Jump to content
IGNORERAD

Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?


spooncreek

Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?  

88 röster

  1. 1. Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?

    • Ja, detta är en krissituation och staten har ett ansvar att ta hand om sina medborgare oavsett var de befinner sig.
      10
    • Ja, jag betalar fortfarande skatt i Sverige och tycker att rätten till vaccin ingår i vad jag betalar i skatt, oavsett var jag befinner mig.
      21
    • Nej, är jag utflyttad från Sverige kan jag inte räkna med att staten håller mig i handen, ansvaret är mitt eget.
      38
    • Nej, det är thailändska statens uppgift och de har dessutom erbjudit alla vaccin, och prioriterat riskgrupper. Bra nog så.
      8
    • Nja, egentligen inte. Men nu när thailändska staten inte fixar att hantera vaccin för utlänningar på ett vettigt sätt, tycker jag att svenska staten kan ställa upp för sina medborgare.
      11


Recommended Posts

Självklart ska staten skicka vaccin. Dessutom ska de skicka glögg till jul och snaps till midsommar. Samt givetvis svenskt kaffe.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    22

  • Tallviking

    11

  • LTD

    11

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Även om man jobbar för Sverige som pensionerad konsult bosatt utomlands?

 

Svår fråga. Det finns nog lika många olika svar på den. 

 

Vill inte tjata, men frågan dyker dagligen upp och är ganska intressant. 

 

 

Naturligtvis, men bara om Sverige tvingar dom att bo kvar utomlands efter pensioneringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-08-05 at 13:32, skrev spooncreek:

Sämst kommentar i tråden hittills. Jag förväntade mig ett gäng på det temat så inte särskilt förvånad. Men man undrar ju emellanåt hur f-n ni orkar vara så konstant bittra...

Hej spoocreek.

 

Detta ämne blir väldigt lätt en känslotråd om gott och ont, men vad är det som är gott eller ont, och i så fall för vilka?

 

Svenska statens skattepengar kommer ifrån människor som arbetar och betalar skatt i Sverige!

På samma sätt kan man hävda att utomlands boende pensionärer som i sitt yrkesverksamma liv arbetat och betalat skatt i Sverige har varit en del av dessa skatteinkomster. Om de fortfarande är skrivna i Sverige betalar de dessutom skatt som om de bodde kvar i Sverige. Är de istället utskrivna så betalar de fortfarande SINK skatt i Sverige utan att egentligen få någonting tillbaka alls för dessa skatteinbetalningar.

 

Det finns ingen anledning att bli upprörd över att det kan finnas en tanke om att dessa utomlands boende pensionärer skall erbjudas hjälp av Sverige med vaccinationer om inte detta kan ordnas genom landet de vistas i regi!

 

Det är märkligt, men inte förvånande i det känslostyrda Sverige att det blir mängder av svepande beskyllningar om hjärtlöshet, känslokallhet och allmän vidrighet i största allmänhet om inte vaccineringarna skall ske i en viss ordning där denna ordning bestäms av ett antal mycket välavlönade människor som själva inte behöver oroa sig om att inte bli vaccinerade!

 

Är det förvånande om det i detta läge de utomlands boende Svenska pensionärerna som efter ett långt yrkesverksamt liv med antagligen stora, och dessutom fortfarande på sina pensioner pågående skatteinbetalningar tycker att det är förvånande över att de av de styrande i Sverige inte anses som en självklarhet att de skall få hjälp med vaccinationer i det land där de nu lever?

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, Luttrad said:

Hej spoocreek.

 

Detta ämne blir väldigt lätt en känslotråd om gott och ont, men vad är det som är gott eller ont, och i så fall för vilka?

 

Svenska statens skattepengar kommer ifrån människor som arbetar och betalar skatt i Sverige!

På samma sätt kan man hävda att utomlands boende pensionärer som i sitt yrkesverksamma liv arbetat och betalat skatt i Sverige har varit en del av dessa skatteinkomster. Om de fortfarande är skrivna i Sverige betalar de dessutom skatt som om de bodde kvar i Sverige. Är de istället utskrivna så betalar de fortfarande SINK skatt i Sverige utan att egentligen få någonting tillbaka alls för dessa skatteinbetalningar.

