Jump to content
IGNORERAD

Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?


spooncreek

Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?  

88 röster

  1. 1. Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?

    • Ja, detta är en krissituation och staten har ett ansvar att ta hand om sina medborgare oavsett var de befinner sig.
      10
    • Ja, jag betalar fortfarande skatt i Sverige och tycker att rätten till vaccin ingår i vad jag betalar i skatt, oavsett var jag befinner mig.
      21
    • Nej, är jag utflyttad från Sverige kan jag inte räkna med att staten håller mig i handen, ansvaret är mitt eget.
      38
    • Nej, det är thailändska statens uppgift och de har dessutom erbjudit alla vaccin, och prioriterat riskgrupper. Bra nog så.
      8
    • Nja, egentligen inte. Men nu när thailändska staten inte fixar att hantera vaccin för utlänningar på ett vettigt sätt, tycker jag att svenska staten kan ställa upp för sina medborgare.
      11


Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev Mr atm:

Ja det kan vara 1000 kr i månaden tex. som dom får i pension eller mindre.

Om dom har jobbat en kortare tid i Sverige.

Vad menar du med om man får vara svensk i Finland?

Det var bara på skoj, det där med att får man vara svensk i Finland. (555 = haahaahaa)

Men sedan -50 talet, och även tidigare, har det nog varit långt över en miljon finnar, eller personer med anknytning till Finland som jobbat här i Sverige, så jaag tycker det är konstigt att det inte är fler än 61 000 som får pension från Sverige? Än i dag har 720 000 personer i Sverige rötter i Finland på nåt sätt, föräldrar eller i tredje generation. https://arkisto.org / Hur många är vi? Fast jag vet att många väljer att stanna kvar i Sverige efter pensionering, pga släkt, barn, och  alla praktiska saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    22

  • Tallviking

    11

  • LTD

    11

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

18 minuter sedan, skrev spooncreek:

Att du vill göra min fråga i tråden till en diskussion om "nysvennar" och "röstimport"...tro mig,  jag förstod det. 

 

Apropå ingenting alls är det rätt kul när forumets integlligensreserv just idag verkar stå på kö för att kalla mig korkad. Bättre betyg på mina inlägg kan jag inte få.

Det är i grund å botten en politisk fråga du har ställt och handlar i allra högsta grad om nysvennar och röstimport. 

 

Tipsar återigen, ring en vän. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 hour ago, Tallviking said:

Du får flytta till ett land utan "kungar och presidenter" där du kan bestämma själv. Får jag föreslå Eritrea/Somalia/Sudan kanske ? Dom saknar fungerande ledning och styrning och se hur lyckliga dom är....

När har svarta byggt eller gjort något vettigt i Afrika?

Det var ju en jättebra jämförelse.

Ju större staten blir och lägger sig i saker med deras regleringar desto sämre blir det.

Men det kom inte som en överraskning att du gillar sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Man kommer ALDRIG åt problemet genom att rösta. Det är som att rösta när du är slav och vem som ska äga dig.

Vi behöver inga kungar eller andra som härskar över oss.

 

Att rösta blankt eller inte rösta alls är det samma som att rösta på det parti/block du absolut inte vill se vid makten. Du ger dom en motståndarröst mindre. Om du inte gillar något av alternativen så rösta på det minst sämsta alternativet. 

Att din lilla protest att inte rösta ska få något som helst gehör eller effekt är en utopi. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 minutes ago, LTD said:

Att rösta blankt eller inte rösta alls är det samma som att rösta på det parti/block du absolut inte vill se vid makten. Du ger dom en motståndarröst mindre. Om du inte gillar något av alternativen så rösta på det minst sämsta alternativet. 

Att din lilla protest att inte rösta ska få något som helst gehör eller effekt är en utopi. 

Ja tyvärr. Men jag legitimiserar inte dom heller och man kan inte klaga på mig för skiten dom gör. Klaga på dom som röstar.

Sedan tror jag att toppen "äger" båda sidorna. Dom som är fria partier låter dom inte komma över spärren.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Mr atm:

När har svarta byggt eller gjort något vettigt i Afrika?

Det var ju en jättebra jämförelse.

Ju större staten blir och lägger sig i saker med deras regleringar desto sämre blir det.

Men det kom inte som en överraskning att du gillar sånt.

