Jump to content
IGNORERAD

Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?


spooncreek

Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?  

88 röster

  1. 1. Ska svenska staten ombesörja vaccinering mot Covid-19 för svenskar i Thailand?

    • Ja, detta är en krissituation och staten har ett ansvar att ta hand om sina medborgare oavsett var de befinner sig.
      10
    • Ja, jag betalar fortfarande skatt i Sverige och tycker att rätten till vaccin ingår i vad jag betalar i skatt, oavsett var jag befinner mig.
      21
    • Nej, är jag utflyttad från Sverige kan jag inte räkna med att staten håller mig i handen, ansvaret är mitt eget.
      38
    • Nej, det är thailändska statens uppgift och de har dessutom erbjudit alla vaccin, och prioriterat riskgrupper. Bra nog så.
      8
    • Nja, egentligen inte. Men nu när thailändska staten inte fixar att hantera vaccin för utlänningar på ett vettigt sätt, tycker jag att svenska staten kan ställa upp för sina medborgare.
      11


Recommended Posts

Flera av mina vänner här i byn-i-fiskebyn och annorstädes tycker att det är svenska statens ansvar att se till att svenskar i Thailand blir vaccinerade. Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    22

  • Tallviking

    11

  • LTD

    11

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minutes ago, spooncreek said:

Flera av mina vänner här i byn-i-fiskebyn och annorstädes tycker att det är svenska statens ansvar att se till att svenskar i Thailand blir vaccinerade. Vad tycker ni?

Tycker vanligtvis att man har ett eget ansvar som utflyttad.

Samtidigt, om Sverige kan donera vaccin till andra länder borde det väl funka att även skicka till de som hjälper till att betala det och behöver det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Staten hämtade inte hem tsunami svenskarna, det var viktigare att gå på teater eller ligga på  hålet hos sekreteraren. Sen skickad Lottie Knutson på Fritidsresor ner sina egna flygplan och hämtade hem sina resenärer som redan hade betalat för hemresa och skickade en fet faktura till staten. För det fick hon kungamedalj.

 

Det är samma styr idag, varför skulle det hanteras annorlunda?

 

Sverige har tydligen mycket viktigare åtaganden gentemot tredje man / världen....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, apknug said:

Staten hämtade inte hem tsunami svenskarna, det var viktigare att gå på teater eller ligga på  hålet hos sekreteraren. Sen skickad Lottie Knutson på Fritidsresor ner sina egna flygplan och hämtade hem sina resenärer som redan hade betalat för hemresa och skickade en fet faktura till staten. För det fick hon kungamedalj.

 

Det är samma styr idag, varför skulle det hanteras annorlunda?

 

Sverige har tydligen mycket viktigare åtaganden gentemot tredje man / världen....

Jo, jag vet att det finns många svenskar som fortsatt vill hävda att tsunamin var Göran Perssons fel, men det var inte frågan denna gång....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, SatanG said:

Tycker vanligtvis att man har ett eget ansvar som utflyttad.

Samtidigt, om Sverige kan donera vaccin till andra länder borde det väl funka att även skicka till de som hjälper till att betala det och behöver det.

 

/ SatanG

Sverige donerar väl  främst (eller enbart?) via Covax, där alla de rikare länder som först såg till att vaccinera sitt eget land, bidrar till att länder i tredje världen får vaccin i nästa steg? Det tycker jag för egen del är vettigare än att skicka vaccin till svenskar i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jo, jag vet att det finns många svenskar som fortsatt vill hävda att tsunamin var Göran Perssons fel, men det var inte frågan denna gång....

Det vet i fan om jag läst nån som hävdat, visserligen kan fetman ställa till stora problem men Tsunamis vet i fan. Trots rejäla magplask.

 

Min poäng är hur han och hans gäng hanterar svenskar utomlands. Om det inte framgick.

 

De har viktigare saker att göra.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade nej. 

Detta fall är dock lite nödfall och går utanför ramarna, eftersom thailändska staten är några jäkla svamelpellar och mera ser till eget än befolkningen. 

