Jump to content
IGNORERAD

På edra platser!!!


Tommy

Recommended Posts

OK, hösten är strax räddad!

XXL-Schnitzel på LIDL nästa vecka!

 

Tar den stora bilen imorgon, frostar av frysen nu!

1719216566_Screenshot2021-08-22at16-45-07LidlErbjudandengllerfrn23082021.png.96b0d70f9b8b4fea20aceb8c847bfcbe.png

https://www.bastaerbjudanden.se/lidl/?gclid=CjwKCAjw64eJBhAGEiwABr9o2F9-MIiTp53Dat4Un8FhMLp-b4fihYZmXqLg-VoP_gEkh7JTuvnh1hoCWBgQAvD_BwE

 

För de få av er som missat XXL-schniztlarna från LIDL: Ni har missat nåt gott!

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Äkta wienerschnitzel av Edward Blom & Gunilla Kinn Blom.

4portioner.

 

1000 g Kalvinnanlår

0.7 dl Vetemjöl

0.8 tsk Salt Fint

1 tsk Svartpeppar

2 st Ägg

2 msk Vispgrädde

3 st Frallor

200 g Mat & Bak Smör

1 st Citron - Eko

4 st Ansjovisfiléer

50 g Kapris

 

Banka försiktigt, men tålmodigt, ut köttskivorna – helst tills de kommit ner i 4 mm tjocklek och är stora nog att täcka tallriken. Om de inte är tunna kommer de att läcka köttsaft, och då blir inte paneringen krispig utan svampig. (Var och en väljer den metod och de verktyg den finner bäst, själv föredrar jag stor brödkavel samt knuten näve.)

Rör ut mjölet med saltet och pepparn.

Vispa samman äggen och grädden.

Riv bort skorpytan på bröden med hjälp av rivjärn. Finfördela bröden, enklast genom att köra hastigt med stavmixer – det får inte bli så smått som skorpsmulor, utan ska vara luftiga flingor, lite grövre än panko.

Fyll en stekpanna med smör så att det fyller ca 1 ½ cm upp från botten. Schnitzlarna ska kunna flyta runt i fettet och nästan friteras.

Vänd köttskivorna i mjölet, försiktigt så endast ett tunt lager fastnar. Doppa dem därefter i äggblandningen och vänd dem slutligen försiktigt i brödsmulorna, varefter de direkt nedlägges i stekpannan.

Stek-fritera schnitzlarna i hög värme, ca 1 ½–2 minuter på var sida tills de är gyllene. Skaka pannan försiktigt då och då så inget fastnar. Ta upp dem och låt dem torka en halv minut med torrt hushållspapper ovan och under, innan de läggs upp på tallriken och garneras.

Dekorera med en citronskiva, och på den en ansjovis- eller sardellfilé rullad som en ring med tre små kaprisar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Alarik:

Äkta wienerschnitzel av Edward Blom & Gunilla Kinn Blom.

4portioner.

 

1000 g Kalvinnanlår

0.7 dl Vetemjöl

0.8 tsk Salt Fint

1 tsk Svartpeppar

2 st Ägg

2 msk Vispgrädde

3 st Frallor

200 g Mat & Bak Smör

1 st Citron - Eko

4 st Ansjovisfiléer

50 g Kapris

 

Banka försiktigt, men tålmodigt, ut köttskivorna – helst tills de kommit ner i 4 mm tjocklek och är stora nog att täcka tallriken. Om de inte är tunna kommer de att läcka köttsaft, och då blir inte paneringen krispig utan svampig. (Var och en väljer den metod och de verktyg den finner bäst, själv föredrar jag stor brödkavel samt knuten näve.)

Rör ut mjölet med saltet och pepparn.

Vispa samman äggen och grädden.

Riv bort skorpytan på bröden med hjälp av rivjärn. Finfördela bröden, enklast genom att köra hastigt med stavmixer – det får inte bli så smått som skorpsmulor, utan ska vara luftiga flingor, lite grövre än panko.