Inte oväntat att budskapet inte gick fram.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
3 hours ago, Tallviking said:

Du får flytta till ett land utan "kungar och presidenter" där du kan bestämma själv. Får jag föreslå Eritrea/Somalia/Sudan kanske ? Dom saknar fungerande ledning och styrning och se hur lyckliga dom är....

Du har också haft "fungerande styrning"  i Tyskland, Nordkorea, Ryssland, Kuba, Kina etc.

Tyskland några miljoner döda, Ryssland 20-50 miljoner, Kina typ 100 miljoner döda.

FInns många andra. Men för dom flesta är det svårt att tänka sig någon annan modell.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mr atm:

Du har också haft "fungerande styrning"  i Tyskland, Nordkorea, Ryssland, Kuba, Kina etc.

Tyskland några miljoner döda, Ryssland 20-50 miljoner, Kina typ 100 miljoner döda.

FInns många andra. Men för dom flesta är det svårt att tänka sig någon annan modell.

 

Mentalt sjuka diktatorer kallar inte jag för "fungerande styrning" men du lever nog lite på annan annan planet än oss andra som vanligt....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Baa:

Just av den anledningen är det färre som vill såväl bidraga  med eget material som kommentarer.  Det har ALDRIG hänt, och kommer förmodligen aldrig att hända att IRL bli kallad lögnare eller bitter för att man har egna uppfattningar om saker o ting, men på MPR tycks det vara en sport att kasta ur sig dyligt..

 

Men nu var det ju frågan om vaccinering.

 Det är ju fler än Frankrike som ser om sina medborgare, bl.a Schwitzerland och Belgien 

USA o Storbritannien har båda öronmärkt en del av sina till Thailand donerade doser av AZ och Pfizer att gälla faranger, inte bara egna medborgare så helt klart, vill man så kan man. Det vill uppenbarligen inte svenska regeringen. 

 

Den enda farangen jag känner här är från Schweitz och trodde som du att de har blivit omhändertagna med vaccin av hemlandet. Han påstår att det inte är så och han borde veta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej!

 

Men för folk som jobbar för Sverige, ja.

De som dragit frivilligt, nej. Det tillhandahålls för alla i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Nej!

 

Men för folk som jobbar för Sverige, ja.

De som dragit frivilligt, nej. Det tillhandahålls för alla i Sverige.

Men full skatt skall vi betala.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Jive said:

Men full skatt skall vi betala.

Skatt, oavsett vad man tycker om det, handlar ju om att vi kollektivt hjälps åt med vissa gemensamma utgifter. Det handlar inte primärt om att man som individ ska känna att man ska ha sin skatteinsats tillbaka. Vissa bidrar mer,andra får mer tillbaka. Så funkar det. Svenska gubbar som valt att bo i Thailand känns inte för mig som en prioriterad grupp när skattemedel ska fördelas om jag ska vara ärlig (jag tillhör dessutom den gruppen själv för den som undrar om än inte pensionerad).

 

För att inte missförstås helt, jag tycker principiellt att svenska skattetrycket är för högt och att pensionärer borde undantas skatt. Men den principen är just i detta fall ointressant, och är ändå inget som stöds av en majoritet av svenskar.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev frogfish:

Nej!

 

Men för folk som jobbar för Sverige, ja.

De som dragit frivilligt, nej. Det tillhandahålls för alla i Sverige.

Var går gränsen? De som slutat vid 55 års ålder och dragit in dubbelt så mycket mer skatt än Nisse som i bästa fall får sluta vid 68 års ålder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

Skatt, oavsett vad man tycker om det, handlar ju om att vi kollektivt hjälps åt med vissa gemensamma utgifter. Det handlar inte primärt om att man som individ ska känna att man ska ha sin skatteinsats tillbaka. Vissa bidrar mer,andra får mer tillbaka. Så funkar det. Svenska gubbar som valt att bo i Thailand känns inte för mig som en prioriterad grupp när skattemedel ska fördelas om jag ska vara ärlig (jag tillhör dessutom den gruppen själv för den som undrar om än inte pensionerad).

 

För att inte missförstås helt, jag tycker principiellt att svenska skattetrycket är för högt och att pensionärer borde undantas skatt. Men den principen är just i detta fall ointressant, och är ändå inget som stöds av en majoritet av svenskar.

Jag tycker det borde finnas en 10-årsregel för skatt på pension, liksom det finns en 10-årsregel för skatt på värdepappersvinster.

