Jump to content
IGNORERAD

Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?


spooncreek

Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?  

88 röster

  1. 1. Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?

    • Ja, detta är en krissituation och staten har ett ansvar att ta hand om sina medborgare oavsett var de befinner sig.
      10
    • Ja, jag betalar fortfarande skatt i Sverige och tycker att rätten till vaccin ingår i vad jag betalar i skatt, oavsett var jag befinner mig.
      21
    • Nej, är jag utflyttad från Sverige kan jag inte räkna med att staten håller mig i handen, ansvaret är mitt eget.
      38
    • Nej, det är thailändska statens uppgift och de har dessutom erbjudit alla vaccin, och prioriterat riskgrupper. Bra nog så.
      8
    • Nja, egentligen inte. Men nu när thailändska staten inte fixar att hantera vaccin för utlänningar på ett vettigt sätt, tycker jag att svenska staten kan ställa upp för sina medborgare.
      11


Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Ska vi inrätta vaccineringcentraler (med svensk och/eller lokal medicinsk personal) på våra drygt 100 ambassader världen över menar du? Det skulle jag kalla lite slöseri med skattepengar för min del.

 

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Ska vi inrätta vaccineringcentraler (med svensk och/eller lokal medicinsk personal) på våra drygt 100 ambassader världen över menar du? Det skulle jag kalla lite slöseri med skattepengar för min del.

Nu skrev jag att man kan låta oss betala för administrationen men om man kan slösa skattepengar på nysvennar som inte bidrar med nånting så nog fn kan man slösa lite på sina skattebetalande utlands svenskar. Slösa skattepengar är man ju bra på. Men det är väl så att man struntar i oss för att man vet att majoriteten av oss inte röstar på nuvarande styre, bättre då att slösa våra skattepengar på röstimport. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    22

  • Tallviking

    11

  • LTD

    11

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 minutes ago, LTD said:

 

Nu skrev jag att man kan låta oss betala för administrationen men om man kan slösa skattepengar på nysvennar som inte bidrar med nånting så nog fn kan man slösa lite på sina skattebetalande utlands svenskar. Slösa skattepengar är man ju bra på. Men det är väl så att man struntar i oss för att man vet att majoriteten av oss inte röstar på nuvarande styre, bättre då att slösa våra skattepengar på röstimport. 

Sämst kommentar i tråden hittills. Jag förväntade mig ett gäng på det temat så inte särskilt förvånad. Men man undrar ju emellanåt hur f-n ni orkar vara så konstant bittra...

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att staten ska ombesörja så att alla svenska medborgare som fortfarande betalar skatt i Sverige ska ha möjlighet till vaccination. Men de får boka in det själv på ett begränsat antal ställen och tider - samt ombesörja sin egen transport fram och tillbaka till vaccineringen - båda gångerna.

 

Finns ju gått om svenska medborgare runt om i världen och det smidigaste vore några tider på ett lokalt sjukhus, typ lördagen den 21/8 på Kohn Kaen private hospital mellan 10-16 för de som har förbokat vaccineringen. Passar det då inte med tid och datum så får man helt enkelt vänta på att Thailand får ordning på torpet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Nutteman:

https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/dags-for-intyg-fran-utlandsboende-pensionarer

 

I år betalar Pensionsmyndigheten ut pension till omkring 160 000 personer bosatta i mer än 170 länder. 

 

Det vore inte lätt för någon myndighet att organisera utskick av vaccin och vaccinera alla.

 

MVH

Nutteman

Men hur många av dessa 160 000 är svenska medborgare? Till Finalandet betalas till 61 000 personer, får man ens vara svensk i Finland? 55555 trodde faktiskt att de var fler i Finland som fick pension fra Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Att vi ska hjälpa våra utlandssvenskar som betalar skatt för ingenting är självklart. Som Maichai säger beställ ett sjukhus eller två i Thailand . Ett i norr ett i söder. bestäm en dag eller flera. Så är det bara att boka och komma och få sin spruta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, John Khonken said:

Att vi ska hjälpa våra utlandssvenskar som betalar skatt för ingenting är självklart. Som Maichai säger beställ ett sjukhus eller två i Thailand . Ett i norr ett i söder. bestäm en dag eller flera. Så är det bara att boka och komma och få sin spruta. 