 

Det finns ingen anledning att bli upprörd över att det kan finnas en tanke om att dessa utomlands boende pensionärer skall erbjudas hjälp av Sverige med vaccinationer om inte detta kan ordnas genom landet de vistas i regi!

 

Det är märkligt, men inte förvånande i det känslostyrda Sverige att det blir mängder av svepande beskyllningar om hjärtlöshet, känslokallhet och allmän vidrighet i största allmänhet om inte vaccineringarna skall ske i en viss ordning där denna ordning bestäms av ett antal mycket välavlönade människor som själva inte behöver oroa sig om att inte bli vaccinerade!

 

Är det förvånande om det i detta läge de utomlands boende Svenska pensionärerna som efter ett långt yrkesverksamt liv med antagligen stora, och dessutom fortfarande på sina pensioner pågående skatteinbetalningar tycker att det är förvånande över att de av de styrande i Sverige inte anses som en självklarhet att de skall få hjälp med vaccinationer i det land där de nu lever?

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Nu kommer givetvis flera, huvudsakligen äldre, medlemmar bli jättearga men jag ska försöka att uttrycka mig diplomatiskt.

 

Jag förstår inte riktigt problemet. Thailand tillhandahåller vaccin för utlänningar som vistas lagligt i landet. Det är bara att anmäla sig och 2-3 dagar senare så får man sitt vaccin i Bangkok. Visst, det är AZ, men det fick Farsan i Sverige också. Om det vore så att thailändska staten nekade att vaccinera svenskar så skulle jag förstå, men så är det ju inte.

 

Om svenska staten ska tillhandhålla vaccin från Sverige för att svenska i Thailand tycker att vaccinet inte är bra nog så borde de även tillhandahålla vägarbeten och domstolar; de är också bättre i Sverige.

 

Vi har ju alla valt att bo här, så vitt jag vet har ingen blivit landsförvisad. Jag har aldrig förväntat mig att Sverige ska hjälpa mig med något annat än att få ett nytt pass. Att flytta hit är trots allt jämförbart med en lång semester och alternativet att flytta hem igen finns ju alltid där.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Atom:

Nu kommer givetvis flera, huvudsakligen äldre, medlemmar bli jättearga men jag ska försöka att uttrycka mig diplomatiskt.

 

Jag förstår inte riktigt problemet. Thailand tillhandahåller vaccin för utlänningar som vistas lagligt i landet. Det är bara att anmäla sig och 2-3 dagar senare så får man sitt vaccin i Bangkok. Visst, det är AZ, men det fick Farsan i Sverige också. Om det vore så att thailändska staten nekade att vaccinera svenskar så skulle jag förstå, men så är det ju inte.

 

Om svenska staten ska tillhandhålla vaccin från Sverige för att svenska i Thailand tycker att vaccinet inte är bra nog så borde de även tillhandahålla vägarbeten och domstolar; de är också bättre i Sverige.

 

Vi har ju alla valt att bo här, så vitt jag vet har ingen blivit landsförvisad. Jag har aldrig förväntat mig att Sverige ska hjälpa mig med något annat än att få ett nytt pass. Att flytta hit är trots allt jämförbart med en lång semester och alternativet att flytta hem igen finns ju alltid där.

Har man avvecklat all materiell anknytning till Sverige och har, som jag, byggt upp ett liv i Thailand under 18 år, då finns knappast alternativet kvar att flytta "hem", såvida man inte har en smärre förmögenhet att starta upp på nytt i Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Jive said:

Har man avvecklat all materiell anknytning till Sverige och har, som jag, byggt upp ett liv i Thailand under 18 år, då finns knappast alternativet kvar att flytta "hem", såvida man inte har en smärre förmögenhet att starta upp på nytt i Sverige.

Det är givetvis sant men alternativet finns ändå och du skulle inte hamna på gatan.

 

Jag kan fortfarande inte förstå varför Sverige ska skicka vaccin för svenskar i Thailand när det bara krävs en app för att få en spruta. Visst, man måste, än så länge, ta sig till Bangkok och det kan givetvis vara ett problem om man bor i spenaten. Men de som bor i spenaten; menar de att Sverige ska flyga ned sjuksköterskan Ulla som tar en 8 timmars taxi, efter 14 dagar i karantän, till Changverandan som ligger 37 kilometer från Nakorn Nowhere? 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

Det är givetvis sant men alternativet finns ändå och du skulle inte hamna på gatan.

