Jump to content
IGNORERAD

Kontantfritt samhälle - bra eller dåligt?


Alarik

Recommended Posts

Jag använder kontanter i största mån jag kan. Det av flera anledningar.

1. Swish är gratis för privatpersoner nu. Undrar om det skulle vara fortsatt gratis om kontanterna försvann - tveksamt.
 

2. Integriteten. På sikt talas det om en E-krona. Jag antar att staten ska hantera den. Därmed får staten ännu mer koll på oss.

Ett inte otänkbart scenario vore att jag får hem ett brev från Hälsovprdsmyndigheten: "Vi har registrerat att du har handlat totalt 4 liter Vodka under 2 månader. Vi tycker att du borde se över dina alkoholvanor nu."
 

3. Möjligheten till att anlita svart arbetskraft försvåras utan kontanter. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • WAXO

    9

  • Alarik

    9

  • HuaHindinnge

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

John Khonken

Det farligaste med E krona är att banken äger alla dina pengar och kan göra bail in när det passar dom. Du är chanslös. 

Slutsats

Dina pengar är bankens pengar. Dom gör vad dom vill med dina pengar. Kontanter är en litet skydd om bankerna går i putten. Inte säkert. Men ändå bättre än ingenting.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Jag gillar själv, likt de flesta gubbar här, kontanter. Jag kan stå utanför min 7/11 och ta ut cash i bankomaten att handla för, trots att 7/11 erbjuder i alla fall minst fem andra sätt att betala via app eller kort som gör att både jag och kassörskan slipper mecka med sedlar och mynt.

 

Samtidigt använder jag trots allt Promptpay, Linepay, banköverföringar, kort etc , alltmer. Förbi är tiden när jag betalade tex el- och vattenräkningar cash på samma 7/11, nu scannar jag streck- eller QRkoder i bankappen istället.Enklare, billigare, snabbare, precis som att skanna QR-kod på restaurang när notan ska betalas, eller vifta med kortet på Big C när det storhandlats.

 

De flesta av oss gamle är redan rätt kontantlösa även om vi vill gnälla över det ibland. För generationer födda 00 och framåt kommer sedlar och mynt att vara lika konstigt som fasta telefoner med sladd och nummerskiva, eller som musik som spelas på runda diskar.

 

Kontentan: det helt kontantlösa samhället är snart här, och jag tror nog trots allt att det på det stora hela är en bra utveckling.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-31 at 17:51, skrev WAXO:

Varje bankkund med ett betalkort genererar i genomsnitt 5000 kr/år i dolda avgifter till banken.

Tänk på det varje gång ni använder kortet så har ni snart en extra betald semestervecka !!!

 

Swish är ännu dyrare att använda!

 

Butikerna är förbjudna att informera kunderna om vad det faktiskt kostar att använda kortet.

 

WAXO

Hur menar du nu?
Om jag köper en Kebab av min lokale Pizzabagare på hörnet så brukar det dras sisådär en 75 spänn från kontot.
Var menar du att de där dolda kostnaderna dras, som alltså inte skulle försvinna om jag handlade kontant? 
Jag anar en konspirationsakrobat här :wut:

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Batting:

Hur menar du nu?
Om jag köper en Kebab av min lokale Pizzabagare på hörnet så brukar det dras sisådär en 75 spänn från kontot.
Var menar du att de där dolda kostnaderna dras, som alltså inte skulle försvinna om jag handlade kontant? 
Jag anar en konspirationsakrobat här :wut:

Pizzabagaren får bara 72 kr av de 75 du betalade, och höjer naturligtvis priset på din Kebab med nåt motsvarande, Banken tackar alla som betalar 3 spänn extra för varje inköp de gör med kort, med en månadsavgift på (minst) 15 spänn eller så, för att de underlättar din betalning genom att låta dej betala med ett kort de tjänar en massa på...

 

Win-win, om du är banken.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Pizzabagaren får bara 72 kr av de 75 du betalade, och höjer naturligtvis priset på din Kebab med nåt motsvarande, Banken tackar alla som betalar 3 spänn extra, med en månadsavgift på (minst) 15 spänn eller så, för att de underlättar din betalning genom att låta dej betala med ett kort de tjänar en massa på...

 

Win-win, om du är banken.

