Jump to content
IGNORERAD

Vilken stad på TV's lista är den mest intressanta ni besökt


Wangthong

Recommended Posts

Har besökt några av städerna på listan. Vissa av dessa städer är väl helt ok medans andra visar sig vara helt fantastiska med massor av fantastiska upplevelser.

Vilken av dessa städer är den mest fantastiska ni besökt? Beskriv gärna varför.

stad_lista.png.6e2276a62fd4d2dde6dbc7b42aab92b6.png

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Wangthong:

Har besökt några av städerna på listan. Vissa av dessa städer är väl helt ok medans andra visar sig vara helt fantastiska med massor av fantastiska upplevelser.

Vilken av dessa städer är den mest fantastiska ni besökt? Beskriv gärna varför.

stad_lista.png.6e2276a62fd4d2dde6dbc7b42aab92b6.png

Fy fan det går utför nu..men men, Konica var trevligt möte i Tokyo (Yokohama) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt.

Men om man får vara lite "enkel" så tycker jag Berlin är en trevlig stad.

Har varit där några gånger och det finns ju massor att kika på. Dessutom kan man få användning för sin gamla "skoltyska".

"Wir wollen ein auto mieten....."

 

Som exempel, Berlinmuren, Currywurst, Brandenburg gate, Holocaust memorial, Riksdagsbyggnaden, Remise (!) bilutställning, Klubbar, Finöl .....

listan kan göras lång. Dessutom lätt att ta sig fram, och både got mat och dryck. Till och med en del vackra ........ byggnader.

 

Därför rekommenderar jag Berlin. Bara någon enstaka timme med flyg. Jawohl!

 

 

😉

 

Rob1.thumb.png.40506595c5367398429af842a96416c7.png.909dfc04f3f72059bb42ac5df6b2ea51.png

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok! Där finns allt man kan önska sig.

 

New York blir en god tvåa, var där på jobb i ett par månader, och det var inte trist alls!

 

Har bott alldeles intill Bombay (Mumbai) och besökt staden några gånger, det är inget jag rekommenderar...

 

Teheran och Tabriz i Iran var helt ok, men den senare är inte med på listan

 Men ett par andra favoriter som tillexempel Miami och Barcelona är också grymma!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev j43:

Yokohama, Hong Kong,  Singapore.  San Francisco,  Manila och Sydney.

Många trevliga sjömans kyrkor.

Gifte mig i sjömanskyrkan i Singapore. Klart trevligt ställe med väldigt fint läge.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Las Vegas är ju lite speciellt.

Vancouver var en trevlig bekantskap.

Prag är åxå värt ett besök igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rio De Janeiro! Mycket "kultur" där!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidney.

Finns så jäkla mycket att man står som åsnan mellan hötapparna, återbesök rekommenderas.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Tommy:

Bangkok! Där finns allt man kan önska sig.

 

New York blir en god tvåa, var där på jobb i ett par månader, och det var inte trist alls!

 

Har bott alldeles intill Bombay (Mumbai) och besökt staden några gånger, det är inget jag rekommenderar...

 

Teheran och Tabriz i Iran var helt ok, men den senare är inte med på listan

 Men ett par andra favoriter som tillexempel Miami och Barcelona är också grymma!

 

 

MVH

Kör en Clion och citerar mej själv!

 

MIAMI! Riktigt intressant stad, slumboende i containrar, precis intill lyxbostäder!

Har aldrig sett så många Ferrari och Lamborghini på en och samma gata som där och sen tog man en taxi till båtvarvet vi låg vid och passerade genom slumkvarter efter nån minut!

Fort Lauderdale alldeles i närheten var också intressant, speciellt Båtmässan, som bestod av Lyxyachter, och Superyachter...

 

Undrar stillsamt om den som skrev listan hatar Frankrike?

Antibes, Cannes och Nice är Nice! Normadie är underbart på våren, Franska alperna är riktig bra både sommar och vinter, men ok, Paris är också hyfsat.

 

Manilla... det lilla jag såg verkade hemskt så snart man kom några minuter från flygplatsen.

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Istanbul tycker jag är en fascinerande stad. Vilken historia, och vilka upplevelser där ligger de flesta andra städer i lä. 

Trodde väl inte så mycket på hålligång, men vi hittade en svartklubb där vi hade mycket skoj. 