 

Jag kan fortfarande inte förstå varför Sverige ska skicka vaccin för svenskar i Thailand när det bara krävs en app för att få en spruta. Visst, man måste, än så länge, ta sig till Bangkok och det kan givetvis vara ett problem om man bor i spenaten. Men de som bor i spenaten; menar de att Sverige ska flyga ned sjuksköterskan Ulla som tar en 8 timmars taxi, efter 14 dagar i karantän, till Changverandan som ligger 37 kilometer från Nakorn Nowhere? 

Sverige skall absolut inte skicka vaccin till svenskar runt om i världen och ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det enda alternativet som finns är, att vi måste fixa detta själva I våra respektive nya boplatser.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Om svenska staten ska tillhandhålla vaccin från Sverige för att svenska i Thailand tycker att vaccinet inte är bra nog så borde de även tillhandahålla vägarbeten och domstolar; de är också bättre i Sverige.

Du har en poäng med detta men då borde rimligtvis utskrivna svenskar inte behöva betala skatt öht på sin pension i Sverige utan i det land dom bor i . 

 

 

Hobbe (varken utskriven eller pensionär)

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hobbe:

Du har en poäng med detta men då borde rimligtvis utskrivna svenskar inte behöva betala skatt öht på sin pension i Sverige utan i det land dom bor i . 

 

 

Hobbe (varken utskriven eller pensionär)

Pensionen är bara en fördröjd utbetalning av den lön du tjänat många år innan i Sverige. När du tjänade lönen skattades inte den del som sattes in på pensionskontot utan skattas först när du tar ut den.

 

All intjänad lön skattas där den intjänats.

 

Alternativet hade varit att pensionsavsättningen skattas vid avsättningstillfället och du får sedan ut den utan att behöva skatta för den många år senare när du är pensionär.

 

Oavsett hur man väljer att göra betalas alltid skatt för intjänad lön där du tjänat lönen.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Tallviking:

Pensionen är bara en fördröjd utbetalning av den lön du tjänat många år innan i Sverige. När du tjänade lönen skattades inte den del som sattes in på pensionskontot utan skattas först när du tar ut den.

 

Jo jag vet att det är så men tycker ändå inte att det är rätt . 

 

Hobbe

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev hobbe:

Jo jag vet att det är så men tycker ändå inte att det är rätt . 

 

Hobbe

 

Skatt är inte att betrakta som en slags "avgift" som man skall få "nytta av" samma år man betalar in skatten

 

1. Skatt betalar man på den inkomst man har därför att Sverige har beslutat att beskatta all inkomst.

2. Nytta av statens utgifter hänger på ens behov och var man befinner sig. Antingen i Sverige (regeringens ansvar enligt regeringsformen är "riket") eller om man har så stora behov att man omfattas av Sveriges u-landsbistånd (och detta gäller aldrig svenskar som valt att lämna landet)

3. Punkt 1 och Punkt 2 saknar helt någon som helst koppling mellan varandra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Tallviking:

Skatt är inte att betrakta som en slags "avgift" som man skall få "nytta av" samma år man betalar in skatten

 

1. Skatt betalar man på den inkomst man har därför att Sverige har beslutat att beskatta all inkomst.

2. Nytta av statens utgifter hänger på ens behov och var man befinner sig. Antingen i Sverige (regeringens ansvar enligt regeringsformen är "riket") eller om man har så stora behov att man omfattas av Sveriges u-landsbistånd (och detta gäller aldrig svenskar som valt att lämna landet)

3. Punkt 1 och Punkt 2 saknar helt någon som helst koppling mellan varandra

Det ändrar inte min åsikt.

 

Hobbe 

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hobbe:

Det ändrar inte min åsikt.

 

Hobbe 

 

Vilken logik baserar du din åsikt på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Atom:

Nu kommer givetvis flera, huvudsakligen äldre, medlemmar bli jättearga men jag ska försöka att uttrycka mig diplomatiskt.

 

Jag förstår inte riktigt problemet. Thailand tillhandahåller vaccin för utlänningar som vistas lagligt i landet. Det är bara att anmäla sig och 2-3 dagar senare så får man sitt vaccin i Bangkok. Visst, det är AZ, men det fick Farsan i Sverige också. Om det vore så att thailändska staten nekade att vaccinera svenskar så skulle jag förstå, men så är det ju inte.

