåaktigt atf det är 30 dagar som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev gorjos:

Var på thaivisa.go.th och klickade på Do I need a tourist visa? Svarade att jag hade svenskt pass och bot i Sverige. Frågade på 44 dagar och får svaret. You can travel to Thailand without a visa for no longer than 45 days.

Är i Thailand med 45 dagar i passet, men funderar på visarun.

Hmm ok tyvärr har de väl då inte uppdaterat e-visum siten med rätt information som det verkar. Det är väl lite Thailand i ett nötskal. :)

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vetenskapsteorin säger att det ska vara repeterbart och jag kan bidra med ytterligare ett empiriskt underlag som tydligt stödjer tesen om 30 dagar.

 

1327514045_IMG_20230407_124214_9992.jpg.b035d5d717961e6c23787285bd9734f5.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kikade lite på evisa igen.

Går det inte att ansöka on O på ett år? Hittar bara max 90 dagar. Går ju sedan att förlänga på plats men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev p125:

Kikade lite på evisa igen.

Går det inte att ansöka on O på ett år? Hittar bara max 90 dagar. Går ju sedan att förlänga på plats men ändå.

Går, jag gjorde det sist iaf, och ska nu göra det strax igen.

Tror att 1 år "blir automatiskt" då man väljer multi entry, har för mig att man var tvungen att markera singel eller multi där någonstans?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mailade ambassaden i Stockholm och frågade och det krävs visum för att stanna längre än 30 dagar, men de upplyste även om alternativtet att kunna söka förlängning hos Immigration när man är på plats. Skickade in ansökan om turistvisum i söndags, kostade 350 kr, fick mitt visum via mail måndag förmiddag. Snabba ryck!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vi åker bort 49 dagar till Thailand december till januari, flygbiljetter inköpta tur och retur. 

Har aldrig varit borta mer än 21 dagar, så det blir spännande!! 

 

Har lite frågor först, för er som är mer vana att fylla i turistvisumansökan via https://www.thaievisa.go.th ; 

Har namn med É och Á, skall de stavas med dubbel E och A precis som vid biljettköp??

 

Är enligt skatteverket singel, dock gifta i Thailand med munkar och hela spektaklet dock ingen registrering. Vilken typ av civilstatus skall man välja? Ja, jag reser ihop med min "fru" 😃

 

Behöver man bifoga någon deklaration, eller räcker det att man väljer bland dom lägre årsinkomsterna? Något annat viktigt och tänka på??

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev venacava:

Vi åker bort 49 dagar till Thailand december till januari, flygbiljetter inköpta tur och retur. 

Har aldrig varit borta mer än 21 dagar, så det blir spännande!! 

 

Har lite frågor först, för er som är mer vana att fylla i turistvisumansökan via https://www.thaievisa.go.th ; 

Har namn med É och Á, skall de stavas med dubbel E och A precis som vid biljettköp??

 

Är enligt skatteverket singel, dock gifta i Thailand med munkar och hela spektaklet dock ingen registrering. Vilken typ av civilstatus skall man välja? Ja, jag reser ihop med min "fru" 😃

 

Behöver man bifoga någon deklaration, eller räcker det att man väljer bland dom lägre årsinkomsterna? Något annat viktigt och tänka på??

 

Namnet skrives som det står på nedersta raden i passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev venacava:

Vi åker bort 49 dagar till Thailand december till januari, flygbiljetter inköpta tur och retur. 

Har aldrig varit borta mer än 21 dagar, så det blir spännande!! 

 

Har lite frågor först, för er som är mer vana att fylla i turistvisumansökan via https://www.thaievisa.go.th ; 

Har namn med É och Á, skall de stavas med dubbel E och A precis som vid biljettköp??

 

Är enligt skatteverket singel, dock gifta i Thailand med munkar och hela spektaklet dock ingen registrering. Vilken typ av civilstatus skall man välja? Ja, jag reser ihop med min "fru" 😃

 

Behöver man bifoga någon deklaration, eller räcker det att man väljer bland dom lägre årsinkomsterna? Något annat viktigt och tänka på??

 

Hur du skall stava ditt namn ser du i passet, nertill på huvudsidan och du är alltså ogift/singel.

Kan inte svara på kravet om inkomst men det gör säkert någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev venacava:

Behöver man bifoga någon deklaration, eller räcker det att man väljer bland dom lägre årsinkomsterna? Något annat viktigt och tänka på??

Jag vet inte riktigt vad du menar med "eller räcker det att man väljer bland dom lägre årsinkomsterna"? 