Fyll en stekpanna med smör så att det fyller ca 1 ½ cm upp från botten. Schnitzlarna ska kunna flyta runt i fettet och nästan friteras.

Vänd köttskivorna i mjölet, försiktigt så endast ett tunt lager fastnar. Doppa dem därefter i äggblandningen och vänd dem slutligen försiktigt i brödsmulorna, varefter de direkt nedlägges i stekpannan.

Stek-fritera schnitzlarna i hög värme, ca 1 ½–2 minuter på var sida tills de är gyllene. Skaka pannan försiktigt då och då så inget fastnar. Ta upp dem och låt dem torka en halv minut med torrt hushållspapper ovan och under, innan de läggs upp på tallriken och garneras.

Dekorera med en citronskiva, och på den en ansjovis- eller sardellfilé rullad som en ring med tre små kaprisar.

 

Fläskkött är lika vanligt som kalv, i ursprungsländerna!

Tror Leif Mannerström håller med? 10:40 om köttet, 15:30 om ansjovisen ca i youtuben nedan:

 

 

Gillar Mannerströms youtube kanal, mycket bra mat där!

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Enligt Tyska och Österrikiska kockar är "sardeller" ett svenskt påfund!

Fläskkött är lika vanligt som kalv, i ursprungsländerna!

Tror Leif Mannerström håller med? 10:40 om köttet, 15:30 om ansjovisen ca i youtuben nedan:

 

 

Gillar Mannerströms youtube kanal, mycket bra mat där!

 

 

MVH

 

Enligt Blom kom det tidigt i Tyskland att bli standard att garnera schnitzeln med så kallat ”Wienergarnityr”, vilket innebar en citronskiva på vilken det ligger en ihoprullad sardell med tre–fyra kaprisar inuti. I Sverige byttes sardellen istället ut mot svensk ansjovis, antagligen redan på 1800-talet, och till skillnad från i Tyskland lever garneringsbruket här kvar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, Mannerström är grym!

Fläsk med löksås:

 

Sorry för off-topic!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Tommy:

 

Fläskkött är lika vanligt som kalv, i ursprungsländerna!

Tror Leif Mannerström håller med? 10:40 om köttet, 15:30 om ansjovisen ca i youtuben nedan:

 

 

Gillar Mannerströms youtube kanal, mycket bra mat där!

 

 

MVH

 

Håller med. På originalstället Figlmüller i Wien gör dom den på fläskkött. Dom har dessutom inte öl som möjlig dricka till maten

 

IMG_1656.JPG

IMG_1660.JPG

IMG_1663.JPG

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

 

Fläskkött är lika vanligt som kalv, i ursprungsländerna!

Tror Leif Mannerström håller med? 10:40 om köttet, 15:30 om ansjovisen ca i youtuben nedan:

 

 

Gillar Mannerströms youtube kanal, mycket bra mat där!

 

 

MVH

 

Håller med 

Fläskschnitzel är jättegott.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Håller med. På originalstället Figlmüller i Wien gör dom den på fläskkött. Dom har dessutom inte öl som möjlig dricka till maten

 

IMG_1656.JPG

IMG_1660.JPG

IMG_1663.JPG

Åt du upp allt?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Åt du upp allt?

Japp. Dessutom halva tjejens för hon orkade inte !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Fan, Mannerström är grym!

Fläsk med löksås:

 

Sorry för off-topic!

 

 

MVH

Har du provat med purjolök i löksåsen?

Gillar i och för sig purjolök men i löksås?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

Har du provat med purjolök i löksåsen?

Gillar i och för sig purjolök men i löksås?

Purjolök är gott, inget fantastiskt, men som Mannerström säger, det gröna ger lite extra färg på såsen!

På den helt fantastiska Thairestaurangen Thaihouse i Partille, använder vi hela purjolöken (förutom roten).

Vi gör ungefär likadant med tex Broccoli, klart att stammen smakar gott och ser grymt bra ut, om man skivar den i snygga bitar.

 

Undrar hur mycket mat som slängs, bara för att en del människor har märkliga uppfattningar om vad som är ätbart???