 

Om svenska staten ska tillhandhålla vaccin från Sverige för att svenska i Thailand tycker att vaccinet inte är bra nog så borde de även tillhandahålla vägarbeten och domstolar; de är också bättre i Sverige.

 

Vi har ju alla valt att bo här, så vitt jag vet har ingen blivit landsförvisad. Jag har aldrig förväntat mig att Sverige ska hjälpa mig med något annat än att få ett nytt pass. Att flytta hit är trots allt jämförbart med en lång semester och alternativet att flytta hem igen finns ju alltid där.

Nu är ju Thailand något mer än Bangkok och här i Phuket erbjuds jag inget vaccin ännu. 

Och du tycker att vi ska nöja oss med AZ, ett vaccin som typ hela EU inkl Sverige slutat att använda. 

 

Om Sverige kan skänka miljoner doser till andra länder är det då så mycket begärt att man även tänker på sina egna medborgare utomlands?

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minutes ago, LTD said:

Nu är ju Thailand något mer än Bangkok och här i Phuket erbjuds jag inget vaccin ännu. 

Och du tycker att vi ska nöja oss med AZ, ett vaccin som typ hela EU inkl Sverige slutat att använda. 

 

Om Sverige kan skänka miljoner doser till andra länder är det då så mycket begärt att man även tänker på sina egna medborgare utomlands?

Jag känner till flera utlänningar på Phuket som fått vaccin så kan inte tänka mig att det ska vara särskilt svårt. Så om Sverige skulle skicka vaccin så tycker du ändå inte det räcker att de skickar till Bangkok? Det ska dessutom distribueras till varje provins, kanske varje by?

 

AZ duger för thailändare men även för britter och många andra, däribland min Far i Sverige. Är det något annat som inte duger i Thailand som du tycker Sverige ska skicka ned till dig?

 

Sverige har donerat AZ som svenskar inte ville ha och vi donerar också, som alla andra rika länder, vaccin via Covax, också det huvudsakligen AZ.

 

Från oktober finns dessutom Moderna och Pfizer tillgängligt för utlänningar. Kostar ett par tusen Baht men tycker man inte AZ är bra nog så känns det som en god investering.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

Jag känner till flera utlänningar på Phuket som fått vaccin så kan inte tänka mig att det ska vara särskilt svårt. Så om Sverige skulle skicka vaccin så tycker du ändå inte det räcker att de skickar till Bangkok? Det ska dessutom distribueras till varje provins, kanske varje by?

 

AZ duger för thailändare men även för britter och många andra, däribland min Far i Sverige. Är det något annat som inte duger i Thailand som du tycker Sverige ska skicka ned till dig?

 

Sverige har donerat AZ som svenskar inte ville ha och vi donerar också, som alla andra rika länder, vaccin via Covax, också det huvudsakligen AZ.

 

Från oktober finns dessutom Moderna och Pfizer tillgängligt för utlänningar. Kostar ett par tusen Baht men tycker man inte AZ är bra nog så känns det som en god investering.

Antar att dom du känner är 60+ eller har underliggande sjukdomar.

Jag som är under 60 och frisk får inget vaccin i Phuket än. 

 

Hur många länder har slutat med AZ?

Det säger mig att det inte är ett vaccin jag vill ta. 

Självklart så skall vaccinet som skickas till Thailand fördelas över landet. Udon, Bkk, Pattaya, Hua Hin, Surat Thani och Phuket typ. 

Sen som jag sagt tidigare så är det ok om man tar ut en avgift av oss för administrationen, vaccinet i sig skall vara gratis men logistiken får vi givetvis acceptera att betala. 

Tycker att detta är ett rimligt krav att ställa på landet där vi betalar skatt som vi i princip inte får någonting för. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
20 timmar sedan, skrev Atom:

Det är givetvis sant men alternativet finns ändå och du skulle inte hamna på gatan.

