Jump to content
IGNORERAD

Kontantfritt samhälle - bra eller dåligt?


Alarik

Recommended Posts

34 minuter sedan, skrev Mr atm:

I USA så snor poliserna mer cash från befolkningen än vad tjuvarna gör.

 

Äähm du är misstänkt. Du har kontanter.

Dessutom är det spår av kokain här.

Spår av Kokain...

 

Vid en stor undersökning i USA för några år sedan så hittades spår av Kokain på 90% av sedlarna i cirkulation!

I vissa områden var det 100%, inte några mängder, men ändå...

100 percent: Detroit, Michigan; Boston, Massachusetts; Orlando, Florida; Miami, Florida; Los Angeles, California

 

https://edition.cnn.com/2009/HEALTH/08/14/cocaine.traces.money/

https://www.nationalgeographic.com/science/article/cocaine-on-money-drug-found-on-90-of-us-bills

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • WAXO

    9

  • Alarik

    9

  • HuaHindinnge

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Leverans av pizza på lördagar till jobbet, dom tar bara kontanter. 

Många som blivit /blir utan pizza på lördagar fortfarande. 

Har varit så sen många många år sen. Dom sitter och käkar knäckebröd med smör på lördagen. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Stoneys:

Leverans av pizza på lördagar till jobbet, dom tar bara kontanter. 

Många som blivit /blir utan pizza på lördagar fortfarande. 

Har varit så sen många många år sen. Dom sitter och käkar knäckebröd med smör på lördagen. 

Testa att betala kontant och kräv att få ditt kvitto, om inte inga pengar...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Nja, sanning med modifikation. Bankerna hyr ut betalkortterminaler och Swish företag behöver också intäkter. Betalkortförtagen, Mastercard Visa etc vill också ha betalt för att bankerna ska få ställa deras kort.

Hela infrastrukturen för att hantera kortbetalning kostar pengar. 

 

Butikerna vet endast vad de betalar till bankerna, men det är deras 'affärshemlighet'. Jämför med för 10 år sedan när butikerna inte ville acceptera kortbetalning för småbelopp.

 

Får se om det ändrar på sig med P27.

 

Trots detta är det ändå billigare än att hantera kontanter. 

Nej, det är absolut inte min lilla "affärshemlighet", att ange inlösenavgiften eller kostnaderna för kortterminalen. Det är banken som förbjuder mig att ange någon form av kortavgift på kvittot! Däremot så är jag skyldig att ange hur mycket moms som staten norpar av dina pengar!

I USA blev VISA och Mastercard dömda att betala tillbaka 40 miljarder $US till handelsorganisationerna i USA för att de arbetade i kartell. 

I Storbritannien pågår just nu ett mål mot Mastercard för att de tagit ut för höga avgifter, de stäms därför på 14 miljarder £.

 

Vad säger då Svensk handel om detta? Jag har i alla fall inte hört ett ljud från Regeringsgatan 60.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev 65Selander:

Bra med kontantfritt på ett sätt, svårare att råna men sämre för många äldre som inte har mobil/bankort.

 

Samt som de skriver samhället blir jävligt sårbart

SKYLL INTE PÅ DE ÄLDRE!!!

 

Det vettigaste offentliga uttalandet jag har hört kom från vår tidigare programledare i SVT PLUS, Sverker Olofsson.

"Man skyller på att vi äldre inte kan hantera kort. Men hur skall ett barn kulla lära sig pengars värde om de aldrig får se några?"

 

Jag ger det uttalandet +++++

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

När hände ett bankrån eller värdetransportrån senast ?

 

Det är ju vår egen livsstil som gör oss kontantlösa. Inget som tvingas på oss uppifrån eller "från sidan"

 

Det viktiga är att bygga ett robust redundant digitalt samhälle nu vilket det finns stora behov av på många områden, inte bara för digitala pengar utan även eldistribution, kommunikation, media, fordon & transporter, sjukvård, offentlig verksamhet, försvaret etc etc.

Tvinga och tvinga?

 

Min kontaktperson på Swedbank "informerade" mig om att jag "MÅSTE" skaffa mig kortterminal!

När jag inte ville detta för att det skulle medföra prishöjningar, sa hon att det vara bara att höja priset 5kr.