Att lita på att de kommer att få fram vaccin är lite grann som att tro att jultomten ska komma. Rätt vad det är dyker det kanske upp en gubbe, men att lita på att han ska dyka upp när småbarnen är utflugna är knappast troligt. Att dessutom tro att Thailand ska göra mer för utlänningar än för sin egen befolkning är också absurt. Se bara på Sverige och om vi vill bli bortprioriterade för de stackars nysvenskarna.

 

Sverige kunde skicka ner en miljon doser eller så och se till att svenskarna får tillgång till dessa. Men de ska själva betala för att få det injicerat.

Hur detta ska gå till är väl lite svårt nu i dessa tider, att alla ska åka till ett betrott sjukhus i Bangkok är kanske inte det bästa i full epidemi. Hade funkat bra för några månader sedan. 

Det är väl upp till ambassaden att avgöra hur det bäst ska ske. Men att skicka en dos och sedan en till, hem till varje svensk är ett jäkla jobb. De på ambassaden kan nog använda sin tid till något bättre. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag röstade nej. 

Detta fall är dock lite nödfall och går utanför ramarna, eftersom thailändska staten är några jäkla svamelpellar och mera ser till eget än befolkningen. 

Att lita på att de kommer att få fram vaccin är lite grann som att tro att jultomten ska komma. Rätt vad det är dyker det kanske upp en gubbe, men att lita på att han ska dyka upp när småbarnen är utflugna är knappast troligt. Att dessutom tro att Thailand ska göra mer för utlänningar än för sin egen befolkning är också absurt. Se bara på Sverige och om vi vill bli bortprioriterade för de stackars nysvenskarna.

 

Sverige kunde skicka ner en miljon doser eller så och se till att svenskarna får tillgång till dessa. Men de ska själva betala för att få det injicerat.

Hur detta ska gå till är väl lite svårt nu i dessa tider, att alla ska åka till ett betrott sjukhus i Bangkok är kanske inte det bästa i full epidemi. Hade funkat bra för några månader sedan. 

Det är väl upp till ambassaden att avgöra hur det bäst ska ske. Men att skicka en dos och sedan en till, hem till varje svensk är ett jäkla jobb. De på ambassaden kan nog använda sin tid till något bättre. 

Jag röstade också nej. Thailand har lovat oss vaccin och att de har varit sena och struliga är en annan sak. För min egen del tog det 5 timmar efter registrering tills jag fick tid 2 dagar senare. Inget att klaga på tycker jag.

 

Ska Sverige skicka vaccin till svenskar i Thailand lär de få mycket att stå i med. Svenskar finns i många länder runt jordklotet. Ska svenskar i Thailand få vaccin borde alla andra svenskar få också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett globalt gemensamt problem som skall dräpas ut gemensamt oavsett kostnader.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev B747:

Detta är ett globalt gemensamt problem som skall dräpas ut gemensamt oavsett kostnader.

Om vi ska få bort skiten dvs.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Wanchai:

Jag röstade också nej. Thailand har lovat oss vaccin och att de har varit sena och struliga är en annan sak. För min egen del tog det 5 timmar efter registrering tills jag fick tid 2 dagar senare. Inget att klaga på tycker jag.

 

Ska Sverige skicka vaccin till svenskar i Thailand lär de få mycket att stå i med. Svenskar finns i många länder runt jordklotet. Ska svenskar i Thailand få vaccin borde alla andra svenskar få också. 

Med nej menar jag just det inte får bli så att alla i hela världen ska servas med det som vi anser som vår rättighet här i Sverige. Har man flyttat ut så har man. Med tanke på strulet tyckte jag att Sverige kunde göra en insats för Thailandsvenskarna. Men det kanske gnälls mer än vad det borde. Det rimliga i så fall vore ett sjukhus som ambassaden står som garant för så att inte allt går till andra än avsett för.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev B747:

Om vi ska få bort skiten dvs.