 

 

MVH

Och något motsvarande är man alltså immun mot i ett samhälle där man använder kontanta pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
50 minuter sedan, skrev Tommy:

Pizzabagaren får bara 72 kr av de 75 du betalade, och höjer naturligtvis priset på din Kebab med nåt motsvarande, Banken tackar alla som betalar 3 spänn extra för varje inköp de gör med kort, med en månadsavgift på (minst) 15 spänn eller så, för att de underlättar din betalning genom att låta dej betala med ett kort de tjänar en massa på...

 

Win-win, om du är banken.

 

 

MVH

Vad kostar det att hantera kontanter? Hämtning/lämning av dagskassor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra månaden över 2000 swish a 1.50

Inte lika många bankkort a 1.83%

Klart jag måste ta med den kostnaden  i priset!

Dom som betalar kontant förlorar men dom får fri kasse!

Sen kostar ju kortdragaren lite oxå

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev WAXO:

Swish har jag nästan slutat att använda efter att Swedbank tidigare spärrat mitt konto och beordrat mig att redovisa 3st transaktioner på totalt 750kr. En mkt god vän informerade mig nyligen om att 3 vänner till honom fått ett brev från Swedbank där de skulle redovisa ALLA Swishtransaktioner 3mån bakåt i tiden annars spärras kontot!?!!?? Vad jag vet finns ingen av dem med i något brottsregister eller andra suspekta sammanhang.

 

Är det någon som vet hur mycket knark, terror eller annat man får för mina 750 kr?

 

WAXO

Åkte på en skatteverket revision för mina swish översteg 12000 kr. Banken har en skyldighet att tjalla till skv om det nämligen.

 

Slutade med att jag fick redovisa alla transaktioner tre år tillbaka med en restskatt straffavgift etc på ca 20k kr.. nä aldrig mer vara snäll snäll sätta in kontanter på mitt konto från svågrarnas bärförsäljining...

 

CASH IS KING!

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 15 år sedan hade jag ett företags konto med tillhörande tjänster som internet bank dagskassa mm. Det kostade då inget extra att lämna en dagskassa i serviceboxen hos det lokala bankkontoret. Efter ett tag ville banken ta betalt men då ändrade jag till att lämna veckovis och slapp därför extra avgifter. Senare slutade bankkontoret att hantera kontanter och hänvisade mig till Panexia för kontanthantering. Jag blåvägrade och skaffade mig ett antal betalkort och kunde därigenom sätta in tillräckligt belopp varje vecka. Några anställda ville dessutom ha kontant löneutbetalning och det var en skön känsla att räkna upp deras lön och se deras leende. Jag mindes själv hur det var runt 70/80 när man fick kontant lön. Kort därpå så förskingrade Panexia insättarnas dagskassor och kursade med ett par hundra miljoner i skulder. Jag frågade mitt lokala bankkontor hur de kunde rekommendera ett sådant blufföretag? Oh det har inte vi något som helst att göra med här på Swedbank! Vilka äger Panexia då? - frågade jag. Det gör Swedbank såklart. Ja just det, jag tyckte det stod så på dörren när jag gick in? Vi får nog avsluta den här diskussionen, det är kunder som väntar!

 

Ja, vad skall man säga?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Pizzabagaren får bara 72 kr av de 75 du betalade, och höjer naturligtvis priset på din Kebab med nåt motsvarande, Banken tackar alla som betalar 3 spänn extra för varje inköp de gör med kort, med en månadsavgift på (minst) 15 spänn eller så, för att de underlättar din betalning genom att låta dej betala med ett kort de tjänar en massa på...

 

Win-win, om du är banken.

 

 

MVH

 

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Vad kostar det att hantera kontanter? Hämtning/lämning av dagskassor?

Jag tycker man kan vända på frågan. Vad kostar det banken att hantera en korttransanktion? Vad kostar det banken att hantera ett kort i månaden? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 

Jag tycker man kan vända på frågan. Vad kostar det banken att hantera en korttransanktion? Vad kostar det banken att hantera ett kort i månaden? 

 

bra mycket billigare än att hantera kontanter. Därför kan de lägga ner en massa bankontor och spara ännu mer. 