"Eftersom inte kunden ser pengarna i handen kommer de att handla för lite mer än de kanske tänkt sig"

 

Fiffigt va?

 

Jag tyckte att hon borde gå hem och läsa lyckoslanten i stället för att lura kunderna.

 

WAXO

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Var inte COOP kassasystem nere? De kunde registrera de varor kunderna skulle köpa, men eftersom det fungerade förr i tiden så....

Blir nog ett stort arbete att få ihop bokföring och lagersaldo...

Som jag sa så hade dom inte ett backupp system som möjlig gjorde kontant betalning, det är det jag eftersträvar. 

 

Dessutom vad våran regering inte förstår är hur lönsamt för bankerna det är med kort, swish eller nått annat digitalt betalsystem. Dom kan aldrig ta ta betalt på samma sätt för kontant betalning.

 

Lars Borg (han som visar pitten i fel sammanhang 😉 ) som var moderat finansminister var ständigt i luven på bankerna, har ni lagt märke till någon speciell kritik från vår nuvarande regering? så nu sitter vi snart i knä på bankerna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Tommy:

Testa att betala kontant och kräv att få ditt kvitto, om inte inga pengar...

 

 

MVH

Chefen har bjudit många gånger och begärt och fått kvitto när firman bjuder. När vi själva köper behöver vi inte kvittot. Om dom svarta pengerna är inte mitt problem. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Du kan sätta in kontanter om du kan bevisa varifrån de lagligen kommer och du kan ta ut dina egna kontanter om du beställer 1-2 dagar innan, så har det varit länge (egen erfarenhet).

Brukade förr på min bank beställa sedlar inför thailandsresorna för att sedan växla dem till TB på gynnsamt ställe i Bangkok.

Det är inte längre möjligt.

Det är numera bankautomaten utanför t ex banken, med begränsade belopp, som gäller.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
34 minutes ago, Jed said:

Som jag sa så hade dom inte ett backupp system som möjlig gjorde kontant betalning, det är det jag eftersträvar. 

 

Dessutom vad våran regering inte förstår är hur lönsamt för bankerna det är med kort, swish eller nått annat digitalt betalsystem. Dom kan aldrig ta ta betalt på samma sätt för kontant betalning.

 

Lars Borg (han som visar pitten i fel sammanhang 😉 ) som var moderat finansminister var ständigt i luven på bankerna, har ni lagt märke till någon speciell kritik från vår nuvarande regering? så nu sitter vi snart i knä på bankerna. 

Back up system som du påpekar är bra.

Regeringen vet exakt hur lönsamma bankerna är. 

Dom hjälper dom ju i första hand bankerna om det skulle bli problem. (med våra pengar)

Sedan att Anders Borg (1:a i matte) var i luven på bankerna var ju ren teater

som vanligt. Som tack fick han ju jobb hos en bank som dom oftast

brukar få.

 

Och som vanligt sätter jag in vad Borg menar med win-win situation när han pratar i USA.

Vi tar in "flyktingar" hit där dom ska stanna kvar för alltid helst med bidrag och bara åka hem på semester eller

lyfta bidrag som den irakiska försvarsministern i sitt land.

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Mr atm:

Är du terrorist 😉

Kartell boss!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Alarik said:

Brukade förr på min bank beställa sedlar inför thailandsresorna för att sedan växla dem till TB på gynnsamt ställe i Bangkok.

Det är inte längre möjligt.

Det är numera bankautomaten utanför t ex banken, med begränsade belopp, som gäller.

Vad ska det vara bra för. Idag kan du ju ta ut pengar ur thailändsk ATM. 

Vill du spara pengar så är det ju bara att skaffa konto i Thai bank. Så slipper du avgifter på vägen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

All ekonomisk brottslighet och den flesta brottslighet i övrigt borde bli omöjlig om det gå att följa alla transaktioner oavsett vad tuffe Viktor aka Pinocchio slänger ut sig för hot anser. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mr atm:

Är du terrorist 😉

Thaidamen måste väl får spela kort .... eller hur

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev WAXO:

Tvinga och tvinga?

 

Min kontaktperson på Swedbank "informerade" mig om att jag "MÅSTE" skaffa mig kortterminal!

När jag inte ville detta för att det skulle medföra prishöjningar, sa hon att det vara bara att höja priset 5kr.

