Jump to content
IGNORERAD

Hur ofta duschar du?


Alarik

Recommended Posts

Att duscha i framtiden...

 

Sist jag kollade var världens befolkning 7 890 543 009 och befolkningsökningen hittills i år 54 615643.....

Ungefär 1% av vattnet på jorden är färskvatten tillgängligt för människan.

Även i Europa är färskvattenresurserna hårt belastade.

Färskvattenresurserna måste absolut nyttjas effektivare.

 

Tekniskt vatten är kommunalt avloppsvatten som renats till ändamålsenlig kvalité och kan vara en del av lösningen för att minska belastningen.

Avsaltning av havsvatten eller bräckt vatten sker för framställa dricksvatten eller vatten för andra ändamål.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    18

  • Batting

    14

  • Alarik

    10

  • Tommy

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Alarik:

Att duscha i framtiden...

 

Sist jag kollade var världens befolkning 7 890 543 009 och befolkningsökningen hittills i år 54 615643.....

Ungefär 1% av vattnet på jorden är färskvatten tillgängligt för människan.

Även i Europa är färskvattenresurserna hårt belastade.

Färskvattenresurserna måste absolut nyttjas effektivare.

 

Tekniskt vatten är kommunalt avloppsvatten som renats till ändamålsenlig kvalité och kan vara en del av lösningen för att minska belastningen.

Avsaltning av havsvatten eller bräckt vatten sker för framställa dricksvatten eller vatten för andra ändamål.

Spola i toaletten med dricksvatten borde vara förbjudet

 

I Tyskland t.ex måste alla nybyggen samla in regnvatten och använda för att spola i toaletten med

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Tallviking:

Spola i toaletten med dricksvatten borde vara förbjudet

 

I Tyskland t.ex måste alla nybyggen samla in regnvatten och använda för att spola i toaletten med

Ja, det borde inte vara något problem i Gävle.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

Ja, det borde inte vara något problem i Gävle.

Där kommer ju regnvattnet in genom toaletten "bakvägen"....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Duch vafaan e de dja hygiensvin...kan hända att ja nångång tar av mej tröjan när ja e ute och går och plötsligt det Regnar.

Bytte kalsipper senast på morsans begravning.

Har en bror som tvättar sej varje Jul ..dja miljöförstörare..

Ps vad är Schamo för nått? Ett nytt njutningsmedel?

Såg förra veckan en borste som jag trodde var för att rengöra små maskiner men ägarn sa att det var en "Tandborste" huva vad ska dom sen komma på...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev LTD:

På morgonen, före gymmet, efter gymmet, på kvällen och efter samkväm. 

Efter gymmet förstår jag men inte före och speciellt om man har duschat på morgonen innan man tar sig till gymmet. 😀

 

Men känns det bra för dig så är det väl inget problem. Jag tyckte det bara lät lite mycket med 5 gånger. :)

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-02 at 12:54, skrev andrejsdenruskige:

Att inte duscha är faktiskt covidstrategi. Folk håller avstånd

Dom som har Covid har ju inget luktsinne. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tallviking:

Spola i toaletten med dricksvatten borde vara förbjudet

 

I Tyskland t.ex måste alla nybyggen samla in regnvatten och använda för att spola i toaletten med

Vad ska vi spola med då?
Om man skulle köra med orenat sjövatten, eller liknande så måste vi bygga separata ledningssystem, och de som då går till toalett och dusch skulle snart gegga ihop av alger och annat gojs.
Jag har aldrig förstått det där resonemanget.
Det är ju då förstås om vi alla skulle börja med någon slags torrtoa.
Vi kanske skulle återgå till de fantastiska utedassen? 
Nä jag föredrar nog att ha det som vi har det.
Fan vi bor i ett land där det finns vatten, varför krångla?!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Batting:

Vad ska vi spola med då?
Om man skulle köra med orenat sjövatten, eller liknande så måste vi bygga separata ledningssystem, och de som då går till toalett och dusch skulle snart gegga ihop av alger och annat gojs.
Jag har aldrig förstått det där resonemanget.
Det är ju då förstås om vi alla skulle börja med någon slags torrtoa.
Vi kanske skulle återgå till de fantastiska utedassen? 
Nä jag föredrar nog att ha det som vi har det.
Fan vi bor i ett land där det finns vatten, varför krångla?!

Varför ställa en fråga och raljera en massa svammel/otrevligheter om svaret på din fråga fanns med i mitt inlägg du svarade på ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev hasseryd:

Man kan väll spola med högtryckslut och lite vatten i slutet ,vara en fundering

Lut under högt tryck är nog inte att rekommendera i stjärten. Lär svida värre än den värsta chilin....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Tallviking:

Varför ställa en fråga och raljera en massa svammel/otrevligheter om svaret på din fråga fanns med i mitt inlägg du svarade på ?

En torr sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Spola i toaletten med dricksvatten borde vara förbjudet

 

I Tyskland t.ex måste alla nybyggen samla in regnvatten och använda för att spola i toaletten med

Jag undrar lite mer över det där.
Jag antar att när man skitit och pissat i det där regnvattnet så ska det väl inte bara skjutsas rakt ut i dagvattnet?
Det måste väl förenas med bajsat dricksvatten för vidare transport till lämpligt reningsverk.
Vad har man vunnit?
Sedan ska det renade vattnet ut i någon sjö.
Hade man inte redan från början kunnat låta det regna ner i sjön, direkt liksom?
Det där verkar lika smart genomtänkt som alla andra miljöpåhitt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

Lut under högt tryck är nog inte att rekommendera i stjärten. Lär svida värre än den värsta chilin....

