Jump to content
IGNORERAD

Man skall vara snäll mot djuren


Alarik

Recommended Posts

Man blir bara så.......

 

Under helgen bevittnade flera människor hur ett ungdomsgäng plågade en igelkott till döds i Mariestad.

Igelkotten skadades svårt och dog senare av sina skador.

Det var under söndagseftermiddagen som flera personer blev vittnen till hur ett ungdomsgäng plågade en igelkott vid Bråtens fotbollsplan i Mariestad.

Enligt vittnen var det 5-6 ungdomar som stod och stampade på någonting vid ett buskage som fick folk att reagera.

När vittnena kom till platsen hittade de en svårt skadad igelkott på platsen.

– Den var fruktansvärt medtagen, men andades. Tyvärr dog den lite senare. Det var hemskt att se hur den såg ut, det gick nästan inte att se att det var en igelkott, säger ett  vittne till Mariestads-Tidningen.

Händelsen är polisanmäld

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    15

  • audirs2

    5

  • Batting

    4

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Alarik:

Man blir bara så.......

 

Under helgen bevittnade flera människor hur ett ungdomsgäng plågade en igelkott till döds i Mariestad.

Igelkotten skadades svårt och dog senare av sina skador.

Det var under söndagseftermiddagen som flera personer blev vittnen till hur ett ungdomsgäng plågade en igelkott vid Bråtens fotbollsplan i Mariestad.

Enligt vittnen var det 5-6 ungdomar som stod och stampade på någonting vid ett buskage som fick folk att reagera.

När vittnena kom till platsen hittade de en svårt skadad igelkott på platsen.

– Den var fruktansvärt medtagen, men andades. Tyvärr dog den lite senare. Det var hemskt att se hur den såg ut, det gick nästan inte att se att det var en igelkott, säger ett  vittne till Mariestads-Tidningen.

Händelsen är polisanmäld

 

Och ingen kan berätta vilket sorts ungdomsgäng det var?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Och ingen kan berätta vilket sorts ungdomsgäng det var?

 

Om man vet och säger något kan man bli lynchad, det ingår i kulturen för dom grupper som beter sig på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Och ingen kan berätta vilket sorts ungdomsgäng det var?

 

Alla vet, men ingen vågar/orkar säga något längre. Ut med skiten säger jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte spekulera i dessa ungdomars etnicitet

men undrar hur de personer är funtade som kan ge sig på ett värnlöst djur.

Händer lite titt som tätt att djur att hästar och kor blir knivskurna, katter och hundar misshandlade till döds och andra vidrigheter.

 

men  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev upprörd då jag läste om den stackars igelkotten

0ch ville uttrycka min avsky över dådet.

Hittade ingen lämplig tråd att skriva i så jag skapade denna.

 

Min förhoppning är att rubriken Man skall vara snäll mot djuren även skall locka till att skriva när ni eller andra personer varit snälla mot ett djur.

Inte bara om stackars tigrar som lider i fångenskap utan även när djur har det bra i olika situationer tillsammans med människor.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag när jag satt i trädgården och fikade med barnbarnen, så blev det lite saft kvar i ett glas.

På mindre än 1o minuter hade 4 getingar hamnat i drickat. Med hjälp av ett bullpapper lyckades jag rädda dom, sedan slog jag ut den saft som var kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev born41:

I dag när jag satt i trädgården och fikade med barnbarnen, så blev det lite saft kvar i ett glas.

På mindre än 1o minuter hade 4 getingar hamnat i drickat. Med hjälp av ett bullpapper lyckades jag rädda dom, sedan slog jag ut den saft som var kvar.

Ja getingar e nytto djur och man skall va snäll mot dom, ja mot alla förutom fästingar och skarvar!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev audirs2:

Ja getingar e nytto djur och man skall va snäll mot dom, ja mot alla förutom fästingar och skarvar!

I boken You only live twice av Ian Flemming från 1964 har den japanska rollfiguren Kissy Suzuki en japansk skarv som heter David Niven.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med skarvar är att dom häckar på små öar där det inte finns några naturliga fiender. Deras koncentration i stora flockar gör att träden dör av förgiftning av deras spillning.