"Eftersom inte kunden ser pengarna i handen kommer de att handla för lite mer än de kanske tänkt sig"

 

Fiffigt va?

 

Jag tyckte att hon borde gå hem och läsa lyckoslanten i stället för att lura kunderna.

 

WAXO

 

Hon hade inte fel, när vi höjde våra priser med ca 10% i påskas var det nästan bara kontantbetalarna som kommenterade detta, helt sant!

2 timmar sedan, skrev Stoneys:

Chefen har bjudit många gånger och begärt och fått kvitto när firman bjuder. När vi själva köper behöver vi inte kvittot. Om dom svarta pengerna är inte mitt problem. 

Och det är de svarta inkomsterna som gör att de försöker lära er att "Cash is King".

 

OK det kostar en del att ha mobila kortterminaler till de som levererar, så det fattar jag, men Swish kostar "Bara" 2 kronor per betalning (för oss), och beroende på hur mycket kunden handlar för så kan det vara billigare för oss, än kortbetalning.

 

Det är förstås riskabelt att skriva ut ett kvitto innan man fått betalt med kontanter, Tänk om man inte får betalt, vad göra då? Man kan ju inte hålla på och radera hur många transaktioner som helst utan att SKV kommer och kollar...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tommy:

Hon hade inte fel, när vi höjde våra priser med ca 10% i påskas var det nästan bara kontantbetalarna som kommenterade detta, helt sant!

Och det är de svarta inkomsterna som gör att de försöker lära er att "Cash is King".

 

OK det kostar en del att ha mobila kortterminaler till de som levererar, så det fattar jag, men Swish kostar "Bara" 2 kronor per betalning (för oss), och beroende på hur mycket kunden handlar för så kan det vara billigare för oss, än kortbetalning.

 

Det är förstås riskabelt att skriva ut ett kvitto innan man fått betalt med kontanter, Tänk om man inte får betalt, vad göra då? Man kan ju inte hålla på och radera hur många transaktioner som helst utan att SKV kommer och kollar...

 

MVH

Kund kännedom. 😀 😀 😀 😀 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tommy:

Hon hade inte fel, när vi höjde våra priser med ca 10% i påskas var det nästan bara kontantbetalarna som kommenterade detta, helt sant!

Och det är de svarta inkomsterna som gör att de försöker lära er att "Cash is King".

 

OK det kostar en del att ha mobila kortterminaler till de som levererar, så det fattar jag, men Swish kostar "Bara" 2 kronor per betalning (för oss), och beroende på hur mycket kunden handlar för så kan det vara billigare för oss, än kortbetalning.

 

Det är förstås riskabelt att skriva ut ett kvitto innan man fått betalt med kontanter, Tänk om man inte får betalt, vad göra då? Man kan ju inte hålla på och radera hur många transaktioner som helst utan att SKV kommer och kollar...

 

MVH

Swish har jag nästan slutat att använda efter att Swedbank tidigare spärrat mitt konto och beordrat mig att redovisa 3st transaktioner på totalt 750kr. En mkt god vän informerade mig nyligen om att 3 vänner till honom fått ett brev från Swedbank där de skulle redovisa ALLA Swishtransaktioner 3mån bakåt i tiden annars spärras kontot!?!!?? Vad jag vet finns ingen av dem med i något brottsregister eller andra suspekta sammanhang.

 

Är det någon som vet hur mycket knark, terror eller annat man får för mina 750 kr?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl bra som det är nu, en låg andel kontanter, så lite kontant som möjligt men varför ska man ta bort kontanter? Varför ens fundera på det? 

Då får alternativen utvecklas betydligt mer först, man kan ju inte ha ett betalsystem som ibland inte funkar så idag ser jag det som en icke fråga. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
9 hours ago, Alarik said:

Brukade förr på min bank beställa sedlar inför thailandsresorna för att sedan växla dem till TB på gynnsamt ställe i Bangkok.

Det är inte längre möjligt.

Det är numera bankautomaten utanför t ex banken, med begränsade belopp, som gäller.

Jag brukade växla mina US dollars på en resebyrå med låst dörr och utan resor som låg tvärs över gatan från Pantip. Där fick man gå vidare genom en tom butik och in i ett hemligt rum efter att de låst upp dörren.

