Jump to content
IGNORERAD

Kontantfritt samhälle - bra eller dåligt?


Alarik

Recommended Posts

Oregistrerad
2 minutes ago, Amigo said:

Jag fick en utbetalning på 220 SEK, som jag hade kunnat lösa ut på banken mot avgift, skicka in det till banken och be dem sätta in det på mitt konto, lösa ut mot kontanter på vissa utbetalningställen som ICA, Direkten mm. Och jag kunde logga in på Swedbankens hemsida (med mobilt bank ID) och lösa ut den på det sättet, fick pengarna nästa dag utan kostnad. Så det fanns flera alternativ som var gratis.

Kan du lösa in den utan kostnad hos ICA, direkten mm. Eller missuppfattade jag dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • WAXO

    9

  • Alarik

    9

  • HuaHindinnge

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Kan du lösa in den utan kostnad hos ICA, direkten mm. Eller missuppfattade jag dig?

Nu minns jag inte längre om det var gratis på ICA o direkten mm, står nog i avin på baksidan. Det var nån vecka sedan ja löste in det på nätet utan kostnad. Den går ju att skicka in också, man skriver bara konto nr på den o det är utan kostnad. Det var återbetalning för nåt jag hade betalat för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Genom att bankkontor har stängts och att man låtit näringsidkare att bara behöva ta kort. Grundlagen säger att dom måste ta kr och ören.

I vilken av dom 4 grundlagarna står det ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Fritz:

I vilken av dom 4 grundlagarna står det ?

Måste väl vara yttrandefrihetsgrundlagen om jag får gissa!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken är lagliga betalningsmedel och det innebär att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning, som huvudregel. Men regeln gäller inte utan undantag.

 

Som huvudregel gäller att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning.

Det står i Riksbankslagen (5 kapitlet, 1 § andra stycket).

Men när det gäller förhållanden mellan enskilda eller mellan näringsidkare och konsumenter, alltså civilrättsliga förhållanden, så råder det avtalsfrihet.

I offentligrättsliga förhållanden, som alltså rör förhållanden mellan staten och den enskilde, är rätten att avtala bort kontanter som betalningsmedel begränsad. Som exempel så kan inte regionerna vägra att ta emot kontant betalning av sina patienter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

”Vi anser att alla banker och övriga kreditinstitut som erbjuder betalkonton ska vara skyldiga att hantera kontanter”

Stefan Ingves, riksbankschef

 

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har mängden kontanter i omlopp halverats sedan 2007. Den utvecklingen är unik för Sverige, även om Norge också ligger på en låg nivå. I de flesta andra länder ökar tvärtom mängden kontanter.

Sveriges Riksbank

7 november 2019

 

Link to comment
Dela på andra sajter

LINDEX-butiken i Allum, Partille förlorade några hundra kronor i vinst igår, Jag lämnade tillbaka de kläder jag valt ut till dottern eftersom de inte tog emot kontanter.

Gick till "PONDUS" istället, där gick det bra med kontanter och jag handlade för ca 1200 kronor.

 

Har egentligen inget emot att betala med kort, men vill ha valfriheten.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev LTD:

Förr så var det många butiker som la på några kr på priset om man betalade med kort men det förekommer väl inte längre? 

Tom här i Thailand har dom flesta slutat med det men priserna är de samma, butiken tar smällen med avgiften till Banken. 

Här i Thailand så kan man tom få bra rabatter om man betalar med kort vs cash, vi fick 8% mer i rabatt när vi köpte aircons. Vi hade inte kort på Kungsri som krävdes och först vägrade man ge oss de 8% i rabatt, men det löste till slut en butikschef genom att jag gjorde en överföring till hennes konto och hon betalade med sitt kort. Innebar att HomePro som normalt är dyrare till slut gav oss bättre pris på aircons än alla andra ställen vi kollat på och på HomePro är det inget tjafs om att neka garanti mm, dyrare men bra service så handlar gärna där och tack vare kortbetalning blev det bra pris. Hur Kungsri/HomePro tjänar på detta har jag inte forskat i. 

 

Att bankerna tjänar pengar på kortbetalningar är ju ett faktum men dom måste givetvis tjäna pengar för att upprätthålla sin verksamhet. 