Men hur är det med biverkningarna Khonken? Har du några? Det bekymrar mig att du inte svarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nu nått en nivå på antalet röstande som gör att vi kan dra en slutsats om vad MPR-gubbar tycker i den ställda frågan. Avrundat som följer:

 

Ja: 33 %

Nej: 53 %

Nja: 14 %

 

Jag trodde på ett utfall mot mer Ja.

 

Men, med tanke på hur man i Sverige numera kan laborera med valresultat, jag hämtar som ni förstår inspiration från Centern och Liberalerna, så kan man baka ihop Ja med Nja. Det rimmar hyfsat med hur frågorna var formulerade. Med en sådan augustiöverenskommelse blir resultatet istället såhär:

 

Ja/Nja 47 %

Nej: 53 %

 

Hyfsat jämnt men ändå ganska klart utfall mot att eget ansvar gäller.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Sämst kommentar i tråden hittills. Jag förväntade mig ett gäng på det temat så inte särskilt förvånad. Men man undrar ju emellanåt hur f-n ni orkar vara så konstant bittra...

Är inte det minsta bitter, men förbannad är jag på idi*terna som styr Sverige. 

Men inget jag funderar särskilt mycket på. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, LTD said:

Är inte det minsta bitter, men förbannad är jag på idi*terna som styr Sverige. 

Men inget jag funderar särskilt mycket på. 

Om du inte känner dig bitter bör du kanske fundera över hur du formulerar dig här på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev apknug:

Det är dock inga problem att få. Din sköterska kommer dock att vara din personliga assistent som du tar med till Thailand på "semester". 

 

Så se till att få! personlig assistans beviljad, helst 24h om dygnet du anställer sedan några polare eller släktingar som personlig assistenter, Försäkringskassan betalar!

 

 

Det utnyttjas redan ganska kraftigt hehe.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MaiChai:

Tycker att staten ska ombesörja så att alla svenska medborgare som fortfarande betalar skatt i Sverige ska ha möjlighet till vaccination. Men de får boka in det själv på ett begränsat antal ställen och tider - samt ombesörja sin egen transport fram och tillbaka till vaccineringen - båda gångerna.

 

Finns ju gått om svenska medborgare runt om i världen och det smidigaste vore några tider på ett lokalt sjukhus, typ lördagen den 21/8 på Kohn Kaen private hospital mellan 10-16 för de som har förbokat vaccineringen. Passar det då inte med tid och datum så får man helt enkelt vänta på att Thailand får ordning på torpet.

Svenska staten garanterar vaccin för alla svenskar men vaccineringen sker i Sverige. Bara att åka till Sverige och få sitt vaccin.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
14 minuter sedan, skrev B747:

Det utnyttjas redan ganska kraftigt hehe.

Eftersom du har ökat med inlägg så fick jag sug på sågverk. 
Jag undrar om inte staten sörjer för att sågverket på Seskarö får sina doser. 
 

Kollar upp det imorgon eller lördag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Eftersom du har ökat med inlägg så fick jag sug på sågverk. 
Jag undrar om inte staten sörjer för att sågverket på Seskarö får sina doser. 
 

Kollar upp det imorgon eller lördag. 

Tack snälla🤩Ser fram emot en fullständig redogörelse angående detta!!!:rotfl:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/4/2021 at 10:48 PM, spooncreek said:

Sverige donerar väl  främst (eller enbart?) via Covax, där alla de rikare länder som först såg till att vaccinera sitt eget land, bidrar till att länder i tredje världen får vaccin i nästa steg? Det tycker jag för egen del är vettigare än att skicka vaccin till svenskar i Thailand.

Har inte koll på hur Sverige donerar men du har nog rätt om Covax.

Är lite kluven i frågan men hoppas de flesta utflyttade lyckats registrera sig, om det nu är vad man vill.

Tror att ett problem för en del svenskar är att de/vi tävlar inte riktigt på samma marknad som många thailändare som genom kontakter kan ordna det genom t.ex. en släkting som jobbar på sjukhus, polisen eller företag med anställda inom socialförsäkringssystemet (i storbangkok iaf).

 

Jag är utskriven, skattar inte till Sverige och kräver inga personliga hjälpåtgärder. Tog min första AZ tre veckor sedan och hoppas kunna rida ut det här utan alltför stora problem, annars var det kul så länge det varade. Skål och lycka till :-)

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Wanchai said:

Svenska staten garanterar vaccin för alla svenskar men vaccineringen sker i Sverige. Bara att åka till Sverige och få sitt vaccin.