 

Jag kan fortfarande inte förstå varför Sverige ska skicka vaccin för svenskar i Thailand när det bara krävs en app för att få en spruta. Visst, man måste, än så länge, ta sig till Bangkok och det kan givetvis vara ett problem om man bor i spenaten. Men de som bor i spenaten; menar de att Sverige ska flyga ned sjuksköterskan Ulla som tar en 8 timmars taxi, efter 14 dagar i karantän, till Changverandan som ligger 37 kilometer från Nakorn Nowhere? 

Jag tycker att svenska staten ska fixa detta med vaccination av svenskar i utlandet. 
Vi börjar med att vaccinera svenskar i Norge, Danmark, Finland, Island, USA, Spanien, Grekland, Tyskland, Foppa ska få sitt vaccin i Schweiz, Kina, Mexiko, Iran, Italien, Bulgarien, Filippinerna och några andra länder. 
Sedan kan vi börja överväga Thailand, men inte innan alla har fått en 3:e påfyllnadsdos i övriga länder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Jag tycker att svenska staten ska fixa detta med vaccination av svenskar i utlandet. 
Vi börjar med att vaccinera svenskar i Norge, Danmark, Finland, Island, USA, Spanien, Grekland, Tyskland, Foppa ska få sitt vaccin i Schweiz, Kina, Mexiko, Iran, Italien, Bulgarien, Filippinerna och några andra länder. 
Sedan kan vi börja överväga Thailand, men inte innan alla har fått en 3:e påfyllnadsdos i övriga länder. 

Klart vi gubbar i Thailand ska ha vaccin från svenska staten. Särskilt vi under 60 som bott utomlands i några år men ändå anser oss bidra till den svenska välfärdstaten.

 

Men jag undrar mest hur ska se ut ut på alla vaccincentraler som ska upprättas över hela Thailand. Finns det svenskt kaffe? 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vilken logik baserar du din åsikt på ?

Lägg ner nu . Du får tycka vad du vill .

Jag tycker uppenbarligen annorlunda än dig , acceptera det . 

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

22 hours ago, Luttrad said:

Hej spoocreek.

 

Detta ämne blir väldigt lätt en känslotråd om gott och ont, men vad är det som är gott eller ont, och i så fall för vilka?

 

Svenska statens skattepengar kommer ifrån människor som arbetar och betalar skatt i Sverige!

På samma sätt kan man hävda att utomlands boende pensionärer som i sitt yrkesverksamma liv arbetat och betalat skatt i Sverige har varit en del av dessa skatteinkomster. Om de fortfarande är skrivna i Sverige betalar de dessutom skatt som om de bodde kvar i Sverige. Är de istället utskrivna så betalar de fortfarande SINK skatt i Sverige utan att egentligen få någonting tillbaka alls för dessa skatteinbetalningar.

 

Det finns ingen anledning att bli upprörd över att det kan finnas en tanke om att dessa utomlands boende pensionärer skall erbjudas hjälp av Sverige med vaccinationer om inte detta kan ordnas genom landet de vistas i regi!

 

Det är märkligt, men inte förvånande i det känslostyrda Sverige att det blir mängder av svepande beskyllningar om hjärtlöshet, känslokallhet och allmän vidrighet i största allmänhet om inte vaccineringarna skall ske i en viss ordning där denna ordning bestäms av ett antal mycket välavlönade människor som själva inte behöver oroa sig om att inte bli vaccinerade!

 

Är det förvånande om det i detta läge de utomlands boende Svenska pensionärerna som efter ett långt yrkesverksamt liv med antagligen stora, och dessutom fortfarande på sina pensioner pågående skatteinbetalningar tycker att det är förvånande över att de av de styrande i Sverige inte anses som en självklarhet att de skall få hjälp med vaccinationer i det land där de nu lever?

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Hej Luttrad,

 

Du har redan fått ett svar på ditt inlägg från @Atom som jag i stora delar håller med om.  Möjligen kan jag tillägga lite om det känslomässiga i argumentationen som du så vänligt förklarat för mig har betydelse:

 

Jag förstår givetvis det känslomässiga i den debatt du gav dig in i, där anledningen till att svenskar i Thailand inte får vaccin från svenska staten beskylldes bidragen till nysvennar och underförstått invandringspolitiken. Likaså förstår jag det där svarta i blicken som många svenska gubbar i Thailand får så fort Sveriges styre kommer upp till diskussion. Argumenten är därefter mycket riktigt, precis som du är inne på, styrda av känsla och inte av vare sig praktiska, rationella, eller sakliga omständigheter.

