Jump to content
IGNORERAD

Hur skall jag koppla fläkten?


lasseiudon

Recommended Posts

Nu skulle jag behöva hjälp av alla här som är experter på el för det är inte jag. 
När vi renoverade vårt hus här i Udon för mer än 10 år sedan hade jag med mig små badrumsfläktar ifrån Sverige av märket Fresh X100 vilka placerades i 2 badrum. Nu har en av dessa lagt av, antagligen påverkad av smuts och damm ifrån gatan utanför. Jag har emellertid försökt vara förberedd så för några år sedan passade jag på att köpa en fläkt till att ha i reserv och nu är det alltså dags att byta.
Jag började med att kolla hur den fläkt som fortfarande går var inkopplad, se bild, och där finns alltså en kopplingsplint märkt med L  LT och N och dit går en svart, en blå och en röd tråd.
När jag tittar på den döda fläkten finns samma kopplingsplint L  LT och N och dit går en svart, en röd och en vit tråd.
Slutligen tar jag fram min nya fläkt, som inte verkar vara samma modell som de två gamla för här finns inte kopplingsplinten som i de gamla utan bara 2 instick och det finns inga symboler eller något som visar vad som är vad. (se bild)
Så nu är frågan vilka två trådar som skall kopplas in? Gissar på att den ena skall vara svart men vilken skall den andra vara, röd eller vit?
Och hur skall jag veta vart i plinten de skall gå eller spelar det ingen roll.
Vad som skiljer den nya och de gamla fläktarna åt är att de gamla var programmerade att gå i en 15 minuter efter att man släkt ljuset i badrummet, jag gissar att med den nya stängs den av direkt men det kan man ju leva med.

 

82107940_Gammalflkt.jpg.af47b7c575b5c3a2c7b30c2decf823b5.jpg2037504970_Nyflkt.jpg.0ba76c9cf37c7e54d59058ecb524bb54.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gamla hade konstant anslutning till strömmen genom den svarta som alltid var "på" och den blå är neutralledare (återledning)

 

Sedan kommer den vita från strömbrytaren och var den som dels startade fläkten när du slog på brytaren och sedan triggade de 15 minuterna för den att gå efter du stängde av strömmen i brytaren

 

Den nya är bara på och av medans du har ström så där skall du ansluta den blåa till den ena och den vita till den andra och den svarta skall du isolera och inte använda alls

 

Den vita är strömförande så länge du har brytaren för belysning i rummet på och släcker du belysningen slocknar även fläkten

Ansluter du den svarta istället för den vita kommer fläkten gå alltid så länge du har ström i huset

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Den färg som satt på N skall du använda. Det borde vara Neutral.

Den färg som satt på LT är från brytaren och den ska du också använda. 

 

I Sverige använder man blå som Neutral. Förr kallade man den Nolla. Numera är det nedvärderande (ej PK) att kalla något nolla så man har bytt namn till Neutral. Nu är det inte säkert att thailändarna kör samma färgmärkning som i Sverige, därför osäkerheten om vilken färg du ska använda till Nollan, oops. Förlåt mig neutralen menade jag naturligtvis. På bilden är det lite osäkert men jag tycker det ser ut som att blå går till LT.

 

L står för live. det är den som är spänningsförande hela tiden. Som Tallviking säger alltid spänningsförande. 

LT kan tänkas stå för "live trigg", Den som slår till fläkten. 

 

Den nya har inga markeringar. Du kan alltså ansluta som du vill. Den går när den får spänning fram till sig. 

Tallviking har nog rätt här om den svarta som du mest troligt inte ska använda. Att enbart isolera den är inte ok. Den ska brytas i andra ändan så att den inte är spänningsförande.

 

Den blå är jag osäker på om den är neutral. 

Men du kan ansluta hur du vill. Du kan inte förstöra något. Går den hela tiden så byt ut ena ledningen till en annan. Går den aldrig så byt ut en ledning mot en annan. Till slut får du det att fungera. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Den gamla hade konstant anslutning till strömmen genom den svarta som alltid var "på" och den blå är neutralledare (återledning)

 

Sedan kommer den vita från strömbrytaren och var den som dels startade fläkten när du slog på brytaren och sedan triggade de 15 minuterna för den att gå efter du stängde av strömmen i brytaren

 

Den nya är bara på och av medans du har ström så där skall du ansluta den blåa till den ena och den vita till den andra och den svarta skall du isolera och inte använda alls

 

Den vita är strömförande så länge du har brytaren för belysning i rummet på och släcker du belysningen slocknar även fläkten

Ansluter du den svarta istället för den vita kommer fläkten gå alltid så länge du har ström i huset

Korrekt tänkt om det vore Sverige men jag tycker det ser ut på gamla fläkten som om den vita är neutralledare. Och i och med att den blå sitter i mitten så är den tändtråd. Men det blir ju rätt i alla fall om han använder blå och vit i detta fall

PS

Det kan vara bra att investera i en faspenna annars så går det lätt att kolla vilken som är konstant fas och vilken som är tändtråd.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

 

Men du kan ansluta hur du vill. Du kan inte förstöra något. Går den hela tiden så byt ut ena ledningen till en annan. Går den aldrig så byt ut en ledning mot en annan. Till slut får du det att fungera. Lycka till.