Betalar något mera för IT-systemen dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Pizzabagaren får bara 72 kr av de 75 du betalade, och höjer naturligtvis priset på din Kebab med nåt motsvarande, Banken tackar alla som betalar 3 spänn extra för varje inköp de gör med kort, med en månadsavgift på (minst) 15 spänn eller så, för att de underlättar din betalning genom att låta dej betala med ett kort de tjänar en massa på...

 

Win-win, om du är banken.

 

 

MVH

Förr så var det många butiker som la på några kr på priset om man betalade med kort men det förekommer väl inte längre? 

Tom här i Thailand har dom flesta slutat med det men priserna är de samma, butiken tar smällen med avgiften till Banken. 

Här i Thailand så kan man tom få bra rabatter om man betalar med kort vs cash, vi fick 8% mer i rabatt när vi köpte aircons. Vi hade inte kort på Kungsri som krävdes och först vägrade man ge oss de 8% i rabatt, men det löste till slut en butikschef genom att jag gjorde en överföring till hennes konto och hon betalade med sitt kort. Innebar att HomePro som normalt är dyrare till slut gav oss bättre pris på aircons än alla andra ställen vi kollat på och på HomePro är det inget tjafs om att neka garanti mm, dyrare men bra service så handlar gärna där och tack vare kortbetalning blev det bra pris. Hur Kungsri/HomePro tjänar på detta har jag inte forskat i. 

 

Att bankerna tjänar pengar på kortbetalningar är ju ett faktum men dom måste givetvis tjäna pengar för att upprätthålla sin verksamhet. 

Anser man att bankerna tjänar för mycket så köp bank aktier och få återbäring. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev LTD:

Att bankerna tjänar pengar på kortbetalningar är ju ett faktum men dom måste givetvis tjäna pengar för att upprätthålla sin verksamhet. 

Anser man att bankerna tjänar för mycket så köp bank aktier och få återbäring. 

Helt riktigt. Hyra av lokal, el, råvaror etc kostar också pengar. Det finns ingen pizzabagare som specificerar allt på kvittot. Bankerna erbjuder tjänst och vill ha betalt för den. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
On 2021-08-01 at 09:09, skrev Mr atm:

Nu har Fredman aka fylltratten fått luft igen. 

Undrar vad jag har hotat fylltratten med?

 

Bitcoin Är spårbara.

Man kan köra Bitcoin genom en mixer. Ingen privatperson kan 

då få reda på dom. Däremot kan en myndighet kräva uppgifterna.

Men dom bryr sig inte om små summor utan då blir det i facket cykelstölder.

För det kräver tid och pengar.

Man kan köpa kryptovalutor som inte alls är spårbara som Monero tex.

Eller försöka växla till dom.

Idag används under 1% av Bitcoin till kriminell verksamhet.

Dessutom så använder Bitcoin ungefär 3% el jämfört mot vad folk använder till att för att spela dataspel.

Jämför man med porren så blir det extremt lite.

När man framställer (mainar) Bitcoin så är det ungefär 60% av elen som är gjord på förnyelsebar energi.

Undrar hur mycket av förnyelsebar energi som USAs krigsmakt använder?

USAs dollar är uppbackad av oljan och deras krigsmakt bla.

 

 

Jag dricker någon form av alkohol de flesta fredagar och lördagar. På semestern så dryftar jag mig även till att det blir en eller max två dagar till per vecka. Dricker aldrig alkohol då det är jobb dagen efter, inte ens en lättöl. Kallar du det för för fylltratt så säger det mer om dig än om mig. Man kan ana en taskig uppväxt med inslag av missbruk men det vet jag inte något om.

 

När jag efter att du blivet påkommen med att inte skriva sanning (nej jag kommer inte att leta) så skrev jag Pinocchio till dig. Du svarade då att du var säker på att jag inte skulle våga säga det till dig "face to face". Varför skulle jag inte våga det om det inte innefattade ett hot om våldsamma konsekvenser? Flera andra medlemmar uttryckte samma misstro till några av dina inlägg.

 

När det gäller bitcoin så prova med att googla "bitcoin kriminalitet". Det jag får fram är att det räknas med att minst 50 % av alla transaktioner kan tillskrivas kriminell verksamhet. Var har du hittat mindre än 1 %? Spårningen av bitcoin går ju att gömma med olika metoder annars vore det ju hur lätt som helst att ta fast dem som försökte att utpressa t.ex. Coop på stora belopp. 