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Purjolök är gott, inget fantastiskt, men som Mannerström säger, det gröna ger lite extra färg på såsen!

På den helt fantastiska Thairestaurangen Thaihouse i Partille, använder vi hela purjolöken (förutom roten).

Vi gör ungefär likadant med tex Broccoli, klart att stammen smakar gott och ser grymt bra ut, om man skivar den i snygga bitar.

 

Undrar hur mycket mat som slängs, bara för att en del människor har märkliga uppfattningar om vad som är ätbart???

 

 

MVH

 

Skall då fan pröva med purjolök nästa gång.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Purjolök är gott, inget fantastiskt, men som Mannerström säger, det gröna ger lite extra färg på såsen!

På den helt fantastiska Thairestaurangen Thaihouse i Partille, använder vi hela purjolöken (förutom roten).

Vi gör ungefär likadant med tex Broccoli, klart att stammen smakar gott och ser grymt bra ut, om man skivar den i snygga bitar.

 

Undrar hur mycket mat som slängs, bara för att en del människor har märkliga uppfattningar om vad som är ätbart???

 

 

MVH

 

Brukar titta på Jamie Oliwer. Han tar oftast reda på stjälkar till bladen han klipper loss och använder till garnering. Kör de senare i processorn för att ge smak i nån sås.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
5 minuter sedan, skrev Enis:

Detta kanske också är ett fynd

 

FCB26CF9-3B47-48F1-AAD4-9318DF4A0645.thumb.jpeg.d763da844f0eed1c10d3ee7300fc5c5c.jpeg

 

enis

Ser intressant ut!

Har du provat?

 

Lakritsyoghurt låter inget vidare bra, men vem vet?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-08-23 at 07:29, skrev Wangthong:

Brukar titta på Jamie Oliwer. Han tar oftast reda på stjälkar till bladen han klipper loss och använder till garnering. Kör de senare i processorn för att ge smak i nån sås.

Om du har tid så kolla också på Gordon Ramsay , jag tycker han är ett par "snäpp" bättre än Jaime Oliver!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tommy:

Om du har tid så kolla också på Gordon Ramsay , jag tycker han är ett par "snäpp" bättre än Jaime Oliver!

 

MVH

Han städar mest tycker jag. Ok hygienen är viktig, men hans "kitchen från hell" är mera sensation än matlagning. Han kanske har något program jag missat. Då tycker jag mera om "dinners, dive in and...."  Han åker omkring på snabbmatsställen och kollar vilka ingredienser de stoppar in i folks favoritsnabbmat. Mycket långkok konstigt nog. Men det är lite typiskt matlagning! Att snabbt bränna på blir oftast inte bäst.

Ska du laga god mat tar det tid. Nu är jag dålig att laga mat. Frugan försöker lära mig nuförtiden, hon kan många små trix som man inte trodde skulle ge någon verkan. Hon har postcovid och orkar inte laga mat så ska hon inte svällta ihjäl får hon instruera mig hur jag ska laga. Tidigare var jag nöjd med att vara förbjuden att gå in i köket när hon lagade mat.

 

Jureskog var kul att se också. De har nyligen öppnat i Sundsvall. Var där och provsmakade men inte var det något vidare. Möjligen marginellt bättre än McD och Max. Då är Bastard betydligt bättre fast att gå in i deras kakelpalats är inte så uppbyggande. 

 

Det jag tycker bäst om hos Jamie är att han går in ganska mycket på ingredienserna och blandar hejvilt från hela världen. 

Dottern drog in mig på hans restaurang i Bangkok för ett gäng år sedan och vi blev båda positivt överraskade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja säga (eftersom jag har släkt i Nordtyskland) att det är regionalt om man har fläskkött eller kalvkött i schnitzeln. Nordtyskland fläsk, Sydtyskland/tyrolen kalv. Sen kan man givetvis få fläskschnitzel i Munchen och kalvschnitzel i Hannover, men beställer du en schnitzel i Nordtyskland är det 9 gånger av 10 fläskschnitzel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...