Kan det bli så att fläkten går åt olika håll beroende på hur jag ansluter?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Korrekt tänkt om det vore Sverige men jag tycker det ser ut på gamla fläkten som om den vita är neutralledare. Och i och med att den blå sitter i mitten så är den tändtråd. Men det blir ju rätt i alla fall om han använder blå och vit i detta fall

PS

Det kan vara bra att investera i en faspenna annars så går det lätt att kolla vilken som är konstant fas och vilken som är tändtråd.

Ja det stämmer nog när jag tittar närmare att den vita är Neutral och den blå Tändtråd. I Thailand är allt möjligt. Är van vid mitt eget hus och där är den blåa Neutral genomgående men det är ganska nytt och installerat av folk jag litar på.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Kan det bli så att fläkten går åt olika håll beroende på hur jag ansluter?

Nej: Det är som med t.ex en dammsugare. Den går alltid åt samma håll oavsett hur du vänder kontakten i vägguttaget

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Att enbart isolera den är inte ok. Den ska brytas i andra ändan så att den inte är spänningsförande.

Du menar att den måste kopplas ur i andra änden? Finns det verkligen någon regel som säger att man måste göra så? Om man sätter dit en riktig toppklämma känns det väl rätt ok kan jag tycka men jag kan inte alla föreskrifter.

 

image.png.ad34a70078fc61d57c2a9aad4ab70e17.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Du menar att den måste kopplas ur i andra änden? Finns det verkligen någon regel som säger att man måste göra så? Om man sätter dit en riktig toppklämma känns det väl rätt ok kan jag tycka men jag kan inte alla föreskrifter.

 

image.png.ad34a70078fc61d57c2a9aad4ab70e17.png

Jag tog nog i väl ordentligt. 

Borde nog ha skrivit att den bör kopplas loss i andra ändan. Naturligtvis är en toppklämma en nog bra isolering. När jag skrev såg jag framför mig en dålig isolerad ledning med eltape. 

Borde läsa igenom 10 ggr innan man trycker på publicera. Har heller inte koll på alla föreskrifter. Speciellt inte föreskrifter i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Mankan:

Du menar att den måste kopplas ur i andra änden? Finns det verkligen någon regel som säger att man måste göra så? Om man sätter dit en riktig toppklämma känns det väl rätt ok kan jag tycka men jag kan inte alla föreskrifter.

 

image.png.ad34a70078fc61d57c2a9aad4ab70e17.png

Om man nu vill koppla ur den svarta i andra ändan? Hur skall jag hitta den andra ändan?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, lasseiudon said:

Om man nu vill koppla ur den svarta i andra ändan? Hur skall jag hitta den andra ändan?

Om du inte vet det tycker jag du ska lägga ner det där för din egen säkerhet och låta någon annan fixa det. 

 

Ett råd i all välmening. 

 

Om du ändå tänker fortsätta ska jag ge 3 råd. 

 

Bryt strömmen på huvudströmbrytaren. 

 

Använd foppa tofflor som isolerar dig från golvet, helst strumpor dessutom, då slipper du dödlig ström som går från händer till fötter.

 

 

Håll inte i något med den hand som inte jobbar, du vill inte få ström gå från ena handen till den andra.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nicholas:

Fanns verkligen U-båten på 70 talet? Oavsett om den gjorde det eller inte så funkar den alldeles utmärkt för detta ändamål och används gör den väl uppenbarligen fortfarande eftersom den säljs över allt. Wago är naturligtvis bra på sitt sätt och just den där 221:an funkar väl bättre för fintrådig ledare än sina föregångare. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Om man nu vill koppla ur den svarta i andra ändan? Hur skall jag hitta den andra ändan?

Jag skulle bara sätta en toppklämma på av "något slag" och strunta i andra änden. Men om du vill koppla ur den skulle jag skulle gissa på att andra ändan på kabeln finns i dosan där strömbrytaren sitter. I Sverige hade det garanterat funnits en takdosa eller kopplingsdosa ovanför strömbrytaren men jag tror inte det är lika vanligt i Thailand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får tacka för de goda råd jag fått om min lilla badrumsfläkt, nu sitter den där och surrar tyst och fint.

image.png.476d9576fe702a98a2982b4086ce8f25.png

 

 

Vad gäller den "svarta", som jag borde ta bort, har jag låtit den siita kvar i den sockerbit jag använt för de andra två kablarna, den kan ju behövas någon gång i framtiden. Stort tack för hjälpen alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Jag får tacka för de goda råd jag fått om min lilla badrumsfläkt, nu sitter den där och surrar tyst och fint.

image.png.476d9576fe702a98a2982b4086ce8f25.png

 

 

Vad gäller den "svarta", som jag borde ta bort, har jag låtit den siita kvar i den sockerbit jag använt för de andra två kablarna, den kan ju behövas någon gång i framtiden. Stort tack för hjälpen alltså.

Kul att det gick bra. Glöm nu inte att du bör ha lyset tänt 10 j 15 minuter efter att du lagt en kabel! 

 

Ej FK, EKK eller kulo kabel då.....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag får tacka för de goda råd jag fått om min lilla badrumsfläkt, nu sitter den där och surrar tyst och fint.

image.png.476d9576fe702a98a2982b4086ce8f25.png

 

 

Vad gäller den "svarta", som jag borde ta bort, har jag låtit den siita kvar i den sockerbit jag använt för de andra två kablarna, den kan ju behövas någon gång i framtiden. Stort tack för hjälpen alltså.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...