 

Fattar vad du menar nu tror jag. Att du ska välja Annual Income under Enployment Detail. Du väljer det din inkomst motsvarar i dollar. Du måste ändå bifoga någon form av bevis enlig vad jag skriver nedan.  

 

Jag förutsätter att det är ett vanligt 60 dagars turistvisum du avser att söka och då behöver du kunna på visa att du har pengar för vistelsen och det krävs väldigt lite.  "Evidence of adequate finance (20,000 Baht per person and 40,000 Baht per family)." står det. Så motsvarade 20 000 THB på en svenskt konto behöver du kunna visa upp genom en kontoutdrag alternativt bevis på en inkomst. För mig har det fungerat med ett kontoutdrag jag själv har laddat ner från min internet bank och jag har även sökt genom att bifoga min senaste lönespec. Bifogas under punkt 6 (Financial evidence e.g. bank statements proof of earnings sponsorship letter)

sida 4.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med en skärmdump på ditt bankkonto (internetbank). När jag ansökte så ville de se utdrag från 3 månader tillbaka och att det fanns tillgångar på motsvarande minst 20000 bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick denna info från ambassaden när jag mailade några frågor, kanske kan vara till nytta för någon.

 

Good morning,

Swedish or Latvian passport holders are exempted from a visa if they plan to stay in Thailand for less than 30 days. If you would like to stay longer than that, please apply for tourist visa which the permit of stay is 60 days. However, you can extend your stay at the immigration office in Thailand before your visa is expired, and the length of stay is depended on the immigration office in Thailand. (visit https://www.immigration.go.th/ for more information). To apply the visa with us, you have to be in Sweden and fly from Sweden to Thailand.

To APPLY VISA , please click https://thaievisa.go.th/

Please select "Tourism / Leisure activities" for the purpose of visit. It takes 7-10 days to issue the visa which will be sent to your email in pdf file.

THAI E-VISA ( Online Application system ) **You do not need to attend the Embassy**

E-Visa Declaration form https://thaiembassy.se/en/forms

Below here are the required documents for tourist visa;

1. Passport or travel document with validity not less than 6 months.

2. Photograph of the applicant, taken within the past six months.

3. Declaration Form - Please kindly print this form from https://thaiembassy.se/wp-content/uploads/declarationform-1.pdf

4. Evidence of travel from Thailand (Round trip - air ticket paid in full)

5. Proof of accommodation in Thailand (one night hotel is acceptable) - One night hotel is enough

6. Evidence of adequate finance (20,000 baht per person and 40,000 baht per family)

- Bank statement from Swedish bank (backdate 3 months from now). In case of the kids' application, please upload the parent's document instead

7. Confirmation of legal residence in a country in which you are applying for the visa. (In case that you are not a national of the country in which you are applying for the visa.)

- For Swedish / Latvia citizen ---> Swedish ID Card, Personbevis or Swedish driving license / In case of the kids' application, please upload the kid's person bevis to show the relationship between the kid and the parent.

- For non-Swedish / Latvia citizen citizen ---> Residence permit card / uppehållstillstånd (UT / PUT) / Visa to Sweden

8. Applicants are required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip.

- In case of no stamp on your passport, please upload PASSPORT PHOTO

9. Applicants must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicants are required to upload documents that can verify his/her current residency.

- For Swedish citizen / Latvia citizen ---> Swedish ID Card, Personbevis or Swedish driving license / In case of the kids' application, please upload the kid's person bevis to show the relationship between the kid and the parent.

- For non-Swedish citizen / Latvia citizen ---> Residence permit card / uppehållstillstånd (UT / PUT) / Visa to Sweden

10. Your picture holding the photo and information page of the passport

-Taking your own photo while holding passport that shows the page of your information and photo

*Please do not apply for a visa earlier than 3 months before your expected date of arrival in Thailand.
** When submitting an application online, your name must be in the order as it appears on your passport. Special characters such as Å, Ä and Ö must be put as AA, AE and OE. Failure to do so will result in your application being rejected. Ex. If your name is Kåre Björknäs, your name must be spelled KAARE BJOERKNAES.
*** Travellers should carefully check the immigration stamps in their passports regarding the exact length of stay to ensure that they do not overstay their visa. Penalty for overstay is a fine of 500 baht per day and blacklist for entry ban for at least 5 years.

Regards,
Royal Thai Embassy Stockholm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har en fråga om pensions intyget. Måste allt vara samlat på ett intyg. Har tjänstepension från 2 olika, pension  från Finland och allmän pension den största delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...