Jump to content
IGNORERAD

Hur ofta duschar du?


Alarik

Recommended Posts

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Diskussionen gällde att använda regnvatten att spola toaletterna med. DET är smart !

 

Regnvatten samlar på sig en massa skit redan i luften på vägen ner så dricka regnvatten helt utan rening är klart osmart

Nu skriver ju du dricksvatten i citatet jag kommenterade... 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    18

  • Batting

    14

  • Alarik

    10

  • Tommy

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

45 minuter sedan, skrev LTD:

Nu skriver ju du dricksvatten i citatet jag kommenterade... 

Jag skrev att man skall INTE använda dricksvatten för att spola i toaletterna med.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Jag skrev att man skall INTE använda dricksvatten för att spola i toaletterna med.....

Nope, möjligt att du skrev det i nåt annat men i inlägget jag citerade skrev du inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev LTD:

Nope, möjligt att du skrev det i nåt annat men i inlägget jag citerade skrev du inte det.

Ta och läs diskussionen så du fattar vad det är du svarar på och inte bara ett lösryckt innehåll.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde vara onödigt att slösa dricksvatten på att diska.

Förr gjordes tallrikarna rena med en brödskiva,

skedarna slickades rena

och knivarna torkades rena på byxorna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Alarik:

Borde vara onödigt att slösa dricksvatten på att diska.

Förr gjordes tallrikarna rena med en brödskiva,

skedarna slickades rena

och knivarna torkades rena på byxorna.

Vadå förr? :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Surin P3:

Vadå förr? :D 

Potatis/köttrester och sås ingnott i en brödskiva är inte att förakta.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Potatis/köttrester och sås ingnott i en brödskiva är inte att förakta.

När mamma gjorde riktigt goda efterrätter brukade pappa slicka tallriken efteråt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Alarik:

Borde vara onödigt att slösa dricksvatten på att diska.

Förr gjordes tallrikarna rena med en brödskiva,

skedarna slickades rena

och knivarna torkades rena på byxorna.

 

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Vadå förr? :D 

Som gräsänkling sparar man in massor av diskvatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-04 at 08:59, skrev Alarik:

Om man skall ha vattencisterner på taken

var skall man då ha solcellerna?   :morgon:

Där har du faktiskt satt fingret på något.
Dom olika miljöförslagen verkar ta ut varandra.
Vindkraftverk tar död på fåglar och insekter, är svåra att återanvända och inte speciellt miljövänliga att tillverka.
Elbilar kräver div. sällsynta jordarter, och bör dessutom drivas av bl.a. vindkraft som byggs av betong, som släpper ut ett och annat.
Vattenkraft dödar en del fiskarter o.s.v... m.m.
Jag m.fl. har kommit fram till att hur vi än vänder oss så har vi ändan bak.
Jag kan ju tydligen inte ens skriva detta inlägget utan att vara en klimatfara.

  

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Batting:

Där har du faktiskt satt fingret på något.
Dom olika miljöförslagen verkar ta ut varandra.
Vindkraftverk tar död på fåglar och insekter, är svåra att återanvända och inte speciellt miljövänliga att tillverka.
Elbilar kräver div. sällsynta jordarter, och bör dessutom drivas av bl.a. vindkraft som byggs av betong, som släpper ut ett och annat.
Vattenkraft dödar en del fiskarter o.s.v... m.m.
Jag m.fl. har kommit fram till att hur vi än vänder oss så har vi ändan bak.
Jag kan ju tydligen inte ens skriva detta inlägget utan att vara en klimatfara.

Fortsätter

Vi skall spara på vatten

men vi skall skölja förpackningar, som skall gå till återvinning, med vatten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Alarik:

Fortsätter

Vi skall spara på vatten

men vi skall skölja förpackningar, som skall gå till återvinning, med vatten.

Du har helt rätt. 
Hur fan ska man bete sig?
Jag kan inte speciellt mycket om detta med klimatet, men rent miljömässigt förstår jag att något måste göras.
Det är ju inte så kul att åka till en rent jungfrulig strand på andra sidan jorden och behöva bada bland plastpåsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev Alarik:

Fortsätter

Vi skall spara på vatten

men vi skall skölja förpackningar, som skall gå till återvinning, med vatten.

