Jump to content
IGNORERAD

Kontantfritt samhälle - bra eller dåligt?


Alarik

Recommended Posts

Andelen kontanter i samhället är rekordlåg och samhället går allt mer mot kontantfritt.

Seniorekonomen på SEB varnar nu för risker vid framtida cyberattacker.

På senare tid har det blivit allt vanligare att stöta på skyltar i butiker där det står "Endast kortbetalning". Kontantbetalning har blivit ovanligare och många väljer istället att betala med kort.

Ny statistik från SCB visar att kontanternas andel av mängden pengar i Sverige bara uppnår 1,33 procent motsvarande 62 miljarder kronor.

Enligt seniorekonomen Robert Bergqvist, verksam på SEB, finns det risker när samhället blir kontantfritt. 

– Vad gör vi om någon drar ur sladden? Ta den senaste it-attacken mot Coop till exempel och tänk att en gigantisk cyberattack mot Sverige sker. Ska vi då gå tillbaka till en bytesekonomi?, säger Bergqvist till SvD.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • WAXO

    9

  • Alarik

    9

  • HuaHindinnge

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bra med kontantfritt på ett sätt, svårare att råna men sämre för många äldre som inte har mobil/bankort.

 

Samt som de skriver samhället blir jävligt sårbart

Link to comment
Dela på andra sajter

När hände ett bankrån eller värdetransportrån senast ?

 

Det är ju vår egen livsstil som gör oss kontantlösa. Inget som tvingas på oss uppifrån eller "från sidan"

 

Det viktiga är att bygga ett robust redundant digitalt samhälle nu vilket det finns stora behov av på många områden, inte bara för digitala pengar utan även eldistribution, kommunikation, media, fordon & transporter, sjukvård, offentlig verksamhet, försvaret etc etc.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Alarik:

Andelen kontanter i samhället är rekordlåg och samhället går allt mer mot kontantfritt.

Seniorekonomen på SEB varnar nu för risker vid framtida cyberattacker.

På senare tid har det blivit allt vanligare att stöta på skyltar i butiker där det står "Endast kortbetalning". Kontantbetalning har blivit ovanligare och många väljer istället att betala med kort.

Ny statistik från SCB visar att kontanternas andel av mängden pengar i Sverige bara uppnår 1,33 procent motsvarande 62 miljarder kronor.

Enligt seniorekonomen Robert Bergqvist, verksam på SEB, finns det risker när samhället blir kontantfritt. 

– Vad gör vi om någon drar ur sladden? Ta den senaste it-attacken mot Coop till exempel och tänk att en gigantisk cyberattack mot Sverige sker. Ska vi då gå tillbaka till en bytesekonomi?, säger Bergqvist till SvD.

I fallet med COOP, så kunde jag inte ens betala med kontanter...

De fick igång en betal-app ganska fort, tog väl ett par dagar.

 

När vi startade restaurangen för strax 8 år sedan låg väl kontanterna på ca10-15% av betalningarna, nu är det nog närmare 5%, vissa dagar inga kontanter alls.

SWISH är ett bra komplement till kort, när tex strömmen går mitt under lunchrusningen (har hänt 2 ggr), eller när betalterminalen kukar ur, vi lagar mest med gasspis och det funkar!

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Katastrof med full kontroll samtidigt som bankerna (parasiterna) kan låna ut mer och därmed tjänar ännu mer.

Över 100.000.000.000 kr på något dom egentligen inte har från början.

Sedan om man går till banken och vill ha ut 10 k så får man svaret: No have.

Men som tur är kan man komma ut ur stryp-greppet med krypto.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

I fallet med COOP, så kunde jag inte ens betala med kontanter...

De fick igång en betal-app ganska fort, tog väl ett par dagar.

 

När vi startade restaurangen för strax 8 år sedan låg väl kontanterna på ca10-15% av betalningarna, nu är det nog närmare 5%, vissa dagar inga kontanter alls.

SWISH är ett bra komplement till kort, när tex strömmen går mitt under lunchrusningen (har hänt 2 ggr), eller när betalterminalen kukar ur, vi lagar mest med gasspis och det funkar!

 

 

MVH

 

Såg att den ryss-baserade hackargruppen som hackade coop:s leverantör nu "försvunnit" från nätet

 

USA har legat hårt år Ryssland om dessa grupper och man misstänker att Ryssland agerat mot gruppen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Alarik:

Andelen kontanter i samhället är rekordlåg och samhället går allt mer mot kontantfritt.

Seniorekonomen på SEB varnar nu för risker vid framtida cyberattacker.

På senare tid har det blivit allt vanligare att stöta på skyltar i butiker där det står "Endast kortbetalning". Kontantbetalning har blivit ovanligare och många väljer istället att betala med kort.

Ny statistik från SCB visar att kontanternas andel av mängden pengar i Sverige bara uppnår 1,33 procent motsvarande 62 miljarder kronor.