Anser man att bankerna tjänar för mycket så köp bank aktier och få återbäring. 

Det är inte tillåtet att lägga på ens 1 krona på kortbetalningar i Sverige, tror det är Bankerna som bestämt sej för detta och inte att det är en lag.

Däremot är det många som nekar betalningar under ett visst belopp (Typ 50 kronor) men vårt inlösen avtal är helt baserat på % av försäljningsvärdet, så det går fint att köpa en läsk och betala med kort hos oss.

I tex Danmark är det självklart att lägga på nån % om kunden betalar med kort, i alla fall var det så senast vi var i Danmark, väl-skyltat vid kassorna.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på Biltema och handlade idag, deras kortsystem gick sönder.

Det var många som lämnade sina vagnar och gick hem.

Dom ropade om man hade kontanter kunde man betala.

Det var knappt någon som hade kontanter.

 

      FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev Tommy:

Det är inte tillåtet att lägga på ens 1 krona på kortbetalningar i Sverige, tror det är Bankerna som bestämt sej för detta och inte att det är en lag.

Däremot är det många som nekar betalningar under ett visst belopp (Typ 50 kronor) men vårt inlösen avtal är helt baserat på % av försäljningsvärdet, så det går fint att köpa en läsk och betala med kort hos oss.

I tex Danmark är det självklart att lägga på nån % om kunden betalar med kort, i alla fall var det så senast vi var i Danmark, väl-skyltat vid kassorna.

 

 

MVH

Du har väl räknat in kortbetalningskostnaden i priset vid någon prisjustering du har gjort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev FF:

Var på Biltema och handlade idag, deras kortsystem gick sönder.

Det var många som lämnade sina vagnar och gick hem.

Dom ropade om man hade kontanter kunde man betala.

Det var knappt någon som hade kontanter.

 

      FF

Åter igen ett bevis på vilket sårbart samhälle vi skapat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Du har väl räknat in kortbetalningskostnaden i priset vid någon prisjustering du har gjort. 

Naturligtvis.

Och det är smidigt att slippa leta efter en bank att sätta in kontanterna på.

Den lilla andel kontanter vi får in, handlar jag för på Willys eller Snabbgross.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev FF:

Var på Biltema och handlade idag, deras kortsystem gick sönder.

Det var många som lämnade sina vagnar och gick hem.

Dom ropade om man hade kontanter kunde man betala.

Det var knappt någon som hade kontanter.

 

      FF

Jag hade nog klarat att betala, kollade nu och har lite drygt 8000 i plånboken.

 

Lite korkat att det är så få butiker som tar emot SWISH, frågade på Systemet för nåt år sedan, varför?

"För att det skulle vara omöjligt för systembolaget att veta vilken butik "swishen" kom ifrån (!!!)" 

Märkligt om inte varje system-butik skulle kunna få ett eget nummer.

 

Har vid ett liknande tillfälle på IKEA, betalat en annan kunds mat efter att han swishat mej vad maten han handlade i Restaurangen kostade, när IKEAs betalsystem slutade fungera (på grund av att en grävmaskinist inte kollat var deras fiberkabel låg nergrävd, innan han började gräva.)

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-31 at 19:50, skrev WAXO:

Tvinga och tvinga?

 

Min kontaktperson på Swedbank "informerade" mig om att jag "MÅSTE" skaffa mig kortterminal!

När jag inte ville detta för att det skulle medföra prishöjningar, sa hon att det vara bara att höja priset 5kr.

"Eftersom inte kunden ser pengarna i handen kommer de att handla för lite mer än de kanske tänkt sig"

 

Fiffigt va?

 

Jag tyckte att hon borde gå hem och läsa lyckoslanten i stället för att lura kunderna.

 

WAXO

 

Klart som fasiken att det är roligare att handla för pengar som man inte ser😀. Använder alltid mitt kreditkort 29 dagar i månaden och får tillbaka en liten sudd. Norweigankortet är gratis så ser inte nackdelarna med det. Vid kontant betalning hade jag fått 0% cashback tillbaka.

 

Att äggen blir några ören dyrare per/st kan jag ju ändå inte påverka oavsett betalningssätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev LTD:

Förr så var det många butiker som la på några kr på priset om man betalade med kort men det förekommer väl inte längre? 