Problemet för mig vore inte att åka till Sverige utan att komma tillbaka till Thailand. En 14-dagars karantän på ett hotellrum med mina 6/10-åringar funkar inte. Möjligtvis en Sandbox variant men den är ju klart osäker om man tittar två månader framåt.

 

Hade annars en kort diskussion om det, frugan jobbar hemifrån och kidsen kommer fortsätta med online learning under lång tid samt vi har innestående biljetter med Emirates till Stockholm. Nu är det dock försent, tidsfönstret håller på att stängas för frugan och själv åker jag inte.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

16 hours ago, spooncreek said:

Om du inte känner dig bitter bör du kanske fundera över hur du formulerar dig här på MPR.

Just av den anledningen är det färre som vill såväl bidraga  med eget material som kommentarer.  Det har ALDRIG hänt, och kommer förmodligen aldrig att hända att IRL bli kallad lögnare eller bitter för att man har egna uppfattningar om saker o ting, men på MPR tycks det vara en sport att kasta ur sig dyligt..

 

Men nu var det ju frågan om vaccinering.

 Det är ju fler än Frankrike som ser om sina medborgare, bl.a Schwitzerland och Belgien 

USA o Storbritannien har båda öronmärkt en del av sina till Thailand donerade doser av AZ och Pfizer att gälla faranger, inte bara egna medborgare så helt klart, vill man så kan man. Det vill uppenbarligen inte svenska regeringen. 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
17 hours ago, LTD said:

Är inte det minsta bitter, men förbannad är jag på idi*terna som styr Sverige. 

Men inget jag funderar särskilt mycket på. 

 

Varför är du förbannad på dom som styr Sverige?

Men ändå så tycker folket att dom ska ta hand om oss.

Jag är mer förvånad att folk går på skiten och röstar om och om och om igen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev spooncreek:

Om du inte känner dig bitter bör du kanske fundera över hur du formulerar dig här på MPR.

Jo jag vet att det krävs formulering för Emma 8 år för att somliga här ska förstå, ledsen men jag ids inte, att du inte fattar får jag ta, inga problem, tips är annars att du kan ju ringa en vän. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
18 hours ago, Amigo said:

Men hur många av dessa 160 000 är svenska medborgare? Till Finalandet betalas till 61 000 personer, får man ens vara svensk i Finland? 55555 trodde faktiskt att de var fler i Finland som fick pension fra Sverige.

Ja det kan vara 1000 kr i månaden tex. som dom får i pension eller mindre.

Om dom har jobbat en kortare tid i Sverige.

Vad menar du med om man får vara svensk i Finland?

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
18 timmar sedan, skrev spooncreek:

Men hur är det med biverkningarna Khonken? Har du några? Det bekymrar mig att du inte svarar.

Du framstår mer och mer som otroligt korkad. Man tappar väl hjärnan i Thailand. Om det är på grund av värmen eller något annat låter jag vara osakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Man kommer ALDRIG åt problemet genom att rösta. Det är som att rösta när du är slav och vem som ska äga dig.

Vi behöver inga kungar eller andra som härskar över oss.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mr atm:

Man kommer ALDRIG åt problemet genom att rösta. Det är som att rösta när du är slav och vem som ska äga dig.

Vi behöver inga kungar eller andra som härskar över oss.

 

Du får flytta till ett land utan "kungar och presidenter" där du kan bestämma själv. Får jag föreslå Eritrea/Somalia/Sudan kanske ? Dom saknar fungerande ledning och styrning och se hur lyckliga dom är....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minutes ago, LTD said:

Jo jag vet att det krävs formulering för Emma 8 år för att somliga här ska förstå, ledsen men jag ids inte, att du inte fattar får jag ta, inga problem, tips är annars att du kan ju ringa en vän. 

Att du vill göra min fråga i tråden till en diskussion om "nysvennar" och "röstimport"...tro mig,  jag förstod det. 

 

Apropå ingenting alls är det rätt kul när forumets integlligensreserv just idag verkar stå på kö för att kalla mig korkad. Bättre betyg på mina inlägg kan jag inte få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...