Känner du någon "kompis" som gjort så?:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Efter gymmet förstår jag men inte före och speciellt om man har duschat på morgonen innan man tar sig till gymmet. 😀

 

Men känns det bra för dig så är det väl inget problem. Jag tyckte det bara lät lite mycket med 5 gånger. :)

 

Vidrig med folk som stinker svett på gymmet, kan avslöja att det går inte hem hos brudarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Batting:

Jag undrar lite mer över det där.
Jag antar att när man skitit och pissat i det där regnvattnet så ska det väl inte bara skjutsas rakt ut i dagvattnet?
Det måste väl förenas med bajsat dricksvatten för vidare transport till lämpligt reningsverk.
Vad har man vunnit?
Sedan ska det renade vattnet ut i någon sjö.
Hade man inte redan från början kunnat låta det regna ner i sjön, direkt liksom?
Det där verkar lika smart genomtänkt som alla andra miljöpåhitt.

 

Vet du hur mycket pengar och energi det går åt att producera dricksvatten från en sjö eller källa ? Jämför det med att samla in regnvatten från taket som är tämligen enkelt och billigt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev Batting:

Dom som har Covid har ju inget luktsinne. 

Nej, men ansamlingen av flugor runt sin lekamen gör att folk håller sig borta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Fredman:

Det väsentliga frågan är väl ändå ”Hur många gånger kan man vända på kalsongerna innan det är dags att byta”? 🤟

4 ggr, men om man skaffar kalsonger med 3 ben, så räcker de 8 ggr!

Bör vara brun-gula i färg, annars kan de se lite äckliga ut efter en vecka...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Alarik:

Att duscha i framtiden...

 

Sist jag kollade var världens befolkning 7 890 543 009 och befolkningsökningen hittills i år 54 615643.....

Ungefär 1% av vattnet på jorden är färskvatten tillgängligt för människan.

Även i Europa är färskvattenresurserna hårt belastade.

Färskvattenresurserna måste absolut nyttjas effektivare.

 

Tekniskt vatten är kommunalt avloppsvatten som renats till ändamålsenlig kvalité och kan vara en del av lösningen för att minska belastningen.

Avsaltning av havsvatten eller bräckt vatten sker för framställa dricksvatten eller vatten för andra ändamål.

Östersjön är ju utlopp för en massa färskvatten, via floder, älvar, åar och bäckar, färskvatten som förstörs när det blandas med saltvatten från haven...

 

Om man bygger en damm mellan Danmark och Sverige, med en "Saltvatten fälla" och slussar för eventuell fartygstrafik (Googla), så får man en rejäl reservoar av färskvatten som fylls på hela tiden, kan även förses med vattenkraftverk för elproduktion!

 

OK det blir en del döda torskar och lite andra försumbara miljöproblem, men efter ett tag kan man exportera färskvatten till Afrika och Mellanöstern via ett par pipelines.

 

Win-win, för vem fan gillar torsk från Östersjön?

 

Ett annat sätt, som går ut på att bromsa populationsökningen på Jorden är naturligtvis att sluta vaccinera korkade människor, så att de inte förökar sej, antivaccinationsrörelsen jobbar på detta medan ni läser mitt inlägg!

Tack @Mr atm och ni andra, jag insåg först nu vad ni strävar efter!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy
Lite dravel om vaccin...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Tommy:

Östersjön är ju utlopp för en massa färskvatten, via floder, älvar, åar och bäckar, färskvatten som förstörs när det blandas med saltvatten från haven...

 

Om man bygger en damm mellan Danmark och Sverige, med en "Saltvatten fälla" och slussar för eventuell fartygstrafik (Googla), så får man en rejäl reservoar av färskvatten som fylls på hela tiden, kan även förses med vattenkraftverk för elproduktion!

 

OK det blir en del döda torskar och lite andra försumbara miljöproblem, men efter ett tag kan man exportera färskvatten till Afrika och Mellanöstern via ett par pipelines.

 

Win-win, för vem fan gillar torsk från Östersjön?

 

Ett annat sätt, som går ut på att bromsa populationsökningen på Jorden är naturligtvis att sluta vaccinera korkade människor, så att de inte förökar sej, antivaccinationsrörelsen jobbar på detta medan ni läser mitt inlägg!

Tack @Mr atm och ni andra, jag insåg först nu vad ni strävar efter!

 

 

MVH

Du har ta mej fan tänkt till riktigt ordentligt du Tommy.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vet du hur mycket pengar och energi det går åt att producera dricksvatten från en sjö eller källa ? Jämför det med att samla in regnvatten från taket som är tämligen enkelt och billigt

Man ska ha separata vattenledningar och förmodligen väldigt stora cisterner på taken.  
Nä jag har inte direkt någon koll på vad det kostar att producera dricksvatten, men jag misstänker att det inte blir dyrare än att ställa om allt det där.
Om man räknar ut vad det kostar att tillverka en liter dricksvatten så kommer man förmodligen upp i en stor summa, men och man slår ut kostnaden på allt dricksvatten som renas så blir det antagligen en mer hanterbar summa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...