Jump to content
IGNORERAD

Husbygge ut på landsbygden.


thomas001

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev thomas001:

Det vet jag inte! Det är min fru som sköter alla inköp. Hon har ansvaret för allt. Inköp, val av hantverkare,utbetalning av allt.

Litar på henne till 100 procent. Har aldrig träffat en mer ekonomisk person i hela mitt liv!! Hon har järnkoll på var hon köper allt till

bästa pris. Ibland sitter hon i flera timmar och snackar i telefon för att få bästa pris från olika leverantörer! Hon har även ritat och designat huset. Även fixat all kontakt med myndigheter.

Härlig med en sån fru🙏👍

Fortfarande nyfiken på om ni inte ska ha aircon i huset? 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/29/2021 at 9:12 AM, LTD said:

Gruppcentralen ser väldigt liten ut till det stora huset, ska ni inte ha några aircons eller vattenvärmare? 

Ser inget kablage för det, allt ser ut som 1.5mm2 kabel, dvs max 10a säkring.

Även inkommande kabel ser klen ut, hur stor är för säkringen? 

Lägg gärna upp en tydligare bild på centralen. 

 

1 hour ago, LTD said:

Ska ni inte ha AC i huset? 

Vi ska ha 3st AC i huset plus varmvatten i dusch. Frys,kylskåp,ugn som drivs med el plus allt övrigt som lampor,fläktar m.m.

Allt detta har vi informerat elektriker-firman om innan installation. 

Bif. foto visar centralen som vi har det huset  vi bor nu. Där har vi 3st AC varmvatten i dusch plus allt annat och vi har aldrig haft nåra problem och vi har bott där i mer än 10 år!!

el.jpg.d9971968bde072626e3c82859f8754f1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev thomas001:

 

Vi ska ha 3st AC i huset plus varmvatten i dusch. Frys,kylskåp,ugn som drivs med el plus allt övrigt som lampor,fläktar m.m.

Allt detta har vi informerat elektriker-firman om innan installation. 

Bif. foto visar centralen som vi har det huset  vi bor nu. Där har vi 3st AC varmvatten i dusch plus allt annat och vi har aldrig haft nåra problem och vi har bott där i mer än 10 år!!

el.jpg.d9971968bde072626e3c82859f8754f1.jpg

Hur många watt är dom nya vattenvärmarna på? 

Vill du ha en säker elanläggning i huset eller räcker det att lampan lyser? 

 

Ser inte storleken på säkringarna i nya huset men ser ut att vara 1.5 mm2 kabel vilket är max 10a säkring dvs max 2300 watt. 

Dom vattenvärmare jag köpt är på 4500w vilket kräver 4mm2 kabel, har ni köpt dom absolut billigaste så kanske dom inte är på mer än 2300w men ovanligt med så små. 

 

Så tipset är att fråga frun om storlek på värmare, säkringar och kabel. 

Om du vill ha en säker anläggning, tänker du att det har ju funkat i 10 år i gamla huset så är nog lugnt så kan du glömma detta.

 

Edit. 

Kollat fotot igen och tycker att inkommande kabel ser ut att vara max 6 mm2 och tycker mig skönja att huvudsäkringen som används som huvudbrytare är på 63a, suddig bild så kan vara fel men 63a kräver minst 16 mm2 kabel. 

Är för övrigt huvudsäkringen godkänd som frånskiljare? 

Har själv inte lyckats hitta någon här som är det och centralerna är inte anpassade för en riktigt brytare. 

 

Gissar att elektrikern lämnat fast pris på jobbet och att frun valt den som lämnat lägst pris och just därför ska du inte lita på att det är korrekt utfört även om uttagen är jordade.

Kabel är dyrt och ju grövre desto dyrare. Centralen är oavsett underdimesionerad till ett så stort hus, många uttag blir det som delar på samma säkring. 