Var där en vecka skulle minst behövt en vecka till, fullt upp både dag och natt.

 

Sedan ser jag bland övrigas inlägg att jag missat några goa städer. NY eller Miami skulle vara kul att åka till men kommer nog ej att ske. 

Berlin har jag tänkt åka till men har aldrig kommit till skott. Både Berlin och Barcelona har jag nu prioriterat upp. 

Scotland ligger dock före. Inga tråkiga scotska städer som Glasgow och Edinburough utan ut på scotska höglandet med en husbil.

 

Thailand har dock prio ett. Men därimellan kan man väl slinka iväg på någon annan upplevelse. Blir tråkigt med bara ris, och sandlådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Tommy:

MIAMI! Riktigt intressant stad, slumboende i containrar,

Titta på dom fattiga och fika typ ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Fritz:

Titta på dom fattiga och fika typ ?

Fattiga å rika å söka skillnader,då rekommenderas ett besök till Las Vegas.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Fritz:

Titta på dom fattiga och fika typ ?

Nja...

Det var intressant/skrämmande att se de enorma kontrasterna mellan fattiga och rika, så nära inpå varandra.

Jag var där på jobb och hade inte så mycket tid att fika på (Fika är förresten nåt jag är rätt ointresserad av).

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Wangthong:

Istanbul tycker jag är en fascinerande stad. Vilken historia, och vilka upplevelser där ligger de flesta andra städer i lä. 

Trodde väl inte så mycket på hålligång, men vi hittade en svartklubb där vi hade mycket skoj. 

Var där en vecka skulle minst behövt en vecka till, fullt upp både dag och natt.

 

Sedan ser jag bland övrigas inlägg att jag missat några goa städer. NY eller Miami skulle vara kul att åka till men kommer nog ej att ske. 

Berlin har jag tänkt åka till men har aldrig kommit till skott. Både Berlin och Barcelona har jag nu prioriterat upp. 

Scotland ligger dock före. Inga tråkiga scotska städer som Glasgow och Edinburough utan ut på scotska höglandet med en husbil.

 

Thailand har dock prio ett. Men därimellan kan man väl slinka iväg på någon annan upplevelse. Blir tråkigt med bara ris, och sandlådor.

Edinburgh är, enligt mej, inte det minsta trist, Glasgow var det däremot...

Hamnade första gången i Edinburgh som 20-årig kadett på en segelresa med HMS Falken, och vi var först lite irriterade att vi INTE fick gå iland med civila kläder (det berodde på att USAs flottister ställt till med ett stort bråk nåt år tidigare).

 

Men det var OK att gå iland med uniform, och sen byta om!

 

Jag och de flesta andra kadetterna var nöjda med uniformen.

 

De som valde att ta in på nåt Hotell och byta till civila kläder ångrade sej snabbt, när de såg hur skottarna älskade alla oss som var i uniform!

De gick till sina hotellrum och bytte tillbaka.

 

Minns inte hur många whisky och Öl skottarna bjöd på i pubarna, men det var ett par riktigt trevliga kvällar i staden!

Intressant att de flesta skottar kunde mer om våra svenska kungahus än vad jag kunde.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Tommy:

Edinburgh är, enligt mej, inte det minsta trist, Glasgow var det däremot...

Hamnade första gången i Edinburgh som 20-årig kadett på en segelresa med HMS Falken, och vi var först lite irriterade att vi INTE fick gå iland med civila kläder (det berodde på att USAs flottister ställt till med ett stort bråk nåt år tidigare).

 

Men det var OK att gå iland med uniform, och sen byta om!

 

Jag och de flesta andra kadetterna var nöjda med uniformen.

 

De som valde att ta in på nåt Hotell och byta till civila kläder ångrade sej snabbt, när de såg hur skottarna älskade alla oss som var i uniform!

De gick till sina hotellrum och bytte tillbaka.

 

Minns inte hur många whisky och Öl skottarna bjöd på i pubarna, men det var ett par riktigt trevliga kvällar i staden!

Intressant att de flesta skottar kunde mer om våra svenska kungahus än vad jag kunde.