Enligt seniorekonomen Robert Bergqvist, verksam på SEB, finns det risker när samhället blir kontantfritt. 

– Vad gör vi om någon drar ur sladden? Ta den senaste it-attacken mot Coop till exempel och tänk att en gigantisk cyberattack mot Sverige sker. Ska vi då gå tillbaka till en bytesekonomi?, säger Bergqvist till SvD.

I mina ögon är det otroligt dumt med kontantfritt. Själv kör jag servicebil åt Västtrafik och tar både kort och kontanter. Kortbetalning ökar hela tiden

men många (främst äldre) vill fortfarande använda kontanter.

Jag tar betalt via en app i telefonen (Zettle) och då behövs det ingen cyberattack för att det ska krångla. Ibland krånglar telefonmasterna eller så kan

man vara utan täckning. Så en till tre gånger om året ungefär inträffar det att jag inte kan ta betalt med kort och då kan det vara bra med kontanter.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra för säkerhet om även äldre börjar använda mindre kontanter. 

 

Den tidigare bankomatkön när pensionen betalades ut hade varit en dröm för dagens brottslingar.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
39 minuter sedan, skrev 65Selander:

Bra med kontantfritt på ett sätt, svårare att råna men sämre för många äldre som inte har mobil/bankort.

 

Samt som de skriver samhället blir jävligt sårbart

Är bara ett övergående problem. Inom en snar framtid kommer de äldre att ha mobil och bankid eftersom de skaffade det när de var yngre.

 

Ja, foliehattarna kommer alltid att få problem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kontantfritt är bra mot en del brottslighet, men de hittar andra alternativ.

 

Bortsett från sårbarheten med kontantfritt, så gillar jag inte att enkelt kunna spåras vid alla mina inköp...

En del saker är helt lagliga, men kan anses som tex "Moraliskt förkastliga" eller "politisk inkorrekt", en del saker vill man hålla för sej själv.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Är bara ett övergående problem. Inom en snar framtid kommer de äldre att ha mobil och bankid eftersom de skaffade det när de var yngre.

 

Ja, foliehattarna kommer alltid att få problem. 

Och då har de där blivit omoderna/obsoleta och de gamla då, inte riktigt klarar av att lära sej det senaste...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst borde väl banker kunna ta emot och lämna ut kontanter?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde vara lag på att en bank måste ha kontant hantering för att få kalla sig bank, sårbarheten i samhället är gigantisk med vilka mått ni än använder för cyberattack. Sen anser jag att man inte skulle kunna neka att ta imot svenska pengar som betalning, se bara om COOP haft en backup som medgav kontanhantering när deras betalsystem låg nere. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att turister var väldigt missnöjda,tex betala en kopp kaffe med ett utländskt kort blev inte billigt etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Jag är kluven inför detta....

Kortbetalning är oerhört smidigt och man slipper att ha en "hästhandlarplånbok" för att husera alla mynten för man var ju väldigt bekväm av sig när man betalade med kontanter och bara betalade med sedlar för att det var så tradigt att räkna mynt, vilket tyvärr resulterade i att man bara fick mer och mer mynt i plånboken........:giggle:

Thailand är ju ett sådant exempel, där man har hur mycket mynt över som helst när man skall resa hem igen, för vem orkar räkna alla dessa småvalörer till mynt som de har?

USA är väl ett annat exempel på mynt i väldigt små valörer.

Samtidigt finns det ju givetvis en sårbarhet med elektronisk betalning om allting skulle "kuka" ur.......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

När de radikala ************ fattar att det är kraftverk, substationer, datacentraler, telemaster och fiberkablar de ska bomba istället för julmarknader så är det god natt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
34 minuter sedan, skrev Jed:

Det borde vara lag på att en bank måste ha kontant hantering för att få kalla sig bank, sårbarheten i samhället är gigantisk med vilka mått ni än använder för cyberattack. Sen anser jag att man inte skulle kunna neka att ta imot svenska pengar som betalning, se bara om COOP haft en backup som medgav kontanhantering när deras betalsystem låg nere. 

Var inte COOP kassasystem nere? De kunde registrera de varor kunderna skulle köpa, men eftersom det fungerade förr i tiden så....

Blir nog ett stort arbete att få ihop bokföring och lagersaldo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje bankkund med ett betalkort genererar i genomsnitt 5000 kr/år i dolda avgifter till banken.

Tänk på det varje gång ni använder kortet så har ni snart en extra betald semestervecka !!!

 

Swish är ännu dyrare att använda!

 

Butikerna är förbjudna att informera kunderna om vad det faktiskt kostar att använda kortet.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, Alarik said:

Men visst borde väl banker kunna ta emot och lämna ut kontanter?

Du kan sätta in kontanter om du kan bevisa varifrån de lagligen kommer och du kan ta ut dina egna kontanter om du beställer 1-2 dagar innan, så har det varit länge (egen erfarenhet).