 

Ur det perspektivet är det väl en evig tur att "de styrande i Sverige" inte styrs av känsla i just denna fråga. Och om man vill göra partipolitik av det hela så har i alla jag inte hört några röster med knutna nävar höjas om att det minsann är våra svenska gubbar i Thailand som förr eller nu ska prioriteras för vaccinering.  Google berättade för mig vid en snabb sökning att SD ställt en fråga om inte svenska militärer i utlandstjänst skulle få förtur i vaccinationskön (maj 2021) och det kan man väl iofs tycka hade varit vettigt. I övrigt ingenting vad jag kan se.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev LTD:

Sen som jag sagt tidigare så är det ok om man tar ut en avgift av oss för administrationen, vaccinet i sig skall vara gratis men logistiken får vi givetvis acceptera att betala. 

Följer debatten här och åsikten att vaccinet skall vara gratis fick mig att undra vad vaccinet i sig kostar per dos.

Gogglade och fick fram uppgifterna nedan

från feber.se 21 december 2020.

 

Stor skillnad i priser på de olika corona-vaccinen
Över 700 procents prisskillnad på billigaste och dyraste vaccinet

En konfidentiell lista över vad de olika vaccinerna mot corona kommer att kosta har läckt ut och det ser ut som om det är en väldigt stor prisskillnad på vaccin från olika tillverkare. Listan i fråga publicerades av den belgiska utrikeshandelsministern Eva De Bleeker och detta har kritiserats av flera av läkemedelsbolagen som tillverkar vaccinen.

Det billigaste vaccinet mot corona kommer från Astra Zeneca och det kostar 18 kronor per dos. De dyraste vaccinet görs av Moderna och det kostar 149 kronor per dos. Här nedan följer priser på samtliga de vaccin som är aktuella för den europeiska marknaden i nuläget.

Astra Zeneca: 18 kronor

Johnson & Johnson: 70 kronor

Sanofi: 75 kronor

Curevac: 101 kronor

Pfizer/Biontech: 121 kronor

Moderna: 149 kronor

Sverige och resten av EU planerar att börja att dra igång sina vaccinationer mot coronaviruset 27 december.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev hobbe:

Lägg ner nu . Du får tycka vad du vill .

Jag tycker uppenbarligen annorlunda än dig , acceptera det . 

 

Hobbe 

Så du har en bestämd åsikt men kan inte motivera varför du har den ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Atom said:

Jag känner till flera utlänningar på Phuket som fått vaccin så kan inte tänka mig att det ska vara särskilt svårt. Så om Sverige skulle skicka vaccin så tycker du ändå inte det räcker att de skickar till Bangkok? Det ska dessutom distribueras till varje provins, kanske varje by?

 

AZ duger för thailändare men även för britter och många andra, däribland min Far i Sverige. Är det något annat som inte duger i Thailand som du tycker Sverige ska skicka ned till dig?

 

Sverige har donerat AZ som svenskar inte ville ha och vi donerar också, som alla andra rika länder, vaccin via Covax, också det huvudsakligen AZ.

 

Från oktober finns dessutom Moderna och Pfizer tillgängligt för utlänningar. Kostar ett par tusen Baht men tycker man inte AZ är bra nog så känns det som en god investering.

Jag knallade förbi min danske granne alldeles nyss, mest för att jag ville pika honom över att Danmark förlorade OS-finalen i handboll igår. Han passade i alla fall då på att berätta att han redan fått en tid för vaccinering bara om några dagar efter att ha reggat sig på nya appen. Sprutan får han  i Pattaya vad jag förstod genom den grötiga danskan. Bland mina svenska vänner verkar registreringen ha gått bra för alla, men ännu inga bekräftade tider. Borde dock ligga i hyfsad närtid för de i riskkgrupp.

 

Igår när jag gick igenom vårt lokala sjukhus satt det rätt mycket folk och väntade på sprutor som jag förstod det, och bland dem kunde man se en och annan farang.  Jag tror alla 60+ som lägger manken till och som vill, har sin första spruta innan augusti är över. Oaktat nationalitet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Så du har en bestämd åsikt men kan inte motivera varför du har den ?

Får jag inte det ?

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...