 

Menar inget illa så hoppas att du inte tar illa upp, huset är jättefint men tycker bara att eran elcentral ser lite tokig ut och el installationer är inte Thaiarnas starkaste sida. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

el installationer är inte Thaiarnas starkaste sida. 

elektriker.jpg.426a256a088d6a0b1fd1c66a8724d1df.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit igen. 

Ang inkommande kabel som ser ut att vara 6 mm2 så är det säkringen före huset som avgör, den får vara på max 25a, troligtvis är den större. 

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev LTD:

Edit igen. 

Ang inkommande kabel som ser ut att vara 6 mm2 så är det säkringen före huset som avgör, den får vara på max 25a, troligtvis är den större. 

 

Vad du spekulerar om allt och inget?

Är du i el branschen

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, LTD said:

Hur många watt är dom nya vattenvärmarna på? 

Vill du ha en säker elanläggning i huset eller räcker det att lampan lyser? 

 

Ser inte storleken på säkringarna i nya huset men ser ut att vara 1.5 mm2 kabel vilket är max 10a säkring dvs max 2300 watt. 

Dom vattenvärmare jag köpt är på 4500w vilket kräver 4mm2 kabel, har ni köpt dom absolut billigaste så kanske dom inte är på mer än 2300w men ovanligt med så små. 

 

Så tipset är att fråga frun om storlek på värmare, säkringar och kabel. 

Om du vill ha en säker anläggning, tänker du att det har ju funkat i 10 år i gamla huset så är nog lugnt så kan du glömma detta.

 

Edit. 

Kollat fotot igen och tycker att inkommande kabel ser ut att vara max 6 mm2 och tycker mig skönja att huvudsäkringen som används som huvudbrytare är på 63a, suddig bild så kan vara fel men 63a kräver minst 16 mm2 kabel. 

Är för övrigt huvudsäkringen godkänd som frånskiljare? 

Har själv inte lyckats hitta någon här som är det och centralerna är inte anpassade för en riktigt brytare. 

 

Gissar att elektrikern lämnat fast pris på jobbet och att frun valt den som lämnat lägst pris och just därför ska du inte lita på att det är korrekt utfört även om uttagen är jordade.

Kabel är dyrt och ju grövre desto dyrare. Centralen är oavsett underdimesionerad till ett så stort hus, många uttag blir det som delar på samma säkring. 

 

Menar inget illa så hoppas att du inte tar illa upp, huset är jättefint men tycker bara att eran elcentral ser lite tokig ut och el installationer är inte Thaiarnas starkaste sida. 

Mitt sista inlägg gällande el. Du tror att min fru har tagit in offerter på el och valt den billigaste!! Helt fel. Vi betalar elektrikern per timme han arbetar. Han skriver och berättar för min fru vilken kabel/matriel han vill ha. Hon köper in exakt vad han vill ha! Han har ett företag som har gjort massor av el-installationer både privat och hos stora företag här uppe där vi bor. Han har ett mycket gott rykte här! Så han har ingen anledning att installera det billigaste som finns att köpa. 

Vi litar på honom till 100 procent!!

Jag kan hålla med om att kablarna ser lite klena ut i våra Svenska ögon. Men Det funkar här i Thailand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, thomas001 said:

Mitt sista inlägg gällande el. Du tror att min fru har tagit in offerter på el och valt den billigaste!! Helt fel. Vi betalar elektrikern per timme han arbetar. Han skriver och berättar för min fru vilken kabel/matriel han vill ha. Hon köper in exakt vad han vill ha! Han har ett företag som har gjort massor av el-installationer både privat och hos stora företag här uppe där vi bor. Han har ett mycket gott rykte här! Så han har ingen anledning att installera det billigaste som finns att köpa. 

Vi litar på honom till 100 procent!!

Jag kan hålla med om att kablarna ser lite klena ut i våra Svenska ögon. Men Det funkar här i Thailand!!

El är thaiarna sämst på, för klent kablage, för få MCBer och för få uttag. Ska byta ut 1.5 mm2 mot 2.5 mm2 och lägga till fler uttag där det är möjligt i min gamla kåk.