Då menar jag inte skattefritt, men en skattesänkning på 10% vore rimligt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Var går gränsen? De som slutat vid 55 års ålder och dragit in dubbelt så mycket mer skatt än Nisse som i bästa fall får sluta vid 68 års ålder. 

Jag sätter ingen gräns. Dessutom tror jag du missförstod. Jag menar folk i utlandstjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag sätter ingen gräns. Dessutom tror jag du missförstod. Jag menar folk i utlandstjänst.

Jag missförstod nog inte. Min poäng var att har man fått pension och jobbat för Sverige så har man inte "dragit" som du skrev. 

 

Var går gränsen för att dra eller stanna?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jag missförstod nog inte. Min poäng var att har man fått pension och jobbat för Sverige så har man inte "dragit" som du skrev. 

 

Var går gränsen för att dra eller stanna?

Sveriges gräns skulle jag säga.

 

Är man utanför den tycker jag man har begränsade möjligheter att kräva service från svenska staten, i det här fallet personlig vaccinering var du än befinner dig på klotet.

Men andra, tex du, får tycka olika. Det är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Sveriges gräns skulle jag säga.

 

Är man utanför den tycker jag man har begränsade möjligheter att kräva service från svenska staten, i det här fallet personlig vaccinering var du än befinner dig på klotet.

Men andra, tex du, får tycka olika. Det är helt ok.

Även om man jobbar för Sverige som pensionerad konsult bosatt utomlands?

 

Svår fråga. Det finns nog lika många olika svar på den. 

 

Vill inte tjata, men frågan dyker dagligen upp och är ganska intressant. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Även om man jobbar för Sverige som pensionerad konsult bosatt utomlands?

 

Svår fråga. Det finns nog lika många olika svar på den. 

 

Vill inte tjata, men frågan dyker dagligen upp och är ganska intressant. 

 

 

Det finns säkert 10000 olika särfall, men jag svarade vad jag tycker generellt. Jag nöjer mig med det, det är ändå inte jag som bestämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
9 hours ago, Tallviking said:

Mentalt sjuka diktatorer kallar inte jag för "fungerande styrning" men du lever nog lite på annan annan planet än oss andra som vanligt....

Finns inget "fungerande styrning". Sanningen brukar alltid komma fram.

Vem tycker att Sverige fungerar bra idag? Går vi åt rätt håll eller.

Eller som förr med rasbiologi, lobotomi, koncentrationsläger,

sålde järnmalm till Tyskland och därmed förlängde kriget. Tog betalt i guldtänder

och en j-la massa annat.

 

Jo det stämmer att jag lever och tänker många gånger annorlunda än Svensson.

Men tack vare det så har jag nog ett bättre liv än dom flesta. Ekonomiskt och att

kunna leva och göra som jag vill 100% av min tid.

Sedan så kommer ett pannslag till höger från dig det vet jag.

Kanske inte skulle komma om man skrev ordning muss sein, links rechts och att staten och kontroll

är fint.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Mr atm:

Finns inget "fungerande styrning". Sanningen brukar alltid komma fram.

Vem tycker att Sverige fungerar bra idag? Går vi åt rätt håll eller.

Eller som förr med rasbiologi, lobotomi, koncentrationsläger,

sålde järnmalm till Tyskland och därmed förlängde kriget. Tog betalt i guldtänder

och en j-la massa annat.

 

Jo det stämmer att jag lever och tänker många gånger annorlunda än Svensson.

Men tack vare det så har jag nog ett bättre liv än dom flesta. Ekonomiskt och att

kunna leva och göra som jag vill 100% av min tid.

Sedan så kommer ett pannslag till höger från dig det vet jag.

Kanske inte skulle komma om man skrev ordning muss sein, links rechts och att staten och kontroll

är fint.

Har du någonsin funderat på hur landet du lever i skulle vara om alla i det tänkte och tyckte som du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
32 minutes ago, Tallviking said:

Har du någonsin funderat på hur landet du lever i skulle vara om alla i det tänkte och tyckte som du ?

Har du någonsin funderat om alla fes exakt samtidigt?

Vi skulle nog dö då. Och jorden med tack vare all Co2.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Har du någonsin funderat på hur landet du lever i skulle vara om alla i det tänkte och tyckte som du ?

Har du själv funderat på den frågan? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...