Det viktiga är inte resultatet. Det är den goda viljan och känslan som räknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

På bordell brukar man ju duscha både före och efter samlaget. Sen har man ju duschat på morgonen innan man kom dit ifall man inte är en lortgris. Det blir säkert minst en dusch till innan man lägger sig också, svettigt i Thailand. Går man på bar efter bordellen och Noy hakar på hem till rummet, ja då blir man ju antagligen ombedd för andra gången den dagen att ta en dusch. 

 

Lägg där till ifall man vart i hotell-poolen något under dagen. Då duschar man även innan man hoppar i och efter man badat klart. 

 

Så det kan ju bli en hel del duschar per dag när man är i Thailand som singel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-08 at 07:33, skrev falukorven:

På bordell brukar man ju duscha både före och efter samlaget. Sen har man ju duschat på morgonen innan man kom dit ifall man inte är en lortgris. Det blir säkert minst en dusch till innan man lägger sig också, svettigt i Thailand. Går man på bar efter bordellen och Noy hakar på hem till rummet, ja då blir man ju antagligen ombedd för andra gången den dagen att ta en dusch. 

 

Lägg där till ifall man vart i hotell-poolen något under dagen. Då duschar man även innan man hoppar i och efter man badat klart. 

 

Så det kan ju bli en hel del duschar per dag när man är i Thailand som singel. 

Gäller att duscha ett par extra gånger då @falukorven innan du kommer hem från dina affärsresor i asien

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag duschar i samband med de två årliga rengöringstillfällen som är midsommar och nyår.

 

Känner mig numera som en som Greta borde gilla. Känner värmen och kärleken från aktivisterna.

 

Min tjej är inte så glad, pga lukten men thailändare förstår inte moderna västerländska aktivisters vishet som jag gör.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal släkting till mig använde väldigt lite tallrikar och sånt så han sparade in mycket diskvatten.
Jag skulle tro att han egentligen bara använde stekpannan och en slev.
Han rörde ihop något smaskigt med sleven i den där stekpannan och sedan slevade han i sig det hela direkt från stekpannan.
Han satt där bland nubb, läder och starka limmer i sin skumt upplysta skomakeriverkstad och klackade, töjde ut läder, hel och halvsulade.
Han satt mitt i alla de där limmångorna och åt ur sin stekpanna.
Det såg faktiskt väldigt gott ut, men det kan inte ha varit nyttigt.
Men sparade på vatten gjorde han ju.
Frågan är om han ens diskade den där stekpannan & sleven. 
 

Ändrades av Batting
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns att min Farmor och Farfar badade i badkar en gång i veckan, på lördagen, de tvättade sej i handfat resten av veckan.

 

Farmor badade först (hon jobbade i en skoaffär och blev inte så skitig), därefter badade Farfar, i samma badvatten! (på den tiden packade han tidningar på Göteborgsposten, så när han tagit sitt bad var vattnet nästan svart av trycksvärtan), jag tyckte, redan som 8-åring att det såg lite otäckt ut...

 

Kanske nåt för familjen Tallviking?

 

Om nu 30% av vårat rena, kommunala vatten går till att spola på muggen, och det för det mesta inte är nån brist på detta, så så ser jag ingen anledning att bygga separata toa-vatten system för varje bostad, det blir dyrt och måste underhållas för sig, hål i huvudet, när man har ett överskott på vatten.

 

Minns förresten en resa till London, på sommaren 1988 eller så, där vattnet tog slut i stadsdelen jag bodde i, fick gå till Puben i angränsande stadsdel för att kunna spola på muggen...

 

Men hur ett Regnsamlande toavatten system skulle kunnat hjälpa upp den situationen vet jag inte, det hade inte regnat på ett par månader i London, och hur fan dimensionerar man toasystemet för såna situationer?

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Minns att min Farmor och Farfar badade i badkar en gång i veckan, på lördagen, de tvättade sej i handfat resten av veckan.

 

Farmor badade först (hon jobbade i en skoaffär och blev inte så skitig), därefter badade Farfar, i samma badvatten! (på den tiden packade han tidningar på Göteborgsposten, så när han tagit sitt bad var vattnet nästan svart av trycksvärtan), jag tyckte, redan som 8-åring att det såg lite otäckt ut...