Dessutom ska jag utöka antalet MCBer så att inte halva kåken slocknar p g a en trasig fläkt.

Även utebelysningen ska jag dela upp på fler MCBer så att inte hela trädgården blir kolsvart då en belysning har fått kortis.

När man bygger ett nytt hus har man en unik chans att göra rätt från början men i en gammal kåk är det besvärligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

El är thaiarna sämst på, för klent kablage, för få MCBer och för få uttag. Ska byta ut 1.5 mm2 mot 2.5 mm2 och lägga till fler uttag där det är möjligt i min gamla kåk.

Dessutom ska jag utöka antalet MCBer så att inte halva kåken slocknar p g a en trasig fläkt.

Även utebelysningen ska jag dela upp på fler MCBer så att inte hela trädgården blir kolsvart då en belysning har fått kortis.

När man bygger ett nytt hus har man en unik chans att göra rätt från början men i en gammal kåk är det besvärligare.

Jag gillar byggtrådar men eftersom jag är ekonom i botten så måste jag fråga vad en MCBer är för någonting?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
55 minutes ago, lasseiudon said:

Jag gillar byggtrådar men eftersom jag är ekonom i botten så måste jag fråga vad en MCBer är för någonting?

 

Mini Circuit Breakers. De sitter i elskåpet istället för säkringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

El är thaiarna sämst på, för klent kablage, för få MCBer och för få uttag. Ska byta ut 1.5 mm2 mot 2.5 mm2 och lägga till fler uttag där det är möjligt i min gamla kåk.

Dessutom ska jag utöka antalet MCBer så att inte halva kåken slocknar p g a en trasig fläkt.

Även utebelysningen ska jag dela upp på fler MCBer så att inte hela trädgården blir kolsvart då en belysning har fått kortis.

När man bygger ett nytt hus har man en unik chans att göra rätt från början men i en gammal kåk är det besvärligare.

Håller med.

Tycker även att man bör ha minst en RCBO, fast flera är bättre. Vi har en för dusch och tvättmaskin, en för kyl och frys och en för resten av huset. Dessutom har vi tre jordspett utsprida på tre sidor av huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev LTD:

Hur många watt är dom nya vattenvärmarna på? 

Vill du ha en säker elanläggning i huset eller räcker det att lampan lyser? 

 

Ser inte storleken på säkringarna i nya huset men ser ut att vara 1.5 mm2 kabel vilket är max 10a säkring dvs max 2300 watt. 

Dom vattenvärmare jag köpt är på 4500w vilket kräver 4mm2 kabel, har ni köpt dom absolut billigaste så kanske dom inte är på mer än 2300w men ovanligt med så små. 

 

Så tipset är att fråga frun om storlek på värmare, säkringar och kabel. 

Om du vill ha en säker anläggning, tänker du att det har ju funkat i 10 år i gamla huset så är nog lugnt så kan du glömma detta.

 

Edit. 

Kollat fotot igen och tycker att inkommande kabel ser ut att vara max 6 mm2 och tycker mig skönja att huvudsäkringen som används som huvudbrytare är på 63a, suddig bild så kan vara fel men 63a kräver minst 16 mm2 kabel. 

Är för övrigt huvudsäkringen godkänd som frånskiljare? 

Har själv inte lyckats hitta någon här som är det och centralerna är inte anpassade för en riktigt brytare. 

 

Gissar att elektrikern lämnat fast pris på jobbet och att frun valt den som lämnat lägst pris och just därför ska du inte lita på att det är korrekt utfört även om uttagen är jordade.

Kabel är dyrt och ju grövre desto dyrare. Centralen är oavsett underdimesionerad till ett så stort hus, många uttag blir det som delar på samma säkring. 

 

Menar inget illa så hoppas att du inte tar illa upp, huset är jättefint men tycker bara att eran elcentral ser lite tokig ut och el installationer är inte Thaiarnas starkaste sida. 

Håller med om det mesta. Är dessa dimensioner gjorda efter thailändska bestämmelser?