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Du kan sätta in kontanter om du kan bevisa varifrån de lagligen kommer och du kan ta ut dina egna kontanter om du beställer 1-2 dagar innan, så har det varit länge (egen erfarenhet).

Jag lyssnade på youtube på en svensk grabb som ville ta ut sina pengar i kontanter och avsluta kontot.

Kontorschefen informerade om att det gick bra att föra över pengarna till ett annat konto och annan bank men kontantuttag var helt uteslutet, om han inte accepterade att ta ut maxbelopp på sitt kort i ett antal veckor och sedan avsluta kontot.

 

Jag har själv försökt att ta ut några tusen på Swedbank men det var helt omöjligt inne på kontoret.

 

Kontantlöst samhälle är fullständigt värdelöst enligt mig.

 

Var i USA för ca 2år sedan, helt omöjligt att tanka bilen utan kontanter på disken innan pumpen startades. Och det var ju ändå här som plastkorten startade, det kanske säger en del om Sveriges nuvarande inriktning?

 

WAXO

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade 6 timmar strömavbrott på tisdag. Gick inte handla ett skit med kortet. Köpte dricka och fil med kontanter. Fick dock inget kvitto.

Tanka gick inte heller, av två anledningar, el och betalning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 hours ago, Krille said:

Det är bra för säkerhet om även äldre börjar använda mindre kontanter. 

 

Den tidigare bankomatkön när pensionen betalades ut hade varit en dröm för dagens brottslingar.

 

/Krille 

Problemet är inte bankomaten utan all brottslighet som man har importerat.

Sedan pumpar man på om racism så ingen vågar säga att knyst för då kanske dom drar fram rasistkortet. Brrr.... skrämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
41 minuter sedan, skrev WAXO:

Varje bankkund med ett betalkort genererar i genomsnitt 5000 kr/år i dolda avgifter till banken.

Tänk på det varje gång ni använder kortet så har ni snart en extra betald semestervecka !!!

 

Swish är ännu dyrare att använda!

 

Butikerna är förbjudna att informera kunderna om vad det faktiskt kostar att använda kortet.

 

WAXO

Nja, sanning med modifikation. Bankerna hyr ut betalkortterminaler och Swish företag behöver också intäkter. Betalkortförtagen, Mastercard Visa etc vill också ha betalt för att bankerna ska få ställa deras kort.

Hela infrastrukturen för att hantera kortbetalning kostar pengar. 

 

Butikerna vet endast vad de betalar till bankerna, men det är deras 'affärshemlighet'. Jämför med för 10 år sedan när butikerna inte ville acceptera kortbetalning för småbelopp.

 

Får se om det ändrar på sig med P27.

 

Trots detta är det ändå billigare än att hantera kontanter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
32 minutes ago, WAXO said:

Jag lyssnade på youtube på en svensk grabb som ville ta ut sina pengar i kontanter och avsluta kontot.

Kontorschefen informerade om att det gick bra att föra över pengarna till ett annat konto och annan bank men kontantuttag var helt uteslutet, om han inte accepterade att ta ut maxbelopp på sitt kort i ett antal veckor och sedan avsluta kontot.

 

Jag har själv försökt att ta ut några tusen på Swedbank men det var helt omöjligt inne på kontoret.

 

Kontantlöst samhälle är fullständigt värdelöst enligt mig.

 

Var i USA för ca 2år sedan, helt omöjligt att tanka bilen utan kontanter på disken innan pumpen startades. Och det var ju ändå här som plastkorten startade, det kanske säger en del om Sveriges nuvarande inriktning?

 

WAXO

 

I USA så snor poliserna mer cash från befolkningen än vad tjuvarna gör.

 

Äähm du är misstänkt. Du har kontanter.

Dessutom är det spår av kokain här.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kötthandlarn:

Jag är kluven inför detta....

Kortbetalning är oerhört smidigt och man slipper att ha en "hästhandlarplånbok" för att husera alla mynten för man var ju väldigt bekväm av sig när man betalade med kontanter och bara betalade med sedlar för att det var så tradigt att räkna mynt, vilket tyvärr resulterade i att man bara fick mer och mer mynt i plånboken........:giggle:

Thailand är ju ett sådant exempel, där man har hur mycket mynt över som helst när man skall resa hem igen, för vem orkar räkna alla dessa småvalörer till mynt som de har?

USA är väl ett annat exempel på mynt i väldigt små valörer.

Samtidigt finns det ju givetvis en sårbarhet med elektronisk betalning om allting skulle "kuka" ur.......

Nu får jag nog anmärka på din beskrivning av småpengar i Thailand. Min erfarenhet är att först går man runt och handlar, äter och smådricker på dagtid.

Då lägger man småpengarna i bakfickan. Sedan på kvällen är det väldigt bra att ha pisspengar både åt sej själv och damerna som aldrig har egna pengar.

Själv har jag nog aldrig fått med mej småpengar hem.

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...