Tyvärr förstår inte "djurvännerna" att en viss avskjutning behövs för att rädda den underliggande växtligheten. Som alltid i naturen krävs att det råder balans.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev audirs2:

Ja getingar e nytto djur och man skall va snäll mot dom, ja mot alla förutom fästingar och skarvar!

Nej, getingar e inte nyttodjur. Jag tror du och många andra, blandar ihop getingar med bin, som är ett verkligt nyttodjur.

Getingar är rovdjur som tar flugor och andra insekter, så ja på det viset har ju även getingen en plats i det ekologiska systemet.

 

Bina däremot (och en del andra pollinatörer) är ju däremot nästan ofattbart viktiga för allt levande på jorden.

Och DE är hotade på riktigt av olika kvalster och sjukdomar.

Där kunde den där mentalt avvikande Greta göra en verklig insats, om nu de ekonomiska krafterna bakom henne och hysterin om koldioxidens farlighet, menade allvar med att "rädda planeten".

 

 

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sakhon:

Nej, getingar e inte nyttodjur. Jag tror du och många andra, blandar ihop getingar med bin, som är ett verkligt nyttodjur.

Getingar är rovdjur som tar flugor och andra insekter, så ja på det viset har ju även getingen en plats i det ekologiska systemet.

Jo, getingar är faktiskt att betrakta som nyttodjur

även om de också kan ställa till med otyg

Som du skrev så dödar de skadeinsekter och de hjälper även till med att pollinera.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Alarik:

Jo, getingar är faktiskt att betrakta som nyttodjur

även om de också kan ställa till med otyg

Som du skrev så dödar de skadeinsekter och de hjälper även till med att pollinera.

 

 

Och tillverkar nått fruktansvärt gott = Honung!:nyam: 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev audirs2:

Och tillverkar nått fruktansvärt gott = Honung!:nyam: 

Vi äter väldigt mycket honung men har aldrig smakat getinghonung.

Vad kostar ett hg getinghonung?

Och var köper man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev apknug:

Fan ja hann inte, jag vill också ha denna honung

Den finns i Mexiko.

Två arter som producerar tillräckliga mängder så det går att skörda.

Link to comment
Dela på andra sajter

I länderna i Amerika och Afrika finns det getingar som producerar honung men inte i sådana mängder som bin.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev apknug:

Fan ja hann inte, jag vill också ha denna honung

Var så god.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En man som var glad i att ta sig en geting.

Du var en skön lirare Cornelis.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Alarik:

I länderna i Amerika och Afrika finns det getingar som producerar honung men inte i sådana mängder som bin.

Jag var tvungen att googla, och javisst har du rätt, men läser man lite om det så verkar den honungen vara ganska annorlunda mot vad vi är vana vid i Sverige.

Så visst finns det sällsynta avarter i naturen. Och denna avarten har väl ungefär lika stor betydelse för världens honungsproduktion, som den människotillverkade koldioxiden har för den globala uppvärmningen. D.v.s. ungefär som en "piss i Mississippi".

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir alltid jäkligt illa berörd när man läser när djur (och barn) har farit illa.

Undrar just vilken form av kick gärninsmännen får av att skada nåt försvarslöst.

 

Själv fick vi igelkottsbesök härom sommaren.

Första gången i mitt 50-åriga liv jag såg en igelkott i verkligheten förresten.
 

IMG_1438.jpeg

IMG_1439.jpeg

IMG_1440.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

 

5 timmar sedan, skrev ReKa:
5 timmar sedan, skrev ReKa:

Själv fick vi igelkottsbesök härom sommaren.

Första gången i mitt 50-åriga liv jag såg en igelkott i verkligheten förresten.
 

 

IMG_1440.jpeg

 

Du bjöd kanske på något gott när du fick så fint främmande?

Lite daggmaskar och skalbaggar. Kanske delikata musungar?

Och gott klart vatten.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

 

Du bjöd kanske på något gott när du fick så fint främmande?

Lite daggmaskar och skalbaggar. Kanske delikata musungar?

Och gott klart vatten.

 

 

Haha, ja, jag ville ju bjuda på nåt, men hade ingen aning om vad de käkar.

Dessutom kilade han ut när jag närmade mig honom.

Trodde ju att han skulle kura ihop sig till en taggig boll, men tydligen försöker de fly i första hand.

 

Men sinnessjukt som sagt hur man kan vilja göra illa en sån där harmlös liten spillevink.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...