 

 

MVH

I ungdomen upplever man nog saker olika än i mogen ålder, dessutom var ni ett större gäng ute för att roa er. Var bara några år sedan vi var där (är snart pensionerad). Konstigt när man gick ut på kvällen, de populära pubbarna var överfulla och grannpubben utan folk. Vi hade nog grundat för lite för att ha kul på dessa överfulla pubbar de kvällar vi var i stan. Glasgow var lite annorlunda men inte riktigt i min smak. Superroligt utanför stan på mindre orter. Går man in på en pup känner man snart hela lokalbefolkningen. Fantastiskt trevligt folk. Har upplevt samma på den Irländska landsbyggden och småstäder.

 

En fantastisk stad ska ha både karaktär på dagen och på kvällen. Bangkok är ju en sådan stad men numera har jag tappat intresset för bkk. När man åker dit är det för att ta hand om något tråkigt måste, bara bökigt att ta sig fram och dålig luft. Men för drygt 30 år sedan var Bangkok den mest fantastiska staden i mitt skede i livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, audirs2 said:

Rio De Janeiro! Mycket "kultur" där!

Jodå, för all del....både sockertoppen o sockersmulor

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Wangthong:

I ungdomen upplever man nog saker olika än i mogen ålder, dessutom var ni ett större gäng ute för att roa er. Var bara några år sedan vi var där (är snart pensionerad). Konstigt när man gick ut på kvällen, de populära pubbarna var överfulla och grannpubben utan folk. Vi hade nog grundat för lite för att ha kul på dessa överfulla pubbar de kvällar vi var i stan. Glasgow var lite annorlunda men inte riktigt i min smak. Superroligt utanför stan på mindre orter. Går man in på en pup känner man snart hela lokalbefolkningen. Fantastiskt trevligt folk. Har upplevt samma på den Irländska landsbyggden och småstäder.

 

En fantastisk stad ska ha både karaktär på dagen och på kvällen. Bangkok är ju en sådan stad men numera har jag tappat intresset för bkk. När man åker dit är det för att ta hand om något tråkigt måste, bara bökigt att ta sig fram och dålig luft. Men för drygt 30 år sedan var Bangkok den mest fantastiska staden i mitt skede i livet.

Det vore kul å gå in på en sån pub, ta ett stort glas och plinga på glaset: hello, im Tim from Sweden, where are you from?😅

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev audirs2:

Det vore kul å gå in på en sån pub, ta ett stort glas och plinga på glaset: hello, im Tim from Sweden, where are you from?😅

Är det 400 pers på en överfull pub så får man nog vara lite full i fan för att få igång dom lite seriöst. 

Pubbarna på landsbygden är lite mer i min storlek. Så djäkla kul att så småningom är man släkt med hela gänget. Vi är ju alla komna från vikingarna så vi är en enda stor familj! det var inställningen från befolkningen på scottlands nordkust. Tommy sa att de hade bättre koll på vårt kungahus. De har helt klart bättre koll på vikingarnas härjningar än vad vi har. Helt fantastiskt vilken stämning de kan bygga upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev audirs2:

Det vore kul å gå in på en sån pub, ta ett stort glas och plinga på glaset: hello, im Tim from Sweden, where are you from?😅

När jag tänker efter när jag är i Edinbourgh har jag nog för mycket spärrar att skricka inför 3-400 pers för att göra en presentation. Däremot finns inte dom spärrarna i bkk på ett ställe med 3-400 pers. 

 

Förmodligen för att man känner sig så glad och uppåt när man är i Thailand att spärrarna har lossnat helt bara det gäller att ha kul. Thailand har en konstig förmåga att få mig att känna mig glad och uppåt. Sällan man upplever samma i så många andra länder. Sedan finns det länder som man upplever nästan samma positiva känsla som i Thailand men inte riktigt på samma sätt.

Thailand ger mig en speciell positiv upprymdhet även efter drygt 30 år. Varje gång jag kommer till Thailand är det som jag inte riktigt har något sömnbehov de första nätterna. Förrut upplevde man den känslan när man festade loss och var glad för att man kommit till bkk. Numera får man känslan när man träffar bekanta uppe i byn. Enormt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag och väntar på middag i Falun. Vilken fantastisk stad det verkar vara. Första gången jag besöker Falun. Gjorde en snabb pubrunda efter jobbet medans jag gick runt i centrum. Falun borde finnas med på listan tycker jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...