Sedan tycker jag att det ser fult ut att tala om hur man ska göra och använda fel benämningar.

w och a har jag ingen aning om vad det är. Jag kan förstå det i det här sammanhanget men ska man ange effekt och ström är det W för watt och A för ampere som gäller. Tänker inte kommentera elen mer i denna tråd utan ser fram mot mera information om bygget av ts. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående el, så skulle jag absolut inte säga att thailändare är sämst på det.

 

Allt handlar om vem du anlitar för att utföra arbetet. 

Betalar du en målare, dikesgrävare eller bonde att utföra elinstallationen så blir resultatet därefter. Och priset förmodligen.

 

Runt 800 baht i timmen tar den elekrikern jag känner väl här i Surin. Men han utför endast jobb för större projekt som bilhallar och köpcentrum nuförtiden. Förmodligen för att priset skrämmer iväg snåltomtarna.

Men bra blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Angående el, så skulle jag absolut inte säga att thailändare är sämst på det.

 

Allt handlar om vem du anlitar för att utföra arbetet. 

Betalar du en målare, dikesgrävare eller bonde att utföra elinstallationen så blir resultatet därefter. Och priset förmodligen.

 

Runt 800 baht i timmen tar den elekrikern jag känner väl här i Surin. Men han utför endast jobb för större projekt som bilhallar och köpcentrum nuförtiden. Förmodligen för att priset skrämmer iväg snåltomtarna.

Men bra blir det.

Jag har turen att ha två sådana elektriker i familjen (tjejens bröder) så det var dom som installerade hela vårt hus och de övriga huset/byggnaderna hemmavid.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev thomas001:

Mitt sista inlägg gällande el. Du tror att min fru har tagit in offerter på el och valt den billigaste!! Helt fel. Vi betalar elektrikern per timme han arbetar. Han skriver och berättar för min fru vilken kabel/matriel han vill ha. Hon köper in exakt vad han vill ha! Han har ett företag som har gjort massor av el-installationer både privat och hos stora företag här uppe där vi bor. Han har ett mycket gott rykte här! Så han har ingen anledning att installera det billigaste som finns att köpa. 

Vi litar på honom till 100 procent!!

Jag kan hålla med om att kablarna ser lite klena ut i våra Svenska ögon. Men Det funkar här i Thailand!!

El är den samma planeten runt, Thai får lampan att lysa men det blir ingen säker anläggning. 

 

Betala per tim e bra 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev biker:

Vad du spekulerar om allt och inget?

Är du i el branschen

7 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

El är thaiarna sämst på, för klent kablage, för få MCBer och för få uttag. Ska byta ut 1.5 mm2 mot 2.5 mm2 och lägga till fler uttag där det är möjligt i min gamla kåk.

Dessutom ska jag utöka antalet MCBer så att inte halva kåken slocknar p g a en trasig fläkt.

Även utebelysningen ska jag dela upp på fler MCBer så att inte hela trädgården blir kolsvart då en belysning har fått kortis.

När man bygger ett nytt hus har man en unik chans att göra rätt från början men i en gammal kåk är det besvärligare.

 

Har 18 grupper i centralen och en egen central i tvättstugan/uteköket med 6 grupper men tycker ändå att det blir snålt med mcb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, LTD said:

Har 18 grupper i centralen och en egen central i tvättstugan/uteköket med 6 grupper men tycker ändå att det blir snålt med mcb.

 

Har en original Inkommande CB + 3 original sub CB + 10 nyare MCB. Ska göra ett el schema till att börja med för att se exakt vad som behöver åtgärdas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
6 timmar sedan, skrev thomas001:

Mer bilder från vårt husbygge. Det rullar på.