Det var väl något skumt med det hela med de hade i alla fall bäst kurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
6 hours ago, WAXO said:

Swish har jag nästan slutat att använda efter att Swedbank tidigare spärrat mitt konto och beordrat mig att redovisa 3st transaktioner på totalt 750kr. En mkt god vän informerade mig nyligen om att 3 vänner till honom fått ett brev från Swedbank där de skulle redovisa ALLA Swishtransaktioner 3mån bakåt i tiden annars spärras kontot!?!!?? Vad jag vet finns ingen av dem med i något brottsregister eller andra suspekta sammanhang.

 

Är det någon som vet hur mycket knark, terror eller annat man får för mina 750 kr?

 

WAXO

Swedbank, en jävla gangsterbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Jag är kluven inför detta....

Kortbetalning är oerhört smidigt och man slipper att ha en "hästhandlarplånbok" för att husera alla mynten för man var ju väldigt bekväm av sig när man betalade med kontanter och bara betalade med sedlar för att det var så tradigt att räkna mynt, vilket tyvärr resulterade i att man bara fick mer och mer mynt i plånboken........:giggle:

Thailand är ju ett sådant exempel, där man har hur mycket mynt över som helst när man skall resa hem igen, för vem orkar räkna alla dessa småvalörer till mynt som de har?

USA är väl ett annat exempel på mynt i väldigt små valörer.

Samtidigt finns det ju givetvis en sårbarhet med elektronisk betalning om allting skulle "kuka" ur.......

Orkar man inte hantera mynt så har man givetvis ett problem, själv brukar jag räkna mina mynt innan jag skall ut och handla och sen är det bara att betala med dom, hur svårt är det?
Vad gäller småmynt i USA minns jag att om någonting kostade 9,99$ och man lämnade fram en tia så fick man minsan ett 1-centmynt tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Orkar man inte hantera mynt så har man givetvis ett problem, själv brukar jag räkna mina mynt innan jag skall ut och handla och sen är det bara att betala med dom, hur svårt är det?
Vad gäller småmynt i USA minns jag att om någonting kostade 9,99$ och man lämnade fram en tia så fick man minsan ett 1-centmynt tillbaka.

Jag vet inget annat land där man är så nonchalant för pengarvärde som i Sverige och de övriga nordiska länder som använder krona och öre, men det finns inga mynt i öre? USA har 1 cent, UK har en penny, Euro har 1 cent Thailand har 1 satang och de används också, utan att man nonchalerar dem och avrundar bort. När jag var yngre så la jag ofta mynten i en burk och efter någon månad när det var kris i kassan tog man burken och simsalabim så hade man någon hundring på fickan. Idag får ofta barnbarn lite mynt så de kan leka affär, när leken är över och jag vill ha tillbaks min mynt springer de istället  iväg och handlar sig lite riktig "khnm" - dvs godis i butiken längs gatan.

 

Vad är det för fel att lära sig pengars värde?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
10 hours ago, Fredman said:

All ekonomisk brottslighet och den flesta brottslighet i övrigt borde bli omöjlig om det gå att följa alla transaktioner oavsett vad tuffe Viktor aka Pinocchio slänger ut sig för hot anser. 

Nu har Fredman aka fylltratten fått luft igen. 

Undrar vad jag har hotat fylltratten med?

 

Bitcoin Är spårbara.

Man kan köra Bitcoin genom en mixer. Ingen privatperson kan 

då få reda på dom. Däremot kan en myndighet kräva uppgifterna.

Men dom bryr sig inte om små summor utan då blir det i facket cykelstölder.

För det kräver tid och pengar.

Man kan köpa kryptovalutor som inte alls är spårbara som Monero tex.

Eller försöka växla till dom.

Idag används under 1% av Bitcoin till kriminell verksamhet.

Dessutom så använder Bitcoin ungefär 3% el jämfört mot vad folk använder till att för att spela dataspel.

Jämför man med porren så blir det extremt lite.

När man framställer (mainar) Bitcoin så är det ungefär 60% av elen som är gjord på förnyelsebar energi.

Undrar hur mycket av förnyelsebar energi som USAs krigsmakt använder?

USAs dollar är uppbackad av oljan och deras krigsmakt bla.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...