Håller med dig, men tycker inte att Sverige ska ta kommandot där. Vi har EU, WHO och en jäkla massa byråkrater som måste få tummen ur arselet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wangthong:

Håller med dig, men tycker inte att Sverige ska ta kommandot där. Vi har EU, WHO och en jäkla massa byråkrater som måste få tummen ur arselet.

Sant.Sverige har ju redan tagit kommandot vad gäller flyktingmottagning....Det räcker och blir över.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som skrivit ut er skall inte ha vaccin från Sverige. Ni som  inte gjort hoppas jag på sikt att vi kan hjälpa er när vi är klara här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är varken utflyttad eller pensionär men tycker att dom som tar ut pension och betalar skatt på den i Sverige borde få vaccin av Sverige oavsett var dom bor nu .

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det åligger Sverige att fixa det för dom som vill ha det. Tycker även att man borde ha rätt till sjukvård i någon form så länge man betalar skatt i Sverige och inte har möjlighet att undvika det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige bör skicka vaccin till Svenskar som är bosatta i länder där vi har en ambassad, är väl precis sånt som ska vara ambassadens jobb att hjälpa Svenskar i landet. 

Kan man ordna så att vi får rösta på ambassaden så kan man nog ordna så vi kan vaccineras där också. 

Bara viljan som saknas. 

Sen om man tar ut en avgift för att administrera det må vara hänt även om det eg borde vara gratis även för oss. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, LTD said:

 

Kan man ordna så att vi får rösta på ambassaden så kan man nog ordna så vi kan vaccineras där också. 

 

Ska vi inrätta vaccineringcentraler (med svensk och/eller lokal medicinsk personal) på våra drygt 100 ambassader världen över menar du? Det skulle jag kalla lite slöseri med skattepengar för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, spooncreek said:

Ska vi inrätta vaccineringcentraler (med svensk och/eller lokal medicinsk personal) på våra drygt 100 ambassader världen över menar du? Det skulle jag kalla lite slöseri med skattepengar för min del.

Förmodar att det skulle gå att teckna avtal med något privatsjukhus typ Bangkok hospital som har kliniker/sjukhus lite varstans, att koncentrera  vaccinering till ambassaden funkar inte på grund av avstånd och flernationsambassader.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Baa said:

Förmodar att det skulle gå att teckna avtal med något privatsjukhus typ Bangkok hospital som har kliniker/sjukhus lite varstans, att koncentrera  vaccinering till ambassaden funkar inte på grund av avstånd och flernationsambassader.

Det är så fransmännen gjort vad jag förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev pust:

Så det slösas inte med skattepengar nu då?😁👍

Kanske vettigare att ambassaden delar ut vaccin istället för annat som blir betydligt mer kostsamt......

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ska vi inrätta vaccineringcentraler (med svensk och/eller lokal medicinsk personal) på våra drygt 100 ambassader världen över menar du? Det skulle jag kalla lite slöseri med skattepengar för min del.

Va. Skall inte nedrest medicinsk personal från Sverige åka runt hem till varje svensk medborgare ute i byarna och vaccinera honom på hans Chang-veranda ? Skrämmande !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minutes ago, pust said:

Så det slösas inte med skattepengar nu då?😁👍

Absolut, klart vi kan spendera lite till av skatteinkomsterna  på svenska gubbar i Thailand.  Kanske kan man begära en privat sköterska också på svenska statens bekostnad. Jag menar, någonting vettigt måste ju mina skattepengar gå till.  :buba:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Absolut, klart vi kan spendera lite till av skatteinkomsterna  på svenska gubbar i Thailand.  Kanske kan man begära en privat sköterska också på svenska statens bekostnad. Jag menar, någonting vettigt måste ju mina skattepengar gå till.  :buba:

Det är dock inga problem att få. Din sköterska kommer dock att vara din personliga assistent som du tar med till Thailand på "semester". 

 

Så se till att få! personlig assistans beviljad, helst 24h om dygnet du anställer sedan några polare eller släktingar som personlig assistenter, Försäkringskassan betalar!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...