1.jpg.30da5d483f6b19e3f67ec5c151a811d2.jpg

 

2.jpg.066ae56bc309f8dd13bba8ec11a95659.jpg3.jpg.1dd7d7e480f1794fc95c58151bbc7b6f.jpg

 

4.jpg.4389157ab9c6ebca810f1cb8b96b3814.jpg

 

6.jpg.9a9045f550162827453406aea179e823.jpg

 

7.jpg.b121569417d2fd5337e1904133d70a33.jpg

 

8.jpg.188615dfacba017d508800fb60b10911.jpg

 

9.jpg.81eb082818b7548222d4e39044f54eec.jpg11.jpg.fa8902242b3a0f516b81432936f53598.jpg

 

12.jpg.3be16edfb4d724548be410c0a6e5ef4c.jpg

 

5.jpg.35029e4944101b38d9bade9e00549342.jpg

 

13.jpg.b87486c9dc2c1b3cbf94cacd95e5b5c1.jpg

Trevlig uppdatering!

Är det framsidan eller baksidan på sista bilden? Tycker om att de två småtaken sticker ut lite längre på sidorna än i mitten. 

Är det inspektörn himself som syns på den bilden så ser det ut som han inte har reglementsenlig klädsel. Singhalinne borde väl vara obligatorisk vid en inspektionsrunda! 😀

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-07-31 at 20:16, skrev thomas001:

 

Vi ska ha 3st AC i huset plus varmvatten i dusch. Frys,kylskåp,ugn som drivs med el plus allt övrigt som lampor,fläktar m.m.

Allt detta har vi informerat elektriker-firman om innan installation. 

Bif. foto visar centralen som vi har det huset  vi bor nu. Där har vi 3st AC varmvatten i dusch plus allt annat och vi har aldrig haft nåra problem och vi har bott där i mer än 10 år!!

el.jpg.d9971968bde072626e3c82859f8754f1.jpg

Sorry Thomas men den gruppcentralen är ett klockrent ex på hur okunniga Thai är på el.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev thomas001:

Mer bilder från vårt husbygge. Det rullar på.

1.jpg.30da5d483f6b19e3f67ec5c151a811d2.jpg

 

2.jpg.066ae56bc309f8dd13bba8ec11a95659.jpg3.jpg.1dd7d7e480f1794fc95c58151bbc7b6f.jpg

 

4.jpg.4389157ab9c6ebca810f1cb8b96b3814.jpg

 

6.jpg.9a9045f550162827453406aea179e823.jpg

 

7.jpg.b121569417d2fd5337e1904133d70a33.jpg

 

8.jpg.188615dfacba017d508800fb60b10911.jpg

 

9.jpg.81eb082818b7548222d4e39044f54eec.jpg11.jpg.fa8902242b3a0f516b81432936f53598.jpg

 

12.jpg.3be16edfb4d724548be410c0a6e5ef4c.jpg

 

5.jpg.35029e4944101b38d9bade9e00549342.jpg

 

13.jpg.b87486c9dc2c1b3cbf94cacd95e5b5c1.jpg

Fint hus 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, Wangthong said:

Trevlig uppdatering!

Är det framsidan eller baksidan på sista bilden? Tycker om att de två småtaken sticker ut lite längre på sidorna än i mitten. 

Är det inspektörn himself som syns på den bilden så ser det ut som han inte har reglementsenlig klädsel. Singhalinne borde väl vara obligatorisk vid en inspektionsrunda! 😀

Ja, det är framsidan. Min klädsel uppfyller helt en inspektörs entre!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-08-01 at 09:54, skrev Surin P3:

Angående el, så skulle jag absolut inte säga att thailändare är sämst på det.

 

Allt handlar om vem du anlitar för att utföra arbetet. 

Betalar du en målare, dikesgrävare eller bonde att utföra elinstallationen så blir resultatet därefter. Och priset förmodligen.

 

Runt 800 baht i timmen tar den elekrikern jag känner väl här i Surin. Men han utför endast jobb för större projekt som bilhallar och köpcentrum nuförtiden. Förmodligen för att priset skrämmer iväg snåltomtarna.

Men bra blir det.

Sant, vi har en elektriker som är förman på en fabrik nära vårt hem, automatisation och teknik där på samma nivå som i väst.

Vet inte vad vi betalar för han, är frugans bardomskamrat så frågan är om vi betalar nått i huvudtaget?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...