Elförbrukningen för bitcoin har jag inte kommenterat något om då jag inte känner till den. Känner heller inte till något om vad USAs krigsmakt använder eller ens vad det har med bitcoin att göra? Förbrukningen av el till dataspel och porr var i sig intressant men begriper heller inte vad det har med saken att göra. 

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

 Bankerna erbjuder tjänst och vill ha betalt för den. 

Problemet har dock varit att oligopolbankerna och kortföretagen har tagit så ohelumt bra betalt för dessa tjänster. 

 

Så till den milda grad att EU har fått gå in och lagstifta för att få bukt med de värsta avarterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 hours ago, Fredman said:

Jag dricker någon form av alkohol de flesta fredagar och lördagar. På semestern så dryftar jag mig även till att det blir en eller max två dagar till per vecka. Dricker aldrig alkohol då det är jobb dagen efter, inte ens en lättöl. Kallar du det för för fylltratt så säger det mer om dig än om mig. Man kan ana en taskig uppväxt med inslag av missbruk men det vet jag inte något om.

 

När jag efter att du blivet påkommen med att inte skriva sanning (nej jag kommer inte att leta) så skrev jag Pinocchio till dig. Du svarade då att du var säker på att jag inte skulle våga säga det till dig "face to face". Varför skulle jag inte våga det om det inte innefattade ett hot om våldsamma konsekvenser? Flera andra medlemmar uttryckte samma misstro till några av dina inlägg.

 

När det gäller bitcoin så prova med att googla "bitcoin kriminalitet". Det jag får fram är att det räknas med att minst 50 % av alla transaktioner kan tillskrivas kriminell verksamhet. Var har du hittat mindre än 1 %? Spårningen av bitcoin går ju att gömma med olika metoder annars vore det ju hur lätt som helst att ta fast dem som försökte att utpressa t.ex. Coop på stora belopp. 

Elförbrukningen för bitcoin har jag inte kommenterat något om då jag inte känner till den. Känner heller inte till något om vad USAs krigsmakt använder eller ens vad det har med bitcoin att göra? Förbrukningen av el till dataspel och porr var i sig intressant men begriper heller inte vad det har med saken att göra. 

Denying is the first symptom.

Så tyvärr fylltratten.

Inte bara jag som kallar dig det.

Ett exempel bland många faktaskrifter.

Dit räknar jag inte Aftonbladet, Expressen eller liknande.

"Även om kryptovalutor används i kriminell verksamhet så är det en liten del av alla transaktioner. Enligt analysföretaget Chainanalysis gick bara 0.34% av bitcoinflödena under 2020 att koppla till kända illegala tjänster (en nedgång från 2,1% 2019).4 feb. 2021"

Resten förstod du ju inte heller vad det hade med Bitcoin eller kriminalitet att göra så.....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Mr atm:

Denying is the first symptom.

Ja, det dig i ett nötskal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige använder jag kortet eller swish till 100%. Vet inte ens hur dom nya mynten ser ut. I Thailand är det cash till nästan 100% - är nog bara hotellet jag betalar med kortet(oftast förbokat)

 

Båda har sina fördelar och tjusning. Betala moppekillen eller tjejen på marknaden med någon app känns fel helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 7/31/2021 at 3:19 PM, Tallviking said:

När hände ett bankrån eller värdetransportrån senast ?

 

Det är ju vår egen livsstil som gör oss kontantlösa. Inget som tvingas på oss uppifrån eller "från sidan"

 

Det viktiga är att bygga ett robust redundant digitalt samhälle nu vilket det finns stora behov av på många områden, inte bara för digitala pengar utan även eldistribution, kommunikation, media, fordon & transporter, sjukvård, offentlig verksamhet, försvaret etc etc.

Skriven år 2019

"Det är lätt att tro att det är konsumenterna själva som väljer bort kontanter, men tidigare i år visade en Sifo-undersökning att 74 procent av befolkningen vill kunna betala kontant."

Jag tycker att vi delvis mer eller mindre blivit tvingade att använda kort.