Tom här i Thailand har dom flesta slutat med det men priserna är de samma, butiken tar smällen med avgiften till Banken. 

Här i Thailand så kan man tom få bra rabatter om man betalar med kort vs cash, vi fick 8% mer i rabatt när vi köpte aircons. Vi hade inte kort på Kungsri som krävdes och först vägrade man ge oss de 8% i rabatt, men det löste till slut en butikschef genom att jag gjorde en överföring till hennes konto och hon betalade med sitt kort. Innebar att HomePro som normalt är dyrare till slut gav oss bättre pris på aircons än alla andra ställen vi kollat på och på HomePro är det inget tjafs om att neka garanti mm, dyrare men bra service så handlar gärna där och tack vare kortbetalning blev det bra pris. Hur Kungsri/HomePro tjänar på detta har jag inte forskat i. 

 

Att bankerna tjänar pengar på kortbetalningar är ju ett faktum men dom måste givetvis tjäna pengar för att upprätthålla sin verksamhet. 

Anser man att bankerna tjänar för mycket så köp bank aktier och få återbäring. 

Vilket geni du verkar vara, att jag inte tänkt på detta! Om du sätter in dina pengar på mitt konto får du självklart 8% hos mig också, nej 10% kan du få....

 

Jag, lovar!

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev WAXO:

Vilket geni du verkar vara, att jag inte tänkt på detta! Om du sätter in dina pengar på mitt konto får du självklart 8% hos mig också, nej 10% kan du få....

 

Jag, lovar!

 

WAXO

Lysande, fn va snäll du är 🙏❤️

Jag tänkte köpa en ny bil så vi kan väl mötas på Mercedes på Phuket i em. 

Sen gör vi precis som på Homepro, du betalar med ditt kort och sekunden efter för jag över summan till dig minus 10%.

Du är en riktig hedersknyffel för du står väl för ditt ord?! 

 

PS, går det bra med 12%? 🙃

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/2/2021 at 9:07 AM, LTD said:

Förr så var det många butiker som la på några kr på priset om man betalade med kort men det förekommer väl inte längre? 

Tom här i Thailand har dom flesta slutat med det men priserna är de samma, butiken tar smällen med avgiften till Banken. 

Här i Thailand så kan man tom få bra rabatter om man betalar med kort vs cash, vi fick 8% mer i rabatt när vi köpte aircons. Vi hade inte kort på Kungsri som krävdes och först vägrade man ge oss de 8% i rabatt, men det löste till slut en butikschef genom att jag gjorde en överföring till hennes konto och hon betalade med sitt kort. Innebar att HomePro som normalt är dyrare till slut gav oss bättre pris på aircons än alla andra ställen vi kollat på och på HomePro är det inget tjafs om att neka garanti mm, dyrare men bra service så handlar gärna där och tack vare kortbetalning blev det bra pris. Hur Kungsri/HomePro tjänar på detta har jag inte forskat i. 

 

Att bankerna tjänar pengar på kortbetalningar är ju ett faktum men dom måste givetvis tjäna pengar för att upprätthålla sin verksamhet. 

Anser man att bankerna tjänar för mycket så köp bank aktier och få återbäring. 

Håller med, Thailand rör sig mot ett kontantfritt samhälle i raketfart; precis som de flesta andra länder i Asien som jag brukar besöka. När jag flyttade hit på sent 90-tal hade jag 17 telefonräkningar i månaden (en fast telefon, en fax och en mobil och alla skulle betalas var 14e dag och separat för inrikes och internationellt) och de skulle betalas på 4 olika kontor och alla kontant. Idag är det en räkning via nätet. I Bkk är det bara nudelställena runt condon som fortfarande vill ha kontanter, då de givetvis är illegala, och rabatterna man får på de stora varuhusen när man är en "storkonsument" är grymma. Är man lite "om-sig-och-kring-sig" kan man dessutom alltid hitta en restaurang som ger 15-20% rabatt om man har ett par olika kort. Givetvis är ingenting gratis men framförallt är det de som inte har korten, eller de som inte klarar av att hantera dem, som betalar för oss andra.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-08-07 at 17:32, skrev Atom:

Håller med, Thailand rör sig mot ett kontantfritt samhälle i raketfart; precis som de flesta andra länder i Asien som jag brukar besöka. När jag flyttade hit på sent 90-tal hade jag 17 telefonräkningar i månaden (en fast telefon, en fax och en mobil och alla skulle betalas var 14e dag och separat för inrikes och internationellt) och de skulle betalas på 4 olika kontor och alla kontant. Idag är det en räkning via nätet. I Bkk är det bara nudelställena runt condon som fortfarande vill ha kontanter, då de givetvis är illegala, och rabatterna man får på de stora varuhusen när man är en "storkonsument" är grymma. Är man lite "om-sig-och-kring-sig" kan man dessutom alltid hitta en restaurang som ger 15-20% rabatt om man har ett par olika kort. Givetvis är ingenting gratis men framförallt är det de som inte har korten, eller de som inte klarar av att hantera dem, som betalar för oss andra.

Bangkok är givetvis först men det beror nog på livsstil, den dagen då gemene man (ej hiso) i Thailand betalar allt med kort så som vi gör i ex Sverige är nog ganska avlägsen. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Bangkok är givetvis först men det beror nog på livsstil, den dagen då gemene man (ej hiso) i Thailand betalar allt med kort så som vi gör i ex Sverige är nog ganska avlägsen. 

 

Tror Thai kommer gå samma väg som bl.a Japan, Korea, Hong-Kong etc där man redan idag betalar nästan allt med mobilen och inte ett plastkort

 

Japan var ganska långt före oss att införa digital hantering av betalningar i vardagslivet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2021-08-07 at 12:32, skrev Atom:

Håller med, Thailand rör sig mot ett kontantfritt samhälle i raketfart; precis som de flesta andra länder i Asien som jag brukar besöka. När jag flyttade hit på sent 90-tal hade jag 17 telefonräkningar i månaden (en fast telefon, en fax och en mobil och alla skulle betalas var 14e dag och separat för inrikes och internationellt) och de skulle betalas på 4 olika kontor och alla kontant. Idag är det en räkning via nätet. I Bkk är det bara nudelställena runt condon som fortfarande vill ha kontanter, då de givetvis är illegala, och rabatterna man får på de stora varuhusen när man är en "storkonsument" är grymma. Är man lite "om-sig-och-kring-sig" kan man dessutom alltid hitta en restaurang som ger 15-20% rabatt om man har ett par olika kort. Givetvis är ingenting gratis men framförallt är det de som inte har korten, eller de som inte klarar av att hantera dem, som betalar för oss andra.

I Bangkok kör jag till 100% med kort. Frun kör nog till 90% med kort. 
 

I Pattaya så blir det kontanter på nudelhaken och någon fiskmarknad. 
 

På landsbygden så är det kontanter på marknaden och i ”kvartersbutiken” och på Låååtatt och Seven så är det kort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/10/2021 at 8:27 AM, LTD said:

Bangkok är givetvis först men det beror nog på livsstil, den dagen då gemene man (ej hiso) i Thailand betalar allt med kort så som vi gör i ex Sverige är nog ganska avlägsen. 

 

Dagen då alla i Nakorn Nowhere betalar allt med kort ligger nog väldigt långt borta men dagen då hälften av Thailands befolkning använder kort/telefon till minst hälften av sina inköp ligger nog bara ett par år bort. Thailand, precis som många andra Asiatiska länder, har rört sig bort från kontanter mycket snabbare än vi i Västlandet och alla Covid-nedstängningar har snabbat på den processen med flera år. Vi har tillbringat merparten av det senaste 1.5 året i en medelstor kommun dryga timmen från Bangkok och jag är säker på att väldigt många i stort sett aldrig hade använt ett kort innan mars 2020 och absolut aldrig betalat med en app. Senaste 3 månaderna skulle jag vilja påstå att närmare 50% av alla pickupper och MC som åker genom byn är någon form av delivery service; och de betalas alla med en app. Jag tror inte de som nu vant sig att betala med kort och appar kommer sluta med det bara för att nedstängningarna en dag tar slut. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
3 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Vad heter Thailands motsvarighet till Swish?

PromtPay (Bangkok bank iallafall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha minst 2 000 kronor i kontanter hemma och i olika valörer utifall att banksystemet slås ut sa överdirektör Camilla Asp på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i SVT:s program Samhällskollaps.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...