 

Kanske nåt för familjen Tallviking?

 

Om nu 30% av vårat rena, kommunala vatten går till att spola på muggen, och det för det mesta inte är nån brist på detta, så så ser jag ingen anledning att bygga separata toa-vatten system för varje bostad, det blir dyrt och måste underhållas för sig, hål i huvudet, när man har ett överskott på vatten.

 

Minns förresten en resa till London, på sommaren 1988 eller så, där vattnet tog slut i stadsdelen jag bodde i, fick gå till Puben i angränsande stadsdel för att kunna spola på muggen...

 

Men hur ett Regnsamlande toavatten system skulle kunnat hjälpa upp den situationen vet jag inte, det hade inte regnat på ett par månader i London, och hur fan dimensionerar man toasystemet för såna situationer?

 

 

MVH

 

Jo men det är symboliken som är det viktiga. Om de har brist på vatten i långtbortistan så är det vi som ska spara. Lite som plastpåsskatten.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Turistande kineser struntar i baddräkt

badar i hotellpoolen i underkläderna

då blir underkläderna tvättade på samma gång.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/3/2021 at 8:34 PM, Tallviking said:

Man ställer inte om. Tyskland som exempel kräver att alla nybyggen installerar regnvatteninsamling för att spola toaletterna med så kostnaden är väldigt låg

 

En normalvilla i Sverige förbrukar ca 150 kubik dricksvatten per och 30% av det spolar vi rakt ner i toaletterna. En kubik dricksvatten kostar ca 20 kr i rörlig avgift, tillkommer diverse fasta avgifter per år så på bara några få år är kostnade för regnvatten till toaletterna intjänade plus att vi minskar kraftigt vårt vattenuttag från sjöar och grundvatten (har varit stora problem med detta i flera delar av landet t.ex Öland, Skåne, Mälaren har sänk djup etc etc)

Fungerar säkert i Tyskland. Som har varmare klimat på vintern. I Sverige blir ju detta problem vid minusgrader. Då det är svårt att samla in snö som regn. Samt att insamlings kärl samt ledningar fryser. Man kan naturligtvis lösa detta med värmeslingor. Men då kan man undra vari den energimässiga vinsten ligger? 

Kort sagt. Det finns bättre sätt att göra detta. Än att låta dom enskilda hushållen samla in regnvatten. I Thailand borde ju detta fungera ypperligt. Då det regnar ordentligt när det regnar. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/6/2021 at 8:35 PM, Alarik said:

Borde vara onödigt att slösa dricksvatten på att diska.

Förr gjordes tallrikarna rena med en brödskiva,

skedarna slickades rena

och knivarna torkades rena på byxorna.

Va fan tror du jag har hund för. Dom måste väl ochså dra sitt strå till stacken angående miljön. Många tallrikar som hundarna slickar rena. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Han använder regnvatten till både toalett och tvättmaskin

 

När vi spolar våra toaletter eller tvättar våra kläder går stora mängder rent dricksvatten åt. För Stefan Leander i Tvååker innebar den torra sommaren 2018 att brunnen med dricksvatten torkade ut. Då tog han saken i egna händer och nu använder han istället regnvatten både i toaletten och i tvättmaskinen.

– Ett sånt här system skulle man kunna utveckla och sätta i hyreshus, säger han.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-anvander-han-regnvatten-till-bade-toaletten-och-tvattmaskinen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-08 at 07:33, skrev falukorven:

På bordell brukar man ju duscha både före och efter samlaget. Sen har man ju duschat på morgonen innan man kom dit ifall man inte är en lortgris. Det blir säkert minst en dusch till innan man lägger sig också, svettigt i Thailand. Går man på bar efter bordellen och Noy hakar på hem till rummet, ja då blir man ju antagligen ombedd för andra gången den dagen att ta en dusch. 

 

Lägg där till ifall man vart i hotell-poolen något under dagen. Då duschar man även innan man hoppar i och efter man badat klart. 

 

Så det kan ju bli en hel del duschar per dag när man är i Thailand som singel. 

Men i Thailand har du ju inte dricksvatten i en enda vattenledning.
Min thailändska lilla vän tittade allvarligt på mig och sa.
 "In some other countlies they dlink watel dilectly flom the wateltap… Yes tlue!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...