Genom att bankkontor har stängts och att man låtit näringsidkare att bara behöva ta kort. Grundlagen säger att dom måste ta kr och ören.

Sedan går man runt det genom att kalla det avtal genom att sätta en lapp på rutan. Vilket är ren blaha enligt mig, och säkert en del som inte kommer att hålla med.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Mr atm:

Skriven år 2019

"Det är lätt att tro att det är konsumenterna själva som väljer bort kontanter, men tidigare i år visade en Sifo-undersökning att 74 procent av befolkningen vill kunna betala kontant."

Jag tycker att vi delvis mer eller mindre blivit tvingade att använda kort.

Genom att bankkontor har stängts och att man låtit näringsidkare att bara behöva ta kort. Grundlagen säger att dom måste ta kr och ören.

Det är tvärtom, bankkontor stängs för att färre och färre kunder besöker dom. Dom kunder som inte vill vara med i utvecklingen av samhället får det svårare och svårare. 

Dom kunder som inte kan på grund av olika orsaker måste samhället stötta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
10 minutes ago, HuaHindinnge said:

Det är tvärtom, bankkontor stängs för att färre och färre kunder besöker dom. Dom kunder som inte vill vara med i utvecklingen av samhället får det svårare och svårare. 

Dom kunder som inte kan på grund av olika orsaker måste samhället stötta.

Du har rätt delvis. Ja fler sköter sina bankaffärer hemifrån där dom betalar för jobbet. Min mamma fick en utbetalning på 140 kr i fredags som hon kan hämta ut på banken.

Hämtar hon ut den någon annanstans så kostar det kanske 60 kr eller nåt.

Men det är tex många bankkontor som har varit mycket välbesökta där dom bara stängt ner.

Ja bankerna har väl inte råd att ha dom öppna

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
25 minuter sedan, skrev Mr atm:

Ja bankerna har väl inte råd att ha dom öppna

Inget företag sysslar med välgörenhet, förutom av staten helägda förståss om staten vill.

När antalet kunder minskas måste också antalet kontor minskas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Mr atm:

Skriven år 2019

"Det är lätt att tro att det är konsumenterna själva som väljer bort kontanter, men tidigare i år visade en Sifo-undersökning att 74 procent av befolkningen vill kunna betala kontant."

Jag tycker att vi delvis mer eller mindre blivit tvingade att använda kort.

Genom att bankkontor har stängts och att man låtit näringsidkare att bara behöva ta kort. Grundlagen säger att dom måste ta kr och ören.

Sedan går man runt det genom att kalla det avtal genom att sätta en lapp på rutan. Vilket är ren blaha enligt mig, och säkert en del som inte kommer att hålla med.

Att folk vill kunna betala med kontanter betyder bara att dom inte vill ta bort kontanterna helt. Fakta kvarstår dock att de absolut flesta betalningarna i Sverige idag görs digitalt och antalet ökar hela tiden. Inget "tvingar" någon att betala digitalt men det är så otroligt mycket enklare och smidigare för de yngre idag som inte ens förstår varför man skall ha fysiska pengar för dom har aldrig behövt några

Att vissa personer har svårt för det digitala kommer aldrig helt försvinna så visst måste det i många fall finnas en möjlighet att betala kontant men det får inte bli ett absolut krav för fysisk pengahantering är både dyrt, krångligt och riskabelt jämfört med de digitala pengarna och dom risker det medför

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Mr atm:

Du har rätt delvis. Ja fler sköter sina bankaffärer hemifrån där dom betalar för jobbet. Min mamma fick en utbetalning på 140 kr i fredags som hon kan hämta ut på banken.

Hämtar hon ut den någon annanstans så kostar det kanske 60 kr eller nåt.

Men det är tex många bankkontor som har varit mycket välbesökta där dom bara stängt ner.

Ja bankerna har väl inte råd att ha dom öppna

Jag fick en utbetalning på 220 SEK, som jag hade kunnat lösa ut på banken mot avgift, skicka in det till banken och be dem sätta in det på mitt konto, lösa ut mot kontanter på vissa utbetalningställen som ICA, Direkten mm. Och jag kunde logga in på Swedbankens hemsida (med mobilt bank ID) och lösa ut den på det sättet, fick pengarna nästa dag utan kostnad. Så det fanns flera alternativ som var gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...